Piše: Mario Nakić
8.12.2017.
Prosječna ocjena čitatelja: 4
Piše: Mario Nakić
8.12.2017.
Prosječna ocjena čitatelja: 4
Hrvatsku ekonomiju guše prevelike administrativne i regulatorne barijere zbog kojih naša zemlja loše stoji na ljestvicama ekonomske slobode, lakoće poslovanja i globalne konkurentnosti. Toga su svjesni i u Ministarstvu gospodarstva, poduzetništva i obrta (MINGO) koje radi na uklanjanju nepotrebnih barijera za poduzetništvo i poslovanje.
"Kada se gledaju indikatori navedenih metodologija, liberalizacija tržišta usluga sadrži javne politike usmjerene na: manji broj dana i postupaka te manji trošak pokretanja poslovanja, manji broj administrativnih zahtjeva i dozvola za pružatelje usluga i manji teret regulacije tržišta usluga", piše MINGO uz objavljeni popis mjera liberalizacije tržišta koje su već, sukladno direktivi EU, uvelike provedene.
Liberalizacija tržišta usluga je već uvelike provedena kroz sljedeća načela za uklanjanje prepreka konkurenciji u nizu sektora na unutarnjem tržištu EU, pogotovo onih na koje se odnosi EU Direktiva o uslugama:
1. Administrativni uvjeti koji reguliraju pravo poslovnog nastana i slobodu pružanja usluga moraju biti jasni, nedvosmisleni i razmjerni svojoj svrsi.
2. Svi administrativni postupci za slanje podataka i dokumentacije odnosno ishođenje odobrenja i dozvola moraju biti elektronički dostupni putem Jedinstvene kontaktne točke za usluge.
3. Prilikom ishođenja odobrenja za obavljanje uslužnih djelatnosti nadležna tijela su dužna jednako postupati pod istim uvjetima, bez diskriminacije prema državljanstvu.
4. U sektorskim propisima koji reguliraju niz uslužnih djelatnosti mora se razlikovati pravo poslovnog nastana (trajno pružanje usluga) od slobode prekograničnog pružanja usluga (povremeno i privremeno pružanje usluga), kada nema obveze poslovnog nastana za pružatelje usluga koji su registrirani u drugim državama EGP-a.
5. Potiče se ukidanje obveza dostave izvoda iz registra, dokaza o radnom iskustvu, prebivalištu i potpunoj poslovnoj sposobnosti, potvrde o nekažnjavanju prilikom ishođenja odobrenja na niz uslužnih djelatnosti te drugih vrsta dokaza i potvrda.
6. Potiče se ukidanje obveza dostave dokumenata koji ne smiju biti stariji od tri do šest mjeseca.
7. Već se u nizu postupaka prihvaćaju istovrijedni dokumenti iz EGP-a, u originalu ili kopiji.
8. Potiče se ukidanje obveza ishođenja uvjerenja o zdravstvenoj sposobnosti, kao uvjeta za obavljanje pojedine djelatnosti.
9. U većini slučajeva je uveden rok od 30 dana za izdavanje odobrenja. Ukoliko nakon isteka navedenog roka pružatelj usluge ne dobije rješenje nadležnog tijela, to znači da nastupa „šutnja administracije“, odnosno zahtjev se smatra usvojenim.
10. Ukinuti su gotovo svi diskriminatorni i ograničavajući uvjeti glede vlasničkih udjela te upravljačkih i nadzornih struktura.
11. Zabranjeno je ispitivanje gospodarskih potreba kroz elaborate o tržišnoj opravdanosti.
12. Ukinuta su količinska ili teritorijalna ograničenja dozvola i broja pružatelja usluga ovisno o broju stanovnika ili geografskoj udaljenosti.
13. Ukinuta su ograničenja trajanja ovlaštenja za uslužne djelatnosti.
14. U gotovo svim slučajevima su ukinuta uvjetovanja minimalnog broja zaposlenika.
15. U većinu slučajeva su ukinute regulacije minimalne i/ili maksimalne cijena kroz fiksne tarife.
16. U većinu slučajeva su ukinuta ograničenja pravnog oblika.
17. Zabranjena je obveza registracije poslovnog nastana (sjedišta) i/ili dobivanje odobrenja na teritoriju Hrvatske, ukoliko pružatelj usluge već ima sjedište i odobrenje u drugoj državi ugovornici EGP-a. Zabranjeno je obvezivanje na više od jednog nacionalnog poslovnog nastana (sjedišta) poslovanja.
18. Ne smije se propisivati gubitak prava poslovanja i brisanje iz registra, ukoliko pružatelj usluge više od šest mjeseci ne obavlja djelatnost.
19. Ukidaju se ograničenja tržišnih komunikacija za regulirane profesije, kao što su zabrane oglašavanja.
20. Planiraju se ukidati neopravdana ograničenja slobode multidisciplinarnih djelatnosti.
Sukladno mjerama koje određuje EU direktiva o uslugama i/ili Akcijski plan za administrativno rasterećenje gospodarstva liberalizacija tržišta usluga osigurana je skora provedba za sljedeća područja, unutar kojih su neke mjere već i provedene:
Lakše pokretanje poslovanja uz manje administracije
1. Putem Jedinstvene kontaktne točke za usluge pružateljima usluga u preko 30 djelatnosti je već omogućeno da obrasce i dokumente mogu slati nadležnim tijelima elektroničkom poštom (bez papira, originala, pečata i biljega). Time je provedeno administrativno pojednostavljenje za barem 60%. (ušteda: > 30 milijuna kuna, pozitivan utjecaj glede OECD-ove metodologije Product Market Regulation).
2. Omogućeno je elektroničko plaćanje pristojbi, bez obveze kupnje državnih biljega (a neke pristojbe su već smanjene 30 do 80%).
3. Počelo se provoditi načelo „samo jednom“ pa se od poduzetnika sve manje traže podaci koje država već ima (pozitivan utjecaj glede OECD-ove metodologije Product Market Regulation).
4. Pojednostavljeno je evidentiranje radnog vremena - poslodavci su oslobođeni obveze evidentiranja dnevnog i tjednog odmora (u uvjetima jednako raspoređenog radnog vremena), evidencije se trebaju popunjavati na tjednoj osnovi (umjesto na dnevnoj), smanjen je broj podataka za evidentiranje, a podaci se mogu voditi i elektronički.
5. Samozaposleni, članovi uprava i izvršni direktori trgovačkih društava su oslobođeni obveze da sami sebi blokiraju račun pri FINA-i zbog neisplate plaće na vrijeme.
Lakše otvaranje obrta
6. Potaknuta je registracija obrta kroz uslugu e-Obrt putem e-Građani (nema više papira).
7. Ne treba izraditi pečat kod otvaranja obrta (ušteda: 2 milijuna kuna, pozitivan utjecaj glede OECD-ove metodologije Product Market Regulation).
8. Omogućena je prva prijava Poreznoj upravi i za obvezna socijalna osiguranja elektroničkim putem. Dovoljna je prijava na e-Mirovinsko te se podaci automatski šalju HZZO-u (ušteda: 1 milijun kuna, pozitivan utjecaj glede OECD-ove metodologije Product Market Regulation).
9. Uvodi se elektroničko otvaranje poslovnog računa u bankama.
- zbog digitalizacije otvaranja obrta 41% manji administrativni trošak
Otvaranje d.o.o. i j.d.o.o. (provedba osigurana, donošenje se očekuje tijekom prve polovice 2018.)
10. Trgovačka društva će se tijekom 2018. moći osnivati elektronički, bez javnobilježničke ovjere, a postupak će biti dostupan putem Jedinstvene kontaktne točke za usluge (u provedbi, ušteda: 21 milijun kuna, pozitivan utjecaj glede OECD-ove metodologije Product Market Regulation i metodologije Doing Business).
11. Rezervacija imena će isto biti moguća elektroničkim putem (pozitivan utjecaj glede metodologije Doing Business).
12. Naknada se snižava za 50%
13. Ne treba izraditi pečat kod otvaranja trgovačkog društva (ušteda: 6 milijuna kuna, pozitivan utjecaj glede metodologije Doing Business).
14. Ne treba više trgovačkom sudu dokazivati odabrani naziv društva na EU jeziku preslikom iz rječnika stranih riječi (ušteda: 2 milijuna kuna, pozitivan utjecaj glede metodologije Doing Business).
15. Uvodi se elektroničko otvaranje poslovnog računa u bankama (ušteda: 2 milijuna kuna, pozitivan utjecaj glede metodologije Doing Business).
16. Omogućena je prva prijava Poreznoj upravi i za obvezna socijalna osiguranja elektroničkim putem. Dovoljna je prijava na e-Mirovinsko te se podaci automatski šalju HZZO-u (ušteda: 4 milijuna kuna, pozitivan utjecaj glede OECD-ove metodologije Product Market Regulation i metodologije Doing Business).
17. Planira se ukinuti trošak naplate potvrde o uplati temeljnog osnivačkog pologa.
18. Omogućeno je osnivanje trgovačkog društva s imenom na bilo kojem jeziku EU.
19. Ukinuta je obveza plaćanja 900 HRK pri Narodnim novinama za objavu oglasa o osnivanju društva (pozitivan utjecaj glede OECD-ove metodologije Product Market Regulation).
→ zbog digitalizacije otvaranja d.o.o./j.d.o.o. 76% manji administrativni trošak
Na stranicama Ministarstva objavljen je još cijeli niz mjera (ukupno njih 120) vezanih za pojedine sektore (trgovina, ugostiteljstvo, autoškole, obrazovanje, odvjetništvo, turizam itd.) koje su provedene ili u fazi provedbe.