Vezani članci:
Bez državnih nameta, benzin u Hrvatskoj bi bio među najjeftinijima u EU
Ograničavanjem cijena goriva Vlada je otvorila vrata nestašicama
Tko je Davor Štern, veliki borac protiv neoliberalizma?
Pogledajte grafikone: Hrvatska i Portugal najskuplje su države za vozače u EU
Ako ste jučer sudjelovali u prosvjedu, nadam se da znate za što prosvjedujete
Vlada bi lako mogla, kad bi stvarno htjela, srušiti cijenu goriva
Marić povisio trošarine na cigarete. OK, ali zašto ne smanji trošarine na gorivo?
Kako nas država pljačka: Koliko od cijene goriva otpada na trošarine?
BiH: Poskupljenjem goriva i cestarine planiraju povećati broj djece
Prirodni resursi - dar ili prokletstvo nacije?
Novo na Liberalu:
Bastiat: Javna potrošnja
Cjepiva spasila 150 milijuna dječjih života diljem svijeta u zadnjih 50 godina
Inflacija pada, a cijene rastu. Novinari se pitaju kako je to moguće
Tomašević se pjeni jer je Zagrepčanima ponuđena jeftinija distribucija plina
Bastiat: Novac, banka i kredit
Index bi mogao biti kažnjen zbog 'diskriminacije katolika'. To nema nikakvog smisla
Plenkovićeve muljaže o inflaciji i BDP-u
Jako bitna odluka Ustavnog suda o predmetu Krišto v. Pride, evo zašto
Privatne kompanije plaćaju kazne za curenje podataka, a pravu ugrozu predstavlja država
Konvencija LP-a: Odbacili Trumpa i Kennedyja, izabrali 'naoružanog geja'
F. A. Hayek: Upotreba znanja u društvu
Mises je tijekom WW2 dvaput pogazio vlastite principe, evo o čemu se radi
Anka, empatija i antisemitizam
Bastiat: Prokleti strojevi
Zašto su neke cijene u trgovini u Hrvatskoj veće nego u zapadnim zemljama EU-a?
Benčić se bori da HDZ zadrži apsolutnu kontrolu nad HEP-om. Zašto?
Bastiat: Kome koriste ograničenja u prekograničnoj trgovini?
Nedavna studija dokazala korelaciju između ekonomske slobode i rodne ravnopravnosti
Ovaj lik nema pojma o čemu govori
Baby Lasagna je sušta suprotnost svega što Severina predstavlja
Bastiat: Koja je svrha posrednika?
UN prošlog tjedna potiho smanjio broj žrtava u Gazi
Feminizam pokušava opravdati brutalno čedomorstvo jer žena 'nije imala financijsku pomoć'
RTL iskoristio uspjeh Lasagne za širenje mržnje prema Židovima
Bastiat: Mogu li javni radovi služiti kao mjera za zapošljavanje?
Varteks treba pustiti da propadne, a država neka pomogne radnicama
Hrvatski mediji grubo krše Istanbulsku konvenciju i šire govor mržnje
Hvalio se da će sahraniti neoliberalizam. Uspio je sahraniti samo svoju političku karijeru
Frederic Bastiat: Treba li država subvencionirati umjetnost?
Iz programa DP-a: Gušiti medijske slobode i osiromašiti Hrvate zbog nataliteta

Zašto je gorivo u Hrvatskoj skuplje sada nego prije 9 godina, iako je cijena nafte niža?


Piše: Hrvoje Marković
Photo: Zbynek Burival/Unsplash
16.10.2021.
Prosječna ocjena čitatelja: 5

Zašto je gorivo u Hrvatskoj skuplje sada nego prije 9 godina, iako je cijena nafte niža?

Zašto je gorivo u Hrvatskoj skuplje sada nego prije 9 godina, iako je cijena nafte niža?


Piše: Hrvoje Marković
Photo: Zbynek Burival/Unsplash
16.10.2021.
Prosječna ocjena čitatelja: 5

Cijene goriva na benzinskim crpkama u Hrvatskoj kreću se oko rekordnih razina. Međutim, činjenica je da je cijena nafte na svjetskim tržištima daleko od svojeg rekorda. Referentna cijena sirove nafte (Brent) je trenutno oko 84 dolara po barelu, dok se cijena između 2011. i 2014. godine uglavnom kretala između 100 i 120 dolara po barelu. Prema tome, današnja cijena nafte je 34% manja od one 13. ožujka 2012. godine, kada je iznosila 128 dolara.



Prije svega treba uzeti u obzir da je tečaj američkog dolara u odnosu na kunu znatno ojačao tijekom ovog razdoblja. Dok je nafta bila na razini od 128 dolara, tečaj dolara je iznosio 5,76 kuna. Današnji tečaj dolara je oko 6,52 kuna, odnosno 13% je viši. Gledano u domaćoj valuti, današnja cijena sirove nafte od 544 kuna po barelu ipak iznosi 26% manje od one u 2012. godini.



Kako bismo bolje razumjeli odnose u sastavnicama cijene naftnih derivata, govorit ćemo o cijeni sirove nafte po litri. Današnja cijena odgovara iznosu od 3,40 kuna po litri nafte, dok je nekadašnja cijena od 739 kuna značila 4,62 kuna po litri.

