Vezani članci:
Autoceste u svijetu postoje da bi ljudi prije stigli od točke A do točke B, ali kod nas imaju sasvim drugu svrhu
Kad se već Vlada nije mogla oduprijeti našistima, hoće li moći Bruxelles?
Kako HAC svakodnevno zbunjuje strane vozače
Nameti poskupljuju 'jer ste vi to tražili'
Našizam - uzrok, nastanak, razvoj i posljedice
O povlaštenima i nedodirljivima - naše autoceste i naša taksi služba
Život damo, HAC ne damo!
Zašto sindikat štiti piromane?
Kalmetino svjedočenje - šamar ljubiteljima državnog vlasništva
Pogledajte grafikone: Hrvatska i Portugal najskuplje su države za vozače u EU
Novo na Liberalu:
Johan Norberg: Što uzrokuje ljudski napredak?
Je li ovo najbolji ministar gospodarstva u povijesti RH?
Bastiat: Čovjek koji je postavljao neugodna pitanja
Postmodernistička ljevica i Palestina - ljubav na prvi hladnoratovski pogled
Bastiat: Javna potrošnja
Cjepiva spasila 150 milijuna dječjih života diljem svijeta u zadnjih 50 godina
Inflacija pada, a cijene rastu. Novinari se pitaju kako je to moguće
Tomašević se pjeni jer je Zagrepčanima ponuđena jeftinija distribucija plina
Bastiat: Novac, banka i kredit
Index bi mogao biti kažnjen zbog 'diskriminacije katolika'. To nema nikakvog smisla
Plenkovićeve muljaže o inflaciji i BDP-u
Jako bitna odluka Ustavnog suda o predmetu Krišto v. Pride, evo zašto
Privatne kompanije plaćaju kazne za curenje podataka, a pravu ugrozu predstavlja država
Konvencija LP-a: Odbacili Trumpa i Kennedyja, izabrali 'naoružanog geja'
F. A. Hayek: Upotreba znanja u društvu
Mises je tijekom WW2 dvaput pogazio vlastite principe, evo o čemu se radi
Anka, empatija i antisemitizam
Bastiat: Prokleti strojevi
Zašto su neke cijene u trgovini u Hrvatskoj veće nego u zapadnim zemljama EU-a?
Benčić se bori da HDZ zadrži apsolutnu kontrolu nad HEP-om. Zašto?
Bastiat: Kome koriste ograničenja u prekograničnoj trgovini?
Nedavna studija dokazala korelaciju između ekonomske slobode i rodne ravnopravnosti
Ovaj lik nema pojma o čemu govori
Baby Lasagna je sušta suprotnost svega što Severina predstavlja
Bastiat: Koja je svrha posrednika?
UN prošlog tjedna potiho smanjio broj žrtava u Gazi
Feminizam pokušava opravdati brutalno čedomorstvo jer žena 'nije imala financijsku pomoć'
RTL iskoristio uspjeh Lasagne za širenje mržnje prema Židovima
Bastiat: Mogu li javni radovi služiti kao mjera za zapošljavanje?
Varteks treba pustiti da propadne, a država neka pomogne radnicama

To je nama vaša borba dala!


Piše: Mario Nakić
3.12.2016.
Prosječna ocjena čitatelja: 5

To je nama vaša borba dala!


Piše: Mario Nakić
3.12.2016.
Prosječna ocjena čitatelja: 5

Ministarstvo prometa će zbog zaduživanja u Svjetskoj banci povećati cestarine za 1. i 2. kategoriju vozila, a cestarina će se povećavati u dva vala - prvi put već početkom sljedeće godine, a drugi na ljeto, objavio je Jutarnji list.

Riječ je o pregovorima sa Svjetskom bankom zbog reprogramiranja postojećih dugova državnih tvrtki HAC, HC i ARC. Sljedeće godine bi "naše" tvrtke trebale vratiti dio duga u visini 1,1 milijardu eura. Novi sporazum sa Svjetskom bankom, koji će trebati odobriti i Europska komisija, omogućit će "našim" tvrtkama daljnje zaduživanje.

Tražili ste - dobili smo

Još prije dvije godine, kad je Milanovićeva vlada najavila da planira raspisati natječaj za koncesiju autocesta i prepustiti upravljanje privatnom sektoru, javnost je poludjela. Prvo su se ustali, naravno, sindikati s parolom "Ne damo naše autoceste", podržali su ih mnogi mediji. Glavni argument protiv koncesije bio im je da će privatnici podići cestarine.

