Vezani članci:
Zašto je gorivo u Hrvatskoj skuplje sada nego prije 9 godina, iako je cijena nafte niža?
Ograničavanjem cijena goriva Vlada je otvorila vrata nestašicama
Tko je Davor Štern, veliki borac protiv neoliberalizma?
Pogledajte grafikone: Hrvatska i Portugal najskuplje su države za vozače u EU
Ako ste jučer sudjelovali u prosvjedu, nadam se da znate za što prosvjedujete
Vlada bi lako mogla, kad bi stvarno htjela, srušiti cijenu goriva
Marić povisio trošarine na cigarete. OK, ali zašto ne smanji trošarine na gorivo?
Kako nas država pljačka: Koliko od cijene goriva otpada na trošarine?
BiH: Poskupljenjem goriva i cestarine planiraju povećati broj djece
Novo na Liberalu:
Mises: Za inovacije je potrebna ekonomska sloboda
Elon Musk i sloboda govora
Američki birači vole kapitalizam više nego Trumpa, Harris i Taylor Swift
Čovjek koji ništa ne zna
Pitanja na koja Milanović ne želi odgovoriti
Hajdaš Dončić i Paunović su obojica fejk, glumci i pozeri
Studija: Zahtjevi za redistribucijom bogatstva vođeni su motivom zavisti, a ne pravde
Thomas Sowell: Zašto sam odbacio marksizam
WSJ o propasti dinara: Kako je Jugoslavija uništila vlastitu valutu
Milanović želi biti hrvatski Donald Trump
Kakva je bila špica sezone: U srpnju i kolovozu 92.000 domaćih turista više nego lani
Država je u ratu s obiteljskim smještajem. Ispaštat će domaći turisti
Kako su Ćimić i Index pokušali kreirati 'aferu' tamo gdje je nema
Prvi seks, laži i porez na nekretnine
Pearl Jam i svrha cijene u tržišnoj ekonomiji
Kako Vladine 'antiinflacijske mjere' ustvari potiču inflaciju
Nezavisna zastupnica razmontirala Tomaševića u ZG skupštini. Pogledajte video
Potpišite peticiju protiv 'Bit će krvi' zakona o maltretiranju vlasnika stanova
Zašto se Hrvati boje jugoslavenske zastave - pitaju se jugoslavenski novinari
Proslavljenom biologu Facebook obrisao profil jer je napisao da muškarac ne bi trebao boksati sa ženama
Plenkovićev portal u ksenofobnom ispadu napao turiste, pridružio mu se i Index
Pobjednici i gubitnici
Tko je u Hrvatskoj proširio dezinformacije o alžirskoj boksačici? Mojmira Pastorčić
Johan Norberg: Što uzrokuje ljudski napredak?
Je li ovo najbolji ministar gospodarstva u povijesti RH?
Bastiat: Čovjek koji je postavljao neugodna pitanja
Postmodernistička ljevica i Palestina - ljubav na prvi hladnoratovski pogled
Bastiat: Javna potrošnja
Cjepiva spasila 150 milijuna dječjih života diljem svijeta u zadnjih 50 godina
Inflacija pada, a cijene rastu. Novinari se pitaju kako je to moguće

Bez državnih nameta, benzin u Hrvatskoj bi bio među najjeftinijima u EU


Piše: Hrvoje Marković
21.1.2022.
Prosječna ocjena čitatelja: 5

Bez državnih nameta, benzin u Hrvatskoj bi bio među najjeftinijima u EU

Bez državnih nameta, benzin u Hrvatskoj bi bio među najjeftinijima u EU


Piše: Hrvoje Marković
21.1.2022.
Prosječna ocjena čitatelja: 5

Nedavno povećanje cijena naftnih derivata ponovno je otvorilo pritiske na Vladu da uredbama ograniči njihovu visinu. Novine pišu o ekstra profitu, a naftni stručnjaci poput prosvijećenih tehnokrata u službi planskog gospodarstva govore koliko bi trebale iznositi marže trgovaca. Takve zahtjeve potkrepljuju tvrdnjama da se svugdje u svijetu kontroliraju cijene goriva (primjerice ograničavanjem marži) te da liberalizacija tržišta u Hrvatskoj nije dala očekivani rezultat jer se najveći igrači međusobno prate cjenovnim politikama.

Ne ulazeći u istinitost takvih tvrdnji, prije donošenja ikakvih zaključaka valja ipak usporediti cijene goriva među različitim zemljama. Naime, gotovo svo gorivo koje se prodaje u Hrvatskoj dolazi iz uvoza, a nafta i naftni derivati su roba čija se cijena u velikoj mjeri određuje na nekoliko svjetskih burzi. Ako druge europske države reguliraju njihovu maloprodajnu cijenu strože nego u Hrvatskoj, to bi se trebalo odraziti prilikom usporedbe cijena.

Već smo pisali kako većina maloprodajne cijene goriva otpada na poreze i trošarine. Budući da se one razlikuju od države do države, gledat ćemo cijene bez njih.

Prema podacima koje prikuplja Europska komisija, prošli ponedjeljak je cijena benzina u Hrvatskoj iznosila 0,68 eura po litri. Prosječna ponderirana cijena u Europskoj uniji iznosila je pak 75 eurocenti po litri ili 10% više. Od susjednih zemalja jedino Slovenija ima još jeftiniji benzin, dok je u Mađarskoj i Italiji on skuplji nego kod nas.

