Piše: Mario Nakić
Photo: RTL
13.3.2018.
Prosječna ocjena čitatelja: 4
Piše: Mario Nakić
Photo: RTL
13.3.2018.
Prosječna ocjena čitatelja: 4
Vijest da je inovator i poduzetnik Mate Rimac proizveo baterije za invalidska kolica specijalno po narudžbi Rolanda Bugnara iz Veprinca pokraj Opatije i tako promijenio život čovjeku koji je od ranog djetinjstva prikovan za kolica, ostavila je mnoge bez daha. Stvarno, saznanje da poduzetništvo koristi zajednici i društvu, pa tako i invalidnim osobama nešto je što bi trebalo biti razumljivo samo po sebi. Pogledajte oko sebe, izaberite bilo koju stvar bez koje ne možete zamisliti svoju svakodnevicu, koja vas usrećuje ili vam pomaže u životu. Sve je to nastalo kao rezultat nečije privatne inicijative, nečije dobre volje i nečije akcije uvjetovane privatnim interesom.
Taj privatni interes, koji nas tjera da radimo, stvaramo, kod nas je zahvaljujući dugogodišnjem pranju mozga u državnom edukacijskom sustavu koji ni u zadnjih 27 godina nije pošteno reformiran, prikazan kao nešto loše, nešto čega se ljudi moraju stidjeti i uvijek se svodi čisto na materijalnu korist. To je potpuno pogrešna percepcija. Istina je da svatko od nas djeluje prvenstveno da bi sebi i svojim bližnjima osigurao egzistenciju, ali to je daleko od jedinog cilja koji imamo.
A to je možda ono najvažnije, osjećaj zadovoljstva kad znamo da smo svojim radom nekome drugome pomogli, učinili uslugu ili možda čak promijenili život. Stoga nam ovakve vijesti, koje bi trebale ustvari biti nešto sasvim normalno, izgledaju možda kao senzacija.
Mate Rimac je samo radio svoj posao. Dobio je upit, narudžbu jedne osobe za određenim proizvodom. Izvagao je troškove i korist (ta korist, ponavljam, nije samo materijalna i ona niti kod jednog posla nije isključivo materijalna) i donio odluku da mu se to isplati napraviti. Klijent je više nego zadovoljan jer i sam priznaje da mu je Rimčeva baterija promijenila život, dala slobodu i neovisnost jer sad može puno dalje putovati, razgledati, istraživati - raditi ono što ga usrećuje.
Ako malo bolje razmislimo, doći ćemo do zaključka da je ovo jednadžba kakvu imamo kod bilo koje trgovine na tržištu, samo je razlika u intenzitetu. Trgovina je uvijek win-win situacija, što znači da su na dobitku i onaj tko proizvodi, prodaje i onaj tko kupuje, inače se neće dogoditi. To je poanta slobodnog tržišta i tržišne ekonomije. Riječ je o međuljudskoj suradnji u interesu obje strane s ciljem zadovoljavanja ljudskih potreba i unapređivanja života.
Inovacije koje mijenjaju naše živote u pravilu ne nastaju kao rezultat nekog zakona, propisa, naloga nekog diktatora, partijskog komesara ili demokratski izabrane vlasti, već isključivo kao rezultat ljudske akcije, dobre volje pojedinaca, poduzetnog duha i privatnih interesa. Takva ljudska akcija mijenja svijet. Jer tko god promijeni nečiji život nabolje, sudjeluje u mijenjanju svijeta nabolje. To čini da se svijet okreće.