Vezani članci:
Bez državnih nameta, benzin u Hrvatskoj bi bio među najjeftinijima u EU
Zašto je gorivo u Hrvatskoj skuplje sada nego prije 9 godina, iako je cijena nafte niža?
Pogledajte grafikone: Hrvatska i Portugal najskuplje su države za vozače u EU
F. A. Hayek: Upotreba znanja u društvu
Zašto su neke cijene u trgovini u Hrvatskoj veće nego u zapadnim zemljama EU-a?
Jutarnji se čudi astronomskim cijenama subvencioniranih radova
Inflaciju kreira Vlada jer glasači tako žele
Zašto su cijene na Jadranu 'paprene' i koliko su za to krivi 'pohlepni iznajmljivači'?
Glavni urednik Glasa Istre se okomio na čistačice i frizerke. Razlog je urnebesan
Zašto cijene rastu: O populizmu, politici i pohlepi
Postoji nešto puno gore od inflacije. To je nestašica
Sandra Benčić kopira ekonomsku politiku Viktora Orbana
Kako državni poticaj utječe na cijenu proizvoda na tržištu - primjer Tesla automobila
Dokad će cijene rasti?
Ustavni sud u Njemačkoj proglasio berlinsku ʼmaksimalnu cijenu najmaʼ neustavnom
Zašto bi vlada, pogotovo u krizi, trebala pustiti cijene da rastu
Hoće li ugostitelji sada spustiti cijene ili će razliku od PDV-a uzeti sebi?
Ekonomija za neznalice (2): Što se događa kada država kontrolira cijene?
Načelniku Murtera se ne sviđa zakon ponude i potražnje, poziva državu da uradi nešto
Objašnjeno: Zašto su neki hrvatski proizvodi jeftiniji u inozemstvu nego u Hrvatskoj?
Zašto su cijene u Hrvatskoj veće nego na Cipru i u Bugarskoj?
Kako francuska opsjednutost poljoprivredom utječe na francusko gospodarstvo, EU i puno šire
Tučnjava na otvaranju Lidla u Srbiji i funkcija tržišnih cijena u društvu
Keep calm. Autoškole će pojeftiniti, evo zašto...
Jesu li cijene na Adventu u Zagrebu previsoke?
Što je 'fer' cijena?
Nameti poskupljuju 'jer ste vi to tražili'
Nakon mlijeka napao na kruh: Tolušiću baš smetaju povoljne cijene
Zašto kava na Stradunu NIJE preskupa (i zašto se trebamo prestati zgražati)
Tko je Davor Štern, veliki borac protiv neoliberalizma?
Novo na Liberalu:
Johan Norberg: Što uzrokuje ljudski napredak?
Je li ovo najbolji ministar gospodarstva u povijesti RH?
Bastiat: Čovjek koji je postavljao neugodna pitanja
Postmodernistička ljevica i Palestina - ljubav na prvi hladnoratovski pogled
Bastiat: Javna potrošnja
Cjepiva spasila 150 milijuna dječjih života diljem svijeta u zadnjih 50 godina
Inflacija pada, a cijene rastu. Novinari se pitaju kako je to moguće
Tomašević se pjeni jer je Zagrepčanima ponuđena jeftinija distribucija plina
Bastiat: Novac, banka i kredit
Index bi mogao biti kažnjen zbog 'diskriminacije katolika'. To nema nikakvog smisla
Plenkovićeve muljaže o inflaciji i BDP-u
Jako bitna odluka Ustavnog suda o predmetu Krišto v. Pride, evo zašto
Privatne kompanije plaćaju kazne za curenje podataka, a pravu ugrozu predstavlja država
Konvencija LP-a: Odbacili Trumpa i Kennedyja, izabrali 'naoružanog geja'
F. A. Hayek: Upotreba znanja u društvu
Mises je tijekom WW2 dvaput pogazio vlastite principe, evo o čemu se radi
Anka, empatija i antisemitizam
Bastiat: Prokleti strojevi
Zašto su neke cijene u trgovini u Hrvatskoj veće nego u zapadnim zemljama EU-a?
Benčić se bori da HDZ zadrži apsolutnu kontrolu nad HEP-om. Zašto?
Bastiat: Kome koriste ograničenja u prekograničnoj trgovini?
Nedavna studija dokazala korelaciju između ekonomske slobode i rodne ravnopravnosti
Ovaj lik nema pojma o čemu govori
Baby Lasagna je sušta suprotnost svega što Severina predstavlja
Bastiat: Koja je svrha posrednika?
UN prošlog tjedna potiho smanjio broj žrtava u Gazi
Feminizam pokušava opravdati brutalno čedomorstvo jer žena 'nije imala financijsku pomoć'
RTL iskoristio uspjeh Lasagne za širenje mržnje prema Židovima
Bastiat: Mogu li javni radovi služiti kao mjera za zapošljavanje?
Varteks treba pustiti da propadne, a država neka pomogne radnicama

Ograničavanjem cijena goriva Vlada je otvorila vrata nestašicama


Piše: Hrvoje Marković
14.10.2021.
Prosječna ocjena čitatelja: 5

Ograničavanjem cijena goriva Vlada je otvorila vrata nestašicama

Ograničavanjem cijena goriva Vlada je otvorila vrata nestašicama


Piše: Hrvoje Marković
14.10.2021.
Prosječna ocjena čitatelja: 5

Cijeli svijet se ove godine suočava s povećanjem cijena energenata, prvenstveno radi naglog povećanja gospodarskih aktivnosti nakon nametnutih zatvaranja prošle godine. Kina, svjetski div prerađivačke industrije, već se mjesec dana suočava s nestašicama električne struje. Niti značajna domaća rudarska industrija ne može zadovoljiti veliku potražnju za ugljenom nakon što su silne tvornice ponovno pokrenule proizvodne kapacitete. Osim toga, počinje sezona grijanja pa su se rudari našli pod još većim pritiskom.

Cijene struje u Kini godinama su ograničene te su se elektrane našle u situaciji da gube novac. Budući da ne smiju prenijeti troškove na kupce, elektrane rade sa smanjenim kapacitetom. Mnoge tvornice pokušavaju nadomjestiti neispunjenu potražnju za strujom nabavom dizelskih agregata. Potražnja je toliko porasla da se kod nekih dobavljača čeka i po tri tjedana za isporuku agregata.

Javna rasprava o povećanim cijenama goriva u Hrvatskoj je iznenađujuće racionalna. Kada je prije 10-ak godina zbog strahovitog povećanja cijene nafte naglo porasla cijena goriva, glavna se krivnja svalila na kapitalizam i "pohlepne trgovce koji su digli marže nakon što smo privatizirali državnu naftnu kompaniju".

S druge strane, ovaj tjedan je naslovna vijest bila da država zbog svojih nameta uzima više od 50% cijene goriva. Iako je rasprava obećavala, danas je Vlada odlučila napraviti intervenciju u tržište. Vlada je odlučila ograničiti cijenu motornih goriva sljedećih 30 dana tako da će najviša dozvoljena cijena u Hrvatskoj iznositi 11,10 kuna za litru benzina te 11 kuna za litru dizela.

Prema Zakonu o tržištu nafte i naftnih derivata, Vlada ima ovlast propisati najvišu maloprodajnu cijenu goriva za neprekinuto razdoblje od najviše 90 dana radi zaštite potrošača, regulacije tržišta ili drugih opravdanih razloga.

Nije potrebna diploma iz ekonomije ili povijesti za predvidjeti što bi se moglo dogoditi ukoliko cijena naftnih sirovina nastavi rasti, a maloprodajna cijena ostane ograničena. Ako benzinske crpke budu prisiljene prodavati gorivo po cijeni ispod one po kojoj im se isplati, jednostavno ga neće prodavati.

Strateške robne zalihe se ne smiju koristiti za otklanjanje poremećaja na tržištu osim u slučaju rata ili velikih prirodnih nepogoda, a obvezne zalihe naftnih derivata koje vodi Agencija za ugljikovodike prodaju se po tržišnim cijenama.

Ministar Ćorić uvjerava javnost da će kontrola cijena donijeti stabilnost i mir u poslovni sektor i među građanima, iako istovremeno govori da projekcije idu u smjer daljnjeg povećanja cijena nafte na mediteranskom tržištu. Tko će prodavati gorivo ako će mu trošak biti iznad cijene po kojoj je država propisala da ga smije prodavati?

Vladina odluka da ograniči cijene goriva otvorila je vrata nestašicama ukoliko nastavi rasti cijena nafte. Kao što neki zazivaju državnu intervenciju zbog rasta cijena nekretnina koju je, između ostalog, potaknula državna intervencija subvencioniranja stambenih kredita, gotovo je sigurno da će se u situaciji nestašice goriva uzrokovane državnom intervencijom pokrenuti rasprava o potrebi državne intervencije: ponovne kupovine INA-e. A rasprava je bila tako obećavajuća.

 

Ocijeni članak

Sadržaj Liberala mogu ocjenjivati samo registrirani članovi. Učlanite se ovdje.

Sviđa ti se članak? Podrži Liberal!

Podrži neovisno novinarstvo: učlani se ili doniraj Udruzi "Liberal.hr" koliko želiš/možeš za razvoj ove platforme.
IBAN: HR5923900011101229527
Model: 00, poziv na br. prim.: 2222
(za donatore iz inozemstva SWIFT/BIC: HPBZHR2X)
Ako koristite mobilnu aplikaciju za bankarstvo jednostavno uslikajte ovaj barkod i unesite željeni iznos.

O autoru

HRVOJE MARKOVIĆ
Hrvoje Marković se bavi glazbom, financijama, web razvojem i padobranstvom.
Više od istog autora
VIŠE O TEMI:
VIŠE IZ RUBRIKE:

Komentiraj članak

Komentirati na portalu mogu samo registrirani članovi. Učlanite se ovdje.
Mala škola liberalizma
Udruga Liberal.hr
O Udruzi Liberal.hr
Udruga Liberal.hr osnovana je s ciljem promicanja osobnih i ekonomskih sloboda u Republici Hrvatskoj. Djeluje prvenstveno preko ovog portala. Liberal je od svoga početka 2016. do danas dao značajan doprinos u raspravama oko javnih politika uvijek štiteći prava i slobode građana. Naša misija je educirati javnost i podizanje svijeti o građanskim pravima i posljedicama koje određene politike mogu imati na njihove živote. Više o radu i ciljevima udruge možete pročitati ovdje.

Ako želite i možete doprinijeti radu Udruge - bilo svojim aktivnostima i zalaganjem ili bar uplaćivanjem godišnje članarine, kliknite ovdje i ispunite pristupnicu za učlanjenje.
Doniraj
Ovaj portal financira se dobrovoljnim članarinama i donacijama naših čitatelja. Pomozite nam da budemo još bolji, postanite jedan od naših donatora!

Donirati nam možete preko Paypala - klikom ovdje ili preko e-bankarstva, ako skenirate ovaj barkod:



Za broj žiroračuna i ostale informacije kliknite ovdje.