Cijena nafne sirovine nije jedino što se promijenilo od tada. U međuvremenu su hrvatske vlade dizale trošarinu na benzin pet puta, a onu na dizel šest puta. Kada je nafta bila 4,62 kune po litri, trošarina je iznosila 2,95 kuna po litri benzina i 2,05 kuna po litri dizela.

Danas je trošarina na benzin 3,86 kuna po litri, a na dizel 3,06 kuna po litri. To je povećanje od 31% za benzin te 49% za dizel. Efekt dizanja trošarina multipliciran je drugim administrativnim teretom: porezom na dodanu vrijednost. Osim toga, stopa PDV-a se također podizala u promatranom razdoblju.





U gornjem prikazu možemo vidjeti kako sastavnice koje smo nabrojali utječu na cijeni goriva. S obzirom da Europska komisija prikuplja podatke o cijeni goriva u Hrvatskoj od ulaska u Europsku uniju, možemo promatrati razdoblje od 1. srpnja 2013. godine do prošlog utorka. Vidimo da, iako čini tek jedan od komponenata cijene goriva, kretanje cijene sirove nafte ima pretežnu ulogu u određivanju promjena cijena goriva. Primjerice, ako u razdoblju od par tjedana cijena nafte naraste 25% gotovo je sigurno da će cijena goriva porasti, ali za puno manji postotak od 25%.



Tek kada smo razložili sve sastavnice cijene goriva, možemo izračunati ono što je preostalo: trgovačka marža. Ovom metodom je marža izračunata tako da se od maloprodajne cijene oduzme iznos PDV-a, trošarine i referentna cijena sirove nafte. Važno je napomenuti da pritom ne možemo govoriti o profitu trgovca, budući da je u ovom iznosu još uvijek uključen trošak prerade nafte u naftne derivate te svi troškovi distribucije od skladištenja, prijevoza pa do plaća zaposlenika. Uz tu napomenu, vidljiv je porast trgovačke marže u odnosu na razdoblje prije 2019. godine za iznos od 0,50 do 1 kune po litri. Prema tome, mogli bismo zaključiti da trgovačke marže uistinu jesu jedan od razloga zašto je gorivo skuplje sada nego prije 10 godina.

Zatvaranje i ponovno otvaranje svjetskog gospodarstva uzrokovalo je ogromne poremećaje na svjetskim tržištima. No, valja uočiti i da trenutne marže nisu neuobičajeno visoke u odnosu na razdoblje od druge polovice 2019. godine, više od pola godina prije lockdowna.

Za kraj, treba podsjetiti da je cijena naftnih derivata liberalizirana tek 20. veljače 2014. godine. Do tada, država je formulom propisivala najvišu dozvoljenu cijenu goriva. Od danas, država ponovno propisuje najvišu dozvoljenu cijenu goriva.

Međutim, za razliku od nekadašnje formule koja je uzimala u obzir kretanje deviznog tečaja, burzovne cijene nafte i različite benzinske derivate, najnovija vladina uredba cementirala je cijenu tako da se već predviđaju nestašice premium goriva.

 

Ocijeni članak

Sadržaj Liberala mogu ocjenjivati samo registrirani članovi. Učlanite se ovdje.

Sviđa ti se članak? Podrži Liberal!

Podrži neovisno novinarstvo: učlani se ili doniraj Udruzi "Liberal.hr" koliko želiš/možeš za razvoj ove platforme.
IBAN: HR5923900011101229527
Model: 00, poziv na br. prim.: 2222
(za donatore iz inozemstva SWIFT/BIC: HPBZHR2X)
Ako koristite mobilnu aplikaciju za bankarstvo jednostavno uslikajte ovaj barkod i unesite željeni iznos.

O autoru

HRVOJE MARKOVIĆ
Hrvoje Marković se bavi glazbom, financijama, web razvojem i padobranstvom.
Više od istog autora
VIŠE O TEMI:
VIŠE IZ RUBRIKE:

Komentiraj članak

Komentirati na portalu mogu samo registrirani članovi. Učlanite se ovdje.
Mala škola liberalizma
Udruga Liberal.hr
O Udruzi Liberal.hr
Udruga Liberal.hr osnovana je s ciljem promicanja osobnih i ekonomskih sloboda u Republici Hrvatskoj. Djeluje prvenstveno preko ovog portala. Liberal je od svoga početka 2016. do danas dao značajan doprinos u raspravama oko javnih politika uvijek štiteći prava i slobode građana. Naša misija je educirati javnost i podizanje svijeti o građanskim pravima i posljedicama koje određene politike mogu imati na njihove živote. Više o radu i ciljevima udruge možete pročitati ovdje.

Ako želite i možete doprinijeti radu Udruge - bilo svojim aktivnostima i zalaganjem ili bar uplaćivanjem godišnje članarine, kliknite ovdje i ispunite pristupnicu za učlanjenje.
Doniraj
Ovaj portal financira se dobrovoljnim članarinama i donacijama naših čitatelja. Pomozite nam da budemo još bolji, postanite jedan od naših donatora!

Donirati nam možete preko Paypala - klikom ovdje ili preko e-bankarstva, ako skenirate ovaj barkod:



Za broj žiroračuna i ostale informacije kliknite ovdje.