POLITIKA

DRUŠTVO

LJUDSKA PRAVA

EKONOMIJA

HRVATSKA

SVIJET

ŠKOLA

ZANIMLJIVO

POLITIKA

DRUŠTVO

LJUDSKA PRAVA

EKONOMIJA

HRVATSKA

SVIJET

ŠKOLA

ZANIMLJIVO

POLITIKA

DRUŠTVO

LJUDSKA PRAVA

EKONOMIJA

HRVATSKA

SVIJET

ŠKOLA

ZANIMLJIVO

Pravobraniteljica za ravnopravnost spolova reagirala na članak Liberala



Pravobraniteljica za ravnopravnost spolova reagirala na članak Liberala

03.11.2017.

PIŠE: Mario Nakić

Nakon teksta na Liberalu o Konzumovoj reklamnoj kampanji kojom država krši vlastiti Zakon o ravnopravnosti spolova, oglasila se Višna Ljubičić, pravobraniteljica za ravnopravnost spolova koja je poslala upozorenje i preporuku Slavku Lediću, predsjedniku uprave Konzuma. Proslijedila je preporuku i na našu adresu, a u njoj stoji:

Uvidom u oglas na mrežnim stranicama tvrtke Konzum d.d., utvrdili smo da je u njemu jasno istaknuto da se za sva radna mjesta (blagajnik, skladištar, mesar, kuhar, vozač teretnog vozila, vozač dostavljač, komisionar, studentski posao) mogu javiti osobe oba spola - pored naziva svakog radnog mjesta navodi se oznaka „m/ž“, što je u skladu s člankom 13. st.2. Zakona o ravnopravnosti spolova (dalje u tekstu: Zakon).

Međutim, iznad oglašenih radnih mjesta na spomenutoj internetskoj stranici nalazi se „banner“ (na koji je ukazano u spomenutom novinskom članku), odnosno dvije fotografije koje se izmjenjuju u sklopu oglašivačke kampanje za zapošljavanje, a kojima se promiču rodni stereotipi. Naime, na jednoj fotografiji prikazana je osoba ženskog spola uz napis: „Tražim novu prijateljicu na blagajni i na fejsu. – Ivana Djak, blagajnica u Konzumu“, a na drugoj osoba muškog spola uz napis: „Tražim petog za košarku poslije posla. – Nikola Srbljinović, skladištar u Konzumu“.

Upozoravamo da takav način promocije oglašenih radnih mjesta nije u skladu s čl.13. st.5. Zakona koji propisuje da „pri oglašavanju nije dozvoljeno koristiti izričaje koji uzrokuju ili bi mogli uzrokovati diskriminaciju na temelju spola, bračnog i obiteljskog statusa i spolne orijentacije“. Naime, potencijalnim kandidatima i kandidatkinjama se putem dvije navedene fotografije upućuje poruka da se za radno mjesto blagajnice poželjno traže osobe ženskog spola, a za radno mjesto skladištara osobe muškog spola. Na taj način se promiču rodni stereotipi u području zapošljavanja i rada i potiče segregacija na „muška“ i „ženska“ zanimanja.

U skladu s upozorenjem, temeljem čl.23. st.1. Zakona, dajemo Vam preporuku da spomenuti „banner“, odnosno dvije fotografije žurno uklonite iz svoje oglašivačke kampanje ili nadomjestite s marketinškim rješenjem koje je u skladu s odredbama Zakona...


Pravobraniteljica je u mailu upućenom meni indirektno iskazala nezadovoljstvo što sam objavio tekst u kojem nju prozivam za nešto što "nije mogla znati":

"Napominjemo da Pravobraniteljica za ravnopravnost spolova dosljedno i na jednak način postupa po svim pritužbama građanki i građana, neovisno o tome tko je pritužitelj/ica, a tko prituženo tijelo. Predlažemo da nam u budućim sličnim situacijama, prije donošenja konačnog suda objavljenog u Vašim člancima, na našu centralnu e-mail adresu ravnopravnost@prs.hr uputite upit ili pritužbu na slučajeve potencijalnog kršenja odredbi Zakona o ravnopravnosti spolova. Naime, Pravobraniteljica ne može poduzeti radnje iz svoje nadležnosti u cilju suzbijanja slučajeva diskriminacije ukoliko ne posjeduje informaciju o istima."

