Vezani članci:
Autoceste u svijetu postoje da bi ljudi prije stigli od točke A do točke B, ali kod nas imaju sasvim drugu svrhu
Kad se već Vlada nije mogla oduprijeti našistima, hoće li moći Bruxelles?
Kako HAC svakodnevno zbunjuje strane vozače
Nameti poskupljuju 'jer ste vi to tražili'
Našizam - uzrok, nastanak, razvoj i posljedice
O povlaštenima i nedodirljivima - naše autoceste i naša taksi služba
Život damo, HAC ne damo!
Zašto sindikat štiti piromane?
Kalmetino svjedočenje - šamar ljubiteljima državnog vlasništva
Pogledajte grafikone: Hrvatska i Portugal najskuplje su države za vozače u EU
Novo na Liberalu:
Nađi (Fokus) dao možda najbolju dijagnozu uzroka inflacije i rasta cijena u RH
Mises: Kontrola cijena izaziva kaos i vodi u socijalizam
Njemačka političarka za napad Afganistanca na dijete okrivila muški rod
Novinarskoj oligarhiji koja cvili jer 'što nas čeka iduće 4 godine'
Odgovornost HSLS-a i HNS-a za rast inflacije u Hrvatskoj
Skoko (Centar): Što bi Vlada RH mogla naučiti od Dioklecijana o inflaciji
Zašto EU toliko gospodarski kaska za SAD-om? (prema receptu Adama Smitha)
Novinarka nesvjesno pokazala točne razloge zašto u Hrvatskoj imamo rast inflacije
Komičar o požarima u Kaliforniji: 'Dobra vijest je da nam je vatrogasna šefica lezbijka'
VIDEO Gost šokirao novinarku N1: 'Treba nam netko kao Javier Milei'
Trump najavljuje novi ured za ubiranje carina od stranih proizvođača. Ima li to smisla?
Prvi učinci vladinog povećanja minimalca: 260 radnica u Osijeku ostalo bez posla
Uvođenje eura nije imalo značajni utjecaj na rast cijena u RH
Dalija Orešković i 'urbana građanska provenijencija'
Bidenova ostavština: 'On to nije izgradio'
Google brutalno odgovorio EU-u: Nećemo uvoditi fact checkere na tražilicu ni Youtube
Guverner HNB-a kaže da nema pojma zašto cijene opet rastu. Pomozimo mu da sazna
Kontrola cijena ne smanjuje inflaciju, već ju pogoršava
Zuckerberg objasnio kako ga je Bidenova administracija pritiskala i tjerala na cenzuru
Za HDZ bi sada bilo najbolje da Plenković podnese ostavku
Ksenofobija i rasizam kao signaliziranje vrlina
Njemačka je pred važnim izborima nakon kojih postoje samo dvije opcije
Feministice slave nadmoćnu pobjedu hrvatskog Trumpa
Komunistička partija Vijetnama planira sasjeći državnu administraciju po uzoru na Mileija
Režim u Nikaragvi nastavlja brutalni progon katoličke crkve i drugih vjerskih zajednica
HDZ-ovo ministarstvo se obrušilo na Zuckerberga zbog ukidanja političkih cenzora na Facebooku
Čelnica venezuelanske oporbe nakon puštanja na slobodu: 'Mi se ne bojimo. Režim se boji'
Europska unija je na pola puta da postane novi SSSR
Čelnica liberalne oporbe u Venezueli 'nasilno privedena' s prosvjeda
Na novinarskoj društvenoj mreži nema fact checkera

To je nama vaša borba dala!


Piše: Mario Nakić
3.12.2016.
Prosječna ocjena čitatelja: 5

To je nama vaša borba dala!


Piše: Mario Nakić
3.12.2016.
Prosječna ocjena čitatelja: 5

Ministarstvo prometa će zbog zaduživanja u Svjetskoj banci povećati cestarine za 1. i 2. kategoriju vozila, a cestarina će se povećavati u dva vala - prvi put već početkom sljedeće godine, a drugi na ljeto, objavio je Jutarnji list.

Riječ je o pregovorima sa Svjetskom bankom zbog reprogramiranja postojećih dugova državnih tvrtki HAC, HC i ARC. Sljedeće godine bi "naše" tvrtke trebale vratiti dio duga u visini 1,1 milijardu eura. Novi sporazum sa Svjetskom bankom, koji će trebati odobriti i Europska komisija, omogućit će "našim" tvrtkama daljnje zaduživanje.

Tražili ste - dobili smo

Još prije dvije godine, kad je Milanovićeva vlada najavila da planira raspisati natječaj za koncesiju autocesta i prepustiti upravljanje privatnom sektoru, javnost je poludjela. Prvo su se ustali, naravno, sindikati s parolom "Ne damo naše autoceste", podržali su ih mnogi mediji. Glavni argument protiv koncesije bio im je da će privatnici podići cestarine.

Tadašnja vlada je u konačnici popustila pod pritiskom i umjesto raspisivanja koncesije koja bi omogućila lakše vraćanje duga, najavila je nova zaduživanja u visini desetaka milijardi eura.

Te "naše" autoceste plaćamo na više načina - kroz poreze, kad kupujemo vozilo, prilikom svake registracije i još kad ih koristimo - kroz cestarinu. Tako da svaku vožnju zapravo plaćamo nekoliko puta skuplje nego što ona vrijedi. Da su autoceste privatizirane, država ne bi mogla dodatno opterećivati vozače nametima, a cestarina bi bila na realnoj, tržišnoj razini iz jednog jedinog razloga:

- privatnik se boji bojkota i stalo mu je do ugleda.

Za razliku od države, privatniku nije svejedno koliko će građana koristiti njegovu uslugu. On ostvaruje direktne prihode od svojih korisnika. Ako je većina korisnika nezadovoljna kvalitetom usluge ili cijenom, onda se može dogoditi masovni bojkot koji bi privatnika bacio u ogromne financijske probleme. To nitko na tržištu ne želi. Država nije na tržištu, ona svaki manjak u bilo kojoj svojoj firmi može namiriti iz prisilnih nameta i totalno joj je svejedno koliko građana će koristiti neku uslugu te jesu li građani njome zadovoljni.

Kao što vidimo, državi se nije teško ni zaduživati jer ima stalne (sigurne) prihode od prisilnih nameta. Političarima ništa ne znači kad nas zadužuju jer oni neće otplaćivati te dugove i zato im je u interesu da nas što više zaduže. Država je monopolist i, kao što vidimo, podiže cijene kako hoće i kad hoće. Korisnike svojih usluga nikada neće ni pitati za mišljenje.

Zato je to "naše" zapravo za nas najskuplje i najnepovoljnije. Budimo realni, skuplja cestarina nije pravi razlog protivljenja privatizaciji autocesta. Ljudi se više boje da bi njihov novac koristio privatnom vlasniku koji bi zapošljavao ljude prema korisnosti i stručnosti, a ne ovako, poput države, prema podobnosti i po kriteriju da moraš biti spreman ukrasti ono što nađeš na cesti kad se dogodi prometna nesreća.

Ocijeni članak

Sadržaj Liberala mogu ocjenjivati samo registrirani članovi. Učlanite se ovdje.

Sviđa ti se članak? Podrži Liberal!

Podrži neovisno novinarstvo: učlani se ili doniraj Udruzi "Liberal.hr" koliko želiš/možeš za razvoj ove platforme.
IBAN: HR5923900011101229527
Model: 00, poziv na br. prim.: 2222
(za donatore iz inozemstva SWIFT/BIC: HPBZHR2X)
Ako koristite mobilnu aplikaciju za bankarstvo jednostavno uslikajte ovaj barkod i unesite željeni iznos.

O autoru

MARIO NAKIĆ
Mario Nakić je novinar, poduzetnik, web developer i programer. Osnivač Liberala. Voli pisanje, filozofiju, PHP i javu. Klasični liberal bez kompromisa.
Više od istog autora
VIŠE O TEMI:
VIŠE IZ RUBRIKE:

Komentiraj članak

Komentirati na portalu mogu samo registrirani članovi. Učlanite se ovdje.
Mala škola liberalizma
Udruga Liberal.hr
O Udruzi Liberal.hr
Udruga Liberal.hr osnovana je s ciljem promicanja osobnih i ekonomskih sloboda u Republici Hrvatskoj. Djeluje prvenstveno preko ovog portala. Liberal je od svoga početka 2016. do danas dao značajan doprinos u raspravama oko javnih politika uvijek štiteći prava i slobode građana. Naša misija je educirati javnost i podizanje svijeti o građanskim pravima i posljedicama koje određene politike mogu imati na njihove živote. Više o radu i ciljevima udruge možete pročitati ovdje.

Ako želite i možete doprinijeti radu Udruge - bilo svojim aktivnostima i zalaganjem ili bar uplaćivanjem godišnje članarine, kliknite ovdje i ispunite pristupnicu za učlanjenje.
Doniraj
Ovaj portal financira se dobrovoljnim članarinama i donacijama naših čitatelja. Pomozite nam da budemo još bolji, postanite jedan od naših donatora!

Donirati nam možete preko Paypala - klikom ovdje ili preko e-bankarstva, ako skenirate ovaj barkod:



Za broj žiroračuna i ostale informacije kliknite ovdje.