Tadašnja vlada je u konačnici popustila pod pritiskom i umjesto raspisivanja koncesije koja bi omogućila lakše vraćanje duga, najavila je nova zaduživanja u visini desetaka milijardi eura.

Te "naše" autoceste plaćamo na više načina - kroz poreze, kad kupujemo vozilo, prilikom svake registracije i još kad ih koristimo - kroz cestarinu. Tako da svaku vožnju zapravo plaćamo nekoliko puta skuplje nego što ona vrijedi. Da su autoceste privatizirane, država ne bi mogla dodatno opterećivati vozače nametima, a cestarina bi bila na realnoj, tržišnoj razini iz jednog jedinog razloga:

- privatnik se boji bojkota i stalo mu je do ugleda.

Za razliku od države, privatniku nije svejedno koliko će građana koristiti njegovu uslugu. On ostvaruje direktne prihode od svojih korisnika. Ako je većina korisnika nezadovoljna kvalitetom usluge ili cijenom, onda se može dogoditi masovni bojkot koji bi privatnika bacio u ogromne financijske probleme. To nitko na tržištu ne želi. Država nije na tržištu, ona svaki manjak u bilo kojoj svojoj firmi može namiriti iz prisilnih nameta i totalno joj je svejedno koliko građana će koristiti neku uslugu te jesu li građani njome zadovoljni.

Kao što vidimo, državi se nije teško ni zaduživati jer ima stalne (sigurne) prihode od prisilnih nameta. Političarima ništa ne znači kad nas zadužuju jer oni neće otplaćivati te dugove i zato im je u interesu da nas što više zaduže. Država je monopolist i, kao što vidimo, podiže cijene kako hoće i kad hoće. Korisnike svojih usluga nikada neće ni pitati za mišljenje.

Zato je to "naše" zapravo za nas najskuplje i najnepovoljnije. Budimo realni, skuplja cestarina nije pravi razlog protivljenja privatizaciji autocesta. Ljudi se više boje da bi njihov novac koristio privatnom vlasniku koji bi zapošljavao ljude prema korisnosti i stručnosti, a ne ovako, poput države, prema podobnosti i po kriteriju da moraš biti spreman ukrasti ono što nađeš na cesti kad se dogodi prometna nesreća.

Ocijeni članak

Sadržaj Liberala mogu ocjenjivati samo registrirani članovi. Učlanite se ovdje.

Sviđa ti se članak? Podrži Liberal!

Podrži neovisno novinarstvo: učlani se ili doniraj Udruzi "Liberal.hr" koliko želiš/možeš za razvoj ove platforme.
IBAN: HR5923900011101229527
Model: 00, poziv na br. prim.: 2222
(za donatore iz inozemstva SWIFT/BIC: HPBZHR2X)
Ako koristite mobilnu aplikaciju za bankarstvo jednostavno uslikajte ovaj barkod i unesite željeni iznos.

O autoru

MARIO NAKIĆ
Mario Nakić je novinar, poduzetnik, web developer i programer. Osnivač Liberala. Voli pisanje, filozofiju, PHP i javu. Klasični liberal bez kompromisa.
Više od istog autora
VIŠE O TEMI:
VIŠE IZ RUBRIKE:

Komentiraj članak

Komentirati na portalu mogu samo registrirani članovi. Učlanite se ovdje.
Mala škola liberalizma
Udruga Liberal.hr
O Udruzi Liberal.hr
Udruga Liberal.hr osnovana je s ciljem promicanja osobnih i ekonomskih sloboda u Republici Hrvatskoj. Djeluje prvenstveno preko ovog portala. Liberal je od svoga početka 2016. do danas dao značajan doprinos u raspravama oko javnih politika uvijek štiteći prava i slobode građana. Naša misija je educirati javnost i podizanje svijeti o građanskim pravima i posljedicama koje određene politike mogu imati na njihove živote. Više o radu i ciljevima udruge možete pročitati ovdje.

Ako želite i možete doprinijeti radu Udruge - bilo svojim aktivnostima i zalaganjem ili bar uplaćivanjem godišnje članarine, kliknite ovdje i ispunite pristupnicu za učlanjenje.
Doniraj
Ovaj portal financira se dobrovoljnim članarinama i donacijama naših čitatelja. Pomozite nam da budemo još bolji, postanite jedan od naših donatora!

Donirati nam možete preko Paypala - klikom ovdje ili preko e-bankarstva, ako skenirate ovaj barkod:



Za broj žiroračuna i ostale informacije kliknite ovdje.