Vezani članci:
Glava u torbi
Koalicija centra najavila ukidanje 5 nameta, počevši s obaveznim godišnjim pregledom vozila
Hrvati imaju najčešći tehnički pregled vozila u EU. Jesmo li zato sigurniji?
Smrtnost na cesti u Hrvatskoj od 1990. prepolovljena, ali još uvijek među većima u Europi
Još jedan ʼstručnjakʼ koji zagovara represiju. Ovaj put u prometu...
Prometne gužve polako, ali sigurno ubijaju prosječne zagrebačke vozače
Ugostitelj, kojeg je pravobraniteljica optužila za diskriminaciju, na sudu oslobođen krivnje
Njemačka policija nezakonito prikupila podatke preko aplikacije za praćenje covida
Prizori iz Mostara bit će hrvatska svakodnevica ako mediji dobiju ono što traže
Može li policija zaustaviti virus?
Internetom kruži snimka gdje njemačka policija upada u stan youtubera i prekida snimanje uživo. O čemu je riječ?
Ovaj novinar Indexa je ozbiljno pitao ministra Božinovića zašto nije spriječio prosvjed protiv vlasti
NovaTV u bizarnom prilogu pokušala prikazati inspektore i policiju kao heroje. Prikazali su bijedu policijske države.
Lockdown u Europi poslužio policiji da tlači pripadnike manjina i imigrante
Amerikanci vjeruju Googleu i Amazonu više nego vladi, policiji, učiteljima i znanstvenicima
Policija ima način da dokaže svoju humanost: Uvedite obavezne kamere na uniformama!
Žena zatražila pomoć od policijskog robota, on joj odbrusio da mu se makne s puta pa zapjevao
LGBT portal, koji je slavio kazneni progon homofoba iz Zadra, sada cvili zbog represivnog državnog aparata
Po čemu je Duhaček vrjedniji od Čolakovića i zašto u Hrvatskoj nećemo još dugo imati lijepe stvari
Novinar Indexa uhićen i kažnjen po zakonu koji je sam podržavao
Neki zbunjeni ljudi se čude što je policiji veći prioritet pronaći napadače na ljude nego čovjeka koji je zapalio zastavu
Zašto građani ne smiju snimati policiju tijekom postupanja? MUP se poziva na GDPR, što nema nikakve logike...
Dva groteskna primjera: U Hrvatskoj ni policija ni prekršajni suci ne znaju Ustav
Policija poziva na poštivanje zakona koji više nije na snazi
Jadranka Kosor osudila ponašanje Dodikove policije. A kakva je bila njena vlada prema prosvjednicima? (video)
SAD: Tajno snimanje državnih službenika je građansko pravo, presudila federalna sutkinja
Čolaković kažnjen zbog vrijeđanja državnih organa SR Hrvatske
Sloboda bećarcu, smrt policijskoj državi!
Zašto Guardian nije izvor kojem treba bezuvjetno vjerovati
Provjera istinitosti: ʼHrvatska nema dovoljno policajaca, oni su potplaćeni i sve ih je manjeʼ
Novo na Liberalu:
Ni HINA im ne može pomoći: Popularnost Demokrata u SAD-u pala rekordno nisko
Trumpova administracija 'greškom' deportirala nevinog čovjeka u zloglasni zatvor u Salvadoru
Varoufakis o presudi Le Pen: 'Liberalni establišment kao da želi ojačati neofašizam u Europi'
Ovo je najbrže rastuće gospodarstvo u Europi: Koja je tajna poljskog uspjeha?
Što kada feministica počini femicid?
70% Amerikanaca i 85% Grenlanđana protiv američkog preuzimanja Grenlanda
Tko će zaštititi ovog dečka od novinara?
Svijet postaje talac Trumpove taštine
Tomašević dramatizira bez razloga: Njegov GUP ne prolazi jer ignorira vlasnička prava
Europska komisija priprema ustupke za Trumpa: Smanjenje carina, ublažavanje regulacija i poreza
Nakon izbornog debakla njemački liberali raspravljaju o budućnosti FDP-a: Izviru ideološke podjele
Priuštivo stanovanje je ljepši naziv za pljačku
Uspon i pad japanskog gospodarstva u 20. stoljeću
Šef Sindikata Preporod naprasno otkazao suradnju s portalom Srednja.hr zbog kritičkog članka
Bijela kuća priprema subvencije za farmere koje će pogoditi Trumpovi trgovinski ratovi
Hrvatsko dizajnersko društvo se ozbiljno blamira oštrim priopćenjem protiv građana
Pregovori o koalicijskoj vladi u Njemačkoj: SPD traži od Merza da bude više kao Plenković
Ekonomska nejednakost - korijen zla?
Kako je Netflixova sci-fi serija navlažila feministice
Europska komisija se baš okomila na američke tehnološke kompanije: Kazne su vrtoglave
Grad Zagreb i Vlada se prepucavaju oko toga tko je zaslužan za obnovu koja traje već 5 godina i još nije gotova
Bolje spriječiti nego liječiti: Rat
Švicarci na referendumu odbili klimatsku agendu. Umjesto toga, traže da gotovina uđe u ustav
Europsku uniju ne treba demolirati nego reformirati. Ovo je prijedlog od 6 točaka
Bajruši na respiratoru: Argentina izašla iz recesije, u prošloj godini BDP porastao 2 posto
Desničari izrabljuju djecu za svoje totalitarne mokre snove
Učitelji ove godine nemaju apsolutno nikakvog opravdanja za štrajk
Smije li poslodavac u Hrvatskoj uopće dati otkaz radniku?
Indeks ekonomske slobode: Hrvatska malo napredovala, ali u jednoj kategoriji je očajna
Tragedija u Makedoniji nam je podsjetnik da neke regulacije jesu potrebne

