Zašto Nijemci rado plaćaju poreze, a Balkanci ne?

4.1.2019.
ČITATELJI OCIJENILI
5

Razlog je vrlo jednostavan i logičan. Svatko plaća rado uslugu kojom je zadovoljan.
PIŠE: MARIO NAKIĆ

Zašto Nijemci rado plaćaju poreze, a Balkanci ne?

Razlog je vrlo jednostavan i logičan. Svatko plaća rado uslugu kojom je zadovoljan.
PIŠE Mario Nakić

HINA je danas objavila vijest iz njemačkih medija o ispitivanju instituta pri UN-u o prihvaćanju plaćanja poreza, a prenijeli su je mnogi hrvatski mediji. Prema rezultatima ovog istraživanja, stanovnici Njemačke iskazuju najmanji otpor pri plaćanju poreza državi dok je najveći otpor u balkanskim državama - Makedoniji, Crnoj Gori i Srbiji. Iako nisu objavili rezultate za Hrvatsku, možemo pretpostaviti da se ni kod nas porez ne plaća s guštom.

Tako da ste danas mogli pročitati naslove koji kažu: "Nijemci, za razliku od Balkanaca, rado plaćaju porez" što može lako dovesti javnost u zabludu jer ako Nijemci nemaju ništa protiv poreza, zašto bismo imali mi?

Nedostaje objašnjenje. Zašto Nijemci rado plaćaju poreze? Možemo tome dodati i činjenicu da stanovništvo u zemlji s najvećim porezom na dohodak u Europi - Danskoj - također u većoj mjeri nema ništa protiv tolikog poreza. Ni većina u Švedskoj nema ništa protiv njihovog poreznog sustava koji je također prilično glomazan. Premda, u skandinavskim zemljama se u zadnje vrijeme pojavljuje bunt protiv tolikog oporezivanja. Norveška vlada je već snizila poreze u prošlom mandatu i najavljuje nove rezove u ovoj godini, otpor švedskog stanovništva raste, a danski premijer je prije dvije godine pokušao srezati porez na dohodak, ali su ga u tome spriječili desni koalicijski partneri koji se boje za opstanak socijalne države.

Porezi su način kako se u svakoj zemlji financiraju državne i javne službe, javna infrastruktura i slično. Dakle, porezi su nužni za funkcioniranje države. Međutim, razlike u prihvaćanju poreza ekvivalentne su razlikama u percepciji korupcije i kupovnoj moći stanovništva. Danci primaju najveću prosječnu plaću u EU, tako da im nije teško platiti visok porez. Oni su prvo razvili svoje gospodarstvo u uvjetima slobodnog tržišta, a tek onda podigli poreze i stvorili veliku socijalnu državu. Dinamičan i bogat privatni sektor s malo regulacija može financirati veliku državu.

Osim toga, bitna je percepcija korupcije. Građani su itekako svjesni što plaćaju, pa tako su i stanovnici balkanskih država svjesni da novac od njihovih poreza ide više na političare i njihovo uhljebljivanje podobnih stranačkih ljudi nego na ono što bi trebao. Razlika je u sustavu, mehanizmima njegove provjere koji onda stvaraju povjerenje ili nepovjerenje prema institucijama. U Hrvatskoj prevladava nepovjerenje, a u Njemačkoj i Danskoj povjerenje građana prema institucijama.

Na primjer, ako vas neki automobil dobro služi i osjećate se jako ugodno i sigurno dok ga vozite, neće vam biti teško za njega izdvojiti ni veću količinu novca, naravno, ako imate taj novac. Rado ćete ga potrošiti na takav automobil i neće vam biti žao. Ali ako izdvojite istu količinu novca za automobil koji se nakon mjesec dana počne kvariti, onda nećete biti zadovoljni i tražit ćete povrat novca. Kod države ne možete tražiti povrat novca, ali će u tom slučaju ljudi obično tražiti načine kako da izbjegnu plaćanje poreza ako osjećaju da za taj novac ne dobivaju uslugu kakvu zaslužuju.

Čak nije toliko važno je li cijena automobila veća ili manja. Nijemci su dobili kvalitetan i siguran automobil za svoj novac, a Balkanci su dobili "kantu" koja se kvari svakih nekoliko kilometara, moraju je sami popravljati i još nadoplaćivati skupe popravke. To vam je, dragi moji, razlog zašto Nijemci rado plaćaju poreze, a Balkanci ne.

