Piše: Sandra Paškvan
23.1.2019.
Prosječna ocjena čitatelja: 5
Piše: Sandra Paškvan
23.1.2019.
Prosječna ocjena čitatelja: 5
Početkom tjedna započelo je e-savjetovanje o nacrtu Pravilnika o provedbi općeg poreznog zakona, a na prijedlog Ministarstva financija. Navedenom Pravilniku poduzetnici bi trebali posvetiti posebnu pažnju, kao i njihovi računovođe.
Već pri površnom čitanju očigledno je da se poduzetništvo ne rasterećuje nego se dodatno opterećuje; kako vremenom potrebnim da se udovolji zahtjevima poreznih tijela, tako i dodatnim financijskim izdacima.
Članak 23. kaže: Ako se knjigovodstvena isprava koja je kreirana u elektroničkom obliku ispisuje na papir, elektronički zapis prelazi u papirnati oblik u kojem slučaju je potrebno novom papirnatom obliku knjigovodstvene isprave ponovno osigurati vjerodostojnost podrijetla, a isto se postiže potpisom odgovorne osobe na papirnatom dokumentu.
Osim što se mudro zaključilo da isprava u elektroničkom obliku ispisom prelazi u papirnati oblik, zaključilo se i da je treba potpisati odgovorna osoba. Hoćemo li se ikada riješiti pečata i potpisa? Neprestano nas uvjeravaju da hoćemo, no to nikako da se dogodi.
Članak 24.
(1) Pretvorbu knjigovodstvene isprave izvorno kreirane u papirnatom obliku mogu vršiti osobe koje su za tu svrhu certificirane od strane nadležnog tijela u Republici Hrvatskoj.
Članak 37., stavak (2):
Za svaki računalni sustav, odnosno program koji se koristi za pohranu ili rad s elektroničkim dokumentima i drugim elektroničkim zapisima, porezni obveznik dužan je odrediti osobu koja je odgovorna za zaštitu podataka, redovitu izradu sigurnosnih kopija te za postupak obnove podataka u slučaju greške ili gubitka podataka.
Može li nam Ministarstvo financija objasniti koje su to točno osobe koje su certificirane od strane nadležnog tijela u RH? Moraju li sada poduzetnici imati certificirano osoblje koje će skenirati dokumente? Koliko to košta? Odustalo se od licenciranja računovođa, no uspjelo se smisliti nešto još besmislenije.
Sukladno zakonu, poslodavac koji ima preko 50 zaposlenika mora odrediti osobu za zaštitu podataka i sigurnosne kopije, zatim osobu za zaštitu dostojanstva radnika, povjerenika zaštite na radu, osobu koja je ovlaštena za likvidaciju dokumenata, osobu za GDPR itd. U ovom nabrajanju sigurno je nešto izostavljeno.
Možemo li to nazvati rasterećenjem gospodarstva o kojem političari pričaju na dnevnoj bazi?
U članku 27. stoji da porezni obveznik koji poslovne knjige vodi putem računalne mreže i interneta moraju, na zahtjev poreznog tijela, dostaviti na uvid sljedeće:
– podatke o mrežnim adresama (URL) mrežnih i internet podataka, uključujući IP adrese podataka koje izravno ili neizravno utječu na utvrđivanje porezne osnovice
– podatke s mrežnih stranica, uključujući sve razine mrežnih stranica, kao i podatke o korisnicima prijavljenim na mrežnoj stranici koju vodi porezni obveznik.
Porezni obveznik je također dužan predati računalo na kojem se nalaze podaci u svrhu izuzimanja, popisivanja i zapljene računala, no nigdje nije navedeno na koji rok se izuzima ili zapljenjuje računalo. Vjerojatno će se to urediti još jednim pravilnikom!
I kada pomislite da gore ne može, naiđete na članak 38.:
Pri uvođenju ili izmjeni programa, baze podataka ili formata zapisa, porezni obveznik i osobe koje za poreznog obveznika vode poslovne knjige dužni su u pisanom obliku opisati:
– svrhu, opseg i način korištenja programa
– minimalne hardverske i softverske zahtjeve
– predviđeni način trajne pohrane zapisa (npr. čuvanje u izvornom formatu, pretvaranje (konverziju) u drugi format, kopiranje na drugi medij i dr.)
– mjere zaštite zapisa od neovlaštenog pristupa, mijenjanja i gubitka podataka, itd.
Znači, kada poduzetnik odluči investirati u nova ili bolja programska rješenja, o tome mora izvijestiti Poreznu upravu. Već vidim kako poduzetnici jedva čekaju pisati esejske radove o implementaciji novog softvera.
Propisuje se, člankom 68., da je porezni obveznik dužan "osigurati potrebne tehničke preduvjete i pridržavati se standarda...radi komunikacije elektroničkim putem s Poreznom upravom."
Dragi poduzetnici, nadam se da niste ni na trenutak pomislili da će netko podnijeti troškove umjesto vas!