Piše: Sandra Paškvan
Photo: Peteranec.hr/Klostarpodravski.hr
9.1.2019.
Prosječna ocjena čitatelja: 5
Piše: Sandra Paškvan
Photo: Peteranec.hr/Klostarpodravski.hr
9.1.2019.
Prosječna ocjena čitatelja: 5
Važno je ponoviti kako Hrvatska ima 127 gradova, plus grad Zagreb, te 428 općina. Nastavno na tu činjenicu imamo 128 gradonačelnika i 428 načelnika općina. Ukupno 556 proračuna kojima oni upravljaju. Proračunski novac je novac poreznih obveznika.
U prethodnom članku navedeno je kako se troši novac iz proračuna velikih gradova. Pogledajmo što nam pokazuju izvješća državne revizije o trošenju novca iz općinskih proračuna. U revizijama za 2017. godinu, koje su obavljene u 2018. godini, definitivno imamo dva pobjednika: općine Peteranec i Kloštar Podravski. Obje općine nalaze se u Koprivničko-križevačkoj županiji.
Općina Peteranec
U ovoj općini živi 2.704 stanovnika. Općinom postaje 1993. godine; obuhvaća naselja Peteranec, Sigetec i Komatnicu. Na tom području djeluje 19 klubova i udruga te dvije područne škole i dva vrtića. Popis dodjele financijskih sredstava za javne potrebe pokazuje nam njihove prioritete. Među najvišima na ljestvici dodijeljenih sredstava su: dobrovoljna vatrogasna društva (239 tisuća kuna), nogometni klubovi, (149 tisuća kuna), župni uredi (140 tisuća kuna).
Financijska revizija za 2017. utvrdila je da financijska izvješća nisu sastavljena u skladu s odredbama Zakona o proračunu. (Ne)odgovorni zaposlenici "zaboravili" su u imovinu Općine evidentirati zemljište groblja, cesta i javnih površina te građevinske objekte koje je općina Peteranec stekla kao pravni sljednik iz prethodnog lokalnog ustroja. Čak ne postoji ni procjena vrijednosti te imovine.
U imovini je evidentirana vrijednost vodnih građevina u iznosu od 2,4 milijuna kuna, no te vodne građevine odavno su prenesene u vlasništvo javnog isporučitelja vodnih usluga. Točan popis općinske imovine i obveza zapravo ne postoji. Razlika između stvarno ostvarenih prihoda i prihoda iskazanih u poslovnim knjigama je 4,2 milijuna kuna.
Općina ne raspolaže odgovarajućom računalnom podrškom. Koriste se operacijskim sustavom MS-DOS. U evidenciji potraživanja Općina potražuje 533.333,00 kuna od koncesionara eksploatacije šljunka, a na temelju ugovora i izdanih računa u 2010. i 2011. godini. U sudskom postupku utvrđena je neosnovanost tih potraživanja. Bilo bi zanimljivo saznati odgovor na pitanje zašto Općina još uvijek potražuje nešto što je sudskom odlukom pobijeno.
Utvrđeno je da se planiraju programi koji se naprosto ne realiziraju i to bez ikakvog objašnjenja zašto do realizacije nije došlo. Unatoč ovako loše odrađenom poslu, na šestero zaposlenika utrošeno je 487.956 tisuća kuna na plaće, božićnice i ostale naknade.
Općina Kloštar Podravski
Općina obuhvaća naselja Kloštar Podravski, Kozarevac, Budančevica i Prugovac. Ukupno ima 3.603 stanovnika. U poslovnim knjigama je neispravno evidentirano gotovo sve što možete zamisliti.
Ispravak vrijednosti imovine ne postoji. Valjda se njihova imovina korištenjem ne troši. U evidenciji imovine nalazi se poljoprivredno zemljište iskazane vrijednosti od 723.095 kuna, no ne postoji dokumentacija iz koje je vidljivo gdje je i koje je to zemljište. Njihovo blagajničko poslovanje, odnosno poslovanje gotovim novcem, prava je poslastica.
Nema evidencije o početnom i završnom stanju gotovine. Na temelju prometa blagajne, (bez početnog stanja) krajem 2017. godine, stanje blagajne iznosi 23.137 kuna, dok prema podacima iz financijskih izvješća to stanje iznosi 632.378 kuna. Revizijom je utvrđeno da novčana sredstva zaprimljena u općinsku blagajnu nisu položena na bankovni račun te da je sustav kontrole blagajničkog poslovanja zakazao u potpunosti.
Iz revizorskog izvješća razvidno je da ne postoje potrebna znanja o planiranju proračuna općine. Na primjer, realizirani rashodi proračuna veći su za 52,5% od planiranih rashoda. Rashodi za održavanje komunalne infrastrukture evidentirani su za 69.406 tisuća kuna više od stvarno ostvarenih rashoda. Troškovi službenih putovanja isplaćeni su na temelju putnih naloga koji ne sadrže osnovne elemente koji dokazuju opravdanost puta, niti je li se službeni put doista dogodio. Na isplate naknada za rad predstavničkih tijela i izvršnih tijela nisu obračunati propisani porezi i doprinosi ili je to učinjeno nakon isplate naknade. Naravno da se to zove kršenje poreznih zakona.
Krediti nisu vraćani u rokovima dospijeća. U poslovnim knjigama nije evidentirano 605.519 kuna rashoda. S druge strane neki računi evidentirani su dvostruko. Zabilježeno je i ulaganje u dječji vrtić u vrijednosti od 307.546 tisuća kuna, no to ulaganje se nije dogodilo u 2017. godini.
Prema poslovnim knjigama Općine, na dan 31.12.2017. dug po kreditima iznosi 1.077.854 kune, u bilanci Općine taj isti dug iznosi 391.093 tisuće kuna dok podaci poslovne banke kažu da je stanje duga 1.185.008 kuna.
Šest zaposlenika Općine ipak je zaradilo 641.028 tisuća kuna na ime plaće i naknada. Kao i kod prethodne općine, našlo se novaca za reprezentaciju za koju revizija kaže kako nije evidentirana na temelju vjerodostojne dokumentacije.
Odgovornost birokracije
Što porezni obveznici iz realnog sektora misle o svemu navedenom? Tko je odgovoran za birokraciju?
Odgovor na posljednje pitanje daje nam profesor Ivan Koprić u knjizi "Uspavano srce demokracije":
"...moramo uzeti u obzir i zapošljavanje po političkim, klanovskim, rođačkim i drugim vezama: kako će netko tko je na taj način dobio posao uopće moći i htjeti dobro i stručno raditi? On je naviknut da je dio te iste vlasti koja ga je postavila pa mu mišljenje građana i dojmovi nisu ni važni, on ima druge gospodare, njima se klanja, o njima je ovisan."