Vezani članci:
Svi pričaju o nekakvoj nacionalnoj mržnji, a ljudi se vrijeđaju i tuku zbog j*benog parkinga!
Kako su EIZ i Gradonačelnik.hr izopačili značenje ʼpametnog gradaʼ i konkurentnosti lokalne samouprave
Dvije američke općine više ne postoje: Stanovništvo nije htjelo plaćati lokalne namete pa su se samoukinuli
Zašto gradovi uopće organiziraju glazbene koncerte?
Što bismo dobili ukidanjem županija i općina?
Najtransparentniji grad u RH: Građani Bjelovara će imati uvid u svaku kunu koja ode iz gradske blagajne
Bjelovar i Sveta Nedelja nastavljaju protržišne mjere. Neka se drugi gradovi ugledaju!
Hrebak: Hvala Bogu da država nije otkupila Inu!
Sveta Nedelja ukida naknadu za taksiste i smanjuje paušal u turizmu na zakonski minimum
Rekorderi državne revizije: Ove dvije općine pokazuju koliko daleko neodgovornost birokracije može ići
Poslovanje najvećih hrvatskih gradova: Kršenje zakona i nepravilnosti koje se ponavljaju iz godine u godinu
Sveta Nedelja ukida prirez i još neke lokalne namete: ʼNeka stanovnici gradova s višim porezima dosele kod nas!ʼ
Bunjac opet širi dezinformacije u Saboru
Milinovićeva županija uvjerljivi šampion u lokalnom uhljebljivanju
Pleternica - prvak u efikasnosti uprave i uspjeh politike niskih nameta
Bjelovarska pro-business politika treba postati primjer drugima
Ministre Kuščeviću, ovo su razlike između hrvatskih birokrata i radnika Microsofta
Zašto bacamo tek pročitane udžbenike?
Da je država bolja, bilo bi više dobrih općina
Novo na Liberalu:
Musk: Imamo 428 federalnih agencija. Kad s njima završim, bit će ih 99
Stručnjak za Politico: 'Možda smo pretjerali tijekom kovida. Sada ispaštamo'
Hina i Jutarnji navijaju za poskupljenje i usput obmanjuju javnost
Orešković podržala Milanovića. Evo što u njemu vidi
Kekin dobiva neočekivanu podršku u susjedstvu: 'Herceg-Bosni i slobodi...'
Pogodi tko se vratio: Kamala se obratila novinarima u nadnaravnom self-help videu
Poznate kompanije masovno ukidaju DEI program. Friedman je bio u pravu.
Hrvatska ostvarila drugi najveći rast BDP-a u EU. I to nije kraj dobrih vijesti...
Miro Bulj i novinar(ka) Faktografa tvrde da strani radnici snižavaju plaću Hrvatima. To je laž.
Milton Friedman: Carine nikad nisu dobra ideja
Feministica iz Jutarnjeg obrušila se na američku vojnikinju. Zašto?
Novinarska društvena mreža cenzurira satiru, a tolerira 'osobe koje privlače maloljetnici'
Rand Paul protiv Trumpove imigrantske i trgovinske politike
Širitelji dezinformacija masovno napuštaju X. Zašto?
Brian Albrecht: Osam temeljnih ekonomskih uvida za politiku
Zašto EU već 16 godina stagnira dok se SAD razvija? 'Europa je izabrala regulacije, a SAD inovacije'
Fukuyama objavio pismo Musku, izazvao zanimljivu raspravu o učinkovitosti vlade
Analiza: Ovako je HINA izvještavala o američkim izborima 2024.
Ceci cvili zbog poraza Demokrata. Ekonomist ga poklopio
Novinar(ka) Faktografa misli da bi poslodavci trebali izmisliti novi novac iz zraka
Demokrati su doživjeli potop. Kamo sada?
Maja Sever se obrušila na žene koje glasaju za Trumpa: 'Mi smo obrazovanije!'
Trump će moći ostvariti ili svoja obećanja ili Muskova. Ne može oboje
Dan kada su manipulatori i psihopati pretrpjeli teški poraz
Zoranove narikače podsjećaju zašto SDP treba ostati što dalje od izvršne vlasti
U nekim američkim državama održan referendum o pobačaju, evo rezultata
Ovo je jedan od razloga neuspjeha Kamale Harris i Demokrata: Podcijenili su žene
Država želi kazniti Novu i RTL zbog premalo domaćeg programa. To je grubo kršenje medijskih sloboda
Najbogatiji su sve bogatiji, a 5 milijardi ljudi propada u siromaštvu. Je li to točno?
Izbori u SAD-u - najveći test demokracije u američkoj povijesti

