Vezani članci:
Bez državnih nameta, benzin u Hrvatskoj bi bio među najjeftinijima u EU
Ograničavanjem cijena goriva Vlada je otvorila vrata nestašicama
Tko je Davor Štern, veliki borac protiv neoliberalizma?
Pogledajte grafikone: Hrvatska i Portugal najskuplje su države za vozače u EU
Ako ste jučer sudjelovali u prosvjedu, nadam se da znate za što prosvjedujete
Vlada bi lako mogla, kad bi stvarno htjela, srušiti cijenu goriva
Marić povisio trošarine na cigarete. OK, ali zašto ne smanji trošarine na gorivo?
Kako nas država pljačka: Koliko od cijene goriva otpada na trošarine?
BiH: Poskupljenjem goriva i cestarine planiraju povećati broj djece
Prirodni resursi - dar ili prokletstvo nacije?
Novo na Liberalu:
Ni HINA im ne može pomoći: Popularnost Demokrata u SAD-u pala rekordno nisko
Trumpova administracija 'greškom' deportirala nevinog čovjeka u zloglasni zatvor u Salvadoru
Varoufakis o presudi Le Pen: 'Liberalni establišment kao da želi ojačati neofašizam u Europi'
Ovo je najbrže rastuće gospodarstvo u Europi: Koja je tajna poljskog uspjeha?
Što kada feministica počini femicid?
70% Amerikanaca i 85% Grenlanđana protiv američkog preuzimanja Grenlanda
Tko će zaštititi ovog dečka od novinara?
Svijet postaje talac Trumpove taštine
Tomašević dramatizira bez razloga: Njegov GUP ne prolazi jer ignorira vlasnička prava
Europska komisija priprema ustupke za Trumpa: Smanjenje carina, ublažavanje regulacija i poreza
Nakon izbornog debakla njemački liberali raspravljaju o budućnosti FDP-a: Izviru ideološke podjele
Priuštivo stanovanje je ljepši naziv za pljačku
Uspon i pad japanskog gospodarstva u 20. stoljeću
Šef Sindikata Preporod naprasno otkazao suradnju s portalom Srednja.hr zbog kritičkog članka
Bijela kuća priprema subvencije za farmere koje će pogoditi Trumpovi trgovinski ratovi
Hrvatsko dizajnersko društvo se ozbiljno blamira oštrim priopćenjem protiv građana
Pregovori o koalicijskoj vladi u Njemačkoj: SPD traži od Merza da bude više kao Plenković
Ekonomska nejednakost - korijen zla?
Kako je Netflixova sci-fi serija navlažila feministice
Europska komisija se baš okomila na američke tehnološke kompanije: Kazne su vrtoglave
Grad Zagreb i Vlada se prepucavaju oko toga tko je zaslužan za obnovu koja traje već 5 godina i još nije gotova
Bolje spriječiti nego liječiti: Rat
Švicarci na referendumu odbili klimatsku agendu. Umjesto toga, traže da gotovina uđe u ustav
Europsku uniju ne treba demolirati nego reformirati. Ovo je prijedlog od 6 točaka
Bajruši na respiratoru: Argentina izašla iz recesije, u prošloj godini BDP porastao 2 posto
Desničari izrabljuju djecu za svoje totalitarne mokre snove
Učitelji ove godine nemaju apsolutno nikakvog opravdanja za štrajk
Smije li poslodavac u Hrvatskoj uopće dati otkaz radniku?
Indeks ekonomske slobode: Hrvatska malo napredovala, ali u jednoj kategoriji je očajna
Tragedija u Makedoniji nam je podsjetnik da neke regulacije jesu potrebne

Zašto je gorivo u Hrvatskoj skuplje sada nego prije 9 godina, iako je cijena nafte niža?


Piše: Hrvoje Marković
Photo: Zbynek Burival/Unsplash
16.10.2021.
Prosječna ocjena čitatelja: 5

Zašto je gorivo u Hrvatskoj skuplje sada nego prije 9 godina, iako je cijena nafte niža?

Zašto je gorivo u Hrvatskoj skuplje sada nego prije 9 godina, iako je cijena nafte niža?


Piše: Hrvoje Marković
Photo: Zbynek Burival/Unsplash
16.10.2021.
Prosječna ocjena čitatelja: 5

Cijene goriva na benzinskim crpkama u Hrvatskoj kreću se oko rekordnih razina. Međutim, činjenica je da je cijena nafte na svjetskim tržištima daleko od svojeg rekorda. Referentna cijena sirove nafte (Brent) je trenutno oko 84 dolara po barelu, dok se cijena između 2011. i 2014. godine uglavnom kretala između 100 i 120 dolara po barelu. Prema tome, današnja cijena nafte je 34% manja od one 13. ožujka 2012. godine, kada je iznosila 128 dolara.



Prije svega treba uzeti u obzir da je tečaj američkog dolara u odnosu na kunu znatno ojačao tijekom ovog razdoblja. Dok je nafta bila na razini od 128 dolara, tečaj dolara je iznosio 5,76 kuna. Današnji tečaj dolara je oko 6,52 kuna, odnosno 13% je viši. Gledano u domaćoj valuti, današnja cijena sirove nafte od 544 kuna po barelu ipak iznosi 26% manje od one u 2012. godini.



Kako bismo bolje razumjeli odnose u sastavnicama cijene naftnih derivata, govorit ćemo o cijeni sirove nafte po litri. Današnja cijena odgovara iznosu od 3,40 kuna po litri nafte, dok je nekadašnja cijena od 739 kuna značila 4,62 kuna po litri.

