Piše: Branimir Perković
12.9.2017.
Prosječna ocjena čitatelja: 5
Piše: Branimir Perković
12.9.2017.
Prosječna ocjena čitatelja: 5
Prema pisanju mnogih medija papa Franjo je na letu iz Kolumbije u Rim rekao da su oni koji negiraju klimatske promjene glupi ljudi. Točnije, citiram "To me podsjeća na frazu iz Starog zavjeta, iz Psalma: 'Čovjek je glup. Umišljeni čovjek je jedina životinja koja dvaput upada u istu rupu. Arogancija i taština. A tu je i moćni dolar. Mnoge odluke ovise o novcu'.
Sa strane cijela rasprava o klimatskim promjenama, uraganima i slično, ali kako je odjednom da su isti oni mediji, koji su standardno prozivali Crkvu i zbog izrečenih stavova o društvenim i političkim pitanjima, odjednom sasvim sretni da Papu prikazuju kao relevantan autoritet oko znanstvenih pitanja?
Naime, Crkva se kod javnog iznošenja svojih stavova gotovo uvijek napada u medijima koje naginju „lijevo“, a sada su baš ti mediji predvodili slavljenje ove Papine izjave o glupim ljudima u kontekstu klimatskih promjena. Zbog čega je crkveno mišljenje o društvenim pitanjima nedopustivo? Biskupe i svećenike se naveliko kritizira zbog iznošenja stavova oko društvenih pitanja, iako kod iznošenja tih stavova imaju potpuni legitimitet kao predstavnici jedne vjerske skupine, a samim time i velikog dijela stanovništva iznositi stav institucije koja okuplja te ljude, oko društvenih pitanja. Zbog čega bi trebalo svećenicima, vjernicima, Crkvi bilo zabranjeno iznošenje tih stavova? Nisu li i oni građani s pravom na svoje mišljenje, kao i ateisti? Nije li i crkva kao institucija koja okuplja ljude određenih svjetonazorskih i društvenih pogleda sasvim legitimna u iznošenju svog mišljenja, kao i udruge civilnog društva, strukovne institucije i slično? Nije li opravdano da svećenici, kao predstavnici vjernika, pa i kao individue, iznose stavove o društvenim temama, kao što na to imaju i predstavnici drugih grupacija i institucija? Ja mislim da je sve to savršeno opravdano, i u okvirima jednakih osobnih sloboda. Svećenici imaju pravo iznositi mišljenja kao i ostali predstavnici nekih drugih grupacija ljudi, vjernici imaju pravo iznositi svoje mišljenje kao i svi ostali građani koji ne dijele njihova uvjerenja, crkva ima pravo iznositi društvene stavove kao i sve ostale formalne institucije u društvu?
Mnogi mediji drže da to nije dopustivo i pretjerano burno reagiraju na takve stvari. Takve stvari su sasvim u redu dok se ne poziva na ušutkavanje crkve, crkvenih vjerodostojnija i vjernika, dok im se ne želi zabraniti pravo na iznošenje stava. Iskreno lijevi mediji predvode tu hajku i taj sasvim antiliberalni lov na sve koji se usude iznositi stavove koji se njima ne sviđaju. Kritika je normalna, pa i poželjna, ali pozivi na ušutkivanje nisu. A takvi pozivi su dosta česti.
Odjednom su ti isti mediji sasvim promijenili ploču i prenosili Papino mišljenje kao znanstveno relevantno. Prvo, sasvim je licemjerno da se iznošenje stavova crkvenih vjerodostojnika prvo ismijava, omalovažava i poziva se da im se zabrani to osnovno građansko pravo, samo zbog toga što ne razmišljaju na siti način o društvenim pitanjima, ali kada su ti stavovi slični, onda se prenose kao jako bitni i relevantni.
Nije ovo prvi slučaj takvog ponašanja, događa se često da lijevi mediji ne samo prenose, nego i slave crkvene vjerodostojnike koji govore o političkim, ideološkim i ekonomskim pitanjima kada su oni u skladu s „lijevom“ ideologijom. Nedosljedno i licemjerno.
Inače, od svih tema koje su mogli izabrati i oko kojih su mogli slaviti stavove crkvenih vjerodostojnika, znanstvena su najgora. Crkva ima autoritet, pravo i legitimitet iznositi stavove o društveni pitanjima, pa čak i političkim i povijesnim, ali nema apsolutno nikakvu težinu da određuje znanstvenu istinu. Tako da Papini stavovi o znanstveni pitanjima ne smiju biti relevantni jer crkveni i vjerski autoritet koji je definicija papinstva ne može, nije i ne smije biti znanstveno relevantan.
Naravno, Crkva ima svoje znanstvenike i svoje znanstvene institucije. Uvijek je imala i kroz povijest je bila ključna za neke znanstvene spoznaje. Ali također je bila često i kočničar znanstvenog napretka jer bi u nekim trenucima određene znanstvene spoznaje smatrala prijetnjom za svoj nauk.
Miješanje crkve u znanost u smislu određivanja istinitosti i neistinitosti znanstvenih spoznaja, arbitriranja oko znanstvenih pitanja i slično, je jako opasan put kojim ne bi trebalo poći. Toga je svjesna i većina vjernika, i većina svećenika.
Ljevica se igra vatrom kada predstavlja Papine stavove kao znanstveno relevantne. Ponaša se licemjerno kada crkvene vjerodostojnike ismijava i traži njihovo ušutkavanje kada im se stavovi kose s lijevom ideologijom, a slavi kada su u skladu s lijevom ideologijom.