Gradovi bi o parkingu mogli učiti od trgovačkih centara


Piše: Anđelko Balaban
19.10.2017.
Prosječna ocjena čitatelja: 4

Gradovi bi o parkingu mogli učiti od trgovačkih centara


Piše: Anđelko Balaban
19.10.2017.
Prosječna ocjena čitatelja: 4

Svaki grad ima svoj plan razvoja , a oni koji su uspješni nemaju samo urbanistički plan, nego i strategijske planove razvoja - u kojima je razvoj grada planiran prema potrebama građana. Od više različitih djelatnosti o kojima lokalna samouprava brine osvrnuo bih se na problematiku parkiranja kao neizostavni dio poslova izgradnje, održavanja i razvoja komunalne infrastrukture.

Vjerujem da nema vozača automobila koji barem jednom nije koristio uslugu parkiranja u gradskim zonama naplate. U različitim gradovima parkiranje je različito uređeno, od broja zona, cijena, popusta za lokalne korisnike i vremenskih ograničenja. Svaki grad ima neke svoje specifičnosti iako je sustav naplate vrlo sličan. Međutim, ono što je najvažnije – svrsishodnost naplate je u najvećem broju slučajeva – nesvrsishodna.

Svima je jasno da se u velikim gradovima, pa i u centrima manjih gradova, pogotovo na primorju, mora naći adekvatan način koji će uskladiti potražnju za parkinzima s postojećim mogućnostima smještaja vozila. Posljednjih tridesetak godina broj vozila se značajno povećao kao što se povećala i mobilnost građana pa je uvođenje naplate parkiranja na području grada gdje postoji znatno veća potražnja za parkingom od njegove ponude – opravdana. Rekli bismo da je naplata svrsishodna jer će smanjiti broj parkiranja koja nisu nužno neophodna, isto kao što će smanjiti vrijeme parkiranja na stvarno potrebno vrijeme.

Međutim, svrsishodnost naplate parkiranja podrazumijeva i odgovornost za preuzeti novac uprihodovan naplatom. Bilo da je riječ o prihodima gradova od koncesije za poslove parkiranja ili direktnim prihodima gradova i njihovih tvrtki koje gospodare parkiralištima, novac koji se skupi od naplate bi trebalo svrsishodno utrošiti.

Dvije po dvije kune i brzo do milijuna

Zadnjih dvadesetak godina naplata parkiranja je doživjela pravi procvat, gotovo da nema grada koji u tom periodu nije poradio na što boljoj naplati i proširenju naplatnih zona. Čini mi se da su u tome bili izuzetno uspješni. Pojedini gradovi ostvaruju izuzetno visoke prihode od naplate parkinga, primjerice grad Makarska – oko 4 milijuna kuna (2015. g.), Šibenik (2013. g.) i Rijeka (2016. g.) – po cca. 8 milijuna kuna, Zagreb (2013. g.) – 117 milijuna. Svatko tko plaća parking, a posebice lokalni građani, bi trebali imati uvida u trošenje prikupljenog novca, odnosno u svrsishodnost plaćanja.

S obzirom da lokalna samouprava ubire i komunalnu naknadu (sutra porez na nekretnine?) kojom financira izgradnju komunalne infrastrukture – dakle i parkinge, te ako k tome dodamo novac prikupljen naplatom parkinga, logično je da se u ovih dvadesetak godina procvata naplate nešto moralo i napraviti. Ukoliko se novac prikupljen naplatom troši samo za plaće i održavanje postojećih parkirališta, plaćanje nije svrsishodno. A upravo mi se čini da većina naših gradova ništa ne poduzima kako bi idealno optimizirali sustav parkiranja u svom gradu. Ako se i napravi koji parking, on je popraćen proširenjem zone naplate.

Optimiziranje sustava bi za cilj imalo idealan odnos parkirnih mjesta u pojedinim područjima grada sa što manje mjesta koja se naplaćuju po što nižim cijenama. Grad ne bi trebao zarađivati na naplati parkinga, naplata bi trebala biti samo na onim mjestima na kojima postoji evidentno veća potražnja od ponude i po cijenama koje će osigurati razvoj i održavanje.

Kamo s milijunima naplaćenih kuna?

