Vezani članci:
Zašto su neke cijene u trgovini u Hrvatskoj veće nego u zapadnim zemljama EU-a?
Bastiat: Kome koriste ograničenja u prekograničnoj trgovini?
Bastiat: Koja je svrha posrednika?
Profitira li SAD na izvozu plina u Europsku uniju?
Zašto je, unatoč svemu, bitno zadržati trgovinu s Kinom
Povijesni razvoj (proto)globalizacije, 1. dio
Globalna trgovina pod udarom nepredviđenih šokova, zasad pokazuje otpornost
Zabrana rada nedjeljom nije pitanje epidemiologije ni ekonomije nego ljudskih prava
Laku noć, Hrvatska!
Skraćeno radno vrijeme trgovina povećava rizik od širenja zaraze koronavirusom
Nakon zabrane rada nedjeljom 80 radnika u najvećem podgoričkom trgovačkom centru već dobilo otkaz
Predsjednik Uprave Emmezete otkriva kako je tržište utjecalo na plaće blagajnica i kako će utjecati zabrana rada nedjeljom
Usprkos trgovinskom ratu slobodna trgovina se nastavlja širiti
Kovač nastavlja nizati gluposti: Ekonomski suverenizam, trgovina i iseljavanje
Kovačeva usporedba četničkih tenkova sa stranom robom na policama je glupa, opasna i duboko pogrešna
Objašnjeno: Zašto su neki hrvatski proizvodi jeftiniji u inozemstvu nego u Hrvatskoj?
Trump bi o međunarodnoj trgovini mogao učiti od Marxa
ʼNe volite komunizam, ali vam je kineski kapital dobrodošao. Kako to?ʼ
Zašto, pobogu, nekim ljudima smeta trgovinski sporazum o slobodnom izvozu?
Hrvatska će izvoziti mlijeko u Kinu, a ne proizvodi ga dovoljno ni za nas. Kako to?
5 razloga zašto nam treba uvoz
Kina smanjuje uvozne carine za skoro 30 posto
Istina o neradnoj nedjelji u Njemačkoj, Austriji i Švicarskoj
Udruga za zaštitu potrošača traži od države da zabrani popuste
Duga ekonomska kriza hrvatskom gospodarstvu poslužila da se preorijentira na izvoz
Hrvatska je talac mentaliteta nulte sume
Kome smetaju poduzetni Romi?
Drugo afričko oslobođenje: Crni kontinent na pragu velikog pakta o slobodnoj trgovini
Izazovi liberalizma u 21. stoljeću
Kako su Slovenci priznali da im je vino loše
Novo na Liberalu:
Johan Norberg: Što uzrokuje ljudski napredak?
Je li ovo najbolji ministar gospodarstva u povijesti RH?
Bastiat: Čovjek koji je postavljao neugodna pitanja
Postmodernistička ljevica i Palestina - ljubav na prvi hladnoratovski pogled
Bastiat: Javna potrošnja
Cjepiva spasila 150 milijuna dječjih života diljem svijeta u zadnjih 50 godina
Inflacija pada, a cijene rastu. Novinari se pitaju kako je to moguće
Tomašević se pjeni jer je Zagrepčanima ponuđena jeftinija distribucija plina
Bastiat: Novac, banka i kredit
Index bi mogao biti kažnjen zbog 'diskriminacije katolika'. To nema nikakvog smisla
Plenkovićeve muljaže o inflaciji i BDP-u
Jako bitna odluka Ustavnog suda o predmetu Krišto v. Pride, evo zašto
Privatne kompanije plaćaju kazne za curenje podataka, a pravu ugrozu predstavlja država
Konvencija LP-a: Odbacili Trumpa i Kennedyja, izabrali 'naoružanog geja'
F. A. Hayek: Upotreba znanja u društvu
Mises je tijekom WW2 dvaput pogazio vlastite principe, evo o čemu se radi
Anka, empatija i antisemitizam
Bastiat: Prokleti strojevi
Zašto su neke cijene u trgovini u Hrvatskoj veće nego u zapadnim zemljama EU-a?
Benčić se bori da HDZ zadrži apsolutnu kontrolu nad HEP-om. Zašto?
Bastiat: Kome koriste ograničenja u prekograničnoj trgovini?
Nedavna studija dokazala korelaciju između ekonomske slobode i rodne ravnopravnosti
Ovaj lik nema pojma o čemu govori
Baby Lasagna je sušta suprotnost svega što Severina predstavlja
Bastiat: Koja je svrha posrednika?
UN prošlog tjedna potiho smanjio broj žrtava u Gazi
Feminizam pokušava opravdati brutalno čedomorstvo jer žena 'nije imala financijsku pomoć'
RTL iskoristio uspjeh Lasagne za širenje mržnje prema Židovima
Bastiat: Mogu li javni radovi služiti kao mjera za zapošljavanje?
Varteks treba pustiti da propadne, a država neka pomogne radnicama

Najvažniji izum o kojem nikada niste razmišljali


Piše: Liberal.hr
Izvor: FEE
9.10.2017.
Prosječna ocjena čitatelja: 3

Najvažniji izum o kojem nikada niste razmišljali


Piše: Liberal.hr
Izvor: FEE
9.10.2017.
Prosječna ocjena čitatelja: 3

Svakako jedan od ključnih datuma u modernoj ljudskoj povijesti jest 26. travanj 1956. godine. Bio je to dan kada je prvi namjenski i specijalno dizajnirani brodski kontejner, Ideal X, isplovio iz luke u New Jerseyu.

