Zašto su skandinavske zemlje uspješne? Zato što puštaju gubitnike da propadnu!

30.8.2018.
ČITATELJI OCIJENILI
5

Brodogradnja je u Danskoj i Švedskoj donedavno bila jedna od ključnih industrijskih grana. Danas je desetkovana i nitko zbog toga ne cvili.
PIŠE: MARIO NAKIĆ

Zašto su skandinavske zemlje uspješne? Zato što puštaju gubitnike da propadnu!

Brodogradnja je u Danskoj i Švedskoj donedavno bila jedna od ključnih industrijskih grana. Danas je desetkovana i nitko zbog toga ne cvili.
PIŠE Mario Nakić

Znate li koja je razlika između uspješne i neuspješne nacije? Uspješna nacija će prepustiti tržištu da odluči koja je industrija "strateška", a koja nije. Neuspješna nacija će subvencionirati svoje gubitnike na tržištu skroz do bankrota same države.

Primjera uspješnih nacija je mnogo, ali ovaj put ću namjerno navesti skandinavske zemlje, zato što baš njih vole naši ljevičari, mahom isti koji sada zahtijevaju da hrvatska vlada financijski pomogne Uljanik grupi. Mislite li da skandinavske zemlje spašavaju svoje gubitaše? Ne, one ih skandinavski hladno puste da propadnu i onda na njihovom mjestu grade nove, profitabilne poslovne objekte.

Prema članku Eurofounda, danska brodogradnja je uništena još prije 2000. godine. Do 1985. Danska je imala preko 15.000 zaposlenih ljudi na brodogradilištima, tako da možemo reći da je to bila jedna od glavnih industrija u zemlji. Do 2000. godine broj zaposlenih u brodogradnji pao je za 70 posto, na oko 5.000 ljudi. Do danas su ugašena sva velika brodogradilišta, preostalo je nekoliko prenamijenjenih tvornica (u jednoj se izrađuju luksuzne jahte) za pojedine brodske dijelove i dizajn te ukupno zapošljavaju 1.000 ljudi.

Drugim riječima, u danskoj je brodogradnji tijekom zanjih 30 godina broj zaposlenih pao s 15.000 na 1.000 i nitko se ne buni! Znate zašto? Jer je u isto vrijeme gospodarstvo naraslo, smanjena nezaposlenost i svi su brzo našli nova i bolja radna mjesta.

Još jedan primjer, na njega je ukazao Oleg Maštruko na Facebooku. Švedsko brodogradilište Götaverken bilo je nekoć najveće brodogradilište na svijetu. Još 1990-ih su ga počeli uklanjati i polagano gasiti jer nije više bilo isplativo. Danas je u njemu zaposleno 140 ljudi, bave se popravcima brodova, a na mjestu nekadašnjeg velikog brodogradilišta sada je poslovni centar s masom novih IT tvrtki. Švedsko gospodarstvo je nakon praktičnog gašenja najvećeg svjetskog brodogradilišta do danas naraslo za preko 20%.

Skandinavcima ništa ne znači "tradicija" u gospodarstvu jer narod koji ne shvaća da se gospodarstvo mijenja i mora se mijenjati prema potrebama tržišta, ne može biti uspješan. Upravo je u tome razlika između neuspješnih i uspješnih zemalja - uspješne će se znati prilagoditi potrebama tržišta, a neuspješne će inzistirati na stvaranju gubitaka dok god ide.

Ministar graditeljstva Predrag Štromar (HNS) je svojom izjavom za RTL, da "Vlada mora spasiti brodogradilišta" još jednom dokazao da HNS nije liberalna stranka. Na slobodnom tržištu ne smije Vlada birati pobjednike i gubitnike, ne može država određivati tko "mora opstati", a tko "smije propasti". To može biti odluka samo tržišta.

Hrvatska vlada će opet potrošiti stotine milijuna kuna poreznih obveznika za vreću bez dna zvanu Uljanik grupa, ali dokad? Neki hrvatski znanstvenici nazivaju Skandinaviju socijalizmom. Iako se Skandinavci s pravom ljute na takve epitete jer imaju izrazito slobodno tržište i više drže do privatnog kapitala od SAD-a, kako god nazvali njihov poslovni model - zašto ga ne bismo primijenili tu? Nema veze, zovite ga socijalizam ako želite, ali dajte da pustimo da gubitnike i pobjednike određuje tržište, a ne politika niti prosvjednici s govnima pred Vladom. Ako me shvaćate...

