Mario Nakić
5.9.2018.
Mario Nakić
Zašto je Trumpov proleterijat pošizio na Nike?
Pročitano 3330 puta. Ocijenjeno 82 puta. Ukupna ocjena: 4
Zašto je Trumpov proleterijat pošizio na Nike?
Nike izabere crnca za zaštitno lice svoje promidžbene kampanje i Trumpov proleterijat pošizi. Tako bi se u jednoj rečenici moglo opisati ono što se jučer i danas događa na društvenim mrežama i američkim portalima. Kao i obično, kad je riječ o Donaldu Trumpu, javnost je skroz polarizirana i nitko nije neutralan. Također, unaprijed se zna tko će na ovakve stvari kako reagirati.

Meni su u ovom slučaju fascinirajuće neke stvari oko konzervativnog pokreta u SAD-u. To su ljudi koji se obično pozivaju na Ustav i njegove amandmane, a optužuju drugu stranu da želi skršiti i prvi i drugi amandman (slobodu govora i slobodu posjedovanja oružja). Ali isti ti ljudi će u pravilu podići neviđenu frku ako ta Ustavom zajamčena prava iskoriste njihovi politički protivnici.

Colin Kaepernick, bivši igrač najpopularnije sportske lige u SAD-u, NFL-a, ušao je u središte pozornosti prije gotovo 3 godine kad je odbio ustati tijekom izvođenja nacionalne himne. To je objasnio kao revolt zbog tretmana crnaca od strane američke policije, odnosno revolt zbog policijske brutalnosti nad manjinama. Dok su jedni njegovo ponašanje osudili kao nedolično, drugi su ga hvalili zbog hrabrosti i angažiranosti. Međutim, to što je napravio njegovo je pravo zajamčeno 1. amandmanom američkog Ustava.

Njegov je potez kasnije prerastao u trend budući da je više crnih igrača počelo činiti isto tijekom izvođenja himne. NFL je potom razmatrao mogućnost da uvede pravilo kojim će prisiliti igrače da ustanu i "dolično" se ponašaju za vrijeme himne, ali to još nije uvedeno. U prošloj sezoni je gledanost lige opala 10 posto, a neki to smatraju rezultatom politizacije sporta. Bilo je mnogo bijesa u javnosti, a predvodio ga je Donald Trump koji je još tijekom predizborne kampanje pozivao na izbacivanje takvih igrača iz lige.

Čini se da ga je vodstvo lige poslušalo jer Kaepernick više ne igra i ne želi ga nijedan tim. Pokrenuo je tužbu protiv vodstva svoga bivšeg kluba jer tvrdi da su "stvorili zavjeru protiv njega" tako da više ne zaigra. Za njega su se ipak stvari preokrenule pozitivno kad ga je Nike odlučio angažirati u svojoj jubilarnoj kampanji za 30 godina poznatog slogana "Just Do It". Uz veliku sliku njegovog lica piše: "Vjeruj u nešto. Čak i ako to znači žrtvovanje svega".

Ta je reklama izazvala ogroman bijes u dijelu američke i svjetske javnosti, osobito onom koji uvijek i bezrezervno podržava Donalda Trumpa. Trump je odmah reagirao na Twitteru napisavši da Nike time šalje "užasnu poruku". Kasnije je za Daily Caller dao malo pametniju izjavu, ali dosta neodređenu:

"Mislim da je poruka jako loša, ali ova zemlja se na tome temelji, da imate određene slobode da činite stvari koje drugi ljudi smatraju da ne biste trebali činiti. Osobno, ja sam na drugoj strani", rekao je Trump.

Twitter je danas prepun Trumpovih pristaša koji objavljuju videa gdje pale svoje patike uz hashtag #BoycottNike. U jednom danu cijena dionica Nikea pala je za 2 posto. Neki osuđuju kompaniju zbog te odluke smatrajući da "nije dobro miješati sport s politikom". Međutim, zaboravljaju da je Nike iskusna kompanija koja dobro zna što radi.

Vjerujem da će se ovo pokazati kao dugoročno dobra poslovna odluka. Oni su sigurno izvagali, jer mogli su pretpostavljati kako će sljedbenici Trumpa reagirati. Ipak, vjerojatno su zaključili kako će imati više koristi od onih koji podržavaju Kaepernickov istup nego od onih koji su uz Trumpa. Ali to je čak manje bitno. Privatna kompanija ulaže vlastiti novac u promidžbenu kampanju i ima pravo donositi vlastite poslovne odluke zbog kojih može profitirati, ali i propasti. Sve je to normalno. Imaju pravo i oni koji se ne slažu s takvim načinom marketinga bojkotirati njihove proizvode i kupovati kod konkurencije.

Ono što je ipak zanimljivo u ovoj priči, to je licemjerje Trumpovog proleterijata. To su ljudi kojima inače jako smeta kad publika masovno negativno reagira na nečiji rasistički ili seksistički ispad i kad krene javni pritisak na poslodavca ili klijente osobe koja je to učinila. A upravo Trumpov proleterijat to radi!

Ima Trump jako puno slijepih sljedbenika i u Hrvatskoj, ovo pišem radi vas. Gospodo, nemate više ni 1% vjerodostojnosti da se žalite protiv SJW-a, vi ste SJW-i! I dok lijeve SJW-e donekle čak i mogu shvatiti (iako jako razvučeno jer teško je uspoređivati dva kolektivizma, oba su užasni) jer barem polaze od koliko-toliko dobrih namjera - misle da pomažu "slabijima" i "malobrojnima", vaše su namjere zaštita jačih i mnogobrojnih od "manjinskog terora", što je potpuni apsurd!

Možemo diskutirati o tome koliko su Kaepernick i ostali u pravu kad upozoravaju na policijsku brutalnost nad crncima, ali je činjenica da je čovjek samo prakticirao svoje ustavno pravo. Kako libertarijanci mogu biti protiv toga? On utjelovljuje ono što Nike poručuje, on je učinio nešto za što je znao da će snositi posljedice.

Ponekad nas netko treba podsjetiti da su osobne slobode pojedinca iznad svakog kolektiva. Sloboda je lijepa, ali i skupa. Kaepernick je riskirao karijeru, Nike riskira budućnost kompanije. Hoće li se to pokazati u konačnici kao dobra ili loša poslovna odluka, iz naše perspektive nije toliko bitno. Bitno je da još uvijek ima ljudi koji su spremni riskirati za slobodu.

 
Sviđa ti se članak? Počasti autora kavom!
VIŠE IZ RUBRIKE:
DRUŠTVO
SVIJET
O AUTORU
Mario Nakić je novinar, poduzetnik, web developer i osnivač Liberala. Voli pisanje, logiku, PHP i javu. Klasični liberal bez kompromisa.
BIG LAJK!
MARKO VUČETIĆ, saborski zastupnik
Agrokor se spašavao da bi se sačuvalo nekoliko desetaka tisuća radnih mjesta. Sad se, nekom drugom logikom, najnovijim zakonskim prijedlozima može mirno, bez suvišnih osjećaja, uništiti nekoliko desetaka tisuća radnih mjesta u malom i srednjem poduzetništvu.

Izvor: Facebook
NAŠISTI
PRATITE LIBERAL NA DRUŠTVENIM MREŽAMA:



IMPRESSUM | UVJETI KORIŠTENJA