Vezani članci:
Kako državni poticaj utječe na cijenu proizvoda na tržištu - primjer Tesla automobila
Korupciju je lakše spriječiti nego liječiti: Tko će imati hrabrosti ukinuti potpore i poticaje?
Spasimo hrvatsku poljoprivredu, ukinimo subvencije!
Tko je tu lud? Novcem iz proračuna potiču proizvodnju šećerne repe, a onda oporezuju proizvode sa šećerom
Nejednakosti u EU mogu se smanjiti oslobađanjem tržišta
Hrvatska ima jedan problem koji se može riješiti samo u Bruxellesu, a nijedan političar ga ne želi spomenuti
Kako francuska opsjednutost poljoprivredom utječe na francusko gospodarstvo, EU i puno šire
Misterij oglasa za posao s 28 godina radnog staža: odgovor je vrlo jednostavan...
Ovo je najpravedniji način dodjele EU poticaja privatnim tvrtkama
Razbijanje mita o neodrživosti mljekarstva u Hrvatskoj
Ovi likovi zaboravljaju da poljoprivreda nije državna služba
Zemlja niskih plaća i socijalne pomoći, 2. dio: Subvencije
Vlada vas potiče da kupite nekretninu kako bi vas zadržala i oporezivala
Kako su poticaji uništili hrvatsko selo
Bernardićeva ideja o 40% domaćih proizvoda nema ekonomske logike
Danska će uskoro prestati poticati obnovljive izvore energije
Kako Vladine 'antiinflacijske mjere' ustvari potiču inflaciju
Frederic Bastiat: Treba li država subvencionirati umjetnost?
Jutarnji se čudi astronomskim cijenama subvencioniranih radova
Subvencioniranje najma je suluda mjera koja će pomoći samo najmodavcima
Preraspodjela je uvijek loša ideja - Hayekova lekcija koju vrijedi ponoviti
Ljevica traži od HDZ-a više subvencija za privatnike i nove poreze za radnike
Objavljeno istraživanje: Subvencije stambenih kredita podižu cijene nekretnina
Plenkovićeva vlada se usred krize ponaša kao pijani milijarder, država na sigurnom putu za bankrot
Jesu li Hrvati slabi na bahate bukadžije?
Štromar je stvarno legenda: Hvali se što je još više mladih obitelji namamio da podignu kredit u banci
Ako Vlada pomogne Uljaniku, morat će i svima ostalima
Taktika mućenja vode: Jesu li brodogradilišta stvarno ʼplatila poreza državi više od primljenih subvencijaʼ?
Država treba dʼuradi nešto po pitanju onoga što je država uradila!
Tko bi rekao: Nakon državne subvencije cijene stanova skočile do 50 posto
Novo na Liberalu:
Američki birači vole kapitalizam više nego Trumpa, Harris i Taylor Swift
Čovjek koji ništa ne zna
Pitanja na koja Milanović ne želi odgovoriti
Hajdaš Dončić i Paunović su obojica fejk, glumci i pozeri
Studija: Zahtjevi za redistribucijom bogatstva vođeni su motivom zavisti, a ne pravde
Thomas Sowell: Zašto sam odbacio marksizam
WSJ o propasti dinara: Kako je Jugoslavija uništila vlastitu valutu
Milanović želi biti hrvatski Donald Trump
Kakva je bila špica sezone: U srpnju i kolovozu 92.000 domaćih turista više nego lani
Država je u ratu s obiteljskim smještajem. Ispaštat će domaći turisti
Kako su Ćimić i Index pokušali kreirati 'aferu' tamo gdje je nema
Prvi seks, laži i porez na nekretnine
Pearl Jam i svrha cijene u tržišnoj ekonomiji
Kako Vladine 'antiinflacijske mjere' ustvari potiču inflaciju
Nezavisna zastupnica razmontirala Tomaševića u ZG skupštini. Pogledajte video
Potpišite peticiju protiv 'Bit će krvi' zakona o maltretiranju vlasnika stanova
Zašto se Hrvati boje jugoslavenske zastave - pitaju se jugoslavenski novinari
Proslavljenom biologu Facebook obrisao profil jer je napisao da muškarac ne bi trebao boksati sa ženama
Plenkovićev portal u ksenofobnom ispadu napao turiste, pridružio mu se i Index
Pobjednici i gubitnici
Tko je u Hrvatskoj proširio dezinformacije o alžirskoj boksačici? Mojmira Pastorčić
Johan Norberg: Što uzrokuje ljudski napredak?
Je li ovo najbolji ministar gospodarstva u povijesti RH?
Bastiat: Čovjek koji je postavljao neugodna pitanja
Postmodernistička ljevica i Palestina - ljubav na prvi hladnoratovski pogled
Bastiat: Javna potrošnja
Cjepiva spasila 150 milijuna dječjih života diljem svijeta u zadnjih 50 godina
Inflacija pada, a cijene rastu. Novinari se pitaju kako je to moguće
Tomašević se pjeni jer je Zagrepčanima ponuđena jeftinija distribucija plina
Bastiat: Novac, banka i kredit

Ima li smisla da država sufinancira bogataše pri kupovini luksuznih automobila?


Piše: Mario Nakić
Photo: Freepik/Youtube
22.2.2024.

Ima li smisla da država sufinancira bogataše pri kupovini luksuznih automobila?

Ima li smisla da država sufinancira bogataše pri kupovini luksuznih automobila?


Piše: Mario Nakić
Photo: Freepik/Youtube
22.2.2024.

Ovo je tipični primjer politike kojom država uzima od sirotinje da bi dala bogatima

Protivnici slobodnog tržišta mogu se svrstati u dvije kategorije: 1) ideološki marksisti kojima nedostaje razumijevanje osnova ekonomije i 2) sebični mutikaše koji imaju osobnu materijalnu korist od državnog intervencionizma na štetu većeg dijela populacije. Nakon malo guglanja saznao sam da Hrvoje Prpić, junak iz jučerašnjeg članka, nije neki nasumični lik koji se brine o dobrobiti građana. Po društvenim mrežama vodi propagandu protiv slobodnog tržišta radi vlastite materijalne koristi. Naime, riječ je o predsjedniku udruge Strujni krug koja se zalaže za "poboljšanje prava vozača električnih vozila u Hrvatskoj".

To se u praksi svodi na žicanje Vlade za "poticaje" ili, prostim rječnikom - uzimanje od sirotinje da bi dali bogatašima.

Ovo nije pretjerivanje. Nova električna vozila, i to ona koja se reklamiraju kao "pristupačna", koštaju oko 40.000 eura. Fond za zaštitu okoliša (državna agencija koja raspolaže novcem otetim sirotinji) ove godine za sufinanciranje privatnih kupaca pri kupovini električnih vozila "osigurao" je 15 milijuna eura. Svaki kupac električnog automobila, koji bude dovoljno brz prilikom apliciranja, dobit će 9.000 eura subvencije. To znači da morate imati oko 30.000 eura vlastite ušteđevine ili viška u vašem budžetu da biste ušli u društvo "subvencioniranih". To si u Hrvatskoj može priuštiti samo bogatiji sloj. Prosječni građani s oko 1.000 eura mjesečnih primanja možda bi se mogli aplicirati tek ako podignu gotovinski kredit u banci, a na taj način država zapravo pomaže bankama.

I sam gospodin Prpić, koji traži državne subvencije za automobil i od građana traži razumijevanje, hvali se da lijepo živi i dobro zarađuje.



Da se razumijemo, neka čovjeku ide. Neka zaradi što više. Ja mu želim sreću i puno para. Ali ne vidim nikakvog razloga da se novcem od poreza pomaže ljudima kojima očito ništa ne fali.

Nemam ništa protiv toga da država pomaže socijalno ugroženima; kad netko izgubi posao, da nekoliko mjeseci prima naknadu koja će mu/joj pomoći dok ne nađe novi posao. Smatram da je opravdana financijska pomoć osobama s invaliditetom koja bi trebala biti i znatno veća nego danas. Država treba povećati mirovine i dječji doplatak. Ukratko, nemam ništa protiv socijalnih politika koje će pomoći preživljavanju onih kojima pomoć zbilja treba. Ali da država financijski pomaže bogatašima pri kupovini skupih i luksuznih automobila - to je totalna ludost koja se ne može nikako opravdati.

A ipak, evo, događa se. Dok umirovljenici jedva preživljavaju, dok je dječji doplatak smiješno nizak, dok osobe s invaliditetom žive kao građani drugog reda - država IMA novca da bogatašima sufinancira kupovinu luksuznih automobila.

Kako to da nitko nije postavio pitanje koje se nekako samo od sebe nameće - zašto? Postoji li bilo kakvo opravdanje? Jasno je da je to dio "zelenog New Deala" kojim europski birokrati misle da će zaustaviti prirodni proces klimatskih promjena. Mislim da ne treba ni objašnjavati koliko je to suluda ideja. No, čak i da ima smisla, čak i da treba nekako potaknuti prelazak na električna vozila, onda postoje puno bolji, pravedniji i efikasniji načini da se to postigne.

Na primjer, država bi mogla, ako već ima toliko novca viška i za bacanje, financirati infrastrukturu za električna vozila. Postaviti veći broj punjača na što više mjesta. Jer upravo slaba i neefikasna infrastruktura je jedno od glavnih pitanja koje može odvratiti prosječnog vozača od prelaska na električno vozilo. Birokrati misle da će prvo građani masovno prijeći na novu tehnologiju, a tek onda će brinuti o infrastrukturi, umjesto da je obratno.

Čak i ako imate 30.000 eura viška i odlučili ste prijeći na električno vozilo, malo dugoročnije planiranje moglo bi vas od toga lako odgovoriti. Što nakon par godina, ako ga poželite promijeniti? Koliko ćete moći dobiti za njega na tržištu? Budući da država subvencionira nova vozila, za rabljeni električni automobil neće biti potražnje i sigurno nećete moći postići dobru cijenu. Drugim riječima, bacili ste onih 30.000 eura iako ste bili sretni što vam je država "dala" 9.000. Nakon nekoliko godina, to vrijedi gotovo ništa. To je još jedna negativna posljedica državne intervencije.

Ovo je još jedan primjer kako "zelene" politike lijevih opcija, koje su objeručke prihvatile i europske stranke desnog centra, zapravo se svode na uzimanje siromašnima da bi se dalo bogatima. "Zeleni New Deal" brzo će se pokazati ne samo kao totalni fijasko koji neće ni približno postići željene efekte o sprječavanju klimatskih promjena, nego će još i povećati ekonomsku nejednakost - razliku između bogatih i siromašnih.

Ocijeni članak

Sadržaj Liberala mogu ocjenjivati samo registrirani članovi. Učlanite se ovdje.

Sviđa ti se članak? Podrži Liberal!

Podrži neovisno novinarstvo: učlani se ili doniraj Udruzi "Liberal.hr" koliko želiš/možeš za razvoj ove platforme.
IBAN: HR5923900011101229527
Model: 00, poziv na br. prim.: 2222
(za donatore iz inozemstva SWIFT/BIC: HPBZHR2X)
Ako koristite mobilnu aplikaciju za bankarstvo jednostavno uslikajte ovaj barkod i unesite željeni iznos.

O autoru

MARIO NAKIĆ
Mario Nakić je novinar, poduzetnik, web developer i programer. Osnivač Liberala. Voli pisanje, filozofiju, PHP i javu. Klasični liberal bez kompromisa.
Više od istog autora
VIŠE O TEMI:
VIŠE IZ RUBRIKE:

Komentiraj članak

Komentirati na portalu mogu samo registrirani članovi. Učlanite se ovdje.
Mala škola liberalizma
Udruga Liberal.hr
O Udruzi Liberal.hr
Udruga Liberal.hr osnovana je s ciljem promicanja osobnih i ekonomskih sloboda u Republici Hrvatskoj. Djeluje prvenstveno preko ovog portala. Liberal je od svoga početka 2016. do danas dao značajan doprinos u raspravama oko javnih politika uvijek štiteći prava i slobode građana. Naša misija je educirati javnost i podizanje svijeti o građanskim pravima i posljedicama koje određene politike mogu imati na njihove živote. Više o radu i ciljevima udruge možete pročitati ovdje.

Ako želite i možete doprinijeti radu Udruge - bilo svojim aktivnostima i zalaganjem ili bar uplaćivanjem godišnje članarine, kliknite ovdje i ispunite pristupnicu za učlanjenje.
Doniraj
Ovaj portal financira se dobrovoljnim članarinama i donacijama naših čitatelja. Pomozite nam da budemo još bolji, postanite jedan od naših donatora!

Donirati nam možete preko Paypala - klikom ovdje ili preko e-bankarstva, ako skenirate ovaj barkod:



Za broj žiroračuna i ostale informacije kliknite ovdje.