Piše: Mario Nakić
12.9.2018.
Prosječna ocjena čitatelja: 5
Piše: Mario Nakić
12.9.2018.
Prosječna ocjena čitatelja: 5
"Autorsko pravo moglo bi učinkovito koristiti kao pravna osnova za pravičnu naknadu stvaraocima i izdavačima, osobito od strane platformi koje su postale glavni izvori pristupa sadržaju na internetu. Primjenom uravnoteženih rješenja, novih ciljanih iznimaka i olakšanog pristupa sadržaju treba voditi računa o slobodi govora, interesima javnosti i korisnika djela", navodi se u priopćenju Ministarstva kulture RH nakon što je ministrica Nina Obuljen Koržinek potpisala deklaraciju kojom se podržava donošenje direktive EU o autorskim pravima.
Direktiva je već jednom pala na glasanju u Europskom parlamentu, a danas se glasa ponovno o njenom malo izmijenjenom obliku. Osim hrvatske ministrice deklaraciju je podržalo još samo 6 od ukupno 28 država članica EU.
Ministrica Obuljen Koržinek je, poput mnogih drugih političara i novinara, pala na priče pojedinih interesnih skupina koje su se proširile u javnosti. Tako su nedavno u emisiji Aktualni 101 na Radiju 101, gdje je gostovao i naš kolumnist Ivan Bertović, predstavnici ZAMP-a opet ponavljali priče o nekakvoj "nepravednoj" raspodjeli sredstava gdje se "kreativcima, autorima" praktički uzima kruh iz usta. Njih "iskorištavaju" oni "veliki", a to su "korporacije" - Facebook, Youtube. Oni tvrde da velike internetske platforme zarađuju na oglasima, a autorima i kreativcima "daju samo mrvice".
Ništa od toga nisu uspjeli ničim dokazati, dakle to su apsolutno neutemeljene tvrdnje koje je vrlo lako pobiti. Dovoljno je usporediti prihode Hrvatskog društva skladatelja ZAMP-a iz vremena prije velike ekspanzije društvenih mreža i danas. Možemo zaključiti samo da je autorima i kreativcima ekspanzija velikih društvenih mreža i videoservisa pomogla da udvostruče svoju zaradu.
Na primjer - prema godišnjim izvješćima prihod ZAMP-a se od 2005. godine (70 milijuna kuna) do 2017. (131 milijuna kuna) gotovo udvostručio. Svake godine ZAMP bilježi sve veći rast prihoda. To se događa u isto vrijeme dok ljudi sve više koriste društvene mreže i Youtube, što znači da je skladateljima to pomoglo.
Postavlja se onda pitanje zašto predstavnici strukovnih udruga skladatelja i drugih autora toliko inzistiranju na pojačanoj kontroli dijeljenja na društvenim mrežama koja će vrlo vjerojatno dovesti do cenzure interneta. Mislim da je odgovor vrlo jednostavan, njima jednostavno nije dosta. Problem je samo u tome što na ovaj način režu granu na kojoj sjede jer zbog novih zakona društvene mreže će morati iz predostrožnosti povećati kontrolu nad korisnicima, kako bi izbjegle velike kazne za kršenje autorskih prava. Samim time, znatno će se smanjiti slušanje, gledanje i dijeljenje audio-video sadržaja što će smanjiti mogućnost prihodovanja autorima i kreativcima.
Najviše će pogoditi autore i skladatelje te kreativce, izvođače koji su na početku karijere, njima će otežati put do budućih fanova. Postat će praktički nemoguće, ono što nam je u zadnje vrijeme omogućeno besplatnim dijeljenjem na društvenim mrežama, da novi kreativci uspiju bez većeg početnog kapitala. Ovakva politika, koju je nažalost podržala i hrvatska ministrica kulture, znači udar na rad i stvaralaštvo, a pogodovanje samo povlaštenim pojedincima.