Gospođo Ljubičić, Vaša opaska je sasvim na mjestu, ali zadnji put kad sam tražio Vaš odgovor, a radilo se o vojnom roku, čekao sam ga četiri dana. I pitanje je bih li ga uopće tako "brzo" dobio da nisam treći dan zvao u Vaš ured i pitao što je s tim. Stoga sam zaključio kako ćete brže reagirati ukoliko jednostavno objavim članak. I bio sam u pravu, Vaša reakcija je ovaj put bila ekspresna.

Inače, kampanja Konzuma nije toliki problem koliki je sam Zakon o ravnopravnosti. Naime, on krši pravo na privatno vlasništvo. Ovaj bi se zakon trebao odnositi isključivo na državne i javne institucije i tvrtke, a ne i na realni sektor. Poslodavac u privatnoj tvrtki zapošljava na vlastiti račun pa bi trebao/trebala imati pravo zapošljavati po kakvim god kriterijima želi. Zakoni koji zadiru i krše privatno vlasništvo nisu u skladu s Ustavom RH i predstavljaju grubo kršenje ljudskih prava. Diskriminacija je jako loša pojava i protiv nje se treba boriti, ali ne na način da se krše ljudska prava. Budući da država upravlja Konzumom, na njega bi se u ovom trenutku zakon protiv diskriminacije svakako trebao odnositi pa pozdravljam reakciju pravobraniteljice i nadam se da će tako brzo reagirati i ubuduće kad država bude diskriminirala građane prema spolu.

VIŠE IZ RUBRIKE: LJUDSKA PRAVA, HRVATSKA
Teme: VIŠNJA LJUBIČIĆ (3), RAVNOPRAVNOST SPOLOVA (6), KONZUM (3), DISKRIMINACIJA (5)

Vezano

Država krši ravnopravnost spolova, a pravobraniteljica šuti
(02.11.2017.)

Pravobraniteljica: 'Nema diskriminacije u vojnom roku'
(04.02.2017.)

Vlasta Delimar je za ravnopravnost napravila više od svih feminističkih udruga
(29.05.2017.)

Nakon teksta na Liberalu o Konzumovoj reklamnoj kampanji kojom država krši vlastiti Zakon o ravnopravnosti spolova, oglasila se Višna Ljubičić, pravobraniteljica za ravnopravnost spolova koja je poslala upozorenje i preporuku Slavku Lediću, predsjedniku uprave Konzuma. Proslijedila je preporuku i na našu adresu, a u njoj stoji:

Uvidom u oglas na mrežnim stranicama tvrtke Konzum d.d., utvrdili smo da je u njemu jasno istaknuto da se za sva radna mjesta (blagajnik, skladištar, mesar, kuhar, vozač teretnog vozila, vozač dostavljač, komisionar, studentski posao) mogu javiti osobe oba spola - pored naziva svakog radnog mjesta navodi se oznaka „m/ž“, što je u skladu s člankom 13. st.2. Zakona o ravnopravnosti spolova (dalje u tekstu: Zakon).

Međutim, iznad oglašenih radnih mjesta na spomenutoj internetskoj stranici nalazi se „banner“ (na koji je ukazano u spomenutom novinskom članku), odnosno dvije fotografije koje se izmjenjuju u sklopu oglašivačke kampanje za zapošljavanje, a kojima se promiču rodni stereotipi. Naime, na jednoj fotografiji prikazana je osoba ženskog spola uz napis: „Tražim novu prijateljicu na blagajni i na fejsu. – Ivana Djak, blagajnica u Konzumu“, a na drugoj osoba muškog spola uz napis: „Tražim petog za košarku poslije posla. – Nikola Srbljinović, skladištar u Konzumu“.

