Vezani članci:
Institucije i cehovska udruženja u službi siledžija i njihovih kartela
Liberalizacija taxi usluge u Pulu dovela veću konkurenciju i snizila cijene. Taksisti kukaju, korisnici zadovoljni
Obersnel ljut što više ne može reketariti taksiste
Državna aplikacija za taxi - može li luđe?
Kad se već Vlada nije mogla oduprijeti našistima, hoće li moći Bruxelles?
Faktograf: ni F od fakta
Taksisti tvrde da su za poštivanje zakona, a oni ga krše
O povlaštenima i nedodirljivima - naše autoceste i naša taksi služba
Tradicionalni taksisti u paktu s đavlom: Kako otjerati Uber iz Hrvatske?
Dragi taksisti, prilagodite se! Konkurencija se ne pobjeđuje prijetnjama
Tomašević traži od HDZ-a kontrolu cijena taksi usluga. To je užasna ideja
Neki vozači Ubera prosvjeduju - protiv čega? Protiv osnova ekonomije
Sveta Nedelja ukida naknadu za taksiste i smanjuje paušal u turizmu na zakonski minimum
Licemjerje vodećih ljevičara: U javnosti hejtaju ʼnereguliraniʼ Uber, u stvarnosti ne mogu bez njega
Država je jednim udarcem ubila i Uber i taksi
Lokalni šerifi ljuti što više neće moći reketariti taksiste
Ova vlada nema političke volje za reforme. Svaku promjenu uvjetovala je EU
Taksisti dobili ravnopravnost s Uberom...I jako su ljuti zbog toga
Liberalizacija taksi usluga - najbolja odluka Vlade ove godine
Pogledajte dokumente iz 1930-ih: Hrvatski poduzetnici su i tada imali probleme s komorama i državom
Usprkos sudskoj odluci u Vladi i dalje inzistiraju da je Uber ilegalna platforma
U bilo kojoj civiliziranoj zemlji ministar Butković bi sad ponudio ostavku
Ekonomija dijeljenja i nova industrijska revolucija: Uberizirajmo sve!
Pernar opet pokazao da nema pojma o tržišnoj ekonomiji
Ministarstvo gospodarstva: Uber se ne smije zabraniti, taksi se treba rasteretiti
Što bi se postiglo zabranom Uberove aplikacije?
Potpišite peticiju protiv zabrane Ubera u Hrvatskoj!
Razumna ljevica shvaća da je Uber super
Frederic Bastiat: Peticija protiv Sunca
Živimo u jednopartijskom sistemu (i ovaj put smo sami krivi)
Novo na Liberalu:
Sredovječna novinarka, opčinjena velikim mudima, jako je ljuta na Muska. Zašto?
Koronaši si podižu spomenik
JD Vance posramio EU birokrate zbog pretjeranih regulacija: 'Oslobodite se straha, prihvatite rizik'
Tržište piva jučer i danas - povijest sukoba slobode i protekcionizma
Von der Leyen najavila novu megapljačku građana Europske unije
Milei pogrešno tvrdi da je teorija tržišnih neuspjeha lažna i kontradiktorna
Zabranitelji protiv zabranitelja: U priči o Thompsonu, Pusiću i Remi nema poštenih
Zašto europska AI industrija nije konkurentna i kako to promijeniti
Europska komisija odlučila stati na kraj povoljnijoj kupovini preko interneta
PDV, cijene, novinari i njihovi stručnjaci
Trumpove prijetnje ipak imaju smisla: EU razmatra smanjenje carina na uvoz automobila iz SAD-a
Da su oni na vlasti, inflacija bi bila ne 5 nego 50 posto
Muskov DOGE već uštedio Amerikancima oko 1 milijardu dolara dnevno
Johan Norberg: 'Trump je nepredvidiv. Uvjereni protekcionist, ali još uvjereniji pregovarač'
Demokršćanski kandidat za njemačkog kancelara popljuvao Plenkovića i njegovu politiku
Trumpov sjevernoamerički rat carinama nije postigao ništa
Izbjeglice iz Venezuele u strahu od deportacije iz SAD-a: 'Rekli su da neće dirati legalne imigrante'
Inflacija u Hrvatskoj će ubrzavati jer javnost tako želi. Vlada radi točno ono što građani od nje traže
LGBT zajednica prosvjeduje zbog Mileijevog govora u Davosu. Evo što im je odgovorio
Liga protiv kukuruznog zakona - jedna od najambicioznijih političkih kampanja u svjetskoj povijesti
Kako bi EU trebala odgovoriti na Trumpove carine?
Lijeve ideologije su u pravilu osuđene na propast
Ekonomska politika protekcionizma: 4 najčešća mita
Trump najavio carine Kanadi i Meksiku. Rand Paul: 'To znači manje trgovanja i veće cijene'
Europska komisija financirala nevladine udruge za lobiranje zelenih politika u Bruxellesu
Trump optužuje EU za 'nepravedan tretman' zbog PDV-a. Je li u pravu?
Musk objavio plan suzbijanja inflacije u SAD-u. Plenković se ne bi složio
Na krilima pohlepe: Jutarnji list na kiosku u tri godine poskupio 56 posto
Europska komisija u Hrvatskoj dezinformira javnost o štetnosti nuklearne energije
Cancel Liberal!

Čuvari tradicije: Ponašaju se kao vladajuća kasta koja će drugima određivati pravila


Piše: Branimir Perković
30.7.2017.

Čuvari tradicije: Ponašaju se kao vladajuća kasta koja će drugima određivati pravila


Piše: Branimir Perković
30.7.2017.

Ove godine su dvije teme dominirale medijskim prostorom. Ono što mi je posebno drago, teme su čvrsto vezane za ekonomiju, tj. ekonomsku politiku, te su kao takve dale odličnu platformu da svenarodno ekonomsko opismenjavanje, čemu sam nadam se i sam dao svoj mali doprinos. Ipak moram priznati da sam favorizirao temu Agrokora, a zapostavio Uber i taksiste.

Te dvije teme su na prvi pogled jako različite, Agrokor je umjetno stvorena poludržavna kompanija koja je rasla na trulim temeljima i na kraju se urušila, a Uber je novotarija koja mijenja način funkcioniranja tržišta usluga prijevoza ljudi. Ipak, postoje sličnosti, ne u samim temama koliko u razlozima razvijanja događanja oko tih tema.

O situaciji oko Agrokora i oko Ubera napisani su mnogi tekstovi, mnoge analize, mnoga pravna i ekonomska stajališta su izrečena, raspravljalo se uz kavu i pivu i bilo je tu zaista kvalitetnih analiza, ali premalo povezivanja samog slučaja Agrokor i slučaja Uber. I Agrokor i taksisti su u suštini nastali na isti način, uz pomoć države. Država je izgradila Agrokor velikim kreditiranjem i potpomaganjem te time praktički Agrokor po svojoj veličini napravila svojevrsnim monopolistom, a taxi usluge je izregulirala, određivala broj licenci i napravila velike ulazne barijere te tako taxi kompanije učinila monopolistom za prijevoz putnika na određenom području.

I taxi kompanije i Agrokor su dio jedne klijentelističke postsocijalističke strukture koja se gradila u Hrvatskoj od samostalnosti.

Budimo iskreni, ta struktura je obilježje hrvatskog gospodarstva, ta sprega države i državno kreiranih „poduzetnika“ koji su samo na papiru privatni i posluju na slobodnom tržištu, je kroz zadnjih 25 godina postala svojevrsna tradicija. Svi smo je uzimali zdravo za gotovo.

Ali postoje sile na koje državne parastrukture ne mogu djelovati, protiv kojih se ne mogu boriti i koje će ako ih se negira srušiti sve neprirodne strukture. U slučaju Agrokora, to je bilo tržište, točnije financijsko tržište i njegove zakonitosti, a u slučaju taksista to je tehnološki progres. Ne budimo u zabludi, da Agrokor nije predstavljao Todorić, koji je bio omražen u narodu kao ogledni primjer tih struktura koje upravljaju Agrokorom, većina ljudi bi bila za spašavanje Agrokora. Da taksisti nisu sami sebi pucali u nogu blokadama prometnica i aerodroma u Zagrebu, Dubrovniku i Splitu, mediji i političari bi narod uvjerili da se taksiste treba zaštititi od „nezakonitog Ubera“. Srećom Todorić nije popularan, a taxisti su u vlastitoj gluposti blokirali prometnice i aerodrome.

Ali, jesu taxisti glupi ili bezobrazni?

Ja bi se usudio reći da su više bezobrazni, tj. navikli da imaju povlašteni položaj u društvu, za koji plaćaju danak državi, a država ih štiti od konkurencije te su radili samo jednu ekstremniju verziju onoga što su prije radili, a to je ponašali se kao da su svojevrsna vladajuća kasta koja ima pravo određivati svima drugima da slijede njihova pravila.

Jer treba biti iskren, čin blokiranja prometnica i aerodroma je čin terorizma. Koliko moraš vjerovati da si moćan ako sebi uzimaš za pravo da u sred turističke sezone o kojoj ovisi gospodarstvo RH (nažalost) blokiraš aerodrome? Da su to napravile bilo koje druge grupacije koje su u prošlosti koristile slične metode građanskog neposluha, kao npr. Živi zid, mislite li da bi država to tolerirala? Naravno da ne, a i zašto bi, to nije samo sprječavanje provođenja zakona (s time da se slažem sa Živim zidom da je ovršni zakon nakaradan, i tu prestaju manje-više sva moja slaganja s njima), nego i  ugroza financijskih interesa ostalih građana, ugroza nacionalne sigurnosti i samim time predstavlja čin terorističkog napada. Na sličan način je započeo i rat, tzv. „Balvan revolucija“ se u početku provodila istom metodom, blokiranjem prometnica. A taxisti blokiraju i aerodrome.

Postoji li opravdanje za policijsku intervenciju za buduće možebitne „akcije“ taksista? Naravno da postoji, minimalna uloga države je da osigura nesmetano kretanje stanovništva unutar svojih granica, zaštitu od nasilnog ugrožavanja financijskih interesa stanovništva i osigura nacionalnu sigurnost. Taksisti svojim „taxi revolucijama“ ugrožavaju sve gore navedeno te je policijska akcija u svrhu zaštite prava stanovništva sasvim opravdana.

Građanski neposluh je jedan od instrumenata zdravog društva, ali taj građanski neposluh nikada ne smije biti na štetu sigurnosti stanovništva u intenzitetu koji čine taksisti blokadom prometnica i aerodroma.

Ocijeni članak

Sadržaj Liberala mogu ocjenjivati samo registrirani članovi. Učlanite se ovdje.

Sviđa ti se članak? Podrži Liberal!

Podrži neovisno novinarstvo: učlani se ili doniraj Udruzi "Liberal.hr" koliko želiš/možeš za razvoj ove platforme.
IBAN: HR5923900011101229527
Model: 00, poziv na br. prim.: 2222
(za donatore iz inozemstva SWIFT/BIC: HPBZHR2X)
Ako koristite mobilnu aplikaciju za bankarstvo jednostavno uslikajte ovaj barkod i unesite željeni iznos.

O autoru

BRANIMIR PERKOVIĆ
Branimir Perković je diplomirao ekonomsku politiku i financijska tržišta na Sveučilištu u Splitu. Komentator i analitičar na projektu Liberal.hr
Više od istog autora
VIŠE O TEMI:
VIŠE IZ RUBRIKE:

Komentiraj članak

Komentirati na portalu mogu samo registrirani članovi. Učlanite se ovdje.
Mala škola liberalizma
Udruga Liberal.hr
O Udruzi Liberal.hr
Udruga Liberal.hr osnovana je s ciljem promicanja osobnih i ekonomskih sloboda u Republici Hrvatskoj. Djeluje prvenstveno preko ovog portala. Liberal je od svoga početka 2016. do danas dao značajan doprinos u raspravama oko javnih politika uvijek štiteći prava i slobode građana. Naša misija je educirati javnost i podizanje svijeti o građanskim pravima i posljedicama koje određene politike mogu imati na njihove živote. Više o radu i ciljevima udruge možete pročitati ovdje.

Ako želite i možete doprinijeti radu Udruge - bilo svojim aktivnostima i zalaganjem ili bar uplaćivanjem godišnje članarine, kliknite ovdje i ispunite pristupnicu za učlanjenje.
Doniraj
Ovaj portal financira se dobrovoljnim članarinama i donacijama naših čitatelja. Pomozite nam da budemo još bolji, postanite jedan od naših donatora!

Donirati nam možete preko Paypala - klikom ovdje ili preko e-bankarstva, ako skenirate ovaj barkod:



Za broj žiroračuna i ostale informacije kliknite ovdje.