Vezani članci:
Proslavljenom biologu Facebook obrisao profil jer je napisao da muškarac ne bi trebao boksati sa ženama
Kadija te tuži, kadija ti sudi: Ovako izgleda proces žalbe Facebooku protiv Faktografa
Jedan od vodećih medicinskih časopisa piše Zuckerbergu zbog lošeg fact checkinga
HGK ima novu inicijativu za uništenje malog poduzetništva u Hrvatskoj
Facebook uklonio video s transgender zastavom zbog ʼgovora mržnjeʼ
Trump, društvene mreže, konzervativci i sloboda govora
Koronavirus napao Facebook? Obrisali objave uglednih svjetskih medija, kažu da je greška u programu
Soroš kaže da Zuckerberg ʼne bi trebao imati kontrolu nad Facebookomʼ. A tko bi trebao?
Facebook vs. Twitter: Dva suprotstavljena rješenja za problem političkog oglašavanja
Jedan jako zbunjeni kolumnist Telegrama tvrdi da je sloboda govora ekstremizam
Ljevičari zahtijevaju da Trump i HDZ preuzmu kontrolu nad Facebookom
Zašto Facebook štiti desne ekstremiste od satire i kritike?
Mark Zuckerberg traži od države da regulira politički govor na internetu. Što to u praksi znači za nas?
Rat videoklipovima: Facebook stao na stranu Orbana i odbio skinuti antiimigrantski video
Facebook uveo rigorozna pravila, zabranjuje sve što se može povezati sa seksom
Zakon gomile: Kako sam zaradio bananu na FB-u zbog vrijeđanja osjećaja ekstremne desnice
Bojkotirate Nike zbog Trumpa? Evo još nekih kompanija koje biste trebali bojkotirati
Pernar se hvali blokiranjem ljudi na fejsu, a ne tako davno žalio se što je blokiran na fejsu
Blokiranje na društvenim mrežama ima 0% veze sa slobodom govora
Zuckerberg je za regulaciju Facebooka, evo zašto
Zašto konzervativci žele nacionalizirati Facebook
Tko je gluplji?
Zašto Plenković & co. ne smiju dobiti kontrolu nad Facebookom
Novi nacionalni sport u Hrvata
Treći dan ofenzive: Pala Lupiga, Novosti pod udarom, ljevičari se povlače
Kad Facebook obriše nešto što ste objavili, to nije kršenje slobode govora
Možda niste primijetili: Na Facebooku se vodi rat između hrvatske ljevice i desnice
Facebook će ipak omogućiti korisnicima da blokiraju Zuckerberga
Liberalizam, sloboda i privatno vlasništvo
Njemačka policija privela 36 osoba zbog širenja mržnje na Facebooku
Novo na Liberalu:
Danska uvodi porez na kravlji prdež. Puno je ozbiljnije nego što se čini
Nakon pobjede Trumpa, desni liberali vode po anketama u Norveškoj
Milei najavio ukidanje 90% poreza i sporazum o slobodnoj trgovini s SAD-om
Cijene na zagrebačkom adventu nisu previsoke, evo zašto
Sayev zakon - protuotrov za bezbrojne ekonomske zablude
Kekin svojom nedosljednošću pokazuje sav apsurd lijeve ideologije
Musk: Imamo 428 federalnih agencija. Kad s njima završim, bit će ih 99
Stručnjak za Politico: 'Možda smo pretjerali tijekom kovida. Sada ispaštamo'
Hina i Jutarnji navijaju za poskupljenje i usput obmanjuju javnost
Orešković podržala Milanovića. Evo što u njemu vidi
Kekin dobiva neočekivanu podršku u susjedstvu: 'Herceg-Bosni i slobodi...'
Pogodi tko se vratio: Kamala se obratila novinarima u nadnaravnom self-help videu
Poznate kompanije masovno ukidaju DEI program. Friedman je bio u pravu.
Hrvatska ostvarila drugi najveći rast BDP-a u EU. I to nije kraj dobrih vijesti...
Miro Bulj i novinar(ka) Faktografa tvrde da strani radnici snižavaju plaću Hrvatima. To je laž.
Milton Friedman: Carine nikad nisu dobra ideja
Feministica iz Jutarnjeg obrušila se na američku vojnikinju. Zašto?
Novinarska društvena mreža cenzurira satiru, a tolerira 'osobe koje privlače maloljetnici'
Rand Paul protiv Trumpove imigrantske i trgovinske politike
Širitelji dezinformacija masovno napuštaju X. Zašto?
Brian Albrecht: Osam temeljnih ekonomskih uvida za politiku
Zašto EU već 16 godina stagnira dok se SAD razvija? 'Europa je izabrala regulacije, a SAD inovacije'
Fukuyama objavio pismo Musku, izazvao zanimljivu raspravu o učinkovitosti vlade
Analiza: Ovako je HINA izvještavala o američkim izborima 2024.
Ceci cvili zbog poraza Demokrata. Ekonomist ga poklopio
Novinar(ka) Faktografa misli da bi poslodavci trebali izmisliti novi novac iz zraka
Demokrati su doživjeli potop. Kamo sada?
Maja Sever se obrušila na žene koje glasaju za Trumpa: 'Mi smo obrazovanije!'
Trump će moći ostvariti ili svoja obećanja ili Muskova. Ne može oboje
Dan kada su manipulatori i psihopati pretrpjeli teški poraz

Zašto se medijske korporacije zalažu za cenzuru na Facebooku?


Piše: Hrvoje Marković
Photo: Firmbee.com/Unsplash
6.5.2021.
Prosječna ocjena čitatelja: 5

Zašto se medijske korporacije zalažu za cenzuru na Facebooku?

Zašto se medijske korporacije zalažu za cenzuru na Facebooku?


Piše: Hrvoje Marković
Photo: Firmbee.com/Unsplash
6.5.2021.
Prosječna ocjena čitatelja: 5

Nije slučajno da su društvene mreže prije 5 godina počele uvoditi i strože provoditi pravila protiv govora mržnje i lažnih vijesti. Neki će pomisliti da se radi o ideološki nastrojenim direktorima koji su krenuli u politički obračun protiv Trumpovih birača i vala desnog populizma koji se tada širio po Europi. Veći broj ljudi pak vjeruje da su koliko toliko objektivno pristupili problemu zbog zaštite svojih korisnika.

Međutim, prava je istina da korporacije, koje su vlasnici društvenih mreža, nikada nisu željele patrolirati objave svojih korisnika.

Prije nego je Njemačka donijela tzv. Facebook zakon, koji su kasnije kopirali autoritarni režimi diljem svijeta, Facebook, Twitter i Google su pod pritiskom vlade, nevladinih udruga i - novinara pristali dobrovoljno uklanjati govor mržnje sa svojih mreža.

Unatoč dogovoru, Njemačka je 2017. svejedno izglasala zakon po kojem se mrežama s više od 2 milijuna korisnika uvodi obveza uređivanja korisnički generiranog sadržaja, te kazne do 50 milijuna eura ukoliko u roku od 24 sata ne uklone sadržaj koji je proglašen ilegalnim. Kazna za odgovornu osobu može dosegnuti 5 milijuna eura.

Zašto bi novinari, od svih ljudi, navijali za ovako nešto?

Prihodi od oglašavanja u dnevnim novinama, što je tradicionalno bio njihov glavni izvor zarade, prepolovili su se u Hrvatskoj u zadnjih 10-ak godina. Prodaja tiskanih izdanja u cijelom svijetu pada zbog sveprisutnih pametnih telefona, a ljudi se sve više okreću informiranju na online portalima te na društvenim mrežama (koje se zovu još i društveni mediji).

U potrazi za izgubljenim konzumentima oglasa, stari mediji se okreću razvoju online portala i obraćanju publici na društvenim mrežama. U pokušaju preusmjeravanja s Facebooka i zadržavanja čitatelja na vlastitima portalima, urednici sve češće stavljaju klikbejt naslove. Međutim, sve više ljudi bilo na portalima, bilo na Facebooku čita samo naslove, a za sadržaj se okreću čitanju ili sudjelovanju u komentarima ispod članaka.

Zbog načina funkcioniranja društvenih medija, interakcija komentatora povećava broj ljudi kojima je članak vidljiv. Korisnici također mogu dijeliti objave na vlastitim zidovima i po raznim grupama, te komentirati i ‘konzumirati’ vijesti (ili komentare) bez odlaska na portal koji je napisao članak. No, među komentarima se često nalaze i ad hominem napadi koje novinari i urednici teško podnose ispod vlastitog sadržaja.

Novinari olako etiketiraju takve napade govorom mržnje. Iako se u teoriji djelomično preklapa s kaznenim djelom javnog poticanja na nasilje i mržnju, govor mržnje postao je kratica za "stvari koje mi se ne sviđaju i čije iznošenje želim zabraniti". U kontekstu komentara medijskih objava, to se ponajviše odnosi na razne uvrede i klevete.

Neću ponavljati sve argumente protiv verbalnog delikta, ali ću istaknuti ono očito: urednici medija slobodni su onemogućiti komentare na vlastitim portalima i ispod svojih objava na društvenim mrežama, kao što su i učinili prošle godine na dva sata u akciji Sindikata novinara Hrvatske i Hrvatskog novinarskog društva.

No, medijske korporacije se ponašaju slično kao i veliki trgovački lanci koji lobiraju za zabranu rada nedjeljom, a koji ipak rade nedjeljom zbog straha da će kupci otići konkurenciji. Iako je beskrajno ironično, nije slučajno da su najglasniji zagovornici regulacije govora u internetskom prostoru uz političare upravo novinari i velike medijske kuće.



Ako Jutarnji list zatvori komentare, oni će se preseliti na druge nakladnike i podignuti njihov doseg i čitanost. Ako se svim nakladnicima uvede stroga obveza moderiranja komentara, to će disproporcionalno teretiti manje, neovisne medije koji nemaju financijsku mogućnosti zapošljavanja moderatora.

Međutim, ako Facebook bude odgovoran za komentare i objave korisnika, težit će prekomjernom brisanju zbog straha od drakonskih kazni kojima medijske kuće nisu izložene. Osim što će to odvratiti više ljudi od korištenja Facebooka, smanjit će se opseg komentara, a čitatelji će morati napokon otvoriti članak kako bi otkrili o čemu se radi.

Društvene mreže sve češće reagiraju na prijave; u nekim državama jer im je to zakonska obveza, a drugdje jer se, kao kad su krajem 2015. obećale to kancelarki Merkel, bore protiv medijskih kampanja da im se uvede takva obveza. Dioničare Facebooka, međutim, ipak boli džon za govor mržnje.

 

Ocijeni članak

Sadržaj Liberala mogu ocjenjivati samo registrirani članovi. Učlanite se ovdje.

Sviđa ti se članak? Podrži Liberal!

Podrži neovisno novinarstvo: učlani se ili doniraj Udruzi "Liberal.hr" koliko želiš/možeš za razvoj ove platforme.
IBAN: HR5923900011101229527
Model: 00, poziv na br. prim.: 2222
(za donatore iz inozemstva SWIFT/BIC: HPBZHR2X)
Ako koristite mobilnu aplikaciju za bankarstvo jednostavno uslikajte ovaj barkod i unesite željeni iznos.

O autoru

HRVOJE MARKOVIĆ
Hrvoje Marković se bavi glazbom, financijama, web razvojem i padobranstvom.
Više od istog autora
VIŠE O TEMI:
VIŠE IZ RUBRIKE:

Komentiraj članak

Komentirati na portalu mogu samo registrirani članovi. Učlanite se ovdje.
Mala škola liberalizma
Udruga Liberal.hr
O Udruzi Liberal.hr
Udruga Liberal.hr osnovana je s ciljem promicanja osobnih i ekonomskih sloboda u Republici Hrvatskoj. Djeluje prvenstveno preko ovog portala. Liberal je od svoga početka 2016. do danas dao značajan doprinos u raspravama oko javnih politika uvijek štiteći prava i slobode građana. Naša misija je educirati javnost i podizanje svijeti o građanskim pravima i posljedicama koje određene politike mogu imati na njihove živote. Više o radu i ciljevima udruge možete pročitati ovdje.

Ako želite i možete doprinijeti radu Udruge - bilo svojim aktivnostima i zalaganjem ili bar uplaćivanjem godišnje članarine, kliknite ovdje i ispunite pristupnicu za učlanjenje.
Doniraj
Ovaj portal financira se dobrovoljnim članarinama i donacijama naših čitatelja. Pomozite nam da budemo još bolji, postanite jedan od naših donatora!

Donirati nam možete preko Paypala - klikom ovdje ili preko e-bankarstva, ako skenirate ovaj barkod:



Za broj žiroračuna i ostale informacije kliknite ovdje.