Vezani članci:
Pearl Jam i svrha cijene u tržišnoj ekonomiji
Inflacija pada, a cijene rastu. Novinari se pitaju kako je to moguće
F. A. Hayek: Upotreba znanja u društvu
Zašto su neke cijene u trgovini u Hrvatskoj veće nego u zapadnim zemljama EU-a?
Jutarnji se čudi astronomskim cijenama subvencioniranih radova
Inflaciju kreira Vlada jer glasači tako žele
Zašto su cijene na Jadranu 'paprene' i koliko su za to krivi 'pohlepni iznajmljivači'?
Glavni urednik Glasa Istre se okomio na čistačice i frizerke. Razlog je urnebesan
Zašto cijene rastu: O populizmu, politici i pohlepi
Postoji nešto puno gore od inflacije. To je nestašica
Sandra Benčić kopira ekonomsku politiku Viktora Orbana
Kako državni poticaj utječe na cijenu proizvoda na tržištu - primjer Tesla automobila
Ograničavanjem cijena goriva Vlada je otvorila vrata nestašicama
Dokad će cijene rasti?
Ustavni sud u Njemačkoj proglasio berlinsku ʼmaksimalnu cijenu najmaʼ neustavnom
Zašto bi vlada, pogotovo u krizi, trebala pustiti cijene da rastu
Hoće li ugostitelji sada spustiti cijene ili će razliku od PDV-a uzeti sebi?
Ekonomija za neznalice (2): Što se događa kada država kontrolira cijene?
Načelniku Murtera se ne sviđa zakon ponude i potražnje, poziva državu da uradi nešto
Objašnjeno: Zašto su neki hrvatski proizvodi jeftiniji u inozemstvu nego u Hrvatskoj?
Zašto su cijene u Hrvatskoj veće nego na Cipru i u Bugarskoj?
Kako francuska opsjednutost poljoprivredom utječe na francusko gospodarstvo, EU i puno šire
Tučnjava na otvaranju Lidla u Srbiji i funkcija tržišnih cijena u društvu
Keep calm. Autoškole će pojeftiniti, evo zašto...
Jesu li cijene na Adventu u Zagrebu previsoke?
Što je 'fer' cijena?
Nameti poskupljuju 'jer ste vi to tražili'
Nakon mlijeka napao na kruh: Tolušiću baš smetaju povoljne cijene
Zašto kava na Stradunu NIJE preskupa (i zašto se trebamo prestati zgražati)
Dan kada su manipulatori i psihopati pretrpjeli teški poraz
Novo na Liberalu:
Milei najavio ukidanje 90% poreza i sporazum o slobodnoj trgovini s SAD-om
Sayev zakon - protuotrov za bezbrojne ekonomske zablude
Kekin svojom nedosljednošću pokazuje sav apsurd lijeve ideologije
Musk: Imamo 428 federalnih agencija. Kad s njima završim, bit će ih 99
Stručnjak za Politico: 'Možda smo pretjerali tijekom kovida. Sada ispaštamo'
Hina i Jutarnji navijaju za poskupljenje i usput obmanjuju javnost
Orešković podržala Milanovića. Evo što u njemu vidi
Kekin dobiva neočekivanu podršku u susjedstvu: 'Herceg-Bosni i slobodi...'
Pogodi tko se vratio: Kamala se obratila novinarima u nadnaravnom self-help videu
Poznate kompanije masovno ukidaju DEI program. Friedman je bio u pravu.
Hrvatska ostvarila drugi najveći rast BDP-a u EU. I to nije kraj dobrih vijesti...
Miro Bulj i novinar(ka) Faktografa tvrde da strani radnici snižavaju plaću Hrvatima. To je laž.
Milton Friedman: Carine nikad nisu dobra ideja
Feministica iz Jutarnjeg obrušila se na američku vojnikinju. Zašto?
Novinarska društvena mreža cenzurira satiru, a tolerira 'osobe koje privlače maloljetnici'
Rand Paul protiv Trumpove imigrantske i trgovinske politike
Širitelji dezinformacija masovno napuštaju X. Zašto?
Brian Albrecht: Osam temeljnih ekonomskih uvida za politiku
Zašto EU već 16 godina stagnira dok se SAD razvija? 'Europa je izabrala regulacije, a SAD inovacije'
Fukuyama objavio pismo Musku, izazvao zanimljivu raspravu o učinkovitosti vlade
Analiza: Ovako je HINA izvještavala o američkim izborima 2024.
Ceci cvili zbog poraza Demokrata. Ekonomist ga poklopio
Novinar(ka) Faktografa misli da bi poslodavci trebali izmisliti novi novac iz zraka
Demokrati su doživjeli potop. Kamo sada?
Maja Sever se obrušila na žene koje glasaju za Trumpa: 'Mi smo obrazovanije!'
Trump će moći ostvariti ili svoja obećanja ili Muskova. Ne može oboje
Dan kada su manipulatori i psihopati pretrpjeli teški poraz
Zoranove narikače podsjećaju zašto SDP treba ostati što dalje od izvršne vlasti
U nekim američkim državama održan referendum o pobačaju, evo rezultata

Cijene na zagrebačkom adventu nisu previsoke, evo zašto


Piše: Mario Nakić
Photo: Freepik
10.12.2024.