Ako bacimo pogled na cijenu dizela, vidimo da ona iznosi 0,79 eura po litri dok je prosjek EU-a od 0,78 eura gotovo jednak. Međutim, sve susjedne zemlje imaju znatno jeftiniji dizel od Hrvatske, i to 5-7 eurocenta po litri (7 do 9 posto cijene prije poreza).

U odnosu na prosjek Europske unije, cijene benzina i dizela u Hrvatskoj su neuobičajeno niske. Već četiri mjeseca je benzin u Hrvatskoj jeftiniji u odnosu na Europsku uniju nego što je ikada bio od hrvatskog pristupanja uniji. Dizel je od početka 2018. redovito bio skuplji kod nas nego u EU, da bi se sada cjenovno gotovo izjednačio (kao što je i prije 2018. godine bilo).



Trgovačka marža u maloprodaji motornih goriva povećava se od 2019. godine, i to značajno kod prodaje dizela. No, uspoređujući omjere cijena u Hrvatskoj i onih u Europskoj uniji možemo zaključiti ne samo da su marže rasle i drugdje u Europskoj uniji, nego i da su u prosjeku ondje rasle i više nego što jesu u Hrvatskoj.

Ono što bode u oči je ipak značajno skuplji dizel u odnosu na susjedne zemlje, međutim niti to nije nova pojava. Hrvatska bilježi veće cijene dizela od prosjeka Slovenije, Italije i Mađarske od 2016. godine, s tim da je od sredine 2018. godine razlika u cijeni značajnija.



Moglo bi se raspravljati o tome da maloprodajno tržište naftnih derivata u Hrvatskoj predvodi duopol na čelu s INA-om i Petrolom, koji zajedno drže oko 70% benzinskih crpki u zemlji. INA-u kontrolira mađarski MOL, dok je Petrol dio slovenske Petrol grupe koja je nedavno preuzela Crodux od Ivana Čermaka (koji je držao oko 11% benzinskih crpki u zemlji). No, kao što smo već spomenuli, dizel je i godinama prije prodaje Croduxa bio znatno skuplji u Hrvatskoj od sjevernih susjeda.

Prije crtanja mreža stranih utjecaja i zazivanja državne intervencije trebalo bi osvijestiti da cijene goriva u Hrvatskoj bez državnih nameta ipak ne odudaraju od europskog prosjeka. Prije svega bi trebalo postaviti pitanje zašto Slovenija i Mađarska imaju tako jeftin dizel. Dodatno, uvijek se valja prisjetiti da vladini neuspjesi često mogu biti još lošiji od tržišnih neuspjeha. Nije potrebno uložiti naročito veliki kapital za zakupiti cisternu u Sloveniji, napuniti ju dizelom i dovesti u Zagreb radi preprodaje. Međutim, upravo državni propisi čine takav pothvat neisplativim zbog administrativnih troškova, dozvola, nameta itd.

 

Ocijeni članak

Sadržaj Liberala mogu ocjenjivati samo registrirani članovi. Učlanite se ovdje.

Sviđa ti se članak? Podrži Liberal!

Podrži neovisno novinarstvo: učlani se ili doniraj Udruzi "Liberal.hr" koliko želiš/možeš za razvoj ove platforme.
IBAN: HR5923900011101229527
Model: 00, poziv na br. prim.: 2222
(za donatore iz inozemstva SWIFT/BIC: HPBZHR2X)
Ako koristite mobilnu aplikaciju za bankarstvo jednostavno uslikajte ovaj barkod i unesite željeni iznos.

O autoru

HRVOJE MARKOVIĆ
Hrvoje Marković se bavi glazbom, financijama, web razvojem i padobranstvom.
Više od istog autora
VIŠE O TEMI:
VIŠE IZ RUBRIKE:

Komentiraj članak

Komentirati na portalu mogu samo registrirani članovi. Učlanite se ovdje.
Mala škola liberalizma
Udruga Liberal.hr
O Udruzi Liberal.hr
Udruga Liberal.hr osnovana je s ciljem promicanja osobnih i ekonomskih sloboda u Republici Hrvatskoj. Djeluje prvenstveno preko ovog portala. Liberal je od svoga početka 2016. do danas dao značajan doprinos u raspravama oko javnih politika uvijek štiteći prava i slobode građana. Naša misija je educirati javnost i podizanje svijeti o građanskim pravima i posljedicama koje određene politike mogu imati na njihove živote. Više o radu i ciljevima udruge možete pročitati ovdje.

Ako želite i možete doprinijeti radu Udruge - bilo svojim aktivnostima i zalaganjem ili bar uplaćivanjem godišnje članarine, kliknite ovdje i ispunite pristupnicu za učlanjenje.
Doniraj
Ovaj portal financira se dobrovoljnim članarinama i donacijama naših čitatelja. Pomozite nam da budemo još bolji, postanite jedan od naših donatora!

Donirati nam možete preko Paypala - klikom ovdje ili preko e-bankarstva, ako skenirate ovaj barkod:



Za broj žiroračuna i ostale informacije kliknite ovdje.