Piše: Liberal.hr
Izvor: Mises Institute
9.7.2017.
Piše: Liberal.hr
Izvor: Mises Institute
9.7.2017.
Jeff Bezos, osnivač kompanije Amazon pretekao je nedavno Warrena Buffeta i postao drugi najbogatiji čovjek svijeta. Vrijednost Bezosove imovine procjenjuje se na 75,6 milijardi dolara. Ukoliko se nastavi rastući trend Amazona, neće proći dugo vremena dok Bezos ne prijeđe i Billa Gatesa i postane najbogatiji čovjek svijeta.
Svaki put kad nečije bogatstvo dođe na naslovnice, može se predvidjeti kukanje s druge strane: "Bogati postaju sve bogatiji dok su siromašni sve siromašniji". To je standardna maksima ljevice. Ali Jeff Bezos dokazuje da kad bogati postaju još bogatiji (u privatnom, a ne državnom sektoru), to čini i sve ostale bogatijima. Upravo to čini Amazon, piše Chris Calton na stranicama Mises instituta.
Amazon je osnovan 1995. godine, u početku kao online knjižara godinama prije otkrića e-čitača, ali nije trebalo proći dugo dok se kompanija nije proširila na prodaju svega što se može poslati. No, to nije bio uspjeh preko noći. Koliko god zvučalo čudno, ovaj internetski div prvih 6 godina nije ostvario profit. To znači 6 godina rada "u crvenom", s gubitkom, uz redovito plaćanje radničkih plaća samo kako bi mogli nastaviti raditi. Nije bilo nikakvih garancija da će taj posao jednom postati profitabilan.
Na kraju se sve isplatilo. Od 2001, otkad Amazon posluje profitabilno, postao je jedna od najvećih kompanija na planetu i najveći online trgovački centar. A to se dogodilo zato što su nudili više proizvoda iz svih krajeva svijeta po jeftinijim cijenama nego u trgovinama.
U čemu je ljepota online trgovanja? Internetske trgovine kao što je Amazon ponudile su konzumentima trenutačnu arbitražu. Sa svojim pametnim telefonom mogu provjeriti cijenu nekog proizvoda u bilo kojem trenutku. Prije internetske trgovine, ako je neki proizvod bio u Oregonu jeftiniji nego u Floridi, to je bila nesreća za stanovnike Floride. Sada su najniže cijene udaljene samo jedan klik od svih nas, bez obzira gdje živjeli.
Ovakvi izumi bili su bolni za trgovce, ali su učinili puno dobroga za sve ostale. I to znači da prodavač, koji želi ostati na tržištu, mora se natjecati cijenom sa svima ostalima. To, u prijevodu, znači niže cijene, širi izbor dobara uz bolju uslugu.
Amazon nas je naučio još jednu ekonomsku lekciju. Nijedna druga velika kompanija bolje ne demonstrira briljantnost širenja trgovine od Amazona. Prije njega, čak i kad bi proizvodi bili poslani preko državnih granica ili uvezeni u zemlju, kupci su opet bili ostavljeni na milost nekog lokalnog prodavača. Amazon, zajedno s tisućama internetskih trgovina koje su krenule njegovim stopama, učinkovito je proširio doseg kupca koji sad može pristupiti većem broju proizvoda i po nižim cijenama.
Ova je lekcija osobito važna u trenutku kada se naveliko debatira o međunarodnoj trgovini. Bilo koja ideja o tarifama i kvotama na granicama je zapravo strategija koja bi išla unazad, vraćajući sve benefite koje smo dobili otvorenom trgovinom. Širenjem pristupa proizvodima svih vrsta, Zbog Amazona pate tradicionalni trgovački lanci poput Wal-Marta, ali su zato najveću korist imali kupci nižeg i srednjeg sloja. Restrikcije na međunarodnu trgovinu da bi se zaštitila domaća proizvodnja, ne bi bile ništa drukčije nego da Vlada kažnjava Amazon kako bi zaštitila tradicionalne trgovačke lance.
Amazon je učinkovito povećao životni standard građana ove zemlje i ostalih zemalja, gdje god je prisutan. Čak ljudi koji ne kupuju preko interneta profitirali su zbog povećane konkurencije i pritiska da se snize cijene. Jeff Bezos postaje glavni suparnik Billu Gatesu za titulu najbogatijeg čovjeka na svijetu, ali tek nakon što je sve ostale prvo učinio malo bogatijima.