Kako smanjiti broj teških prometnih nesreća? Jednostavno, povećanjem troškova za neodgovorne vozače


Piše: Hrvoje Marković
Photo: Glas Istre
18.8.2018.
Prosječna ocjena čitatelja: 5

Kako smanjiti broj teških prometnih nesreća? Jednostavno, povećanjem troškova za neodgovorne vozače

Kako smanjiti broj teških prometnih nesreća? Jednostavno, povećanjem troškova za neodgovorne vozače


Piše: Hrvoje Marković
Photo: Glas Istre
18.8.2018.
Prosječna ocjena čitatelja: 5

Čitajući o tragediji koju je uzrokovala žena u Istri pijanom vožnjom u zabranjenom smjeru moramo biti svjesni da koliko god suzili ljudsku slobodu, zakoni i sudovi nikada neće moći spriječiti svaki zločin. Smrtnost na cestama je drastično pala u proteklih 13 godina; kako u Hrvatskoj, tako i u Europskoj uniji. Ipak, prema podacima Europske komisije, Hrvatska je na trećem mjestu u Europskoj uniji prema broju poginulih na cestama na milijun stanovnika i to bitno iznad prosjeka, tako da možemo zaključiti da su hrvatske ceste relativno opasne te bi trebalo potražiti put za napredak.



Daleko najčešći uzrok prometnih nesreća je ljudsko ponašanje, tako da primarno treba gledati kulturu vožnje. Prethodni video sastavljen je od snimaka napravljenih tijekom svega par sati kroz nekoliko dana tijekom kojih je zabilježeno 40-ak prolazaka kroz crveno, dok su za video izdvojeni oni najstrahovitiji. Međutim, kao i za mnoge stvari u Hrvatskoj, u prometu postoji nedostatak odgovornosti koja bi poticala promjenu ljudskog ponašanja.

Prometni stručnjaci tvrde da se ni policiju ne može amnestirati odgovornosti za tragediju u Istri. Prema podacima Ureda za drogu i kriminal Ujedinjenih naroda, Hrvatska je na trećem mjestu u Europskoj uniji po još jednom pokazatelju, broju policijskih službenika po stanovniku, također bitno iznad prosjeka. Određeni načelnici policijskih uprava tvrde da im nedostaje policajaca, pa je moguće da su neefikasno raspoređeni - bilo geografski ili po dužnostima.

Što se pravnih sankcija tiče, prometni stručnjak Željko Marušić predlaže uvođenja suodgovornosti ugostitelja "po američkom receptu" ukoliko utvrdi da se alkoholizirani počinitelj nesreće alkoholizirao u određenom ugostiteljskom lokalu na način da se kazni vlasnika objekta. Umjesto daljnjeg uskraćivanja odgovornosti počinitelju, prije bi "po američkom receptu" trebalo uvesti stvarnu odgovornost opasnim vozačima. Zašto ne postoji obvezna zatvorska kazna ili prijava za obijesnu vožnju (iz kaznenog zakona) za ponavljanje prekršaja poput pijane vožnje, vožnje s preko 1,5 promila alkohola u krvi ili vožnje više od 120 km/h iznad propisanog ograničenja?

