Vezani članci:
Autoceste u svijetu postoje da bi ljudi prije stigli od točke A do točke B, ali kod nas imaju sasvim drugu svrhu
Kad se već Vlada nije mogla oduprijeti našistima, hoće li moći Bruxelles?
Kako HAC svakodnevno zbunjuje strane vozače
Nameti poskupljuju 'jer ste vi to tražili'
Našizam - uzrok, nastanak, razvoj i posljedice
O povlaštenima i nedodirljivima - naše autoceste i naša taksi služba
Život damo, HAC ne damo!
Zašto sindikat štiti piromane?
Kalmetino svjedočenje - šamar ljubiteljima državnog vlasništva
Pogledajte grafikone: Hrvatska i Portugal najskuplje su države za vozače u EU
Novo na Liberalu:
Širitelji dezinformacija masovno napuštaju X. Zašto?
Brian Albrecht: Osam temeljnih ekonomskih uvida za politiku
Zašto EU već 16 godina stagnira dok se SAD razvija? 'Europa je izabrala regulacije, a SAD inovacije'
Fukuyama objavio pismo Musku, izazvao zanimljivu raspravu o učinkovitosti vlade
Analiza: Ovako je HINA izvještavala o američkim izborima 2024.
Ceci cvili zbog poraza Demokrata. Ekonomist ga poklopio
Novinar(ka) Faktografa misli da bi poslodavci trebali izmisliti novi novac iz zraka
Demokrati su doživjeli potop. Kamo sada?
Maja Sever se obrušila na žene koje glasaju za Trumpa: 'Mi smo obrazovanije!'
Trump će moći ostvariti ili svoja obećanja ili Muskova. Ne može oboje
Dan kada su manipulatori i psihopati pretrpjeli teški poraz
Zoranove narikače podsjećaju zašto SDP treba ostati što dalje od izvršne vlasti
U nekim američkim državama održan referendum o pobačaju, evo rezultata
Ovo je jedan od razloga neuspjeha Kamale Harris i Demokrata: Podcijenili su žene
Država želi kazniti Novu i RTL zbog premalo domaćeg programa. To je grubo kršenje medijskih sloboda
Najbogatiji su sve bogatiji, a 5 milijardi ljudi propada u siromaštvu. Je li to točno?
Izbori u SAD-u - najveći test demokracije u američkoj povijesti
Istraživanje: Sloboda govora među top pitanjima koja brinu američke glasače
Mojmira otkrila zakon ponude i potražnje. Nije oduševljena
Vladina agencija se hvali: Hrvatska je prvak svijeta po broju beskorisnih parazita
Mises: Za inovacije je potrebna ekonomska sloboda
Elon Musk i sloboda govora
Američki birači vole kapitalizam više nego Trumpa, Harris i Taylor Swift
Čovjek koji ništa ne zna
Pitanja na koja Milanović ne želi odgovoriti
Hajdaš Dončić i Paunović su obojica fejk, glumci i pozeri
Studija: Zahtjevi za redistribucijom bogatstva vođeni su motivom zavisti, a ne pravde
Thomas Sowell: Zašto sam odbacio marksizam
WSJ o propasti dinara: Kako je Jugoslavija uništila vlastitu valutu
Milanović želi biti hrvatski Donald Trump

To je nama vaša borba dala!


Piše: Mario Nakić
3.12.2016.
Prosječna ocjena čitatelja: 5

To je nama vaša borba dala!


Piše: Mario Nakić
3.12.2016.
Prosječna ocjena čitatelja: 5

Ministarstvo prometa će zbog zaduživanja u Svjetskoj banci povećati cestarine za 1. i 2. kategoriju vozila, a cestarina će se povećavati u dva vala - prvi put već početkom sljedeće godine, a drugi na ljeto, objavio je Jutarnji list.

Riječ je o pregovorima sa Svjetskom bankom zbog reprogramiranja postojećih dugova državnih tvrtki HAC, HC i ARC. Sljedeće godine bi "naše" tvrtke trebale vratiti dio duga u visini 1,1 milijardu eura. Novi sporazum sa Svjetskom bankom, koji će trebati odobriti i Europska komisija, omogućit će "našim" tvrtkama daljnje zaduživanje.

Tražili ste - dobili smo

Još prije dvije godine, kad je Milanovićeva vlada najavila da planira raspisati natječaj za koncesiju autocesta i prepustiti upravljanje privatnom sektoru, javnost je poludjela. Prvo su se ustali, naravno, sindikati s parolom "Ne damo naše autoceste", podržali su ih mnogi mediji. Glavni argument protiv koncesije bio im je da će privatnici podići cestarine.

Tadašnja vlada je u konačnici popustila pod pritiskom i umjesto raspisivanja koncesije koja bi omogućila lakše vraćanje duga, najavila je nova zaduživanja u visini desetaka milijardi eura.

Te "naše" autoceste plaćamo na više načina - kroz poreze, kad kupujemo vozilo, prilikom svake registracije i još kad ih koristimo - kroz cestarinu. Tako da svaku vožnju zapravo plaćamo nekoliko puta skuplje nego što ona vrijedi. Da su autoceste privatizirane, država ne bi mogla dodatno opterećivati vozače nametima, a cestarina bi bila na realnoj, tržišnoj razini iz jednog jedinog razloga:

- privatnik se boji bojkota i stalo mu je do ugleda.

Za razliku od države, privatniku nije svejedno koliko će građana koristiti njegovu uslugu. On ostvaruje direktne prihode od svojih korisnika. Ako je većina korisnika nezadovoljna kvalitetom usluge ili cijenom, onda se može dogoditi masovni bojkot koji bi privatnika bacio u ogromne financijske probleme. To nitko na tržištu ne želi. Država nije na tržištu, ona svaki manjak u bilo kojoj svojoj firmi može namiriti iz prisilnih nameta i totalno joj je svejedno koliko građana će koristiti neku uslugu te jesu li građani njome zadovoljni.

Kao što vidimo, državi se nije teško ni zaduživati jer ima stalne (sigurne) prihode od prisilnih nameta. Političarima ništa ne znači kad nas zadužuju jer oni neće otplaćivati te dugove i zato im je u interesu da nas što više zaduže. Država je monopolist i, kao što vidimo, podiže cijene kako hoće i kad hoće. Korisnike svojih usluga nikada neće ni pitati za mišljenje.

Zato je to "naše" zapravo za nas najskuplje i najnepovoljnije. Budimo realni, skuplja cestarina nije pravi razlog protivljenja privatizaciji autocesta. Ljudi se više boje da bi njihov novac koristio privatnom vlasniku koji bi zapošljavao ljude prema korisnosti i stručnosti, a ne ovako, poput države, prema podobnosti i po kriteriju da moraš biti spreman ukrasti ono što nađeš na cesti kad se dogodi prometna nesreća.

Ocijeni članak

Sadržaj Liberala mogu ocjenjivati samo registrirani članovi. Učlanite se ovdje.

Sviđa ti se članak? Podrži Liberal!

Podrži neovisno novinarstvo: učlani se ili doniraj Udruzi "Liberal.hr" koliko želiš/možeš za razvoj ove platforme.
IBAN: HR5923900011101229527
Model: 00, poziv na br. prim.: 2222
(za donatore iz inozemstva SWIFT/BIC: HPBZHR2X)
Ako koristite mobilnu aplikaciju za bankarstvo jednostavno uslikajte ovaj barkod i unesite željeni iznos.

O autoru

MARIO NAKIĆ
Mario Nakić je novinar, poduzetnik, web developer i programer. Osnivač Liberala. Voli pisanje, filozofiju, PHP i javu. Klasični liberal bez kompromisa.
Više od istog autora
VIŠE O TEMI:
VIŠE IZ RUBRIKE:

Komentiraj članak

Komentirati na portalu mogu samo registrirani članovi. Učlanite se ovdje.
Mala škola liberalizma
Udruga Liberal.hr
O Udruzi Liberal.hr
Udruga Liberal.hr osnovana je s ciljem promicanja osobnih i ekonomskih sloboda u Republici Hrvatskoj. Djeluje prvenstveno preko ovog portala. Liberal je od svoga početka 2016. do danas dao značajan doprinos u raspravama oko javnih politika uvijek štiteći prava i slobode građana. Naša misija je educirati javnost i podizanje svijeti o građanskim pravima i posljedicama koje određene politike mogu imati na njihove živote. Više o radu i ciljevima udruge možete pročitati ovdje.

Ako želite i možete doprinijeti radu Udruge - bilo svojim aktivnostima i zalaganjem ili bar uplaćivanjem godišnje članarine, kliknite ovdje i ispunite pristupnicu za učlanjenje.
Doniraj
Ovaj portal financira se dobrovoljnim članarinama i donacijama naših čitatelja. Pomozite nam da budemo još bolji, postanite jedan od naših donatora!

Donirati nam možete preko Paypala - klikom ovdje ili preko e-bankarstva, ako skenirate ovaj barkod:



Za broj žiroračuna i ostale informacije kliknite ovdje.