Cijena nafne sirovine nije jedino što se promijenilo od tada. U međuvremenu su hrvatske vlade dizale trošarinu na benzin pet puta, a onu na dizel šest puta. Kada je nafta bila 4,62 kune po litri, trošarina je iznosila 2,95 kuna po litri benzina i 2,05 kuna po litri dizela.

Danas je trošarina na benzin 3,86 kuna po litri, a na dizel 3,06 kuna po litri. To je povećanje od 31% za benzin te 49% za dizel. Efekt dizanja trošarina multipliciran je drugim administrativnim teretom: porezom na dodanu vrijednost. Osim toga, stopa PDV-a se također podizala u promatranom razdoblju.





U gornjem prikazu možemo vidjeti kako sastavnice koje smo nabrojali utječu na cijeni goriva. S obzirom da Europska komisija prikuplja podatke o cijeni goriva u Hrvatskoj od ulaska u Europsku uniju, možemo promatrati razdoblje od 1. srpnja 2013. godine do prošlog utorka. Vidimo da, iako čini tek jedan od komponenata cijene goriva, kretanje cijene sirove nafte ima pretežnu ulogu u određivanju promjena cijena goriva. Primjerice, ako u razdoblju od par tjedana cijena nafte naraste 25% gotovo je sigurno da će cijena goriva porasti, ali za puno manji postotak od 25%.



Tek kada smo razložili sve sastavnice cijene goriva, možemo izračunati ono što je preostalo: trgovačka marža. Ovom metodom je marža izračunata tako da se od maloprodajne cijene oduzme iznos PDV-a, trošarine i referentna cijena sirove nafte. Važno je napomenuti da pritom ne možemo govoriti o profitu trgovca, budući da je u ovom iznosu još uvijek uključen trošak prerade nafte u naftne derivate te svi troškovi distribucije od skladištenja, prijevoza pa do plaća zaposlenika. Uz tu napomenu, vidljiv je porast trgovačke marže u odnosu na razdoblje prije 2019. godine za iznos od 0,50 do 1 kune po litri. Prema tome, mogli bismo zaključiti da trgovačke marže uistinu jesu jedan od razloga zašto je gorivo skuplje sada nego prije 10 godina.

Zatvaranje i ponovno otvaranje svjetskog gospodarstva uzrokovalo je ogromne poremećaje na svjetskim tržištima. No, valja uočiti i da trenutne marže nisu neuobičajeno visoke u odnosu na razdoblje od druge polovice 2019. godine, više od pola godina prije lockdowna.

Za kraj, treba podsjetiti da je cijena naftnih derivata liberalizirana tek 20. veljače 2014. godine. Do tada, država je formulom propisivala najvišu dozvoljenu cijenu goriva. Od danas, država ponovno propisuje najvišu dozvoljenu cijenu goriva.

Međutim, za razliku od nekadašnje formule koja je uzimala u obzir kretanje deviznog tečaja, burzovne cijene nafte i različite benzinske derivate, najnovija vladina uredba cementirala je cijenu tako da se već predviđaju nestašice premium goriva.

 

Ocijeni članak

Sadržaj Liberala mogu ocjenjivati samo registrirani članovi. Učlanite se ovdje.

Sviđa ti se članak? Podrži Liberal!

Podrži neovisno novinarstvo: učlani se ili doniraj Udruzi "Liberal.hr" koliko želiš/možeš za razvoj ove platforme.
IBAN: HR5923900011101229527
Model: 00, poziv na br. prim.: 2222
(za donatore iz inozemstva SWIFT/BIC: HPBZHR2X)
Ako koristite mobilnu aplikaciju za bankarstvo jednostavno uslikajte ovaj barkod i unesite željeni iznos.

O autoru

HRVOJE MARKOVIĆ
Hrvoje Marković se bavi glazbom, financijama, web razvojem i padobranstvom.
Više od istog autora
VIŠE O TEMI:
VIŠE IZ RUBRIKE:

Komentiraj članak

Komentirati na portalu mogu samo registrirani članovi. Učlanite se ovdje.
Mala škola liberalizma
Udruga Liberal.hr
O Udruzi Liberal.hr
Udruga Liberal.hr osnovana je s ciljem promicanja osobnih i ekonomskih sloboda u Republici Hrvatskoj. Djeluje prvenstveno preko ovog portala. Liberal je od svoga početka 2016. do danas dao značajan doprinos u raspravama oko javnih politika uvijek štiteći prava i slobode građana. Naša misija je educirati javnost i podizanje svijeti o građanskim pravima i posljedicama koje određene politike mogu imati na njihove živote. Više o radu i ciljevima udruge možete pročitati ovdje.

Ako želite i možete doprinijeti radu Udruge - bilo svojim aktivnostima i zalaganjem ili bar uplaćivanjem godišnje članarine, kliknite ovdje i ispunite pristupnicu za učlanjenje.
Doniraj
Ovaj portal financira se dobrovoljnim članarinama i donacijama naših čitatelja. Pomozite nam da budemo još bolji, postanite jedan od naših donatora!

Donirati nam možete preko Paypala - klikom ovdje ili preko e-bankarstva, ako skenirate ovaj barkod:



Za broj žiroračuna i ostale informacije kliknite ovdje.
LIBERAL NA DRUŠTVENIM MREŽAMA: