Vezani članci:
Tko je u Hrvatskoj proširio dezinformacije o alžirskoj boksačici? Mojmira Pastorčić
Helga ima problem s crncima na Twitteru
Kako zaštititi oštromjeraše od govora mržnje?
Zašto bi vlada, pogotovo u krizi, trebala pustiti cijene da rastu
Neki vozači Ubera prosvjeduju - protiv čega? Protiv osnova ekonomije
Ekonomija za neznalice (1): Zakon ponude i potražnje
Načelniku Murtera se ne sviđa zakon ponude i potražnje, poziva državu da uradi nešto
Splićani uče osnove ekonomije na najskuplji način
Novo na Liberalu:
Širitelji dezinformacija masovno napuštaju X. Zašto?
Brian Albrecht: Osam temeljnih ekonomskih uvida za politiku
Zašto EU već 16 godina stagnira dok se SAD razvija? 'Europa je izabrala regulacije, a SAD inovacije'
Fukuyama objavio pismo Musku, izazvao zanimljivu raspravu o učinkovitosti vlade
Analiza: Ovako je HINA izvještavala o američkim izborima 2024.
Ceci cvili zbog poraza Demokrata. Ekonomist ga poklopio
Novinar(ka) Faktografa misli da bi poslodavci trebali izmisliti novi novac iz zraka
Demokrati su doživjeli potop. Kamo sada?
Maja Sever se obrušila na žene koje glasaju za Trumpa: 'Mi smo obrazovanije!'
Trump će moći ostvariti ili svoja obećanja ili Muskova. Ne može oboje
Dan kada su manipulatori i psihopati pretrpjeli teški poraz
Zoranove narikače podsjećaju zašto SDP treba ostati što dalje od izvršne vlasti
U nekim američkim državama održan referendum o pobačaju, evo rezultata
Ovo je jedan od razloga neuspjeha Kamale Harris i Demokrata: Podcijenili su žene
Država želi kazniti Novu i RTL zbog premalo domaćeg programa. To je grubo kršenje medijskih sloboda
Najbogatiji su sve bogatiji, a 5 milijardi ljudi propada u siromaštvu. Je li to točno?
Izbori u SAD-u - najveći test demokracije u američkoj povijesti
Istraživanje: Sloboda govora među top pitanjima koja brinu američke glasače
Vladina agencija se hvali: Hrvatska je prvak svijeta po broju beskorisnih parazita
Mises: Za inovacije je potrebna ekonomska sloboda
Elon Musk i sloboda govora
Američki birači vole kapitalizam više nego Trumpa, Harris i Taylor Swift
Čovjek koji ništa ne zna
Pitanja na koja Milanović ne želi odgovoriti
Hajdaš Dončić i Paunović su obojica fejk, glumci i pozeri
Studija: Zahtjevi za redistribucijom bogatstva vođeni su motivom zavisti, a ne pravde
Thomas Sowell: Zašto sam odbacio marksizam
WSJ o propasti dinara: Kako je Jugoslavija uništila vlastitu valutu
Milanović želi biti hrvatski Donald Trump

Mojmira otkrila zakon ponude i potražnje. Nije oduševljena


Piše: Mario Nakić
23.10.2024.

Mojmira otkrila zakon ponude i potražnje. Nije oduševljena

Mojmira otkrila zakon ponude i potražnje. Nije oduševljena


Piše: Mario Nakić
23.10.2024.

"Možda vas nije previše diralo kad su obožavatelji Oasisa shvatili da će karte za koncert omiljene grupe umjesto 150 platiti 350 funti", poslovično dramatičnim tonom, skroz ozbiljno, započinje monolog Mojmire Pastorčić, novinarke i urednice RTL direkta. "Ali sigurno će vas dirati kad vam kažem da ćemo uskoro tako, ovisno o potražnji, plaćati i kruh. Dinamično kreiranje cijena zove se nova izmišljotina koja nam otkriva sve čari kapitalizma. Ako pada kiša ili je gužva u prometu, raste cijena taksija. Ako je puno skijaša u Austriji, ski pass i smještaj su skuplji. Ako vlada pomama za neki koncert, karta košta više. I da, kako je saznala naša Darinka Trgo, ujutro kad svi kupuju kruh, bit će skuplji, poslijepodne jeftiniji."

Prvo da kažem da me oduševi svaki put kad novinari otkriju nešto novo i onda ovako dramatično predstavljaju to javnosti kao da su otkrili toplu vodu. Drugo, zabavno je gledati kako novinarka to predstavlja kao nešto strašno, još jednu (ironično) "čar kapitalizma", nešto što nam, eto, taj grozni kapitalizam nameće.

