Vezani članci:
Evo kako Nova TV obmanjuje javnost o koroni i slovenskim mjerama
BREAKING NEWS: Novinari N1 i Nove TV otkrili da Covid-19 može biti smrtonosan
Novinarka koja je napadala ʼuvozni lobiʼ sada se žali što ne može naći uvozne proizvode u trgovinama
Najlakše je reći: ʼKriv je sustavʼ i sve svaliti na novinare
Fact check: Utječe li visina učiteljske plaće na kvalitetu obrazovanja?
RTL iskoristio uspjeh Lasagne za širenje mržnje prema Židovima
RTL upozorio na opasne posljedice gledanja TV-a
Kako zaštititi oštromjeraše od govora mržnje?
RTL-ov portal iz čista mira napao Zadrane zato što - postoje
Propast taktike zastrašivanja: Većina Hrvata protiv lockdowna i policijskog sata, povjerenje u ʼstručnjakeʼ jako nisko
Nije im dosta: RTL i Pravo na grad traže od HDZ-a i HNS-a da nas pljačkaju još više
Odgovor RTL-u: Zašto Hrvatska nema ʼproračun blagostanjaʼ kao Novi Zeland
Hrvati su previše emotivna bića. Samo kod nas još ovakva patetika može proći.
Čemu histerija? Ni Ana Frank, ni Mali princ ni ostali naslovi NISU izbačeni iz lektire.
Zašto hrvatski kriminalisti podupiru kriminal?
Kad će ljevičari shvatiti čemu služi javna kuća na Prisavlju?
Razlika između HRT-a i javne televizije koja proizvodi dobar program
Novo na Liberalu:
Bastiat: Prokleti strojevi
Zašto su neke cijene u trgovini u Hrvatskoj veće nego u zapadnim zemljama EU-a?
Benčić se bori da HDZ zadrži apsolutnu kontrolu nad HEP-om. Zašto?
Bastiat: Kome koriste ograničenja u prekograničnoj trgovini?
Nedavna studija dokazala korelaciju između ekonomske slobode i rodne ravnopravnosti
Ovaj lik nema pojma o čemu govori
Baby Lasagna je sušta suprotnost svega što Severina predstavlja
Bastiat: Koja je svrha posrednika?
UN prošlog tjedna potiho smanjio broj žrtava u Gazi
Feminizam pokušava opravdati brutalno čedomorstvo jer žena 'nije imala financijsku pomoć'
RTL iskoristio uspjeh Lasagne za širenje mržnje prema Židovima
Bastiat: Mogu li javni radovi služiti kao mjera za zapošljavanje?
Varteks treba pustiti da propadne, a država neka pomogne radnicama
Hrvatski mediji grubo krše Istanbulsku konvenciju i šire govor mržnje
Hvalio se da će sahraniti neoliberalizam. Uspio je sahraniti samo svoju političku karijeru
Frederic Bastiat: Treba li država subvencionirati umjetnost?
Iz programa DP-a: Gušiti medijske slobode i osiromašiti Hrvate zbog nataliteta
Borba ideja: Ljudi koji su upravljali javnim politikama u 20. stoljeću
Država ima novi način da opelješi umirovljenike
Novinar 'Slobodne' u raljama neoliberalnog kapitalizma
Jutarnji se čudi astronomskim cijenama subvencioniranih radova
Index besplatno izreklamirao Kolakušića pred izbore za EU parlament
Frederic Bastiat: Mit o porezu kao poticaju gospodarstva
Koliko smo napredovali od pristupanja EU? Bili smo najgori, a sada smo sve bliži prosjeku
Smiju li ljudi, koji se ne slažu u svemu, uopće razgovarati? Ovaj novinar tvrdi da - ne smiju
Ludwig von Mises: Država, sloboda, tržište i vlasništvo
Frederic Bastiat: Otpuštanje vojnih službenika
Istraživanje: Resursi su ljudima danas 504% dostupniji nego prije 44 godine
Što stvarno ne valja s izbornim sustavom i što će nam uopće izborne jedinice
Inflaciju kreira Vlada jer glasači tako žele

Antipatično vs. humanitarno: Dva lica kapitalizma u raljama TV šunda


Piše: Velimir Grgić
10.10.2017.
Prosječna ocjena čitatelja: 5

Antipatično vs. humanitarno: Dva lica kapitalizma u raljama TV šunda


Piše: Velimir Grgić
10.10.2017.
Prosječna ocjena čitatelja: 5

Bilo je pitanje vremena kada ćemo doći do ove razine, ali logična je to progresija procesa. Ne i njegova kulminacija, jer uvijek može još gore, luđe i nakaradnije pa je pitanje vremena kada će se u reality show prijaviti netko s tetoviranim Konzumom na čelu, ili barem boksački obojiti prsa i leđa u logotip kakvog casina, koji je odlučio platiti za billboard ljudske kože. Onako kako smo se do prije desetak godina šalili da će product placement i potpuna ovisnost komercijalnih sadržaja o reklamama dovesti do toga da će pjevači na pozornici i glumci u filmovima nastupati doslovno kao vozači Formule 1 - kao hodajući stup oblijepljen reklamnim logotipovima, brendovima, naslovima, crtežima... - tako smo sada, u 2017., na korak od te i takve stvarnosti.

Jer kada nemaš sadržaj koji publika financira izravno svojim novcem (tipa Netflix), a državna televizija postaje anakronizam koji posebno dobro životari u zemlji koja obožava anakronizme, onda ti ostaje - prikeljiti logo na čelo i ponosno paradirati pred kamerom, kao biološko-marketinški minotaur.

"Tri, dva, jedan - kuhaj!" kao show koji postoji samo i zbog reklame trebao bi se zvati "Tri, dva, jedan - kupuj!", jer ovo je prije emisija o sponzorima i njihovom savršeno skladnom suživotu unutar jednog kadra, nego o kuharima i hrani. Drugim riječima, manje je bitno što je u pećnici od onog što piše na vratima pećnice; nećemo o hrani, kuhanju i okusima naučiti ništa, ali ćemo shvatit da u marketingu RTL-a rade uistinu sposobni ljudi. Sposobniji od producenata i redatelja, jer dok jedni nalaze klijente, drugi ih nisu u stanju utopiti u sadržaj na manje komično eksplicitan način. Istina, podsjetit će vas ovaj "kuharski reality" na to koliko Doris Pinčić Rogoznica može biti negledljiva kada je uvjere da treba biti i voditeljica, a ne samo lijepo lice sapunice, ali to su, recimo to tako, manje vrijednosti ovog showa. Koji je amaterski u svakoj svojoj sekundi i promovira "amaterske kuhare" na setu nalik na terarij ispunjen sponzorskim kuhinjama.

"Tri, dva, jedan - kuhaj!" degutantan je primjer toga što se dogodi kada sadržaj posve zamre pred marketingom, a logotipovi svega od proizvođača kuhinjske opreme do uvoznika jeftinog povrća iz Azije defiliraju ekranom nadrobljeni u kazan brendova, s istinski urnebesnim detaljima kao što je sindikalno-esesovski Sparov povez oko ruke natjecatelja. U ovom čobancu logotipova ima mjesta za sve i svakoga, jer kamera ionako hvata sve koji su platili, onoliko sekundi koliko su platili, a ostaje se nadati da će do sljedeće sezone svako zrno riže i svaki komad tjestenine u tanjuru biti ispečatirano logotipovima sponzora pa će i fokus na hranu možda biti značajniji. Mada, trenutno je i ovako urnebesno zabavno, ne kao moralna, ekonomska i televizijska abominacija, ali svakako kao karikatura simptoma države, društva i TV programa u kojima "umjereni" i normalni modeli bilo čega postaju endemskom vrstom.

Product placemet je OK onda kada nije kontraproduktivna karikatura - a iznimno je OK kada se koristi kao zamjena za ono što bi tzv. socijalna država trebala odraditi, ali je, eto, negdje putem zagubila pečat...

"Dom iz snova" primjer je kako to izgleda kada Nova TV posao odradi kako treba - nemojte me krivo shvatiti, i dalje je to jedva gledljivo eksploatiranje ljudskih emocija s dobrom starom (manje dobrom, više starom) Mineom i arhitektom Semirom Šećerkadićem u svom prvom televizijskom putovanju, tipični komad šablonske "ljigetine" u kojoj kamera trči za uplakanim obiteljima kao što lešinar kruži nad još toplim truplom.

Ali razmjena je vrlo jasna - za nemilosrdnu emocionalnu eksploataciju i zabavljanje sveopćeg auditorija melodramom suza tuge i oduševljenja u rollercoasteru emocija hrvatske sirotinje, ista ta sirotinja dobije krov na glavom dostojan homo sapiensa u 21. stoljeću. Znamo li da je opcija B pljačka banke ili dizanje kredita iz iste, koji bi većini protagonista zbog katastrofalnog socijalnog statusa ionako bio odbijen - Nova TV kao opcija u cost benefit analizi i nije tako loše rješenje, zar ne?

U serijalu "Dom iz snova", Nova TV je zajedno s kohortom svojih oglašivača - dosta diskretno pobrojanih na kraju špice, dok ne dođe dan kada će i oni tjerati ljude da suzama formiraju njihove logotipove na svojim obrazima - omogućio ljudima koji žive u katastrofalnim stambenim uvjetima da prijavom u show i pristajanjem na snimanje poprave životne uvjete na račun televizije. Nisu im stavljali vrata s logom Nove TV i Emmezette, niti ukrašavali zidove brendiranim tapetama - trampa se zasnivala na vrlo jednostavnoj formuli: vi nama emocije, mi vama obnovljenu nekretninu. I svi zadovoljni.

Osim dežurnih kmečavaca, koji će uvijek biti spremni potpisivati peticije za zaustavljanje televizijskog šunda pa zavapiti kako je riječ o još jednom nemilosrdnom iskorištavanju ljudskosti u režiji komercijalne televizije. Ali kome smeta, uvijek može pomoći na drugi način - ići od kuće do kuće unesrećenih i osobno popravljati zatečeno stanje, ili recimo okupiti stručnjake i platiti ih ih svog džepa ili možda osnovati udrugu, pokret ili firmu koja će ruševne i pljesnive stračare pretvarati u životni prostor bez gljivica i plijesni, u zamjenu za osmijeh i hvalu. Ipak ne? Bolje je to prepustiti komercijalnoj televiziji i gledati kako to drugi rade, iz udobne fotelje?

Aha. U redu. Ostaje nam onda trampa, televizijska eksploatacija bijede i bijeda koja eksploatira televiziju za poboljšanje socijalnog statusa. Pa ako ljudi već i moraju zahvaliti televiziji na tome, a ne dobrim susjedima samaritancima i fantazijama o etatističkoj zajednici u kojem svakome s Marsa u krilo pada ono što mu treba, to je svakako manja tragedija od života u uvjetima nedostojnog čovjeka.

Ocijeni članak

Sadržaj Liberala mogu ocjenjivati samo registrirani članovi. Učlanite se ovdje.

Sviđa ti se članak? Podrži Liberal!

Podrži neovisno novinarstvo: učlani se ili doniraj Udruzi "Liberal.hr" koliko želiš/možeš za razvoj ove platforme.
IBAN: HR5923900011101229527
Model: 00, poziv na br. prim.: 2222
(za donatore iz inozemstva SWIFT/BIC: HPBZHR2X)
Ako koristite mobilnu aplikaciju za bankarstvo jednostavno uslikajte ovaj barkod i unesite željeni iznos.

O autoru

VELIMIR GRGIĆ
Velimir Grgić je magistrirao novinarstvo. Pisac, novinar, poduzetnik, scenarist i producent. Piše za razne domaće i strane časopise i portale. Kao scenarist radi na filmovima i TV emisijama, a dosad je objavio i 13 knjiga.
Više od istog autora
VIŠE O TEMI:
VIŠE IZ RUBRIKE:

Komentiraj članak

Komentirati na portalu mogu samo registrirani članovi. Učlanite se ovdje.
Mala škola liberalizma
Udruga Liberal.hr
O Udruzi Liberal.hr
Udruga Liberal.hr osnovana je s ciljem promicanja osobnih i ekonomskih sloboda u Republici Hrvatskoj. Djeluje prvenstveno preko ovog portala. Liberal je od svoga početka 2016. do danas dao značajan doprinos u raspravama oko javnih politika uvijek štiteći prava i slobode građana. Naša misija je educirati javnost i podizanje svijeti o građanskim pravima i posljedicama koje određene politike mogu imati na njihove živote. Više o radu i ciljevima udruge možete pročitati ovdje.

Ako želite i možete doprinijeti radu Udruge - bilo svojim aktivnostima i zalaganjem ili bar uplaćivanjem godišnje članarine, kliknite ovdje i ispunite pristupnicu za učlanjenje.
Doniraj
Ovaj portal financira se dobrovoljnim članarinama i donacijama naših čitatelja. Pomozite nam da budemo još bolji, postanite jedan od naših donatora!

Donirati nam možete preko Paypala - klikom ovdje ili preko e-bankarstva, ako skenirate ovaj barkod:



Za broj žiroračuna i ostale informacije kliknite ovdje.