Vezani članci:
Tradicionalni taksisti u paktu s đavlom: Kako otjerati Uber iz Hrvatske?
Liberalizacija taxi usluge u Pulu dovela veću konkurenciju i snizila cijene. Taksisti kukaju, korisnici zadovoljni
Obersnel ljut što više ne može reketariti taksiste
Državna aplikacija za taxi - može li luđe?
Kad se već Vlada nije mogla oduprijeti našistima, hoće li moći Bruxelles?
Faktograf: ni F od fakta
Čuvari tradicije: Ponašaju se kao vladajuća kasta koja će drugima određivati pravila
Taksisti tvrde da su za poštivanje zakona, a oni ga krše
O povlaštenima i nedodirljivima - naše autoceste i naša taksi služba
Dragi taksisti, prilagodite se! Konkurencija se ne pobjeđuje prijetnjama
Ludwig von Mises: Princip nasilja, nastanak prava i uvod u socijalizam
Kako je feminizam spao na ovo?
Fizički nasrnuo na čovjeka samo zato što je gej. Sud mu je dosudio smiješnu kaznu...
Ovaj lijevi aktivist se u Novostima sprda meni zato što sam bio žrtva nasilja
Problem nasilja neće se riješiti forsiranjem ideoloških sukoba
Duhaček i Veljača imaju previše zajedničkog s nasilnicima iz Zadra
Napad na kafiće kod Knina treba okarakterizirati kao terorizam
Bijesni i nepomirljivi: Amerikanci se izgleda spremaju za građanski rat
Ako ste protiv fašizma, onda ćete morati osuditi antifašizam
Mržnja prema Srbima je skroz besmislena i štetna za Hrvatsku
Zašto se taksist nije branio? Vjerojatno zato što zna hrvatski zakon...
Kako bi izgledala reklama za žilete koja bi se svidjela uvrijeđenim konzervativcima?
Paypal ukinuo račune fašistima i antifašistima
Gdje su sad molitelji, branitelji, Crkva i ostali dušebrižnici?
Zašto #janisamfranjo
Hrvatska ratificirala IK pa brutalizirala nasilje nad ženama
Kako utječe imigracija, a kako oružje, na stopu ubojstava u Europi?
Kako je Liberal potaknuo državne institucije da zaštite transrodnu ženu od prijetnji
Zašto država financira ovakve širitelje mržnje?
Istanbulska konvencija ne vrijedi milijardu kuna
Novo na Liberalu:
Johan Norberg: Što uzrokuje ljudski napredak?
Je li ovo najbolji ministar gospodarstva u povijesti RH?
Bastiat: Čovjek koji je postavljao neugodna pitanja
Postmodernistička ljevica i Palestina - ljubav na prvi hladnoratovski pogled
Bastiat: Javna potrošnja
Cjepiva spasila 150 milijuna dječjih života diljem svijeta u zadnjih 50 godina
Inflacija pada, a cijene rastu. Novinari se pitaju kako je to moguće
Tomašević se pjeni jer je Zagrepčanima ponuđena jeftinija distribucija plina
Bastiat: Novac, banka i kredit
Index bi mogao biti kažnjen zbog 'diskriminacije katolika'. To nema nikakvog smisla
Plenkovićeve muljaže o inflaciji i BDP-u
Jako bitna odluka Ustavnog suda o predmetu Krišto v. Pride, evo zašto
Privatne kompanije plaćaju kazne za curenje podataka, a pravu ugrozu predstavlja država
Konvencija LP-a: Odbacili Trumpa i Kennedyja, izabrali 'naoružanog geja'
F. A. Hayek: Upotreba znanja u društvu
Mises je tijekom WW2 dvaput pogazio vlastite principe, evo o čemu se radi
Anka, empatija i antisemitizam
Bastiat: Prokleti strojevi
Zašto su neke cijene u trgovini u Hrvatskoj veće nego u zapadnim zemljama EU-a?
Benčić se bori da HDZ zadrži apsolutnu kontrolu nad HEP-om. Zašto?
Bastiat: Kome koriste ograničenja u prekograničnoj trgovini?
Nedavna studija dokazala korelaciju između ekonomske slobode i rodne ravnopravnosti
Ovaj lik nema pojma o čemu govori
Baby Lasagna je sušta suprotnost svega što Severina predstavlja
Bastiat: Koja je svrha posrednika?
UN prošlog tjedna potiho smanjio broj žrtava u Gazi
Feminizam pokušava opravdati brutalno čedomorstvo jer žena 'nije imala financijsku pomoć'
RTL iskoristio uspjeh Lasagne za širenje mržnje prema Židovima
Bastiat: Mogu li javni radovi služiti kao mjera za zapošljavanje?
Varteks treba pustiti da propadne, a država neka pomogne radnicama

Institucije i cehovska udruženja u službi siledžija i njihovih kartela


Piše: Mario Nakić
3.8.2019.
Prosječna ocjena čitatelja: 5

Institucije i cehovska udruženja u službi siledžija i njihovih kartela

Institucije i cehovska udruženja u službi siledžija i njihovih kartela


Piše: Mario Nakić
3.8.2019.
Prosječna ocjena čitatelja: 5

Gradonačelnik i lokalno udruženje taksista žele da ponovno preuzmu kontrolu nad brojem taksija i cijenama.

Nedavno smo svjedočili objavljenim potresnim snimkama u kojima se pojedini taksisti iz Splita hvale kako tuku kolege koji dolaze raditi bez njihovog dopuštenja. Policija je pokrenula postupak protiv nekih siledžija, ali ne mogu se oteti dojmu da nitko ne bi ništa napravio po tom pitanju da snimka nije izašla u medije.

Lokalno udruženje taksista za takve događaje i za gužve na ulicama Splita ne okrivljuje siledžije i divljake u svojim redovima nego - pazite sad ovo - liberalizaciju taksi usluga. I traže povratak starom zakonu koji je dozvoljavao gradonačelnicima da određuju cijene taksi usluga i ograničavaju broj vozila, odlučuju o tome tko smije, a tko ne smije prevoziti građane na području njihovog grada i slično.

To što oni traže zapravo je nastavak nasilja, samo bi prebacili ulogu nasilnika sa svojih članova na gradsku vlast. Prije liberalizacije gradske vlasti su provodile ono što sada provode, očito pod prešutnim odobravanjem policije i pravosuđa, najveće siledžije. Gradske vlasti su u dogovoru s kartelom taksista onemogućavale ulazak bilo kakve konkurencije i čuvale oligopol nekolicine siledžija. A onda je došla liberalizacija koja je omogućila svakome tko zadovolji osnovne uvjete da sudjeluje na tržištu, a korisnici su ti koji odlučuju o tome tko će raditi, a tko neće. To se, naravno, kartelu nije svidjelo pa su uz prešutno odobravanje institucija pravne države preuzeli stvar u svoje ruke. Sada, kada je to izašlo u javnost pa policija ipak mora početi nešto raditi po tom pitanju, traže povratak na staro kad je ulogu siledžije imao gradonačelnik.

Gradonačelniku Andri Krstuloviću Opari i njegovim vijećnicima HDZ-a ta se ideja, naravno, sviđa. Jer tko ne bi volio da ima moć odlučivanja o tome tko smije, a tko ne smije raditi? Otvaraju se novi načini za korupciju i mito, HDZ to voli.

Tko će biti zadovoljan kada se vrati na staro? Splitski taksisti, odnosno samo onaj politički podoban njihov dio koji će moći dobiti Oparinu dozvolu za rad i političari na vlasti koji će biti bog i batina i kojima će se morati ulagivati svatko tko želi raditi u Splitu. Jedina oštećena stranka u toj priči bit će korisnici - kojima će biti smanjen izbor i broj taksija, povećana cijena itd. Ali za korisnike, čini se, nikoga nije briga. Taksi postoji radi taksista i HDZ-a, ne radi korisnika i, ne daj Bože, turista.

Evo kako je nasilje na splitskom aerodromu komentirao Martin Mustapić iz Udruženja taksista Kaštela:

"Gospodin koji je navodno spriječen da radi znao je da on s dozvolom iz Trilja i Čaporica ne može doći raditi u Keštele. Mi bismo njega čak i primili da radi, ali bi to izazvalo lavinu drugih koji bi došli na aerodrom..."

Vidite li što se ovdje događa? Oni ozbiljno misle da oni imaju moć odrediti tko smije, a tko ne smije raditi "na njihovom terenu" kao da je aerodrom u njihovom vlasništvu. To vam je kao da neki programer izvan Zagreba želi otvoriti svoju tvrtku u Zagrebu, a nekakvo udruženje zagrebačkih programera prvo treba odlučiti smije li on to napraviti ili ne. Oni su po starom zakonu imali doslovno moć da odlučuju o tome tko im može biti konkurent, a tko ne može. Bolesno, zar ne?

U civilizaciji bi to bilo vrlo jednostavno riješeno. Svaki nasilnik i svatko tko prijeti drugima, sprječava druge ljude u obavljanju svoga posla, bio bi iza rešetaka jer takvima nije mjesto u civiliziranom i slobodnom društvu, a koliko će taksija biti i kakve će biti cijene određivat će kupci. Kod nas to ne prolazi jer takva varijanta ne odgovara siledžijama, a siledžije su u Hrvatskoj navikle dobiti ono što žele. Ovdje doslovno vrijedi zakon "Tko jači - tlači". I naše institucije - a gradonačelnik je institucija - podržavaju takva rješenja. Onda se nemojte čuditi što se Hrvatska ne može razviti kada Hrvati odbijaju normalne tržišne zakone.

Na njihov prigovor da je liberalizacija dovela do velikih gužvi u gradu može se odgovoriti samo da ne razumiju kako tržište funkcionira. Taksija nema previše, njih je baš onoliko koliko treba biti. Ako gužve postoje, to je zato što ima više ljudi koji trebaju prijevoz. Smanjenje broja taksija neće smanjiti potrebu za taksijem niti gužve, samo će natjerati mnoge da rade ilegalno, ali ljudi će i dalje trebati taksi prijevoz. Ako se događaju prevelike prometne gužve, znači da grad treba bolje rješenje regulacije prometa, a ne taksi usluga.

Kažu i da je liberalizacija dovela do previsokih cijena taksi usluga jer sada svaki taksist može odrediti cijenu koju želi. To nije točno. Svaki racionalni korisnik taksi usluga koristit će Uber ili neku drugu aplikaciju, a na njima se cijena određuje prije sklapanja dogovora o prijevozu i taksist onda ne može kasnije naplatiti više od dogovorene cijene na aplikaciji.

Siledžije i mafijaši su standardno protivnici slobodnog tržišta jer oni gube moć kada se ona prebaci na korisnike, odnosno kupce. Hoće li Hrvatska imati dovoljno snage da se odupre vladavini siledžija i prekine sa zakonom jačega?

Ocijeni članak

Sadržaj Liberala mogu ocjenjivati samo registrirani članovi. Učlanite se ovdje.

Sviđa ti se članak? Podrži Liberal!

Podrži neovisno novinarstvo: učlani se ili doniraj Udruzi "Liberal.hr" koliko želiš/možeš za razvoj ove platforme.
IBAN: HR5923900011101229527
Model: 00, poziv na br. prim.: 2222
(za donatore iz inozemstva SWIFT/BIC: HPBZHR2X)
Ako koristite mobilnu aplikaciju za bankarstvo jednostavno uslikajte ovaj barkod i unesite željeni iznos.

O autoru

MARIO NAKIĆ
Mario Nakić je novinar, poduzetnik, web developer i programer. Osnivač Liberala. Voli pisanje, filozofiju, PHP i javu. Klasični liberal bez kompromisa.
Više od istog autora
VIŠE O TEMI:
VIŠE IZ RUBRIKE:

Komentiraj članak

Komentirati na portalu mogu samo registrirani članovi. Učlanite se ovdje.
Mala škola liberalizma
Udruga Liberal.hr
O Udruzi Liberal.hr
Udruga Liberal.hr osnovana je s ciljem promicanja osobnih i ekonomskih sloboda u Republici Hrvatskoj. Djeluje prvenstveno preko ovog portala. Liberal je od svoga početka 2016. do danas dao značajan doprinos u raspravama oko javnih politika uvijek štiteći prava i slobode građana. Naša misija je educirati javnost i podizanje svijeti o građanskim pravima i posljedicama koje određene politike mogu imati na njihove živote. Više o radu i ciljevima udruge možete pročitati ovdje.

Ako želite i možete doprinijeti radu Udruge - bilo svojim aktivnostima i zalaganjem ili bar uplaćivanjem godišnje članarine, kliknite ovdje i ispunite pristupnicu za učlanjenje.
Doniraj
Ovaj portal financira se dobrovoljnim članarinama i donacijama naših čitatelja. Pomozite nam da budemo još bolji, postanite jedan od naših donatora!

Donirati nam možete preko Paypala - klikom ovdje ili preko e-bankarstva, ako skenirate ovaj barkod:



Za broj žiroračuna i ostale informacije kliknite ovdje.