Vezani članci:
Neki vozači Ubera prosvjeduju - protiv čega? Protiv osnova ekonomije
Liberalizacija taxi usluge u Pulu dovela veću konkurenciju i snizila cijene. Taksisti kukaju, korisnici zadovoljni
Sveta Nedelja ukida naknadu za taksiste i smanjuje paušal u turizmu na zakonski minimum
Licemjerje vodećih ljevičara: U javnosti hejtaju ʼnereguliraniʼ Uber, u stvarnosti ne mogu bez njega
Država je jednim udarcem ubila i Uber i taksi
Lokalni šerifi ljuti što više neće moći reketariti taksiste
Državna aplikacija za taxi - može li luđe?
Ova vlada nema političke volje za reforme. Svaku promjenu uvjetovala je EU
Taksisti dobili ravnopravnost s Uberom...I jako su ljuti zbog toga
Liberalizacija taksi usluga - najbolja odluka Vlade ove godine
Pogledajte dokumente iz 1930-ih: Hrvatski poduzetnici su i tada imali probleme s komorama i državom
Usprkos sudskoj odluci u Vladi i dalje inzistiraju da je Uber ilegalna platforma
U bilo kojoj civiliziranoj zemlji ministar Butković bi sad ponudio ostavku
Kad se već Vlada nije mogla oduprijeti našistima, hoće li moći Bruxelles?
Ekonomija dijeljenja i nova industrijska revolucija: Uberizirajmo sve!
Faktograf: ni F od fakta
Pernar opet pokazao da nema pojma o tržišnoj ekonomiji
Čuvari tradicije: Ponašaju se kao vladajuća kasta koja će drugima određivati pravila
Taksisti tvrde da su za poštivanje zakona, a oni ga krše
Ministarstvo gospodarstva: Uber se ne smije zabraniti, taksi se treba rasteretiti
Potpišite peticiju protiv zabrane Ubera u Hrvatskoj!
O povlaštenima i nedodirljivima - naše autoceste i naša taksi služba
Razumna ljevica shvaća da je Uber super
Frederic Bastiat: Peticija protiv Sunca
Živimo u jednopartijskom sistemu (i ovaj put smo sami krivi)
Rat protiv Ubera je rat protiv samozapošljavanja i radnih mjesta
Tradicionalni taksisti u paktu s đavlom: Kako otjerati Uber iz Hrvatske?
'Država i mafija idu skupa kao igra i Kinder jaje'
Dragi taksisti, prilagodite se! Konkurencija se ne pobjeđuje prijetnjama
Zabrana rada nedjeljom: Svi postavljaju kriva pitanja
Novo na Liberalu:
Bastiat: Prokleti strojevi
Zašto su neke cijene u trgovini u Hrvatskoj veće nego u zapadnim zemljama EU-a?
Benčić se bori da HDZ zadrži apsolutnu kontrolu nad HEP-om. Zašto?
Bastiat: Kome koriste ograničenja u prekograničnoj trgovini?
Nedavna studija dokazala korelaciju između ekonomske slobode i rodne ravnopravnosti
Ovaj lik nema pojma o čemu govori
Baby Lasagna je sušta suprotnost svega što Severina predstavlja
Bastiat: Koja je svrha posrednika?
UN prošlog tjedna potiho smanjio broj žrtava u Gazi
Feminizam pokušava opravdati brutalno čedomorstvo jer žena 'nije imala financijsku pomoć'
RTL iskoristio uspjeh Lasagne za širenje mržnje prema Židovima
Bastiat: Mogu li javni radovi služiti kao mjera za zapošljavanje?
Varteks treba pustiti da propadne, a država neka pomogne radnicama
Hrvatski mediji grubo krše Istanbulsku konvenciju i šire govor mržnje
Hvalio se da će sahraniti neoliberalizam. Uspio je sahraniti samo svoju političku karijeru
Frederic Bastiat: Treba li država subvencionirati umjetnost?
Iz programa DP-a: Gušiti medijske slobode i osiromašiti Hrvate zbog nataliteta
Borba ideja: Ljudi koji su upravljali javnim politikama u 20. stoljeću
Država ima novi način da opelješi umirovljenike
Novinar 'Slobodne' u raljama neoliberalnog kapitalizma
Jutarnji se čudi astronomskim cijenama subvencioniranih radova
Index besplatno izreklamirao Kolakušića pred izbore za EU parlament
Frederic Bastiat: Mit o porezu kao poticaju gospodarstva
Koliko smo napredovali od pristupanja EU? Bili smo najgori, a sada smo sve bliži prosjeku
Smiju li ljudi, koji se ne slažu u svemu, uopće razgovarati? Ovaj novinar tvrdi da - ne smiju
Ludwig von Mises: Država, sloboda, tržište i vlasništvo
Frederic Bastiat: Otpuštanje vojnih službenika
Istraživanje: Resursi su ljudima danas 504% dostupniji nego prije 44 godine
Što stvarno ne valja s izbornim sustavom i što će nam uopće izborne jedinice
Inflaciju kreira Vlada jer glasači tako žele

Što bi se postiglo zabranom Uberove aplikacije?


Piše: Toni Petrina
7.7.2017.

Što bi se postiglo zabranom Uberove aplikacije?


Piše: Toni Petrina
7.7.2017.

Relativno nova mobilna aplikacija kompanije Uber od 2012. godine diljem svijeta omogućava lakše pronalaženje usluge privatnog prijevoza, a zbog svoje je konkurentske prirode u novije vrijeme pod snažnim pritiscima dosad monopolistički zaštićenih taksi službi. Nije iznimka ni Hrvatska, u kojoj Uber trenutno ima preko 80 tisuća zadovoljnih korisnika i preko 1600 partner-vozača, ali i niz kontroverzi povodom burnih reakcija taksista na rad novih konkurenata. Što bi točno postigla zabrana aplikacije, odnosno zabrana alternativnog oblika privatnog prijevoza u Hrvatskoj?

Prvenstveno, to bi značilo da Vlada primorava sve trenutne korisnike Ubera na korištenje inferiornije usluge. Usprkos glasnim prigovaranjima taksista, mnogi korisnici Ubera, prepoznavši razinu kvalitete ponuđene usluge, negoduju na najavu prinudnog povratka na staru razinu usluge i cijene. Pouzdanost Ubera u odnosu na klasične taksi službe rezultat je visoke transparentnosti i mnogih pogodnosti pruženih korisniku: unaprijed poznate cijene vožnje prije same narudžbe, mogućnosti praćenja lokacije vozača na karti unutar aplikacije, mogućnosti ostavljanja ocjene i komentara vozaču, što rezultira održavanjem kvalitete usluge eliminacijom višestruko negativno ocijenjenih vozača, te mogućnosti plaćanja karticom. Nezanemariv, a za mnoge i presudan faktor je, ipak, sama cijena vožnje, koja je u normalnim uvjetima znatno niža od one koju zaračunavaju taksisti. Uzmimo u obzir i turiste i koliko njima može značiti naručivanje prijevoza putem pouzdane aplikacije - kakvu možda koriste i kod kuće - pored usmenog naručivanja telefonom, dok trenutnu i ciljnu adresu možda i ne mogu razaznatljivo izgovoriti.

S druge strane, brojni Uberovi partner-vozači izražavaju zadovoljstvo novom djelatnošću, koja im osim slobode odlučivanja o radnom vremenu predstavlja i dodatni izvor prihoda. Naime, partneri-vozači često su samozaposleni, a prema provedenoj anketi, njih čak 89% bi moralo ”smanjiti troškove života, uzeti kredit, ili pronaći drugačiji posao da nema Ubera”. U zemlji u kojoj nezaposlenost varira od 12 do 15 posto, navedeno mnogo govori.

Glavni prigovori taksista mahom su utemeljeni ne na zabrinutosti za korisnike, već na odlučnosti održavanja monopolističkog statusa quo, odnosno zadržavanja visokih cijena i minimalne razine usluge. Glavni je argument Udruženja taksi prijevoznika da Uber posluje nezakonito i ne zadovoljava kriterije koje taksisti moraju zadovoljavati te time predstavlja nelojalnu konkurenciju postojećim taksistima. U brojkama, kao argument navode cifru od 9 milijuna kuna godišnjih troškova za 2500 taksista, odnosno mjesečnih 300 kuna po vozaču. Istovremeno ne adresiraju 80 milijuna kuna koje sami na ime poreza duguju državi. Argument nelojalne konkurencije jednostavno je zdravorazumski osporiti: prosječan taksist može lako postati ”uberovac”, ali prosječan ”uberovac” ne može lako dobiti taksi licencu, odnosno postati taksist.