Cijene na zagrebačkom adventu nisu previsoke, evo zašto

Cijene na zagrebačkom adventu nisu previsoke, evo zašto


Piše: Mario Nakić
Photo: Freepik
10.12.2024.

Kako je počelo višednevno kukanje zbog cijena na ovogodišnjem božićnom sajmu u Zagrebu? Novinari su imali potrebu probati najskuplji proizvod u ponudi.

Dnevnik.hr: "Dubai fritule po 11 eura zvijezda su adventa"
Index.hr: "VIDEO Probali smo Dubai fritule koje koštaju 11,10 eura na zagrebačkom adventu"
Jutarnji list: "Stali smo u dugi red za najskuplje fritule u Zagrebu, evo zašto su ovoliki hit"

Sigurno sam nekoga zaboravio jer novinari imaju mozak koji funkcionira potpuno na isti način u svim redakcijama, tako da svi rade isti prilog s istim zaključkom o praktički bilo kojoj temi.

Novinari su, dakle, zaključili da će ispasti strašno fora ako pronađu najskuplji proizvod u ponudi, pohvale se da su ga kupili i to razglase na sva zvona. Čim sam to vidio, pretpostavio sam da je sljedeći njihov korak kuknjava zbog visokih cijena. Kao i obično, bio sam u pravu.

Hrvatska je valjda jedina zemlja u svijetu, ili bar jedna od rijetkih, gdje će se ljudi gurati u dugom redu da kupe nešto samo zato što je skupo, i onda potrošiti sate kukajući zbog cijene.

Nije trebalo dugo da krenu prilozi sa zgražanjem nad "previsokim" cijenama na zagrebačkom adventu. Dovode se gosti, pomno birani stručnjaci, ekonomisti, da oni na stručan način pokušaju objasniti gledateljima i čitateljima zašto su, pobogu, ove godine tolike cijene. Zašto nisu niže?

Dame i gospodo, odgovor vam je pred nosom. Da bismo ga lakše razumjeli, potrebno je usporediti to s jednom drugom pojavom na tom istom događaju.

Kao što je mnogima poznato, zagrebački advent je na početku odbijao gotovinu kao sredstvo plaćanja. To je mnoge kupce razljutilo. Kada su prodavači shvatili da gube kupce zbog tog pravila, ubrzo je ukinuto i gotovina je ponovno dozvoljena. Iako je zagrebačka gradska vlast pokušala preuzeti lovorike zbog dopuštanja gotovine, jasno je da je ona ta koja je zapravo nametnula njenu zabranu u početku. Jer ako ju je ona jednim "pozivom organizatoru" mogla vratiti, onda ju je na isti način i nametnula.

Ono što je bitno je to da su se kupci za nešto izborili. Na potpuno isti način mogli su se izboriti i za niže cijene, ali nisu. A nisu zato što kupuju po ovim cijenama. Jer da ne kupuju, da je promet ispod očekivanog, ugostitelji bi ubrzo snizili cijene svojih usluga kao što su ukinuli zabranu keša.

Prema tome, kukanje zbog visokih cijena neće sniziti cijenu usluga dok god ljudi čekaju u redu za kupovinu najskupljeg proizvoda u ponudi.

To znači da cijene na zagrebačkom adventu nisu previsoke. Dapače, moglo bi se reći da su preniske i lako bi se moglo očekivati njihovo daljnje povećanje do Božića. Jer ljudi kupuju.

Postavimo stvari ovako. Trgovina je dobrovoljna razmjena među ljudima pri čemu obje strane profitiraju. To znači da prodavaču novac koji traži za svoj proizvod ili uslugu vrijedi više od samog proizvoda ili usluge, a kupcu taj proizvod ili usluga vrijedi više od novca koji će za njega platiti. Ako oba uvjeta nisu zadovoljena, do trgovine neće doći.

Budući da ste kupili taj proizvod i čak se hvalite javno da ste zbog njega čekali u dugom redu (dakle uložili ste još dodatni trud da biste do njega došli), onda ne možete reći da je za vas cijena koju ste platili previsoka. Nije.

To je zapravo dobar način za otkrivanje licemjera i lažova. Kupio si nešto, dakle pristao si platiti određeni novac za to i onda kukaš kako je preskupo - lažeš. Glumiš. Pokušavaš signalizirati vrline i pokazati "Gle kako sam ja bogat, ali svejedno brinem za siromašne pa cvilim zbog visokih cijena". Da brinete za siromašne, ne biste tražili najskuplji proizvod na sajmu da na njega potrošite novac, već biste se odrekli tog novca i dali ga nekome tko nema.

Posebno je patetično to kukanje bogatih kad znamo da je riječ o sajmu na kojem nitko ne treba kupiti ništa. Kao da ljudi ne znaju da mogu kupiti kobasicu u trgovini i sami si ju pripremiti kod kuće. Kao da ne znaju sami napraviti hot dog i tako proći puno jeftinije.

