Vezani članci:
Bez državnih nameta, benzin u Hrvatskoj bi bio među najjeftinijima u EU
Ograničavanjem cijena goriva Vlada je otvorila vrata nestašicama
Tko je Davor Štern, veliki borac protiv neoliberalizma?
Pogledajte grafikone: Hrvatska i Portugal najskuplje su države za vozače u EU
Ako ste jučer sudjelovali u prosvjedu, nadam se da znate za što prosvjedujete
Vlada bi lako mogla, kad bi stvarno htjela, srušiti cijenu goriva
Marić povisio trošarine na cigarete. OK, ali zašto ne smanji trošarine na gorivo?
Kako nas država pljačka: Koliko od cijene goriva otpada na trošarine?
BiH: Poskupljenjem goriva i cestarine planiraju povećati broj djece
Prirodni resursi - dar ili prokletstvo nacije?
Novo na Liberalu:
Mises: Za inovacije je potrebna ekonomska sloboda
Elon Musk i sloboda govora
Američki birači vole kapitalizam više nego Trumpa, Harris i Taylor Swift
Čovjek koji ništa ne zna
Pitanja na koja Milanović ne želi odgovoriti
Hajdaš Dončić i Paunović su obojica fejk, glumci i pozeri
Studija: Zahtjevi za redistribucijom bogatstva vođeni su motivom zavisti, a ne pravde
Thomas Sowell: Zašto sam odbacio marksizam
WSJ o propasti dinara: Kako je Jugoslavija uništila vlastitu valutu
Milanović želi biti hrvatski Donald Trump
Kakva je bila špica sezone: U srpnju i kolovozu 92.000 domaćih turista više nego lani
Država je u ratu s obiteljskim smještajem. Ispaštat će domaći turisti
Kako su Ćimić i Index pokušali kreirati 'aferu' tamo gdje je nema
Prvi seks, laži i porez na nekretnine
Pearl Jam i svrha cijene u tržišnoj ekonomiji
Kako Vladine 'antiinflacijske mjere' ustvari potiču inflaciju
Nezavisna zastupnica razmontirala Tomaševića u ZG skupštini. Pogledajte video
Potpišite peticiju protiv 'Bit će krvi' zakona o maltretiranju vlasnika stanova
Zašto se Hrvati boje jugoslavenske zastave - pitaju se jugoslavenski novinari
Proslavljenom biologu Facebook obrisao profil jer je napisao da muškarac ne bi trebao boksati sa ženama
Plenkovićev portal u ksenofobnom ispadu napao turiste, pridružio mu se i Index
Pobjednici i gubitnici
Tko je u Hrvatskoj proširio dezinformacije o alžirskoj boksačici? Mojmira Pastorčić
Johan Norberg: Što uzrokuje ljudski napredak?
Je li ovo najbolji ministar gospodarstva u povijesti RH?
Bastiat: Čovjek koji je postavljao neugodna pitanja
Postmodernistička ljevica i Palestina - ljubav na prvi hladnoratovski pogled
Bastiat: Javna potrošnja
Cjepiva spasila 150 milijuna dječjih života diljem svijeta u zadnjih 50 godina
Inflacija pada, a cijene rastu. Novinari se pitaju kako je to moguće

Zašto je gorivo u Hrvatskoj skuplje sada nego prije 9 godina, iako je cijena nafte niža?


Piše: Hrvoje Marković
Photo: Zbynek Burival/Unsplash
16.10.2021.
Prosječna ocjena čitatelja: 5

Zašto je gorivo u Hrvatskoj skuplje sada nego prije 9 godina, iako je cijena nafte niža?

Zašto je gorivo u Hrvatskoj skuplje sada nego prije 9 godina, iako je cijena nafte niža?


Piše: Hrvoje Marković
Photo: Zbynek Burival/Unsplash
16.10.2021.
Prosječna ocjena čitatelja: 5

Cijene goriva na benzinskim crpkama u Hrvatskoj kreću se oko rekordnih razina. Međutim, činjenica je da je cijena nafte na svjetskim tržištima daleko od svojeg rekorda. Referentna cijena sirove nafte (Brent) je trenutno oko 84 dolara po barelu, dok se cijena između 2011. i 2014. godine uglavnom kretala između 100 i 120 dolara po barelu. Prema tome, današnja cijena nafte je 34% manja od one 13. ožujka 2012. godine, kada je iznosila 128 dolara.



Prije svega treba uzeti u obzir da je tečaj američkog dolara u odnosu na kunu znatno ojačao tijekom ovog razdoblja. Dok je nafta bila na razini od 128 dolara, tečaj dolara je iznosio 5,76 kuna. Današnji tečaj dolara je oko 6,52 kuna, odnosno 13% je viši. Gledano u domaćoj valuti, današnja cijena sirove nafte od 544 kuna po barelu ipak iznosi 26% manje od one u 2012. godini.



Kako bismo bolje razumjeli odnose u sastavnicama cijene naftnih derivata, govorit ćemo o cijeni sirove nafte po litri. Današnja cijena odgovara iznosu od 3,40 kuna po litri nafte, dok je nekadašnja cijena od 739 kuna značila 4,62 kuna po litri.