Svrsishodnim trošenjem novca od naplate parkiranja i dijela komunalne naknade do sada se moralo izgraditi puno više parkirnih mjesta. Na žalost, većina gradova je rado prikupljala novac i trošila ga na različite načine, ali ne i za optimiziranje sustava. Dovoljno je baciti pogled na parking ispred nekog trgovačkog centra ili maloprodajnog lanca i vidjet ćemo kako sustav parkiranja funkcionira. Kod onih centara kojima ponestane parking mjesta uvode se vremenska ograničenja, naplate ili kontrole računa. Ukoliko mjesta uvijek ima dovoljno, parking je besplatan i nema ograničenja.

Upravo primjerom trgovačkih centara bi se trebale rukovoditi i sve naše javne, državne službe. Naime, građani ne mogu birati koju policijsku postaju ili sud će odabrati, kao što to mogu prilikom odabira trgovine. A kao što znamo, većina javnih institucija je smještena u gradskim centrima u kojima je vrlo teško pronaći parking, a i kada ga nađete – on je ili skup ili vremenski ograničen. Stoga bi odgovornost svih javnih institucija i gradova bila na osiguranju besplatnog parkinga u vremenu potrebnom za izvršenje pojedinih građanskih obaveza.

Dakle, gospodo gradonačelnici i gradski vijećnici! Sav taj nemali novac koji skupite u ime naplate parkinga i komunalne naknade uložite u potrebne nove parkinge kako bi za koju godinu potrebu naplate i zonu naplate sveli na minimum, a pri javnim institucijama u koje građani dolaze iz nužde ili po obavezi - izvolite osigurati besplatan i dostupan parking. Ili selite institucije na pristupačne lokacije!

Možda je za ovo dobar primjer grada Metkovića koji je ovih dana ukinuo naplatu parkinga. Jer i ovakav model, slobodan od naplate, je u svakom slučaju bolji od onog u kojem se parking plaća samo zaradi žeđi gradskih otaca za kunama građana i radi uhljebljenja partijskih poslušnika.

Ocijeni članak

Sadržaj Liberala mogu ocjenjivati samo registrirani članovi. Učlanite se ovdje.

Sviđa ti se članak? Podrži Liberal!

Podrži neovisno novinarstvo: učlani se ili doniraj Udruzi "Liberal.hr" koliko želiš/možeš za razvoj ove platforme.
IBAN: HR5923900011101229527
Model: 00, poziv na br. prim.: 2222
(za donatore iz inozemstva SWIFT/BIC: HPBZHR2X)
Ako koristite mobilnu aplikaciju za bankarstvo jednostavno uslikajte ovaj barkod i unesite željeni iznos.

O autoru

ANĐELKO BALABAN
Anđelko Balaban je doktor veterinarske medicine. Kao načelnik Općine Jagodnjak u Baranji tražio je smanjenje poreza na dohodak i prvi ukinuo porez na tvrtku. Po napuštanju funkcije odrekao se 6 mjeseci naknade, osnovao tvrtku i prepustio se neizvjesnosti na tržištu.
Više od istog autora
VIŠE O TEMI:
VIŠE IZ RUBRIKE:

Komentiraj članak

Komentirati na portalu mogu samo registrirani članovi. Učlanite se ovdje.
Mala škola liberalizma
Udruga Liberal.hr
O Udruzi Liberal.hr
Udruga Liberal.hr osnovana je s ciljem promicanja osobnih i ekonomskih sloboda u Republici Hrvatskoj. Djeluje prvenstveno preko ovog portala. Liberal je od svoga početka 2016. do danas dao značajan doprinos u raspravama oko javnih politika uvijek štiteći prava i slobode građana. Naša misija je educirati javnost i podizanje svijeti o građanskim pravima i posljedicama koje određene politike mogu imati na njihove živote. Više o radu i ciljevima udruge možete pročitati ovdje.

Ako želite i možete doprinijeti radu Udruge - bilo svojim aktivnostima i zalaganjem ili bar uplaćivanjem godišnje članarine, kliknite ovdje i ispunite pristupnicu za učlanjenje.
Doniraj
Ovaj portal financira se dobrovoljnim članarinama i donacijama naših čitatelja. Pomozite nam da budemo još bolji, postanite jedan od naših donatora!

Donirati nam možete preko Paypala - klikom ovdje ili preko e-bankarstva, ako skenirate ovaj barkod:



Za broj žiroračuna i ostale informacije kliknite ovdje.