Ta "nova izmišljotina" inače se zove zakon ponude i potražnje i postoji otkad je svijeta i vijeka, doslovno otkad postoji trgovinska razmjena među ljudima. Doduše, ta ekonomska pojava, koja, dakle, postoji oduvijek, definirana je i otkrivena kao takva 1870. godine kada je škotski električar i ekonomist Fleeming Jenkin prvi nacrtao krivulje ponude i potražnje te točku dodirivanja odnosno ekvilibrij.



Ekvilibrij predstavlja točku gdje se ponuda i potražnja susreću te se tako određuje cijena proizvoda ili usluga na tržištu. Budući da su i ponuda i potražnja dinamične varijable koje su zbog različitih faktora stalno podložne promjenama, onda je logično da i ekvilibrij konstantno mijenja svoju poziciju, odnosno "idealna" tržišna cijena se mijenja.

Sad ono najbitnije: zašto promjena cijene, ovisno o ponudi i potražnji, nije nešto zbog čega bismo trebali tugovati? Zato što nam upravo taj mehanizam omogućuje da, kao potrošači, možemo doći do proizvoda i usluga koje trebamo baš onda kad su nam najpotrebniji. To je mehanizam koji sprječava nestašice. Za potrošača nema ništa gore nego kad je neka usluga koju baš sada jako treba - nedostupna.

Količina proizvoda i usluga na raspolaganju je u svakom trenutku ograničena (to je ponuda). Kada iz nekog vanjskog razloga naglo dođe do porasta potražnje za određenim proizvodom ili uslugom, jedini način da do toga dođu upravo oni koji to najviše trebaju jest - povećanje cijene. U protivnom, taj proizvod će pograbiti oni koji prvi dođu do njega, ostali će ostati praznih ruku bez obzira što možda imaju novca i možda bi ga htjeli platiti i više nego što košta. Zato se podizanjem cijene demotiviraju oni koji ga u tom trenutku ne trebaju toliko puno da bi za njega platili više, a proizvod se oslobađa za one kojima treba i koji ga žele platiti više.

Isto tako, kad potražnja za nekim proizvodom ili uslugom padne, a trgovac ga ima još u većim količinama, cijenu će mu smanjiti kako bi privukao kupce.

Ako će kruh biti jeftiniji poslijepodne nego ujutro kad je navala i gužva u pekarnicama, to će vjerojatno smanjiti redove i jutarnje gužve te će omogućiti ljudima slabijeg imovinskog stanja da poslijepodne kupe kruh za sljedeće jutro po nižoj cijeni. U tome nema apsolutno ništa loše.

Ocijeni članak

Sadržaj Liberala mogu ocjenjivati samo registrirani članovi. Učlanite se ovdje.

Sviđa ti se članak? Podrži Liberal!

Podrži neovisno novinarstvo: učlani se ili doniraj Udruzi "Liberal.hr" koliko želiš/možeš za razvoj ove platforme.
IBAN: HR5923900011101229527
Model: 00, poziv na br. prim.: 2222
(za donatore iz inozemstva SWIFT/BIC: HPBZHR2X)
Ako koristite mobilnu aplikaciju za bankarstvo jednostavno uslikajte ovaj barkod i unesite željeni iznos.

O autoru

MARIO NAKIĆ
Mario Nakić je novinar, poduzetnik, web developer i programer. Osnivač Liberala. Voli pisanje, filozofiju, PHP i javu. Klasični liberal bez kompromisa.
Više od istog autora
VIŠE O TEMI:
VIŠE IZ RUBRIKE:

Komentiraj članak

Komentirati na portalu mogu samo registrirani članovi. Učlanite se ovdje.
Mala škola liberalizma
Udruga Liberal.hr
O Udruzi Liberal.hr
Udruga Liberal.hr osnovana je s ciljem promicanja osobnih i ekonomskih sloboda u Republici Hrvatskoj. Djeluje prvenstveno preko ovog portala. Liberal je od svoga početka 2016. do danas dao značajan doprinos u raspravama oko javnih politika uvijek štiteći prava i slobode građana. Naša misija je educirati javnost i podizanje svijeti o građanskim pravima i posljedicama koje određene politike mogu imati na njihove živote. Više o radu i ciljevima udruge možete pročitati ovdje.

Ako želite i možete doprinijeti radu Udruge - bilo svojim aktivnostima i zalaganjem ili bar uplaćivanjem godišnje članarine, kliknite ovdje i ispunite pristupnicu za učlanjenje.
Doniraj
Ovaj portal financira se dobrovoljnim članarinama i donacijama naših čitatelja. Pomozite nam da budemo još bolji, postanite jedan od naših donatora!

Donirati nam možete preko Paypala - klikom ovdje ili preko e-bankarstva, ako skenirate ovaj barkod:



Za broj žiroračuna i ostale informacije kliknite ovdje.