POLITIKA

DRUŠTVO

LJUDSKA PRAVA

EKONOMIJA

HRVATSKA

SVIJET

ŠKOLA

ZANIMLJIVO

POLITIKA

DRUŠTVO

LJUDSKA PRAVA

EKONOMIJA

HRVATSKA

SVIJET

ŠKOLA

ZANIMLJIVO

POLITIKA

DRUŠTVO

LJUDSKA PRAVA

EKONOMIJA

HRVATSKA

SVIJET

ŠKOLA

ZANIMLJIVO

Kako je kapitalizam pobijedio komunizam i na kulturnom planu



Kako je kapitalizam pobijedio komunizam i na kulturnom planu

20.09.2017.

PIŠE: Branimir Perković

Znate kako kapitalizam uvijek u konačnici pobjeđuje komunizam, osim naravno po produktivnosti i efikasnosti? Stavimo sa strane nakratko činjenicu koju ni okorjeli marksisti ne mogu osporiti da je kapitalizam jednostavno efikasniji od socijalizma, da je održiviji i da uvijek proizvodi bolje rezultate. Kapitalizam uvijek pobjeđuje komunizam i s kulturološke strane. Sjetite se samo farmerki u Jugoslaviji, koje su se naveliko „švercale“ iz Trsta, glazbe sa Zapada, modnih trendova itd. Ista situacija je bila i u Istočnom bloku te SSSR-u. Unatoč strogim kaznama za sve koji su trgovali „dekadentnim zapadnjačkim proizvodima“, poput traperica i glazbe, ipak su ti proizvodi nalazili svoj put preko Željezne zavjese.

Prije nekoliko mjeseci Komunistička partija u Rusiji obnovila je svoju vizualnu propagandu dajući tri najkontroverznije ikone - Lenjin, Staljin i Karl Marx - preobrazbu. U svom novom serijalu postera, Staljin izgleda lijepo i ozbiljno u dimu električnih cigareta; Lenjin izgleda kao student ili haker, nagnut nad svijetlim crvenim prijenosnikom; i Marx izgleda kao rock zvijezda u crvenoj majici i crnoj kožnoj jakni. Marx ima primjerak Kapitala koji se zaklanja pod jednu ruku i obećava: "Vratit ću se."

Izgleda da je komunistička partija sasvim preuzela mainstream kulturne obrasce sa Zapada, i u tome vidi svoju lukavost i veliku pobjedu nad kapitalizmom. Komunistička ikonografija je stvarno ušla u mainstream konzumerističkih kulturnih trendova diljem Europe i SAD-a.

Međutim, to nikako nije dokaz bilo kakvog trijumfa komunizma. On je ustvari postao samo još jedno marketinško sredstvo koje podmazuje kotače kapitalističke trgovine, konzumerizma i neprestane potrage za individualističkim samoizražavanjem.

Što bi Che mislio o tome da pola adolescenata iz buržujskih obitelji srednjeg staleža nosi majicu s njegovim likom, koja se masovno proizvodi negdje u Bangladešu, Tajlandu, Pakistanu i slično? Sigurno ne bi bio ponosan što je njegov lik i djelo postalo samo još jedan kotačić u kapitalističkom stroju.

Što bi rekao Marx o tome što gotovo svi koji ga danas spominju su pripadnici srednje bogatog staleža, što koriste alate kao što su Facebook koji je nastao kao savršen primjer privatne poduzetničke inicijative i to još se njegovo korištenje nudi besplatno, te samim time označava trijumf kapitalizma?

Nije problem što današnji marksisti svi odreda koriste čisto kapitalističke proizvode, naravno prisiljeni su na to, ali oni se vode savršeno kapitalističkom logikom oko odabira tih proizvoda. Najnoviji modeli laptopa, iPhonea, najstylish i najcool odjeća koja je tobože anti-establišmentska i cijena joj viša nego sličnim proizvodima, štovanje trgovačkih marki (Apple aktivisti, gledam vas), ukratko savršeno prihvaćanje i uživanje u hedonističkom konzumerizmu. Koji je to ljevičar odbio kupiti novi model iPhone-a jer se proizvodi u kineskim sweatshopovima, a dio njegovih komponenata dolazi iz afričkih rudnika metala, često dječjim radom.

Komunizam je postao trend, moda, nešto urbano i cool, "buntovnički", i kao takav samo još jedan dio kapitalističkog stroja. I ljevica slavi tu činjenicu. Da nije smiješno, bilo bi bijedno koliko su glupi. Sve to je na razini folklora, samopromocije i individualističkog bunta, a sve to nema apsolutno nikakve veze ni s Marxom niti komunizmom. Ustvari više je izrugivanje samom Marxu i komunizmu, degradacija ideologije na masovni folklor. Čak i veliki „mislioci“ novosocijalizma poput Thomasa Pikketyja koriste taj val samo za promociju jer loše knjige i lažirane podatke (velika većina ozbiljnih ekonomista današnjice ne smatra Pikketyjeve analize vrijednima, a mnogi su ga prozvali za lažiranje grafova i podataka) mogu prodati ako iskoriste Marxa za stvaranje provokativnog naslova, što je klasični marketinški trik.

Ljevica se ruga sama sebi, pljuje na svoje idejne tvorce, degradira ih. Mislim, s moje pozicije nije, ali ako se vodimo ljevičarskom ideologijom onda je ovo što rade s „popularizacijom komunizma“ degutantno i potpuna samodegradacija.

VIŠE IZ RUBRIKE: ZANIMLJIVOSTI
Teme: MARKSIZAM (7), KOMUNIZAM (13), KAPITALIZAM (24)

Znate kako kapitalizam uvijek u konačnici pobjeđuje komunizam, osim naravno po produktivnosti i efikasnosti? Stavimo sa strane nakratko činjenicu koju ni okorjeli marksisti ne mogu osporiti da je kapitalizam jednostavno efikasniji od socijalizma, da je održiviji i da uvijek proizvodi bolje rezultate. Kapitalizam uvijek pobjeđuje komunizam i s kulturološke strane. Sjetite se samo farmerki u Jugoslaviji, koje su se naveliko „švercale“ iz Trsta, glazbe sa Zapada, modnih trendova itd. Ista situacija je bila i u Istočnom bloku te SSSR-u. Unatoč strogim kaznama za sve koji su trgovali „dekadentnim zapadnjačkim proizvodima“, poput traperica i glazbe, ipak su ti proizvodi nalazili svoj put preko Željezne zavjese.

Prije nekoliko mjeseci Komunistička partija u Rusiji obnovila je svoju vizualnu propagandu dajući tri najkontroverznije ikone - Lenjin, Staljin i Karl Marx - preobrazbu. U svom novom serijalu postera, Staljin izgleda lijepo i ozbiljno u dimu električnih cigareta; Lenjin izgleda kao student ili haker, nagnut nad svijetlim crvenim prijenosnikom; i Marx izgleda kao rock zvijezda u crvenoj majici i crnoj kožnoj jakni. Marx ima primjerak Kapitala koji se zaklanja pod jednu ruku i obećava: "Vratit ću se."

Izgleda da je komunistička partija sasvim preuzela mainstream kulturne obrasce sa Zapada, i u tome vidi svoju lukavost i veliku pobjedu nad kapitalizmom. Komunistička ikonografija je stvarno ušla u mainstream konzumerističkih kulturnih trendova diljem Europe i SAD-a.

Međutim, to nikako nije dokaz bilo kakvog trijumfa komunizma. On je ustvari postao samo još jedno marketinško sredstvo koje podmazuje kotače kapitalističke trgovine, konzumerizma i neprestane potrage za individualističkim samoizražavanjem.

Što bi Che mislio o tome da pola adolescenata iz buržujskih obitelji srednjeg staleža nosi majicu s njegovim likom, koja se masovno proizvodi negdje u Bangladešu, Tajlandu, Pakistanu i slično? Sigurno ne bi bio ponosan što je njegov lik i djelo postalo samo još jedan kotačić u kapitalističkom stroju.

Što bi rekao Marx o tome što gotovo svi koji ga danas spominju su pripadnici srednje bogatog staleža, što koriste alate kao što su Facebook koji je nastao kao savršen primjer privatne poduzetničke inicijative i to još se njegovo korištenje nudi besplatno, te samim time označava trijumf kapitalizma?

Nije problem što današnji marksisti svi odreda koriste čisto kapitalističke proizvode, naravno prisiljeni su na to, ali oni se vode savršeno kapitalističkom logikom oko odabira tih proizvoda. Najnoviji modeli laptopa, iPhonea, najstylish i najcool odjeća koja je tobože anti-establišmentska i cijena joj viša nego sličnim proizvodima, štovanje trgovačkih marki (Apple aktivisti, gledam vas), ukratko savršeno prihvaćanje i uživanje u hedonističkom konzumerizmu. Koji je to ljevičar odbio kupiti novi model iPhone-a jer se proizvodi u kineskim sweatshopovima, a dio njegovih komponenata dolazi iz afričkih rudnika metala, često dječjim radom.

Komunizam je postao trend, moda, nešto urbano i cool, "buntovnički", i kao takav samo još jedan dio kapitalističkog stroja. I ljevica slavi tu činjenicu. Da nije smiješno, bilo bi bijedno koliko su glupi. Sve to je na razini folklora, samopromocije i individualističkog bunta, a sve to nema apsolutno nikakve veze ni s Marxom niti komunizmom. Ustvari više je izrugivanje samom Marxu i komunizmu, degradacija ideologije na masovni folklor. Čak i veliki „mislioci“ novosocijalizma poput Thomasa Pikketyja koriste taj val samo za promociju jer loše knjige i lažirane podatke (velika većina ozbiljnih ekonomista današnjice ne smatra Pikketyjeve analize vrijednima, a mnogi su ga prozvali za lažiranje grafova i podataka) mogu prodati ako iskoriste Marxa za stvaranje provokativnog naslova, što je klasični marketinški trik.

Ljevica se ruga sama sebi, pljuje na svoje idejne tvorce, degradira ih. Mislim, s moje pozicije nije, ali ako se vodimo ljevičarskom ideologijom onda je ovo što rade s „popularizacijom komunizma“ degutantno i potpuna samodegradacija.

VIŠE IZ RUBRIKE: ZANIMLJIVOSTI
Teme: MARKSIZAM (7), KOMUNIZAM (13), KAPITALIZAM (24)

Pregleda: 1525