U jeku nedavnih prosvjeda taksista premijer Plenković najavio je osnivanje posebne radne skupine koja će se pozabaviti Uberovim nezakonitim poslovanjem i naknadnom regulacijom. Činjenica je da za sada Uber na našim cestama posluje ”između crta” postojećih zakona, s obzirom da najam vozila s vozačem (kako sam sebe definira Uber) nije zadovoljavajuće reguliran. S obzirom na dosadašnje izjave vladajućih i pritiske taksi lobija, za očekivati je da bi nalazi radne skupštine mogli ići ”niz dlaku” taksistima. Proglasi li Vlada izričito takav oblik prijevoza ilegalnim, Uber će na hrvatskom tržištu prestati nuditi uslugu. Efektivno bi to značilo da će vladajući svjesno onemogućiti daljnje korištenje usluge koju su korisnici prepoznali kao bolju i povoljniju.

Mudrija alternativa kratkovidnoj zabrani Ubera bila bi dovođenje poslovanja istoga u okvire zakona, liberalizacijom i, ako treba, smanjenjem (bespotrebnih, birokratskih) nameta propisanih taksistima. S obzirom na rastuću prihvaćenost i popularnost Ubera, očito je da dodatni uvjeti postavljeni pred taksiste krajnjem korisniku ne znače mnogo. Možda bi za društvo u cijelosti bilo korisnije da se kupcima usluge privatnog prijevoza omogući izbor, a ponuditeljima usluge zdrava konkurencija.

Ukoliko se popusti pred zahtjevima taksista, Hrvatska se svrstava u red zemalja koje su zabranile Uber, poput Australije, Danske i Japana, ali i manje razvijenih Bugarske, Indije i Južnoafričke Republike. Uostalom, ne valja biti povodljiv, već valja razmotriti neto efekt koji ova pojava ima na (blago)stanje društva u cjelini. Zanimljivo će biti vidjeti što nas čeka te čiji će interesi na koncu prevladati.

Peticiju protiv zabrane Ubera u Hrvatskoj možete potpisati ovdje.

Ocijeni članak

Sadržaj Liberala mogu ocjenjivati samo registrirani članovi. Učlanite se ovdje.

Sviđa ti se članak? Podrži Liberal!

Podrži neovisno novinarstvo: učlani se ili doniraj Udruzi "Liberal.hr" koliko želiš/možeš za razvoj ove platforme.
IBAN: HR5923900011101229527
Model: 00, poziv na br. prim.: 2222
(za donatore iz inozemstva SWIFT/BIC: HPBZHR2X)
Ako koristite mobilnu aplikaciju za bankarstvo jednostavno uslikajte ovaj barkod i unesite željeni iznos.

O autoru

TONI PETRINA
Toni Petrina je programer i poduzetnik iz Šibenika.
Više od istog autora
VIŠE O TEMI:
VIŠE IZ RUBRIKE:

Komentiraj članak

Komentirati na portalu mogu samo registrirani članovi. Učlanite se ovdje.
Mala škola liberalizma
Udruga Liberal.hr
O Udruzi Liberal.hr
Udruga Liberal.hr osnovana je s ciljem promicanja osobnih i ekonomskih sloboda u Republici Hrvatskoj. Djeluje prvenstveno preko ovog portala. Liberal je od svoga početka 2016. do danas dao značajan doprinos u raspravama oko javnih politika uvijek štiteći prava i slobode građana. Naša misija je educirati javnost i podizanje svijeti o građanskim pravima i posljedicama koje određene politike mogu imati na njihove živote. Više o radu i ciljevima udruge možete pročitati ovdje.

Ako želite i možete doprinijeti radu Udruge - bilo svojim aktivnostima i zalaganjem ili bar uplaćivanjem godišnje članarine, kliknite ovdje i ispunite pristupnicu za učlanjenje.
Doniraj
Ovaj portal financira se dobrovoljnim članarinama i donacijama naših čitatelja. Pomozite nam da budemo još bolji, postanite jedan od naših donatora!

Donirati nam možete preko Paypala - klikom ovdje ili preko e-bankarstva, ako skenirate ovaj barkod:



Za broj žiroračuna i ostale informacije kliknite ovdje.