Bila je to zamisao Malcolma McLeana, kamiondžije i poduzetnika, kojem je pozornost privukla činjenica da vrijeme koje se potroši na utovar i istovar robe često bude dulje no što roba provede u kamionima i brodovima. Bivajući poduzetnikom, vidio je poslovnu mogućnost te došao do genijalne, briljantne i posve jednostavne ideje – brodskog kontejnera!

Što je time postigao? Smanjio je za 85% vrijeme transporta robe s jednog kraja planeta na drugi. Sveo je troškove transporta robe na trideseti dio prijašnjih troškova. Uzmemo li u obzir troškove infrastrukture, pojeftinio je pomorski transport robe za 35%.

No, trebalo je vremena da bi sve zaživjelo. Djelomično zbog golemih investicija potrebnih za prilagođavanje luka, djelomično zbog otpora od strane političara i prije svega, sindikalista. Kako god, polovicom 60-ih godina, revolucija kontejnerizacije, bila je u punom jeku. Između mnogih drugih faktora, upravo je kontejnerizacija zbog nižih troškova doprinijela porastu globalne trgovine.

Također, omogućila je čitav niz stvari koje danas smatramo podrazumijevanim. Brodski kontejneri omogućili su fantastično vremensko planiranje transporta robe diljem svijeta. Za put od tri tjedna, koji predstavlja prosečno trajanje plovidbe trgovačkog broda s jednog kraja planeta na drugi, dolazak je moguće isplanirati s točnošću od 15 minuta! To omogućava "just in time" ili "lean" proizvodni proces. Just in time ili lean proizvodnja je proces zbog kojeg firme nemaju potrebe za skladištenjem obujnog inventara niti velike količine dijelova i materijala.

Umjesto skladištenja, dijelovi i materijal bivaju isporučeni tvornicama takoreći u onom trenutku kada se ukaže potreba tijekom proizvodnog procesa. Sve to proizvodni proces čini daleko bržim i jeftinijim, fiksni troškovi skladištenja inventara potrebnog u proizvodnom procesu značajno opadaju. Enormno opada cijena proizvodnje i organizacije lanca distribucije na nivou čitave ekonomije.

Kontejner, više no bilo što drugo, omogućio je golemi porast globalne trgovine, kao i proces globalizacije u posljednjim desetljećima 20. stoljeća koji je donio najveće smanjenje siromaštva u ljudskoj povijesti.

Iz korijena je promijenio živote svih ljudi, na razne načine. Svako kućanstvo u Europi, Sjevernoj Americi ili trenutačno bilo kojoj drugoj točki na planeti posjeduje čitav niz proizvoda iz drugih dijelova svijeta, koji su im lako dostupni po pristupačnim cijenama. Sve to gotovo u cijelosti zahvaljujući uvidu Malcolma McLeana i revoluciji u transportu, koju je donio Ideal X na svojoj prvoj plovidbi 1956. godine!



Članak je preveden sa stranica Zaklade za ekonomsku edukaciju (FEE)
Autor: Stephen Davies, programski službenik u Institutu humanih znanosti i direktor za edukaciju na Institutu za ekonomske poslove u Londonu
Prijevod: Miloš Zorica


Ocijeni članak

Sadržaj Liberala mogu ocjenjivati samo registrirani članovi. Učlanite se ovdje.

Sviđa ti se članak? Podrži Liberal!

Podrži neovisno novinarstvo: učlani se ili doniraj Udruzi "Liberal.hr" koliko želiš/možeš za razvoj ove platforme.
IBAN: HR5923900011101229527
Model: 00, poziv na br. prim.: 2222
(za donatore iz inozemstva SWIFT/BIC: HPBZHR2X)
Ako koristite mobilnu aplikaciju za bankarstvo jednostavno uslikajte ovaj barkod i unesite željeni iznos.
VIŠE O TEMI:
VIŠE IZ RUBRIKE:

Komentiraj članak

Komentirati na portalu mogu samo registrirani članovi. Učlanite se ovdje.
Mala škola liberalizma
Udruga Liberal.hr
O Udruzi Liberal.hr
Udruga Liberal.hr osnovana je s ciljem promicanja osobnih i ekonomskih sloboda u Republici Hrvatskoj. Djeluje prvenstveno preko ovog portala. Liberal je od svoga početka 2016. do danas dao značajan doprinos u raspravama oko javnih politika uvijek štiteći prava i slobode građana. Naša misija je educirati javnost i podizanje svijeti o građanskim pravima i posljedicama koje određene politike mogu imati na njihove živote. Više o radu i ciljevima udruge možete pročitati ovdje.

Ako želite i možete doprinijeti radu Udruge - bilo svojim aktivnostima i zalaganjem ili bar uplaćivanjem godišnje članarine, kliknite ovdje i ispunite pristupnicu za učlanjenje.
Doniraj
Ovaj portal financira se dobrovoljnim članarinama i donacijama naših čitatelja. Pomozite nam da budemo još bolji, postanite jedan od naših donatora!

Donirati nam možete preko Paypala - klikom ovdje ili preko e-bankarstva, ako skenirate ovaj barkod:



Za broj žiroračuna i ostale informacije kliknite ovdje.