Piše: Hrvoje Marković
14.10.2021.
Prosječna ocjena čitatelja: 5
Piše: Hrvoje Marković
14.10.2021.
Prosječna ocjena čitatelja: 5
Cijeli svijet se ove godine suočava s povećanjem cijena energenata, prvenstveno radi naglog povećanja gospodarskih aktivnosti nakon nametnutih zatvaranja prošle godine. Kina, svjetski div prerađivačke industrije, već se mjesec dana suočava s nestašicama električne struje. Niti značajna domaća rudarska industrija ne može zadovoljiti veliku potražnju za ugljenom nakon što su silne tvornice ponovno pokrenule proizvodne kapacitete. Osim toga, počinje sezona grijanja pa su se rudari našli pod još većim pritiskom.
Cijene struje u Kini godinama su ograničene te su se elektrane našle u situaciji da gube novac. Budući da ne smiju prenijeti troškove na kupce, elektrane rade sa smanjenim kapacitetom. Mnoge tvornice pokušavaju nadomjestiti neispunjenu potražnju za strujom nabavom dizelskih agregata. Potražnja je toliko porasla da se kod nekih dobavljača čeka i po tri tjedana za isporuku agregata.
Javna rasprava o povećanim cijenama goriva u Hrvatskoj je iznenađujuće racionalna. Kada je prije 10-ak godina zbog strahovitog povećanja cijene nafte naglo porasla cijena goriva, glavna se krivnja svalila na kapitalizam i "pohlepne trgovce koji su digli marže nakon što smo privatizirali državnu naftnu kompaniju".
S druge strane, ovaj tjedan je naslovna vijest bila da država zbog svojih nameta uzima više od 50% cijene goriva. Iako je rasprava obećavala, danas je Vlada odlučila napraviti intervenciju u tržište. Vlada je odlučila ograničiti cijenu motornih goriva sljedećih 30 dana tako da će najviša dozvoljena cijena u Hrvatskoj iznositi 11,10 kuna za litru benzina te 11 kuna za litru dizela.
Prema Zakonu o tržištu nafte i naftnih derivata, Vlada ima ovlast propisati najvišu maloprodajnu cijenu goriva za neprekinuto razdoblje od najviše 90 dana radi zaštite potrošača, regulacije tržišta ili drugih opravdanih razloga.
Nije potrebna diploma iz ekonomije ili povijesti za predvidjeti što bi se moglo dogoditi ukoliko cijena naftnih sirovina nastavi rasti, a maloprodajna cijena ostane ograničena. Ako benzinske crpke budu prisiljene prodavati gorivo po cijeni ispod one po kojoj im se isplati, jednostavno ga neće prodavati.
Strateške robne zalihe se ne smiju koristiti za otklanjanje poremećaja na tržištu osim u slučaju rata ili velikih prirodnih nepogoda, a obvezne zalihe naftnih derivata koje vodi Agencija za ugljikovodike prodaju se po tržišnim cijenama.
Ministar Ćorić uvjerava javnost da će kontrola cijena donijeti stabilnost i mir u poslovni sektor i među građanima, iako istovremeno govori da projekcije idu u smjer daljnjeg povećanja cijena nafte na mediteranskom tržištu. Tko će prodavati gorivo ako će mu trošak biti iznad cijene po kojoj je država propisala da ga smije prodavati?
Vladina odluka da ograniči cijene goriva otvorila je vrata nestašicama ukoliko nastavi rasti cijena nafte. Kao što neki zazivaju državnu intervenciju zbog rasta cijena nekretnina koju je, između ostalog, potaknula državna intervencija subvencioniranja stambenih kredita, gotovo je sigurno da će se u situaciji nestašice goriva uzrokovane državnom intervencijom pokrenuti rasprava o potrebi državne intervencije: ponovne kupovine INA-e. A rasprava je bila tako obećavajuća.