Cijena nafne sirovine nije jedino što se promijenilo od tada. U međuvremenu su hrvatske vlade dizale trošarinu na benzin pet puta, a onu na dizel šest puta. Kada je nafta bila 4,62 kune po litri, trošarina je iznosila 2,95 kuna po litri benzina i 2,05 kuna po litri dizela.

Danas je trošarina na benzin 3,86 kuna po litri, a na dizel 3,06 kuna po litri. To je povećanje od 31% za benzin te 49% za dizel. Efekt dizanja trošarina multipliciran je drugim administrativnim teretom: porezom na dodanu vrijednost. Osim toga, stopa PDV-a se također podizala u promatranom razdoblju.





U gornjem prikazu možemo vidjeti kako sastavnice koje smo nabrojali utječu na cijeni goriva. S obzirom da Europska komisija prikuplja podatke o cijeni goriva u Hrvatskoj od ulaska u Europsku uniju, možemo promatrati razdoblje od 1. srpnja 2013. godine do prošlog utorka. Vidimo da, iako čini tek jedan od komponenata cijene goriva, kretanje cijene sirove nafte ima pretežnu ulogu u određivanju promjena cijena goriva. Primjerice, ako u razdoblju od par tjedana cijena nafte naraste 25% gotovo je sigurno da će cijena goriva porasti, ali za puno manji postotak od 25%.



Tek kada smo razložili sve sastavnice cijene goriva, možemo izračunati ono što je preostalo: trgovačka marža. Ovom metodom je marža izračunata tako da se od maloprodajne cijene oduzme iznos PDV-a, trošarine i referentna cijena sirove nafte. Važno je napomenuti da pritom ne možemo govoriti o profitu trgovca, budući da je u ovom iznosu još uvijek uključen trošak prerade nafte u naftne derivate te svi troškovi distribucije od skladištenja, prijevoza pa do plaća zaposlenika. Uz tu napomenu, vidljiv je porast trgovačke marže u odnosu na razdoblje prije 2019. godine za iznos od 0,50 do 1 kune po litri. Prema tome, mogli bismo zaključiti da trgovačke marže uistinu jesu jedan od razloga zašto je gorivo skuplje sada nego prije 10 godina.

Zatvaranje i ponovno otvaranje svjetskog gospodarstva uzrokovalo je ogromne poremećaje na svjetskim tržištima. No, valja uočiti i da trenutne marže nisu neuobičajeno visoke u odnosu na razdoblje od druge polovice 2019. godine, više od pola godina prije lockdowna.

Za kraj, treba podsjetiti da je cijena naftnih derivata liberalizirana tek 20. veljače 2014. godine. Do tada, država je formulom propisivala najvišu dozvoljenu cijenu goriva. Od danas, država ponovno propisuje najvišu dozvoljenu cijenu goriva.

Međutim, za razliku od nekadašnje formule koja je uzimala u obzir kretanje deviznog tečaja, burzovne cijene nafte i različite benzinske derivate, najnovija vladina uredba cementirala je cijenu tako da se već predviđaju nestašice premium goriva.

 

Ocijeni članak

Sadržaj Liberala mogu ocjenjivati samo registrirani članovi. Učlanite se ovdje.

Sviđa ti se članak? Podrži Liberal!

Podrži neovisno novinarstvo: učlani se ili doniraj Udruzi "Liberal.hr" koliko želiš/možeš za razvoj ove platforme.
IBAN: HR5923900011101229527
Model: 00, poziv na br. prim.: 2222
(za donatore iz inozemstva SWIFT/BIC: HPBZHR2X)
Ako koristite mobilnu aplikaciju za bankarstvo jednostavno uslikajte ovaj barkod i unesite željeni iznos.

O autoru

HRVOJE MARKOVIĆ
Hrvoje Marković se bavi glazbom, financijama, web razvojem i padobranstvom.
Više od istog autora
VIŠE O TEMI:
VIŠE IZ RUBRIKE:

Komentiraj članak

Komentirati na portalu mogu samo registrirani članovi. Učlanite se ovdje.
Mala škola liberalizma
Udruga Liberal.hr
O Udruzi Liberal.hr
Udruga Liberal.hr osnovana je s ciljem promicanja osobnih i ekonomskih sloboda u Republici Hrvatskoj. Djeluje prvenstveno preko ovog portala. Liberal je od svoga početka 2016. do danas dao značajan doprinos u raspravama oko javnih politika uvijek štiteći prava i slobode građana. Naša misija je educirati javnost i podizanje svijeti o građanskim pravima i posljedicama koje određene politike mogu imati na njihove živote. Više o radu i ciljevima udruge možete pročitati ovdje.

Ako želite i možete doprinijeti radu Udruge - bilo svojim aktivnostima i zalaganjem ili bar uplaćivanjem godišnje članarine, kliknite ovdje i ispunite pristupnicu za učlanjenje.
Doniraj
Ovaj portal financira se dobrovoljnim članarinama i donacijama naših čitatelja. Pomozite nam da budemo još bolji, postanite jedan od naših donatora!

Donirati nam možete preko Paypala - klikom ovdje ili preko e-bankarstva, ako skenirate ovaj barkod:



Za broj žiroračuna i ostale informacije kliknite ovdje.