Osiguravajuća društva također bi trebala sudjelovati u podjeli odgovornosti opasnim vozačima. Rizično ponašanje vozača jedan je od najboljih načina predviđanja rizika od sudjelovanja u prometnoj nesreći, a kazne za određene prekršaje svakako signaliziraju takvo ponašanje, međutim još uvijek niti jedno osiguravajuće društvo ne određuje visinu premije vozačima s obzirom na njihovu povijest počinjenih prekršaja. Ako vas je policija kaznila jer ste pijani prošli kroz crveno vozeći se u zabranjeni smjer preko ograničenja brzina, i dalje plaćate jednaku premiju kao i netko iste dobi tko je registrirao isti automobil u istom gradu s istim bonusom/malusom.

Da “po američkom receptu" osiguravajuća društva počinju naplaćivati dvostruko veću premiju ukoliko ste kažnjeni za pijanu vožnju ili prolazak kroz crveno, vozači bi bili dodatno demotivirani od rizičnog ponašanja. Međutim, da bi ovakav sustav bio efikasan, važno je da postoji dovoljan rizik od dobivanja kazne za prekršaj kada se prekršaj čini, a ne da od preko stotinu prolazaka kroz crveno dnevno na jednom križanju nitko ne bude kažnjen.

Bolja prometna signalizacija, manje trošarine na automobile s boljom sigurnosnom opremom i slično svakako pridonose povećanju sigurnosti na cestama, ali da bi manje ljudi stradalo na prometnicama potrebno je prvenstveno promijeniti navike vozača koji se rizično ponašaju, a promjenu ponašanja je teško postići bez adekvatnog sustava odgovornosti.

 

Ocijeni članak

Sadržaj Liberala mogu ocjenjivati samo registrirani članovi. Učlanite se ovdje.

Sviđa ti se članak? Podrži Liberal!

Podrži neovisno novinarstvo: učlani se ili doniraj Udruzi "Liberal.hr" koliko želiš/možeš za razvoj ove platforme.
IBAN: HR5923900011101229527
Model: 00, poziv na br. prim.: 2222
(za donatore iz inozemstva SWIFT/BIC: HPBZHR2X)
Ako koristite mobilnu aplikaciju za bankarstvo jednostavno uslikajte ovaj barkod i unesite željeni iznos.

O autoru

HRVOJE MARKOVIĆ
Hrvoje Marković se bavi glazbom, financijama, web razvojem i padobranstvom.
Više od istog autora
VIŠE O TEMI:
VIŠE IZ RUBRIKE:

Komentiraj članak

Komentirati na portalu mogu samo registrirani članovi. Učlanite se ovdje.
Mala škola liberalizma
Udruga Liberal.hr
O Udruzi Liberal.hr
Udruga Liberal.hr osnovana je s ciljem promicanja osobnih i ekonomskih sloboda u Republici Hrvatskoj. Djeluje prvenstveno preko ovog portala. Liberal je od svoga početka 2016. do danas dao značajan doprinos u raspravama oko javnih politika uvijek štiteći prava i slobode građana. Naša misija je educirati javnost i podizanje svijeti o građanskim pravima i posljedicama koje određene politike mogu imati na njihove živote. Više o radu i ciljevima udruge možete pročitati ovdje.

Ako želite i možete doprinijeti radu Udruge - bilo svojim aktivnostima i zalaganjem ili bar uplaćivanjem godišnje članarine, kliknite ovdje i ispunite pristupnicu za učlanjenje.
Doniraj
Ovaj portal financira se dobrovoljnim članarinama i donacijama naših čitatelja. Pomozite nam da budemo još bolji, postanite jedan od naših donatora!

Donirati nam možete preko Paypala - klikom ovdje ili preko e-bankarstva, ako skenirate ovaj barkod:



Za broj žiroračuna i ostale informacije kliknite ovdje.
LIBERAL NA DRUŠTVENIM MREŽAMA: