Piše: Chris Edwards
Izvor: Cato Institute
17.1.2019.
Prosječna ocjena čitatelja: 4
Piše: Chris Edwards
Izvor: Cato Institute
17.1.2019.
Prosječna ocjena čitatelja: 4
Jedna od zabrinutosti zbog klimatskih promjena je da može izazvati više prirodnih katastrofa kao što su uragani i šumski požari. Ljudi koji žive uz obale Atlantika i Zaljeva ili u šumovitim predjelima Kalifornije mogu se suočiti s većim rizicima ako se ostvare pesimistična predviđanja prema klimi.
Postoji neslaganje oko velikih mjera politike koje bismo mogli poduzeti kako bismo pokušali smanjiti buduće klimatske rizike. Glasači države Washington, na primjer, uvjerljivom su većinom odbili porez na ugljik na referendumu 2018. godine. Ljudi su skeptični prema velikim rješenjima vlade o klimatskim promjenama.
Postoje, međutim, mnoge protržišne reforme koje možemo poduzeti kako bismo smanjili rizike za život i imovinu od prirodnih katastrofa. Možemo smanjiti subvencije koje potiču ljude da žive u područjima poplava i uragana, a možemo i reformirati politike koje potiču ljude da žive na područjima s čestim požarima.
Studija Svjetske banke i Ujedinjenih naroda iz 2010. "Prirodne opasnosti, neprirodne katastrofe" raspravlja o tržišnim reformama koje vlade širom svijeta trebaju poduzeti kako bi ublažile rizike. Izvješće je podržala vrlo impresivna skupina liberalnih i konzervativnih ekonomista i stručnjaka.
Evo nekih istaknutih stavki iz njihovog zaključka:
...Vlade bi trebale omogućiti slobodnu trgovinu na tržištima zemljišta i stambenih jedinica, nadopunjujući je ciljanim intervencijama kada je to potrebno. Kada tržišta zemljišta i stambenog prostora funkcioniraju, vrijednosti nekretnina odražavaju rizike od opasnosti, vodeći odluke ljudi o tome gdje da stanuju i koje preventivne mjere trebaju poduzeti.
...Ali tržišta, kada se uguše, umanjuju poticaje za prevenciju. U Mumbaiju, gdje su kontrole najma bile prevelike, vlasnici su desetljećima zanemarili održavanje, tako da se zgrade raspadaju tijekom obilnih kiša.
...Kontrola tržišta zemljišta i najma može ići daleko do toga da se ljudi potaknu na lociranje na odgovarajućim područjima i poduzmu preventivne mjere.
...Ali kada vlasništvo nad nekretninom nije sigurno, mogućnost iseljenja ili rušenja narušava poticaj za ulaganje u sigurne strukture. Studija o 1,2 milijuna zemljišnih naslova koja je napravljena 1996. godine u Peruu pokazuje da je sigurnost vlasništva nad zemljištem povezano sa 68-postotnim povećanjem stambene obnove u roku od četiri godine.
...Nesigurnost zemljišnih posjeda nije jedina destimulirajuća za izgradnju: kontrole najma ili drugi slični propisi umanjuju poticaj stanodavca da održava zgrade.
...Pozivi za jačanjem građevinskih propisa odzvanjaju nakon katastrofe, a stroža primjena postaje poziv na sirene. No, malo je poboljšanja ako privatni vlasnici i graditelji vide ove propise kao još jednu prepreku koju treba prevladati ili ako su dužnosnici korumpirani ili zadovoljni. Kao i svaki drugi propis, i ovi su također podložni korupciji.
...Osiguranje uvijek stoji u vladi - kao regulator, kao pružatelj (u mnogim zemljama) ili kao pravni zaštitnik - neizbježno dodajući političku dimenziju. To često rezultira pokušajima smanjenja premija kroz subvencije (kao kod osiguranja od poplava u Sjedinjenim Državama) ili, obratno, da se favoriziraju osiguravatelji držanjem premije na visokoj razini ili zadržavanjem konkurencije. Neprikladna premija ima štetne posljedice koje je kasnije teško ispraviti: premala premija potiče izgradnju u područjima sklonim opasnostima (kuće za odmor na Floridi).
...[Inozemna] pomoć također ima ulogu u prevenciji, ali može biti kontraproduktivna: dok je neka pomoć opravdana, ona također može dovesti do problema. Neki promatrači su primijetili da destimulativni programi donatora mogu, na primjer, izbrisati poticaj zemlje da osiguraju vlastite sigurnosne mreže...Neki novi, ali ne toliko snažni dokazi upućuju na to da pomoći nakon katastrofe smanjuju prevenciju.
...Ljudi bez sigurnosti vlasništva (to uključuje iznajmljivače) neće htjeti trošiti na prevenciju - čak i ako znaju za pogodnosti - jer nemaju koristi ako će morati iseliti. Nesigurno vlasništvo je široko rasprostranjeno, a zemlja u središtu pozornosti je Turska koja ilustrira prevalenciju zgrada bez dozvola, često na kopnu. Slično tome, stanodavci ne bi snosili troškove ako bi se rente kontrolirale ili ako bi se povećala najamnina.
...Ako vrijednosti nekretnina ispravno odražavaju visine rizika, ljudi mogu donositi informirane odluke na temelju cijena koje usmjeravaju njihove odluke o tome gdje da stanuju i koje preventivne mjere treba poduzeti.
...Gdje tržišta funkcioniraju, cijene imaju tendenciju da odražavaju rizik opasnosti.
...Cijene sadrže mnogo informacija - čak i o riziku od rizika, kao što je upravo prikazano - i ljudi donose bolje odluke kada je tržištima dopušteno funkcioniranje. Stoga se ne može prenaglasiti važnost stavljanja dostupnih informacija o rizicima. Možda je zbog tog značaja politička volja da se ne objavljuju informacije o rastućim razinama rizika često jaka. Na primjer, iako je FEMA u Sjedinjenim Američkim Državama ažurirala karte obalnih područja u SAD-u, ne može primorati stanovnike da ih prihvate jer bi se time smanjile cijene nekretnina.
...Važna tržišta su ugušena u mnogim zemljama, ponekad nehotice...Zgrade u Mumbaiju propadaju tijekom teških monsunskih pljuskova jer su se pogoršala desetljećima i zbog slabih pokušaja da se situacija popravi. Kontrole najma u Mumbaiju možda su u početku imale koristi za stanare na račun stanodavaca, ali s vremenom svi trpe. Kontrola najma uzrokuje da se stanodavci odreknu održavanja i zanemaruju njihova imanja, a stanari ne samo da žive u dotrajalim zgradama, već i ginu kada padnu jake kiše.
...Što vlade mogu učiniti? Osigurajte slobodu tržišta zemljišta i nekretnina. To može uvelike potaknuti ljude na lociranje na odgovarajućim područjima i poduzimanje preventivnih mjera. Tržišta ne mogu funkcionirati kada se transakcije oporezuju po previsokim stopama.
...Ali, kao i kod mnogih drugih propisa, interesi su željeli iskoristiti [građevinske propise] u svoju korist: slojevi opeke u Kaliforniji - ugroženi novijim tehnologijama u razvoju (čelik i armirani beton) - prevladali su u izradi kodeksa iz 1933., premda su nearmirane opeke opasne u seizmički aktivnim područjima.
...Korupcija i sigurnost. Detaljne sustavne podatke je teško pronaći, ali neki opisi katastrofa ukazuju na to da se zgrade u javnom vlasništvu ruše dok privatne zgrade slične veličine i vremena izgradnje i dalje stoje. Inženjerska i arhitektonska povijest San Francisca bilježi da su mnoge velike hotelske i bankovne građevine preživjele 1906. godine dok Gradska vijećnica nije. Isto tako, u izvješćima vijesti iz 2008. primijećeno je da su se državne škole u Sichuanu srušile dok komercijalne zgrade iste veličine i starosti u blizini nisu. Korupcija, uobičajeni sumnjivac, nažalost je i dalje opanost, osobito u javnoj gradnji.