Upozoravamo da takav način promocije oglašenih radnih mjesta nije u skladu s čl.13. st.5. Zakona koji propisuje da „pri oglašavanju nije dozvoljeno koristiti izričaje koji uzrokuju ili bi mogli uzrokovati diskriminaciju na temelju spola, bračnog i obiteljskog statusa i spolne orijentacije“. Naime, potencijalnim kandidatima i kandidatkinjama se putem dvije navedene fotografije upućuje poruka da se za radno mjesto blagajnice poželjno traže osobe ženskog spola, a za radno mjesto skladištara osobe muškog spola. Na taj način se promiču rodni stereotipi u području zapošljavanja i rada i potiče segregacija na „muška“ i „ženska“ zanimanja.

U skladu s upozorenjem, temeljem čl.23. st.1. Zakona, dajemo Vam preporuku da spomenuti „banner“, odnosno dvije fotografije žurno uklonite iz svoje oglašivačke kampanje ili nadomjestite s marketinškim rješenjem koje je u skladu s odredbama Zakona...


Pravobraniteljica je u mailu upućenom meni indirektno iskazala nezadovoljstvo što sam objavio tekst u kojem nju prozivam za nešto što "nije mogla znati":

"Napominjemo da Pravobraniteljica za ravnopravnost spolova dosljedno i na jednak način postupa po svim pritužbama građanki i građana, neovisno o tome tko je pritužitelj/ica, a tko prituženo tijelo. Predlažemo da nam u budućim sličnim situacijama, prije donošenja konačnog suda objavljenog u Vašim člancima, na našu centralnu e-mail adresu ravnopravnost@prs.hr uputite upit ili pritužbu na slučajeve potencijalnog kršenja odredbi Zakona o ravnopravnosti spolova. Naime, Pravobraniteljica ne može poduzeti radnje iz svoje nadležnosti u cilju suzbijanja slučajeva diskriminacije ukoliko ne posjeduje informaciju o istima."

Gospođo Ljubičić, Vaša opaska je sasvim na mjestu, ali zadnji put kad sam tražio Vaš odgovor, a radilo se o vojnom roku, čekao sam ga četiri dana. I pitanje je bih li ga uopće tako "brzo" dobio da nisam treći dan zvao u Vaš ured i pitao što je s tim. Stoga sam zaključio kako ćete brže reagirati ukoliko jednostavno objavim članak. I bio sam u pravu, Vaša reakcija je ovaj put bila ekspresna.

Inače, kampanja Konzuma nije toliki problem koliki je sam Zakon o ravnopravnosti. Naime, on krši pravo na privatno vlasništvo. Ovaj bi se zakon trebao odnositi isključivo na državne i javne institucije i tvrtke, a ne i na realni sektor. Poslodavac u privatnoj tvrtki zapošljava na vlastiti račun pa bi trebao/trebala imati pravo zapošljavati po kakvim god kriterijima želi. Zakoni koji zadiru i krše privatno vlasništvo nisu u skladu s Ustavom RH i predstavljaju grubo kršenje ljudskih prava. Diskriminacija je jako loša pojava i protiv nje se treba boriti, ali ne na način da se krše ljudska prava. Budući da država upravlja Konzumom, na njega bi se u ovom trenutku zakon protiv diskriminacije svakako trebao odnositi pa pozdravljam reakciju pravobraniteljice i nadam se da će tako brzo reagirati i ubuduće kad država bude diskriminirala građane prema spolu.

VIŠE IZ RUBRIKE: LJUDSKA PRAVA, HRVATSKA
Teme: VIŠNJA LJUBIČIĆ (3), RAVNOPRAVNOST SPOLOVA (6), KONZUM (3), DISKRIMINACIJA (5)

Pregleda: 2463