Ali ne, vi želite biti viđeni, želite trošiti na elitnom mjestu, želite pokazati da ste dio elite - to vam, dame i gospodo, košta.

Zatim dolazimo do pitanja zašto su cijene ove godine na istom sajmu značajno veće nego prethodnih godina. Pitanje je legitimno, ali se opće ogorčenje (koje je opravdano) usmjerava prema krivoj meti. U takvoj situaciji novinari obično bijes javnosti okreću prema obrtnicima - onima koji im nude svoje proizvode na sajmu. To je pogrešna adresa.

Cijene su veće zato što je kupovna moć kupaca veća. Trgovci vide da se dobro prodaje i kada se cijene povise, pa zašto ih onda ne bi povisili? Tko bi od vas učinio drukčije? Na njihovom mjestu - nitko. Glavni cilj svakog poduzetnika je ostvariti što veću zaradu svojim poslovanjem, kako bi mogao platiti sve troškove poslovanja (uključujući plaće radnika) i ostvariti što veći profit. Cijena njegovih proizvoda i usluga je ono od čega ostvaruje tu zaradu. Tu će cijenu uvijek postaviti na najvišu moguću razinu koju su kupci spremni podržati. Ako je, dakle, ta razina viša nego prije, to samo znači da su kupci sada spremni platiti više za tu uslugu nego što su bili spremni prošle godine.

To se zove inflacija. U biti, riječ je o povećanju novčane mase u opticaju u odnosu na količinu robe i usluga. Tada roba i usluge dobivaju veću vrijednost, odnosno vrijede više novca. Za to nisu krivi poduzetnici nego državne vlasti koje su dozvolile veći unos novčane sume u zemlju, odnosno one su unijele veće količine novog novca. To su države počele intenzivno raditi za vrijeme novinarske gripe kad im je prvo izgovor bio lockdown, a onda kasnije i nabavka masovnog cjepiva te mnoge druge mjere.

Ljudi koji se sada najglasnije žale na više cijene u odnosu na ranije mahom su isti oni koji su tražili od vlade što jače i strože mjere zbog kojih je vlada preplavila tržište novcem. Drugim riječima, šize na privatnike jer je država zadovoljila njihove zahtjeve za lockdownom i ekstremnim mjerama koje su uslijedile.

Prepoznajte prevarante koji signaliziranjem vrlina pokušavaju prikupiti jeftine bodove. To su ljudi koji imaju bolja primanja od 99 posto Hrvata, s velikim su guštom i žarom navijali za sve mjere koje su uzrokovale inflaciju cijena, a sada se prikazuju kao tobožnji dobročinitelji koji, zamislite, suosjećaju sa siromašnijim pukom koji pati zbog njihovih politika. Dno dna.


Ocijeni članak

Sadržaj Liberala mogu ocjenjivati samo registrirani članovi. Učlanite se ovdje.

Sviđa ti se članak? Podrži Liberal!

Podrži neovisno novinarstvo: učlani se ili doniraj Udruzi "Liberal.hr" koliko želiš/možeš za razvoj ove platforme.
IBAN: HR5923900011101229527
Model: 00, poziv na br. prim.: 2222
(za donatore iz inozemstva SWIFT/BIC: HPBZHR2X)
Ako koristite mobilnu aplikaciju za bankarstvo jednostavno uslikajte ovaj barkod i unesite željeni iznos.

O autoru

MARIO NAKIĆ
Mario Nakić je novinar, poduzetnik, web developer i programer. Osnivač Liberala. Voli pisanje, filozofiju, PHP i javu. Klasični liberal bez kompromisa.
Više od istog autora
VIŠE O TEMI:
VIŠE IZ RUBRIKE:

Komentiraj članak

Komentirati na portalu mogu samo registrirani članovi. Učlanite se ovdje.
Mala škola liberalizma
Udruga Liberal.hr
O Udruzi Liberal.hr
Udruga Liberal.hr osnovana je s ciljem promicanja osobnih i ekonomskih sloboda u Republici Hrvatskoj. Djeluje prvenstveno preko ovog portala. Liberal je od svoga početka 2016. do danas dao značajan doprinos u raspravama oko javnih politika uvijek štiteći prava i slobode građana. Naša misija je educirati javnost i podizanje svijeti o građanskim pravima i posljedicama koje određene politike mogu imati na njihove živote. Više o radu i ciljevima udruge možete pročitati ovdje.

Ako želite i možete doprinijeti radu Udruge - bilo svojim aktivnostima i zalaganjem ili bar uplaćivanjem godišnje članarine, kliknite ovdje i ispunite pristupnicu za učlanjenje.
Doniraj
Ovaj portal financira se dobrovoljnim članarinama i donacijama naših čitatelja. Pomozite nam da budemo još bolji, postanite jedan od naših donatora!

Donirati nam možete preko Paypala - klikom ovdje ili preko e-bankarstva, ako skenirate ovaj barkod:



Za broj žiroračuna i ostale informacije kliknite ovdje.