 

Sviđa ti se članak? Podrži rad kolumnista Liberala!
VIŠE IZ RUBRIKE:
EKONOMIJA
ZANIMLJIVOSTI
O autoru
Mario Nakić je novinar, poduzetnik, web developer i osnivač Liberala. Voli pisanje, logiku, PHP i javu. Klasični liberal bez kompromisa. >>VIŠE
Novo na Liberalu

Ekonomija

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Humanitarna organizacija Oxfam izašla je u javnost s istraživanjem koje obmanjuje javnost. Mediji su nasjeli.

Superbogati su u 2018. postali još bogatiji. A što je sa siromašnima?

Ljudska prava

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Ne morate doslovno ništa činiti. Samo budite bijeli, muškog roda, po mogućnosti kršćani. To je sve što je potrebno za sočnu priču koja će vas prikazati kao Hitlera.

Ugledni mediji i borci za socijalnu pravednost na društvenim mrežama u misiji da vam unište život

Zanimljivosti

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Informer i Srpski telegraf su u 265 navrata najavljivali ratove - uglavnom s Hrvatima ili Albancima. Putin je na naslovnici Informera izašao 60 puta, svaki put u pozitivnom svjetlu.

Prednjače Putin, ʼustašeʼ i ʼŠiptariʼ: Tri srpska tabloida u prošloj godini proizvela 700 lažnih vijesti na naslovnicama

Politika

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Ako se Vlada stvarno želi boriti protiv lažnih vijesti, onda će prvo krenuti od svojih ministara i drugih dužnosnika.

Vlada RH je najčešći izvor lažnih vijesti u Hrvatskoj. I sad ona kreće u borbu protiv lažnih vijesti...

Društvo

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Svjedoci smo povratka retorike s početka 1990-ih iako nema rata, nema nikakve prijetnje ratom, a Srba je višestruko manje.

Podsjetnik domoljubima: Ova država je protjerala više Hrvata nego srbočetnici i JNA

Zanimljivosti

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Neki američki mediji su objavili, a prenio je i hrvatski portal Index, da su učenici katoličke škole u Kentuckyju zastrašivali Indijanca u Washingtonu. Istina je prilično drugačija...

Istina o mladim katolicima, Indijancu i ruganju

Politika

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Njegov scenski nastup začinjen glumljenjem žrtve više je nego licemjeran kad uzmemo u obzir što pripadnici srpske manjine zbog njegove politike proživljavaju.

Pupovcu je fotelja draža od vlastitog naroda

Škola

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Mill je proslavljeni engleski filozof koji je bio šampion obrane nekih osobnih sloboda. Ali nije bio dosljedan...

Mill vs. Mises ili liberalizam protiv liberalizma

Zanimljivosti

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Mi vidimo dobro u muškarcima - poruka je koju svojim budućim kupcima šalje Egard Watches.

OVO se zove marketing usmjeren prema muškarcima: Kompanija za luksuzne satove odgovorila Gilletteu (video)

Ekonomija

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Trebamo se zapitati što nam je važnije. Je li nama u interesu da susjedu crkne krava ili da i mi i oni imamo više mlijeka?

Dva ključna razloga zašto Hrvatska treba poduprijeti ulazak Srbije u EU

Zanimljivosti

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Nije trebalo dugo čekati, na Youtubeu se pojavio odgovor na feminističku reklamu Gillettea.

ʼThe Best She Can Getʼ: Odgovor na Gillette reklamu je brutalan (video)

Ekonomija

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Danski ekonomski think thank objavio je analizu u kojoj na 20 stranica uspoređuju dansko i američko gospodarstvo.

Danskim ekonomistima prekipjelo: ʼDanska nije socijalistička, imamo veće ekonomske slobode od SAD-aʼ

VIŠE TEKSTOVA
Popularno na Liberalu
PRIKAŽI VIŠE
Mala škola liberalizma
VIŠE IZ ŠKOLE
Newsletter
Upiši e-mail adresu:
IMPRESSUM | UVJETI KORIŠTENJA

LIBERAL NA DRUŠTVENIM MREŽAMA: