Vezani članci:
Bez državnih nameta, benzin u Hrvatskoj bi bio među najjeftinijima u EU
Ograničavanjem cijena goriva Vlada je otvorila vrata nestašicama
Tko je Davor Štern, veliki borac protiv neoliberalizma?
Pogledajte grafikone: Hrvatska i Portugal najskuplje su države za vozače u EU
Ako ste jučer sudjelovali u prosvjedu, nadam se da znate za što prosvjedujete
Vlada bi lako mogla, kad bi stvarno htjela, srušiti cijenu goriva
Marić povisio trošarine na cigarete. OK, ali zašto ne smanji trošarine na gorivo?
Kako nas država pljačka: Koliko od cijene goriva otpada na trošarine?
BiH: Poskupljenjem goriva i cestarine planiraju povećati broj djece
Prirodni resursi - dar ili prokletstvo nacije?
Novo na Liberalu:
Više od 500 američkih ekonomista potpisalo peticiju protiv carina
Orban bi nagodinu mogao pretrpjeti teški poraz. Ovaj čovjek je po anketama debelo ispred
Igrokaz pred MVEP-om: Neka to probaju u Palestini
Ovako je govorio Mario Vargas Llosa - velikan latinoameričke književnosti i liberalizma
Urša Raukar-Gamulin koristi feudalističku argumentaciju u obranu povlastica za 'samostalne umjetnike'
Eurostat: Inflacija u Hrvatskoj u ožujku iznosila 4,3 posto i među najgorima je u EU
Stanovnici Ekvadora odbacili socijalizam, poražena kandidatkinja odbija priznati poraz
Bernardić na bezazlenom pitanju o Thompsonu pao na karakternom testu
Istraživanje: Amerikanci bi rado 'vratili industriju u SAD', ali da u njoj radi netko drugi
Birokracija je u ratu protiv tradicionalne obitelji i temeljnih društvenih normi
Trgovinski deficit u SAD-u nastaje zbog pogrešne klasifikacije stranih posjeda američkih dolara
Mile Kekin - siromašni umjetnik i ekstraprofiter
Licemjerna Sandra Benčić
Aleksandar Vučić i autoritarni obrisi Srbije: Protjerivanje nepodobnih stranaca i gušenje slobode medija
Razlika u plaći između muškaraca i žena kod nas puno niža nego u većini drugih EU zemalja
Top 18 promašenih znanstvenih predikcija Sudnjeg dana iz 1970-ih
Adam Smith je predvidio probleme s kojima će se njegov sustav slobodne trgovine suočiti
Pogledajte fotografiju zbog koje je novinar u Njemačkoj kažnjen uvjetnim zatvorom
Johnny Rotten o povratku u Sex Pistolse: 'Nikada! Oni su klaunski woke cirkus'
Druga strana priče: Ima li Amerika razloga biti ljuta na trgovinske partnere?
Zašto ECB toliko požuruje uvođenje digitalnog eura? Imaju dva razloga...
Europska komisija treba prihvatiti sve Trumpove zahtjeve - ne radi njega, već zbog nas, Europljana
SAD ima s ovom zemljom trgovinski suficit. Trump im je svejedno opalio carine, ne znaju zašto
Što je zajedničko jugonostalgičarima i Trumpovoj sekti? Opsesija industrijom koje više nema
HDZ u panici: Ovaj čovjek bi im mogao uzeti Zadar, jednu od njihovih najtvrđih utvrda
Što rade Plenkovićevi fact checkeri koje plaćamo za 'točno informiranje'? Upravo ono što ste pretpostavili
Rand Paul podsjeća kolege: 'Carine su u povijesti uvijek bile pogubne za Republikansku stranku'
Švedska i Švicarska - dva različita pristupa univerzalnom pravu na zdravstvenu skrb
Za trgovinski rat je potrebno (bar) dvoje
Austrijska škola: Što je subjektivna vrijednost?

Zašto je gorivo u Hrvatskoj skuplje sada nego prije 9 godina, iako je cijena nafte niža?


Piše: Hrvoje Marković
Photo: Zbynek Burival/Unsplash
16.10.2021.
Prosječna ocjena čitatelja: 5

Zašto je gorivo u Hrvatskoj skuplje sada nego prije 9 godina, iako je cijena nafte niža?

Zašto je gorivo u Hrvatskoj skuplje sada nego prije 9 godina, iako je cijena nafte niža?


Piše: Hrvoje Marković
Photo: Zbynek Burival/Unsplash
16.10.2021.
Prosječna ocjena čitatelja: 5

Cijene goriva na benzinskim crpkama u Hrvatskoj kreću se oko rekordnih razina. Međutim, činjenica je da je cijena nafte na svjetskim tržištima daleko od svojeg rekorda. Referentna cijena sirove nafte (Brent) je trenutno oko 84 dolara po barelu, dok se cijena između 2011. i 2014. godine uglavnom kretala između 100 i 120 dolara po barelu. Prema tome, današnja cijena nafte je 34% manja od one 13. ožujka 2012. godine, kada je iznosila 128 dolara.



Prije svega treba uzeti u obzir da je tečaj američkog dolara u odnosu na kunu znatno ojačao tijekom ovog razdoblja. Dok je nafta bila na razini od 128 dolara, tečaj dolara je iznosio 5,76 kuna. Današnji tečaj dolara je oko 6,52 kuna, odnosno 13% je viši. Gledano u domaćoj valuti, današnja cijena sirove nafte od 544 kuna po barelu ipak iznosi 26% manje od one u 2012. godini.



Kako bismo bolje razumjeli odnose u sastavnicama cijene naftnih derivata, govorit ćemo o cijeni sirove nafte po litri. Današnja cijena odgovara iznosu od 3,40 kuna po litri nafte, dok je nekadašnja cijena od 739 kuna značila 4,62 kuna po litri.

Cijena nafne sirovine nije jedino što se promijenilo od tada. U međuvremenu su hrvatske vlade dizale trošarinu na benzin pet puta, a onu na dizel šest puta. Kada je nafta bila 4,62 kune po litri, trošarina je iznosila 2,95 kuna po litri benzina i 2,05 kuna po litri dizela.

Danas je trošarina na benzin 3,86 kuna po litri, a na dizel 3,06 kuna po litri. To je povećanje od 31% za benzin te 49% za dizel. Efekt dizanja trošarina multipliciran je drugim administrativnim teretom: porezom na dodanu vrijednost. Osim toga, stopa PDV-a se također podizala u promatranom razdoblju.





U gornjem prikazu možemo vidjeti kako sastavnice koje smo nabrojali utječu na cijeni goriva. S obzirom da Europska komisija prikuplja podatke o cijeni goriva u Hrvatskoj od ulaska u Europsku uniju, možemo promatrati razdoblje od 1. srpnja 2013. godine do prošlog utorka. Vidimo da, iako čini tek jedan od komponenata cijene goriva, kretanje cijene sirove nafte ima pretežnu ulogu u određivanju promjena cijena goriva. Primjerice, ako u razdoblju od par tjedana cijena nafte naraste 25% gotovo je sigurno da će cijena goriva porasti, ali za puno manji postotak od 25%.



Tek kada smo razložili sve sastavnice cijene goriva, možemo izračunati ono što je preostalo: trgovačka marža. Ovom metodom je marža izračunata tako da se od maloprodajne cijene oduzme iznos PDV-a, trošarine i referentna cijena sirove nafte. Važno je napomenuti da pritom ne možemo govoriti o profitu trgovca, budući da je u ovom iznosu još uvijek uključen trošak prerade nafte u naftne derivate te svi troškovi distribucije od skladištenja, prijevoza pa do plaća zaposlenika. Uz tu napomenu, vidljiv je porast trgovačke marže u odnosu na razdoblje prije 2019. godine za iznos od 0,50 do 1 kune po litri. Prema tome, mogli bismo zaključiti da trgovačke marže uistinu jesu jedan od razloga zašto je gorivo skuplje sada nego prije 10 godina.

Zatvaranje i ponovno otvaranje svjetskog gospodarstva uzrokovalo je ogromne poremećaje na svjetskim tržištima. No, valja uočiti i da trenutne marže nisu neuobičajeno visoke u odnosu na razdoblje od druge polovice 2019. godine, više od pola godina prije lockdowna.

Za kraj, treba podsjetiti da je cijena naftnih derivata liberalizirana tek 20. veljače 2014. godine. Do tada, država je formulom propisivala najvišu dozvoljenu cijenu goriva. Od danas, država ponovno propisuje najvišu dozvoljenu cijenu goriva.

Međutim, za razliku od nekadašnje formule koja je uzimala u obzir kretanje deviznog tečaja, burzovne cijene nafte i različite benzinske derivate, najnovija vladina uredba cementirala je cijenu tako da se već predviđaju nestašice premium goriva.

 

Ocijeni članak

Sadržaj Liberala mogu ocjenjivati samo registrirani članovi. Učlanite se ovdje.

Sviđa ti se članak? Podrži Liberal!

Podrži neovisno novinarstvo: učlani se ili doniraj Udruzi "Liberal.hr" koliko želiš/možeš za razvoj ove platforme.
IBAN: HR5923900011101229527
Model: 00, poziv na br. prim.: 2222
(za donatore iz inozemstva SWIFT/BIC: HPBZHR2X)
Ako koristite mobilnu aplikaciju za bankarstvo jednostavno uslikajte ovaj barkod i unesite željeni iznos.

O autoru

HRVOJE MARKOVIĆ
Hrvoje Marković se bavi glazbom, financijama, web razvojem i padobranstvom.
Više od istog autora
VIŠE O TEMI:
VIŠE IZ RUBRIKE:

Komentiraj članak

Komentirati na portalu mogu samo registrirani članovi. Učlanite se ovdje.
Mala škola liberalizma
Udruga Liberal.hr
O Udruzi Liberal.hr
Udruga Liberal.hr osnovana je s ciljem promicanja osobnih i ekonomskih sloboda u Republici Hrvatskoj. Djeluje prvenstveno preko ovog portala. Liberal je od svoga početka 2016. do danas dao značajan doprinos u raspravama oko javnih politika uvijek štiteći prava i slobode građana. Naša misija je educirati javnost i podizanje svijeti o građanskim pravima i posljedicama koje određene politike mogu imati na njihove živote. Više o radu i ciljevima udruge možete pročitati ovdje.

Ako želite i možete doprinijeti radu Udruge - bilo svojim aktivnostima i zalaganjem ili bar uplaćivanjem godišnje članarine, kliknite ovdje i ispunite pristupnicu za učlanjenje.
Doniraj
Ovaj portal financira se dobrovoljnim članarinama i donacijama naših čitatelja. Pomozite nam da budemo još bolji, postanite jedan od naših donatora!

Donirati nam možete preko Paypala - klikom ovdje ili preko e-bankarstva, ako skenirate ovaj barkod:



Za broj žiroračuna i ostale informacije kliknite ovdje.
LIBERAL NA DRUŠTVENIM MREŽAMA: