Vezani članci:
Koalicija centra najavila ukidanje 5 nameta, počevši s obaveznim godišnjim pregledom vozila
Od mještana Ivanovca cijela Hrvatska treba učiti
Osiguravate vaš automobil? Onda ovu akciju ne smijete propustiti!
Pogledajte grafikone: Hrvatska i Portugal najskuplje su države za vozače u EU
Dragi drugovi iz Telegrama, ʼStojadinʼ nikada nije bio ʼeuropski automobil godineʼ...
Marić misli da ljudi koji voze starije automobile imaju viška novca
Još jedan ʼstručnjakʼ koji zagovara represiju. Ovaj put u prometu...
Smrtnost na cesti u Hrvatskoj od 1990. prepolovljena, ali još uvijek među većima u Europi
Kako smanjiti broj teških prometnih nesreća? Jednostavno, povećanjem troškova za neodgovorne vozače
Prometne gužve polako, ali sigurno ubijaju prosječne zagrebačke vozače
Glava u torbi
Stopa ubojstava u Hrvatskoj: 4 podatka koji bi vas mogli iznenaditi
U Singapuru je toliko malo kriminala da mnogi dućani ne zaključavaju noću svoja vrata
Kad Hrvat reži, ne čini to da bi se skinuo s lanca, već da bi dobio veću kost
Gallupovo istraživanje otkriva: Građani se osjećaju sigurnije u ekonomski slobodnim zemljama
Ne nasjedajte na propagandu: Sjeverna Koreja nije prijetnja svjetskoj sigurnosti
Novo na Liberalu:
Širitelji dezinformacija masovno napuštaju X. Zašto?
Brian Albrecht: Osam temeljnih ekonomskih uvida za politiku
Zašto EU već 16 godina stagnira dok se SAD razvija? 'Europa je izabrala regulacije, a SAD inovacije'
Fukuyama objavio pismo Musku, izazvao zanimljivu raspravu o učinkovitosti vlade
Analiza: Ovako je HINA izvještavala o američkim izborima 2024.
Ceci cvili zbog poraza Demokrata. Ekonomist ga poklopio
Novinar(ka) Faktografa misli da bi poslodavci trebali izmisliti novi novac iz zraka
Demokrati su doživjeli potop. Kamo sada?
Maja Sever se obrušila na žene koje glasaju za Trumpa: 'Mi smo obrazovanije!'
Trump će moći ostvariti ili svoja obećanja ili Muskova. Ne može oboje
Dan kada su manipulatori i psihopati pretrpjeli teški poraz
Zoranove narikače podsjećaju zašto SDP treba ostati što dalje od izvršne vlasti
U nekim američkim državama održan referendum o pobačaju, evo rezultata
Ovo je jedan od razloga neuspjeha Kamale Harris i Demokrata: Podcijenili su žene
Država želi kazniti Novu i RTL zbog premalo domaćeg programa. To je grubo kršenje medijskih sloboda
Najbogatiji su sve bogatiji, a 5 milijardi ljudi propada u siromaštvu. Je li to točno?
Izbori u SAD-u - najveći test demokracije u američkoj povijesti
Istraživanje: Sloboda govora među top pitanjima koja brinu američke glasače
Mojmira otkrila zakon ponude i potražnje. Nije oduševljena
Vladina agencija se hvali: Hrvatska je prvak svijeta po broju beskorisnih parazita
Mises: Za inovacije je potrebna ekonomska sloboda
Elon Musk i sloboda govora
Američki birači vole kapitalizam više nego Trumpa, Harris i Taylor Swift
Čovjek koji ništa ne zna
Pitanja na koja Milanović ne želi odgovoriti
Hajdaš Dončić i Paunović su obojica fejk, glumci i pozeri
Studija: Zahtjevi za redistribucijom bogatstva vođeni su motivom zavisti, a ne pravde
Thomas Sowell: Zašto sam odbacio marksizam
WSJ o propasti dinara: Kako je Jugoslavija uništila vlastitu valutu
Milanović želi biti hrvatski Donald Trump

Hrvati imaju najčešći tehnički pregled vozila u EU. Jesmo li zato sigurniji?


Piše: Hrvoje Marković
Photo: AK Rijeka
3.3.2020.
Prosječna ocjena čitatelja: 5

Hrvati imaju najčešći tehnički pregled vozila u EU. Jesmo li zato sigurniji?

Hrvati imaju najčešći tehnički pregled vozila u EU. Jesmo li zato sigurniji?


Piše: Hrvoje Marković
Photo: AK Rijeka
3.3.2020.
Prosječna ocjena čitatelja: 5

Vlasnici novih automobila u Hrvatskoj moraju svoje aute odvesti na tehnički pregled dvije godine nakon prve registracije, a nakon toga svake godine kako bi produljili valjanost registracije. Usporedbe radi, u većem dijelu SAD-a, Kanade i Australije zakonom nisu obvezni redoviti tehnički pregledi, ponegdje je tehnički pregled potreban samo prije prodaje, nakon određene kilometraže ili nakon određene starosti, a ponegdje se testiraju samo ispušni plinovi.

Iako Direktiva 2014/45/EU propisuje da su zemlje članice Europske unije dužne osigurati redovite tehničke preglede vozila, hrvatski vozači moraju češće ići na tehnički pregled od svih ostalih država EU. Naime, spomenuta direktiva propisuje kako vozila kategorije B podliježu tehničkom pregledu najkasnije 4 godine nakon datuma prve registracije, a nakon toga najkasnije svake dvije godine.



Automobil u Hrvatskoj će u 10 godina na tehnički pregled morati barem 8 puta, dok će u prosjeku u EU trebati samo 4 puta. Prema tome, nije veliko iznenađenje niti da je trošak pregleda u tom razdoblju veći u Hrvatskoj (164 EUR) od prosjeka EU (140 EUR) (vozila na benzin), a razlika vrtoglavo raste kada se uključe ostali troškovi oko regristracije vozila. U većini zemalja EU osobna vozila prvih 10 godina moraju na tehnički pregled samo 3 puta.

Starost voznog parka

Starost voznog parka ne opravdava nužno učestalost tehničkih pregleda u Hrvatskoj. Prema podacima Europske udruge proizvođača automobila, prosječna starost registriranih osobnih automobila u Europskoj uniji je 10,8 godina. Hrvatska je, s 12,6 godina, na 11. mjestu od 25 ispitanih zemalja, što je starije od Ujedinjenog Kraljevstva, Austrije, Irske i Danske (ispod 9 godina), ali puno mlađe od Litve, Estonije, Rumunjske, Grčke i Mađarske (preko 15 godina). U Irskoj i Danskoj jednako kao i u Mađarskoj, Grčkoj i Estoniji nova vozila moraju tek 3 puta na tehnički pregled u prvih 10 godina. U Litvi se ide 4 puta, isto kao i u Austriji.

Sigurnost na cestama



Prosječna starost vozila puno bolje predviđa broj stradalih u cestovnom prometu nego što to čini učestalost tehničkih pregleda. U zadnjih 10-ak godina broj prometnih nesreća s nastradalim osobama u Hrvatskoj pao je preko 30%, a broj poginulih na cestama je pao za više od 50%. Ipak, u cijelom razdoblju od 2008. se nalazimo među šest najopasnijih država Europske unije, a prema zadnjim podacima smo na trećem mjestu s 8 poginulih po 100.000 stanovnika, iza Rumunjske i Bugarske.

Kada bi Hrvatska sustigla prosjek Europske unije to bi značilo spas za više od 100 života i 1000 manje ozljeđenih svake godine. Međutim, ipak je vjerojatnije da će se to postići promjenom ponašanja na prometnicama te da nisu potrebni godišnji tehnički pregledi automobilima s manje od 100 tisuća prijeđenih kilometara ili koji su mlađi od 8 godina. Na kraju, potrebno je preispitati obveze i zbog činjenice da je Centar za vozila Hrvatske privatna firma koja ima monopol nad obavljanjem tehničkih pregleda vozila u Hrvatskoj.

Ocijeni članak

Sadržaj Liberala mogu ocjenjivati samo registrirani članovi. Učlanite se ovdje.

Sviđa ti se članak? Podrži Liberal!

Podrži neovisno novinarstvo: učlani se ili doniraj Udruzi "Liberal.hr" koliko želiš/možeš za razvoj ove platforme.
IBAN: HR5923900011101229527
Model: 00, poziv na br. prim.: 2222
(za donatore iz inozemstva SWIFT/BIC: HPBZHR2X)
Ako koristite mobilnu aplikaciju za bankarstvo jednostavno uslikajte ovaj barkod i unesite željeni iznos.

O autoru

HRVOJE MARKOVIĆ
Hrvoje Marković se bavi glazbom, financijama, web razvojem i padobranstvom.
Više od istog autora
VIŠE O TEMI:
VIŠE IZ RUBRIKE:

Komentiraj članak

Komentirati na portalu mogu samo registrirani članovi. Učlanite se ovdje.
Mala škola liberalizma
Udruga Liberal.hr
O Udruzi Liberal.hr
Udruga Liberal.hr osnovana je s ciljem promicanja osobnih i ekonomskih sloboda u Republici Hrvatskoj. Djeluje prvenstveno preko ovog portala. Liberal je od svoga početka 2016. do danas dao značajan doprinos u raspravama oko javnih politika uvijek štiteći prava i slobode građana. Naša misija je educirati javnost i podizanje svijeti o građanskim pravima i posljedicama koje određene politike mogu imati na njihove živote. Više o radu i ciljevima udruge možete pročitati ovdje.

Ako želite i možete doprinijeti radu Udruge - bilo svojim aktivnostima i zalaganjem ili bar uplaćivanjem godišnje članarine, kliknite ovdje i ispunite pristupnicu za učlanjenje.
Doniraj
Ovaj portal financira se dobrovoljnim članarinama i donacijama naših čitatelja. Pomozite nam da budemo još bolji, postanite jedan od naših donatora!

Donirati nam možete preko Paypala - klikom ovdje ili preko e-bankarstva, ako skenirate ovaj barkod:



Za broj žiroračuna i ostale informacije kliknite ovdje.