Vezani članci:
Koalicija centra najavila ukidanje 5 nameta, počevši s obaveznim godišnjim pregledom vozila
Od mještana Ivanovca cijela Hrvatska treba učiti
Osiguravate vaš automobil? Onda ovu akciju ne smijete propustiti!
Pogledajte grafikone: Hrvatska i Portugal najskuplje su države za vozače u EU
Dragi drugovi iz Telegrama, ʼStojadinʼ nikada nije bio ʼeuropski automobil godineʼ...
Marić misli da ljudi koji voze starije automobile imaju viška novca
Još jedan ʼstručnjakʼ koji zagovara represiju. Ovaj put u prometu...
Smrtnost na cesti u Hrvatskoj od 1990. prepolovljena, ali još uvijek među većima u Europi
Kako smanjiti broj teških prometnih nesreća? Jednostavno, povećanjem troškova za neodgovorne vozače
Prometne gužve polako, ali sigurno ubijaju prosječne zagrebačke vozače
Glava u torbi
Stopa ubojstava u Hrvatskoj: 4 podatka koji bi vas mogli iznenaditi
U Singapuru je toliko malo kriminala da mnogi dućani ne zaključavaju noću svoja vrata
Kad Hrvat reži, ne čini to da bi se skinuo s lanca, već da bi dobio veću kost
Gallupovo istraživanje otkriva: Građani se osjećaju sigurnije u ekonomski slobodnim zemljama
Ne nasjedajte na propagandu: Sjeverna Koreja nije prijetnja svjetskoj sigurnosti
Novo na Liberalu:
Johan Norberg: Što uzrokuje ljudski napredak?
Je li ovo najbolji ministar gospodarstva u povijesti RH?
Bastiat: Čovjek koji je postavljao neugodna pitanja
Postmodernistička ljevica i Palestina - ljubav na prvi hladnoratovski pogled
Bastiat: Javna potrošnja
Cjepiva spasila 150 milijuna dječjih života diljem svijeta u zadnjih 50 godina
Inflacija pada, a cijene rastu. Novinari se pitaju kako je to moguće
Tomašević se pjeni jer je Zagrepčanima ponuđena jeftinija distribucija plina
Bastiat: Novac, banka i kredit
Index bi mogao biti kažnjen zbog 'diskriminacije katolika'. To nema nikakvog smisla
Plenkovićeve muljaže o inflaciji i BDP-u
Jako bitna odluka Ustavnog suda o predmetu Krišto v. Pride, evo zašto
Privatne kompanije plaćaju kazne za curenje podataka, a pravu ugrozu predstavlja država
Konvencija LP-a: Odbacili Trumpa i Kennedyja, izabrali 'naoružanog geja'
F. A. Hayek: Upotreba znanja u društvu
Mises je tijekom WW2 dvaput pogazio vlastite principe, evo o čemu se radi
Anka, empatija i antisemitizam
Bastiat: Prokleti strojevi
Zašto su neke cijene u trgovini u Hrvatskoj veće nego u zapadnim zemljama EU-a?
Benčić se bori da HDZ zadrži apsolutnu kontrolu nad HEP-om. Zašto?
Bastiat: Kome koriste ograničenja u prekograničnoj trgovini?
Nedavna studija dokazala korelaciju između ekonomske slobode i rodne ravnopravnosti
Ovaj lik nema pojma o čemu govori
Baby Lasagna je sušta suprotnost svega što Severina predstavlja
Bastiat: Koja je svrha posrednika?
UN prošlog tjedna potiho smanjio broj žrtava u Gazi
Feminizam pokušava opravdati brutalno čedomorstvo jer žena 'nije imala financijsku pomoć'
RTL iskoristio uspjeh Lasagne za širenje mržnje prema Židovima
Bastiat: Mogu li javni radovi služiti kao mjera za zapošljavanje?
Varteks treba pustiti da propadne, a država neka pomogne radnicama

Hrvati imaju najčešći tehnički pregled vozila u EU. Jesmo li zato sigurniji?


Piše: Hrvoje Marković
Photo: AK Rijeka
3.3.2020.
Prosječna ocjena čitatelja: 5

Hrvati imaju najčešći tehnički pregled vozila u EU. Jesmo li zato sigurniji?

Hrvati imaju najčešći tehnički pregled vozila u EU. Jesmo li zato sigurniji?


Piše: Hrvoje Marković
Photo: AK Rijeka
3.3.2020.
Prosječna ocjena čitatelja: 5

Vlasnici novih automobila u Hrvatskoj moraju svoje aute odvesti na tehnički pregled dvije godine nakon prve registracije, a nakon toga svake godine kako bi produljili valjanost registracije. Usporedbe radi, u većem dijelu SAD-a, Kanade i Australije zakonom nisu obvezni redoviti tehnički pregledi, ponegdje je tehnički pregled potreban samo prije prodaje, nakon određene kilometraže ili nakon određene starosti, a ponegdje se testiraju samo ispušni plinovi.