 

Sviđa ti se članak? Podrži rad kolumnista Liberala!
VIŠE IZ RUBRIKE:
EKONOMIJA
SVIJET
O autoru
Mario Nakić je novinar, poduzetnik, web developer i osnivač Liberala. Voli pisanje, logiku, PHP i javu. Klasični liberal bez kompromisa. >>VIŠE
Novo na Liberalu

Ekonomija

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Humanitarna organizacija Oxfam izašla je u javnost s istraživanjem koje obmanjuje javnost. Mediji su nasjeli.

Superbogati su u 2018. postali još bogatiji. A što je sa siromašnima?

Ljudska prava

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Ne morate doslovno ništa činiti. Samo budite bijeli, muškog roda, po mogućnosti kršćani. To je sve što je potrebno za sočnu priču koja će vas prikazati kao Hitlera.

Ugledni mediji i borci za socijalnu pravednost na društvenim mrežama u misiji da vam unište život

Zanimljivosti

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Informer i Srpski telegraf su u 265 navrata najavljivali ratove - uglavnom s Hrvatima ili Albancima. Putin je na naslovnici Informera izašao 60 puta, svaki put u pozitivnom svjetlu.

Prednjače Putin, ʼustašeʼ i ʼŠiptariʼ: Tri srpska tabloida u prošloj godini proizvela 700 lažnih vijesti na naslovnicama

Politika

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Ako se Vlada stvarno želi boriti protiv lažnih vijesti, onda će prvo krenuti od svojih ministara i drugih dužnosnika.

Vlada RH je najčešći izvor lažnih vijesti u Hrvatskoj. I sad ona kreće u borbu protiv lažnih vijesti...

Društvo

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Svjedoci smo povratka retorike s početka 1990-ih iako nema rata, nema nikakve prijetnje ratom, a Srba je višestruko manje.

Podsjetnik domoljubima: Ova država je protjerala više Hrvata nego srbočetnici i JNA

Zanimljivosti

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Neki američki mediji su objavili, a prenio je i hrvatski portal Index, da su učenici katoličke škole u Kentuckyju zastrašivali Indijanca u Washingtonu. Istina je prilično drugačija...

Istina o mladim katolicima, Indijancu i ruganju

Politika

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Njegov scenski nastup začinjen glumljenjem žrtve više je nego licemjeran kad uzmemo u obzir što pripadnici srpske manjine zbog njegove politike proživljavaju.

Pupovcu je fotelja draža od vlastitog naroda

Škola

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Mill je proslavljeni engleski filozof koji je bio šampion obrane nekih osobnih sloboda. Ali nije bio dosljedan...

Mill vs. Mises ili liberalizam protiv liberalizma

Zanimljivosti

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Mi vidimo dobro u muškarcima - poruka je koju svojim budućim kupcima šalje Egard Watches.

OVO se zove marketing usmjeren prema muškarcima: Kompanija za luksuzne satove odgovorila Gilletteu (video)

Ekonomija

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Trebamo se zapitati što nam je važnije. Je li nama u interesu da susjedu crkne krava ili da i mi i oni imamo više mlijeka?

Dva ključna razloga zašto Hrvatska treba poduprijeti ulazak Srbije u EU

Zanimljivosti

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Nije trebalo dugo čekati, na Youtubeu se pojavio odgovor na feminističku reklamu Gillettea.

ʼThe Best She Can Getʼ: Odgovor na Gillette reklamu je brutalan (video)

Ekonomija

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Danski ekonomski think thank objavio je analizu u kojoj na 20 stranica uspoređuju dansko i američko gospodarstvo.

Danskim ekonomistima prekipjelo: ʼDanska nije socijalistička, imamo veće ekonomske slobode od SAD-aʼ

VIŠE TEKSTOVA
Popularno na Liberalu
PRIKAŽI VIŠE
Mala škola liberalizma
VIŠE IZ ŠKOLE
Newsletter
Upiši e-mail adresu:
IMPRESSUM | UVJETI KORIŠTENJA

LIBERAL NA DRUŠTVENIM MREŽAMA: