Piše: Mario Nakić
5.12.2019.
Prosječna ocjena čitatelja: 5
Piše: Mario Nakić
5.12.2019.
Prosječna ocjena čitatelja: 5
Nakon objave PISA rezultata za 2018. godinu pobornici skupe države i njenih službenika traže svaki mogući način da relativiziraju jako loš rezultat Hrvatske u ovom testiranju znanja i vještina 15-godišnjaka i 16-godišnjaka diljem svijeta. Svi ti pokušaji relativizacije temelje se na manipulacijama i neistinama koje je vrlo lako pobiti.
Na Facebook stranici "Otpor stoko", koju vodi anonimna osoba sklona ekstremnom ljevičarenju te širenju prozirnih dezinformacija i kleveta, objavljeno je sljedeće:
"Hrvatska je zauzela 29. mjesto od 77. država i pokrajina od kojih one pod ingerencijom Kine zauzimaju 3 mjesta u samom vrhu poretka."
Osim nepismenosti (u hrvatskom jeziku iza pravog broja ne ide točka, samo iza rednog), ovo je neistinito na više razina. Za početak, na drugom mjestu po PISA rezultatima je Singapur, neovisna država koja nikada nije bila "pod ingerencijom Kine". Jedina poveznica s Kinom je to što većinu stanovništva Singapura (76%) čine etnički Kinezi.
Ali Singapur ima posve drugačije političko uređenje od Kine, čak bi se moglo reći potpuno suprotno od Kine. Singapur je država s najvećim ekonomskim slobodama u svijetu, odnosno s najslobodnijim tržištem (prema istraživanju Instituta Heritage). Iako ima prilično autoritarnu vlast koja, istina, guši neke osobne slobode, Singapur nema veze s komunizmom; komunistička partija je u Singapuru zabranjena.
Dakle, osoba iza te stranice očito nije upućena, informirana niti dovoljno obrazovana ako Singapur doživljava kao "državu ili pokrajinu pod ingerencijom Kine".
Singapur je do 2018. godine bio na vrhu PISA testova u rezultatima iz sve tri kategorije, a onda su prvo mjesto preuzela dva najveća kineska grada (Peking i Šangaj) i dvije provincije (Jiangsu i Zhejiang). Riječ je o naprednijem dijelu Kine u kojem živi oko 180 milijuna ljudi, ali to nije reprezentativni uzorak Kine u cjelini jer te četiri provincije čine samo 13 posto njenog stanovništva. Predstavljati te rezultate kao Kinu bilo bi kao da testirate učenike u centru Zagreba i njihove rezultate predstavite kao Hrvatsku.
Na trećem i četvrtom mjestu su posebni teritoriji (gradovi Makao i Hong Kong) koji službeno jesu u sastavu Kine, ali imaju veliku autonomiju i vlastitu ekonomsku politiku. Za razliku od ostatka Kine, Makao i Hong Kong imaju slobodno tržište.
Istina je, dakle, da su prva četiri mjesta zauzele pokrajine i gradovi u kojima veliku većinu stanovništva čine etnički Kinezi, ali to nije nikakav dokaz kineske superiornosti u obrazovanju i znanju, a pogotovo nije dokaz nekakve superiornosti komunističkog društveno-političkog sistema. Tri od četiri mjesta na vrhu imaju izrazito slobodno tržište, a one četiri kineske provincije na prvom mjestu ne predstavljaju Kinu u cjelini. Više od 80 posto kineskog stanovništva nije zastupljeno na PISA testovima.
Puno bi točnije bilo reći da su PISA testovi dokaz superiornosti slobodnog tržišta. Među top 20 država i teritorija po PISA testiranju, čak ih je 13 u top 20 po ekonomskim slobodama. To su Singapur, Hong Kong, Estonija, Kanada, Finska, Irska, Švedska, Novi Zeland, SAD, UK, Australija, Tajvan i Danska. Čini se da postoji korelacija između ekonomskih sloboda i PISA rezultata.
Druga stvar, reći da je Hrvatska 29. na PISA testovima jednostavno nije točno. OECD je ovaj put poredao države prema rezultatima u čitanju, ali PISA testovi se provode u još dvije ne manje bitne kategorije, a to su matematika i znanost. Ispod Hrvatske našlo se još mnogo zemalja koje imaju znatno bolje rezultate u matematici i znanosti. Kada se zbroje rezultati iz svih kategorija, onda Hrvatska ispada 38. u svijetu, 27. u Europi i 23. u Europskoj uniji.
Možemo se pohvaliti da je Hrvatska najbolja na Balkanu, ali to i nije nešto. Estonija, Latvija, Litva, Poljska, Slovenija, Češka, Mađarska, Bjelorusija i Rusija ostvarile su više bodova od Hrvatske. Naši su učenici ostvarili solidan rezultat u čitalačkim kompetencijama, ali iz znanosti i pogotovo matematike iznimno su loši. Nije dobro pokušavati relativizirati ovaj problem, pogotovo ako uzmemo u obzir činjenicu da Hrvatska na PISA testovima bilježi propadanje.