Iako Direktiva 2014/45/EU propisuje da su zemlje članice Europske unije dužne osigurati redovite tehničke preglede vozila, hrvatski vozači moraju češće ići na tehnički pregled od svih ostalih država EU. Naime, spomenuta direktiva propisuje kako vozila kategorije B podliježu tehničkom pregledu najkasnije 4 godine nakon datuma prve registracije, a nakon toga najkasnije svake dvije godine.



Automobil u Hrvatskoj će u 10 godina na tehnički pregled morati barem 8 puta, dok će u prosjeku u EU trebati samo 4 puta. Prema tome, nije veliko iznenađenje niti da je trošak pregleda u tom razdoblju veći u Hrvatskoj (164 EUR) od prosjeka EU (140 EUR) (vozila na benzin), a razlika vrtoglavo raste kada se uključe ostali troškovi oko regristracije vozila. U većini zemalja EU osobna vozila prvih 10 godina moraju na tehnički pregled samo 3 puta.

Starost voznog parka

Starost voznog parka ne opravdava nužno učestalost tehničkih pregleda u Hrvatskoj. Prema podacima Europske udruge proizvođača automobila, prosječna starost registriranih osobnih automobila u Europskoj uniji je 10,8 godina. Hrvatska je, s 12,6 godina, na 11. mjestu od 25 ispitanih zemalja, što je starije od Ujedinjenog Kraljevstva, Austrije, Irske i Danske (ispod 9 godina), ali puno mlađe od Litve, Estonije, Rumunjske, Grčke i Mađarske (preko 15 godina). U Irskoj i Danskoj jednako kao i u Mađarskoj, Grčkoj i Estoniji nova vozila moraju tek 3 puta na tehnički pregled u prvih 10 godina. U Litvi se ide 4 puta, isto kao i u Austriji.

Sigurnost na cestama



Prosječna starost vozila puno bolje predviđa broj stradalih u cestovnom prometu nego što to čini učestalost tehničkih pregleda. U zadnjih 10-ak godina broj prometnih nesreća s nastradalim osobama u Hrvatskoj pao je preko 30%, a broj poginulih na cestama je pao za više od 50%. Ipak, u cijelom razdoblju od 2008. se nalazimo među šest najopasnijih država Europske unije, a prema zadnjim podacima smo na trećem mjestu s 8 poginulih po 100.000 stanovnika, iza Rumunjske i Bugarske.

Kada bi Hrvatska sustigla prosjek Europske unije to bi značilo spas za više od 100 života i 1000 manje ozljeđenih svake godine. Međutim, ipak je vjerojatnije da će se to postići promjenom ponašanja na prometnicama te da nisu potrebni godišnji tehnički pregledi automobilima s manje od 100 tisuća prijeđenih kilometara ili koji su mlađi od 8 godina. Na kraju, potrebno je preispitati obveze i zbog činjenice da je Centar za vozila Hrvatske privatna firma koja ima monopol nad obavljanjem tehničkih pregleda vozila u Hrvatskoj.

Ocijeni članak

Sadržaj Liberala mogu ocjenjivati samo registrirani članovi. Učlanite se ovdje.

Sviđa ti se članak? Podrži Liberal!

Podrži neovisno novinarstvo: učlani se ili doniraj Udruzi "Liberal.hr" koliko želiš/možeš za razvoj ove platforme.
IBAN: HR5923900011101229527
Model: 00, poziv na br. prim.: 2222
(za donatore iz inozemstva SWIFT/BIC: HPBZHR2X)
Ako koristite mobilnu aplikaciju za bankarstvo jednostavno uslikajte ovaj barkod i unesite željeni iznos.

O autoru

HRVOJE MARKOVIĆ
Hrvoje Marković se bavi glazbom, financijama, web razvojem i padobranstvom.
Više od istog autora
VIŠE O TEMI:
VIŠE IZ RUBRIKE:

Komentiraj članak

Komentirati na portalu mogu samo registrirani članovi. Učlanite se ovdje.
Mala škola liberalizma
Udruga Liberal.hr
O Udruzi Liberal.hr
Udruga Liberal.hr osnovana je s ciljem promicanja osobnih i ekonomskih sloboda u Republici Hrvatskoj. Djeluje prvenstveno preko ovog portala. Liberal je od svoga početka 2016. do danas dao značajan doprinos u raspravama oko javnih politika uvijek štiteći prava i slobode građana. Naša misija je educirati javnost i podizanje svijeti o građanskim pravima i posljedicama koje određene politike mogu imati na njihove živote. Više o radu i ciljevima udruge možete pročitati ovdje.

Ako želite i možete doprinijeti radu Udruge - bilo svojim aktivnostima i zalaganjem ili bar uplaćivanjem godišnje članarine, kliknite ovdje i ispunite pristupnicu za učlanjenje.
Doniraj
Ovaj portal financira se dobrovoljnim članarinama i donacijama naših čitatelja. Pomozite nam da budemo još bolji, postanite jedan od naših donatora!

Donirati nam možete preko Paypala - klikom ovdje ili preko e-bankarstva, ako skenirate ovaj barkod:



Za broj žiroračuna i ostale informacije kliknite ovdje.