Piše: Mario Nakić
22.8.2019.
Prosječna ocjena čitatelja: 4
Piše: Mario Nakić
22.8.2019.
Prosječna ocjena čitatelja: 4
Opći federalni izbori u Švicarskoj najavljeni su za početak listopada. Vodeća stranka, konzervativni SVP (Švicarska narodna stranka), našla se pod udarom kritika iz protivničkih, ali i iz vlastitih redova, zbog kontroverzne predizborne kampanje.
Na njihovom reklamnom plakatu ilustrirana je jabuka s etiketom švicarske zastave, a tu jabuku napadaju crvi koji na sebi imaju boje ostalih parlamentarnih stranaka (socijaldemokrata, liberala, demokršćana i zelenih). Peti crv na sebi ima zastavu EU.
"Trebaju li ljevica i pristojnost uništiti Švicarsku?", piše na sloganu na njemačkom jeziku uz tu ilustraciju. Verzija na francuskom je malo drugačija: "Crvi u našoj jabuci? Ne, hvala!"
Ovog tjedna taj je plakat predmet kritika švicarskih novinara, političara i javnosti na društvenim mrežama. SVP je na vlastitu objavu na Twitteru dobio dosta negativnih komentara. Ljudi im predbacuju da je takva kampanja neukusna, a neke je podsjetila na nacističku propagandu 1930-ih koja je koristila jabuku i crve kao motiv za dehumanizaciju Židova.
Kampanja je podijelila i samu stranku. Neki njeni istaknuti članovi javno su se ogradili od takvog oglašavanja nazivajući ga "nespretnim", "pretjeranim", "negativističkim" i "kontraproduktivnim".
"Na ovim slikama ne vidimo ni ljevicu ni pristojnost već štetočine koje treba iskorijeniti. Što očekujete od takvih poruka? Tko će nas shvatiti ozbiljno?", napisao je na Twitteru Claudio Zanetti, predstavnik SVP-a u švicarskom parlamentu.
Thomas Hurter, još jedan parlamentarac iz SVP-a je komentirao za portal Nau.ch da takvu promidžbenu kampanju smatra pogrešnom i bezosjećajnom. "Vrijeđanje ne odgovara našem švicarskom životnom stilu", rekao je.
Pentti Aellig, bivši predsjednik SVP-a je napao direktno svoga nasljednika Alberta Roestija: "Dragi Alberte, u Schaffhausenu naša stranka osvaja 35 posto glasova birača zato što se suzdržavamo od ovakvog oglašavanja. Razmisli o svim međustranačkim odborima i zajedničkim listama - i prekini ovu kampanju."
Roesti ipak ne želi odustati. Objašnjava kako je smisao kampanje staviti naglasak na "prijetnje s kojima se zemlja suočava, konkretno vezane za dogovore s EU i pretjerivanje u debati oko klimatskih promjena". "Prekrasna švicarska jabuka biva pojedena", komentirao je.
Ovo nije prvi put da se SVP našao pod udarom kritika zbog kontroverznog oglašavanja. Pred izbore 2007. imali su plakate na kojima su tri bijele ovce od kojih jedna doslovno šuta crnu ovcu preko granice. Na taj su način htjeli ilustrirati svoj stav prema imigrantima koji nisu produktivni, ali kritičari su to opisali kao čisti rasizam.
SVP je stranka liberalnih konzervativaca, što znači da su ekonomski liberali, ali u društvenim pitanjima čvrsti konzervativci. Ono što ih posebno ističe od svih ostalih parlamentarnih stranaka, to je EU skepticizam i protivljenje migracijama. Iako su i dalje uvjerljivo vodeća stranka prema svim anketama, pada im popularnost već godinama. Na prošlim izborima 2015. godine osvojili su 29 posto glasova, a prema zadnjim anketama potpora glasača im je pala na 26,5 posto.
FDP - liberali pod pritiskom vlastitih birača
Druga stranka je socijaldemokratski SP kojem ankete daju 19 posto (otprilike toliko su osvojili i prije 4 godine). Treći je liberalni FDP s potporom od 16 posto (kao i na prošlim izborima).
Zanimljivo, FDP je prije dvije godine po anketama došao do gotovo 20 posto i izbio na drugo mjesto, ali im je potpora birača splasnula zbog njihovog protivljenja ekološkim politikama. FDP tradicionalno ima čvrste pro-business stavove i odbijaju dati potporu "klimatskim" porezima i regulacijama koje bi otežale poslovanje.
Istraživanje javnog mnijenja prije dva mjeseca pokazalo je da se čak trećina glasača FDP-a ne slaže s FDP-ovim službenim politikama o klimatskim promjenama, a preko 50 posto liberalnih glasača bi pristalo plaćati veće poreze ako su oni u svrhu borbe za ublažavanje posljedica klimatskih promjena. Skoro polovina birača FDP-a kaže da će za tu stranku glasati "samo zato što nema bolje opcije".
Švicarsko biračko tijelo na ovim izborima općenito vidi prioritet u pitanjima o klimatskim promjenama. One su jedno od tri glavna prioriteta birača, uz zdravstveno osiguranje i odnose s Europskom unijom. Samo glasači SVP-a imaju potpuno drugačije prioritete od ostatka biračkog tijela - za njih je uvjerljivo najveći problem u Švicarskoj imigracija. To objašnjava pad popularnosti konzervativnog SVP-a i rast zelenih stranaka.
Rast popularnosti zelenih stranaka
U Švicarskoj djeluju dvije jake zelene stranke. Zeleni (ljevičari) sada imaju potporu preko 10 posto birača, najvišu u povijesti i 30 posto veću nego na prošlim izborima. Još bolje, druga zelena stranka - Zeleni liberali - prelazi 7 posto, što je rast od preko 60 posto u odnosu na 2015. Za razliku od većine drugih zelenih stranaka u Europi, švicarski Zeleni liberali podupiru slobodno tržište.
Tako da liberalna politika u Švicarskoj zapravo stoji prilično dobro jer dvije liberalne stranke zajedno imaju potporu između 20 i 25 posto ukupnog švicarskog biračkog tijela. Ali to su rezultati anketa. Pravi omjer snaga znat ćemo nakon izbora u listopadu.