Piše: Liberal.hr
Izvor: One nastupaju
17.7.2017.
Piše: Liberal.hr
Izvor: One nastupaju
17.7.2017.
Do prije nekog vremena malo je tko u Hrvatskoj znao što je to crowdfunding, a danas sve više ljudi zna da je to skupno prikupljanje početnog kapitala za pokretanje nekog posla. Jednostavnim rječnikom rečeno, umjetnost crowdfundinga je u tome da za svoju ideju „zapalite“ toliko nepoznatih ljudi da su je spremni financijski podržati, s manje ili više novca, kako tko može i želi te vam svojim uplatama pomoći da krenete u ostvarenje poslovnog sna. No, zbog čega je uopće važan crowdfunding, odnosno skupno prikupljanje novca, piše portal Udruge Žene 50+ One nastupaju.
Nekoliko je razloga, a među prvima je taj da je početnicima, tzv. startupovima u početku teško doći do novca iz konzervativnih izvora, a i preskup je. Sjetimo se samo kamata na kredite. Drugi važan moment je psihološki, jer činjenica da nepoznati ljudi smatraju da je vaša ideja toliko dobra da vrijedi u nju nešto uložiti, pogonsko je gorivo za samopouzdanje, a i sve to daje određeni uvid u reakciju tržišta na ono što nudite.
Kako bilo, seed crowdfunding, odnosno skupno investiranje, u svijetu je prisutno puno više nego što je javnost u Hrvatskoj u ovom trenutku svjesna, ali ne treba sumnjati da će biti snažno prigrljeno i kod nas. Pogotovo bi na taj način financiranja pozornost trebale obratiti žene, jer je analiza tvrtke PwC i Crowdfunding centra za 2015. i 2016. godinu pokazala da su žene uspješnije u takvom načinu prikupljanja kapitala od muškaraca. Najnovije izvješće, objavljeno prije nekoliko dana, naime, iznosi podatke prema kojima taj oblik financiranja koristi više muškaraca nego žena, ali su žene uspješnije u postizanju ciljeva financiranja. I to u svim poslovnim područjima i na svim stranama svijeta!
Analiza je pokrila više od 450.000 kampanja za prikupljanje kapitala provedenih na devet najvećih svjetskih platformi za crowdfunding. I pokazalo se da su kampanje kojima su na čelu žene bile 32 posto uspješnije od onih koje vode muškarci. Projekti koje vode žene dobivaju više novca, pa tako u prosjeku svaki pojedini ulagač ženi daje 87 dolara, a muškarcu 83 dolara. Čak i u područjima kojima dominiraju muškarci, poput tehnološkog sektora, gdje na svaku kampanju koju vodi žena dolazi devet kampanja za skupno investiranje koje vode muškarci, žene su bile uspješnije i to 13 posto prema 10 posto. Slično tome, u sektoru digitalne tehnologije, gdje na svaku kampanju koju vodi žena dolaze tri kampanje koje vode muškarci, žene su postigle stopu uspjeha od 16 posto prema samo 9 posto za muškarce. Izvješće navodi da je svoj financijski cilj postiglo 17 posto kampanja koje su vodili muškarci, a 22 posto onih koje su vodile žene.
Klikni na sliku za uvećani pregled
Skupno financiranje je inovacija koja mijenja uobičajene načine poslovanja i koja je omogućila pojedincima, startup tvrtkama i tvrtkama koje izuzetno brzo rastu (eng. growth business) nove načine financiranja. Omogućuje im da rade i komuniciraju izravno s tržištem i s tisućama ulagača, podupiratelja, kupaca i potencijalnih partnera, kao nikada prije. Skupno investiranje koristi platforme za skupno financiranje s „nagradama“ za financiranje stvaranja, pokretanja ili razvoja novih tvrtki, proizvoda i usluga gdje ulagači unaprijed plaćaju proizvod, uslugu ili projekt. Od samog početka trag skupnog investiranja nezaustavljivo se širi, a količine sredstava prikupljenih na devet platformi analiziranih u ovom izvješću rasle su s 10 milijuna dolara 2009. godine na više od 767 milijuna dolara 2016. godine, uz ulagače iz više od 200 zemalja.
Ako se razdvoje podaci za svaki sektor i svaku državu, kampanje koje su vodile žene bile su uspješnije u pogledu osiguravanja ciljeva financiranja od kampanja koje su vodili muškarci. U zemljama s najvećim obujmom skupnog investiranja, Velikoj Britaniji i SAD-u, 20 posto kampanja koje su vodili muškarci postiglo je svoj cilj. Ipak, kampanje koje su vodile žene bile su uspješnije – 24 posto žena u SAD-u i 26 posto žena u Velikoj Britaniji uspješno je postiglo investicijski cilj svojih kampanja.
Ovaj trend nastavlja se u zemljama u kojima skupno investiranje još nije toliko rašireno ili uspješno. Na primjer, u Africi je 11 posto kampanja koje su vodile žene bilo uspješno u usporedbi s 3 posto onih koje su vodili muškarci. U državama E7 (Kina, Indija, Brazil, Meksiko, Rusija, Indonezija i Turska), 10 posto kampanja koje su vodile žene postiglo je cilj u usporedbi s 4 posto kampanja koje su vodili muškarci.
Suosnivač i generalni direktor Crowdfunding centra, Barry E James kaže: „Tko je mogao očekivati da će se, kad se iz jednadžbe izbace posrednici, a žene i muškarci poduzetnici dobiju jednak i izravan pristup tržištu, pokazati da će žene, trenutačno i definitivno, biti uspješnije od muškaraca na svim poljima? Ovo baca novo svjetlo na endemsku neravnotežu i uzroke koji su dugo poticali ograničeni pristup financiranju za poduzetnice putem tradicionalnih načina financiranja. Činjenica da dvostruko manje žena trenutačno pokreće kampanje skupnog financiranja nedvojbeno je odraz niskih očekivanja koje imaju isti korijen. Dakle, vrijeme je da prilagodimo ne samo svoja očekivanja i percepciju, nego i stavove, institucije, ponašanja, te način donošenja odluka.“
Ženski uspjeh u skupnom financiranju u potpunoj je suprotnosti s uobičajenim mehanizmima financiranja startup i growth tvrtki u kojima se tvrtke koje vode žene i dalje suočavaju s preprekama u pristupu financiranju. Manoj Kashyap, PwC-ov globalni direktor za financijske tehnologije, navodi: „Nalazi našeg izvješća Women unbound predstavljaju veliki izazov postojećim poduzetničkim i poslovnim standardima budući da ozbiljno razmatraju postoje li duboko ukorijenjene predrasude koje sprečavaju veći pristup financiranju poduzetnicama. Iznimno je pozitivno vidjeti da rast i globalni doseg skupnog investiranja predstavlja više velikih prilika, od kojih svaka ima potencijal za veliki društveni i gospodarski učinak. Uključujući i razumijevanje i prihvaćanje činjenice da je skupno investiranje danas afirmirano okruženje kroz koji žene mogu prosperirati.“
Klikni na sliku za uvećani pregled
Međutim, ima prostora za još veći napredak. Značajno više muškaraca nego žena koristi skupno investiranje pa posljedično muškarci prikupe značajno više financijskih sredstava putem ovog kanala. Muškarci su i ambiciozniji u postavljanju viših ciljeva financiranja od svojih kolegica i po sektorima vidljivo dominiraju u kampanjama koje su najviše financirane. Izvješće naglašava da je u 63 kampanje prikupljeno više od 1 milijun dolara, ali od toga su samo sedam (11 posto) vodile žene.
Sharmila Karve, PwC-ov globalni direktor za pitanja različitosti, kaže: „Žene imaju priliku biti aktivnije i zastupljenije u skupnom financiranju. Moraju biti ambicioznije pri utvrđivanju ciljeva prikupljanja sredstava. Nadamo se da će uspjeh žena pokretača kampanja za skupno financiranje, istaknut u ovom izvješću, motivirati više početnica i već etabliranih poduzetnica da razmotre mogućnosti skupnog financiranja te da će potaknuti njihovo samopouzdanje i vjeru u vlastiti poduzetnički talent i prilike.“
Ovo izvješće nastoji učiniti vidljivima potencijalne prepreke s kojima su se, čini se, tvrtke koje vode žene i poduzetnice dugo suočavale u pristupu financiranju; naglašava da prilike za poduzetnice, čini se, nisu bile ravnopravne. Ali, zahvaljujući skupnom financiranju, poduzetnici sada mogu izravno pristupiti tržištu, a u tome leži ključ promjene.