Vezani članci:
Dok Europljani bojkotiraju Teslu, švedski mirovinski fond baš sada masovno kupuje dionice
Kako državni poticaj utječe na cijenu proizvoda na tržištu - primjer Tesla automobila
Korupciju je lakše spriječiti nego liječiti: Tko će imati hrabrosti ukinuti potpore i poticaje?
Spasimo hrvatsku poljoprivredu, ukinimo subvencije!
Tko je tu lud? Novcem iz proračuna potiču proizvodnju šećerne repe, a onda oporezuju proizvode sa šećerom
Nejednakosti u EU mogu se smanjiti oslobađanjem tržišta
Hrvatska ima jedan problem koji se može riješiti samo u Bruxellesu, a nijedan političar ga ne želi spomenuti
Kako francuska opsjednutost poljoprivredom utječe na francusko gospodarstvo, EU i puno šire
Misterij oglasa za posao s 28 godina radnog staža: odgovor je vrlo jednostavan...
Ovo je najpravedniji način dodjele EU poticaja privatnim tvrtkama
Razbijanje mita o neodrživosti mljekarstva u Hrvatskoj
Ovi likovi zaboravljaju da poljoprivreda nije državna služba
Zemlja niskih plaća i socijalne pomoći, 2. dio: Subvencije
Vlada vas potiče da kupite nekretninu kako bi vas zadržala i oporezivala
Kako su poticaji uništili hrvatsko selo
Bernardićeva ideja o 40% domaćih proizvoda nema ekonomske logike
Danska će uskoro prestati poticati obnovljive izvore energije
Bijela kuća priprema subvencije za farmere koje će pogoditi Trumpovi trgovinski ratovi
Kako Vladine 'antiinflacijske mjere' ustvari potiču inflaciju
Frederic Bastiat: Treba li država subvencionirati umjetnost?
Jutarnji se čudi astronomskim cijenama subvencioniranih radova
Subvencioniranje najma je suluda mjera koja će pomoći samo najmodavcima
Preraspodjela je uvijek loša ideja - Hayekova lekcija koju vrijedi ponoviti
Ljevica traži od HDZ-a više subvencija za privatnike i nove poreze za radnike
Objavljeno istraživanje: Subvencije stambenih kredita podižu cijene nekretnina
Plenkovićeva vlada se usred krize ponaša kao pijani milijarder, država na sigurnom putu za bankrot
Jesu li Hrvati slabi na bahate bukadžije?
Štromar je stvarno legenda: Hvali se što je još više mladih obitelji namamio da podignu kredit u banci
Ako Vlada pomogne Uljaniku, morat će i svima ostalima
Taktika mućenja vode: Jesu li brodogradilišta stvarno ʼplatila poreza državi više od primljenih subvencijaʼ?
Novo na Liberalu:
10 istina o Gazi koje nitko ne želi čuti
Saborski zastupniče, i Srbi su građani RH. I oni biraju gradonačelnika Vukovara baš kao i Hrvati
Inflacija u Hrvatskoj opet raste - a u Eurozoni pala ispod 2 posto
Kako su austrijski ekonomisti uništili Marxa i promijenili ekonomsku znanost
Evo kako bi izgledali rezultati u Splitsko-dalmatinskoj županiji bez Zagore
Umjesto kazne za neizlazak na izbore, DIP treba uvesti elektroničko glasanje i produžiti rad birališta
Analiza lokalnih izbora 2025.: Bravo za Rijeku, šteta za Split!
Od 'DDR Švedske' do jedne od najotvorenijih zemalja svijeta: Kako su reforme 1990-ih preoblikovale skandinavsku zemlju
RTL i 24 sata svake godine ponavljaju iste pobijene dezinformacije o njihovom prosvjedu 2016.
Taco Bell stiže u Hrvatsku - uz potporu javnog EU novca, za 'zelenu tranziciju' i 'uključivost'
Ovi poduzetnici bore se protiv Trumpovih carina na sudu: 'Carine su ubojice malih biznisa'
Ludwig von Mises: Uvod u 'Liberalizam' - treće englesko izdanje
Tomašević opet mulja: Nije istina da je u upravu ZG holdinga imenovao samo nestranačke ljude
Zašto Klasić i drugovi ne dovedu Bajagu u Sisak o svome trošku?
Urednica Indexa objavila lažne i netočne podatke o Argentini
Hrvatski BDP stagnira, susjedi ulaze u recesiju. Što vlada treba učiniti?
Elon Musk i Rand Paul razočarani Trumpovim 'velikim, prekrasnim zakonom' o porezu i javnoj potrošnji
Tomašević i mediji rugaju se MSR koja je dala točan odgovor na pitanje o Bandiću
Mogu li loše i opasne ideje prevladati na slobodnom tržištu ideja?
Umjesto nižih poreza, javna stanogradnja je apsolutni hit lokalnih izbora. Kako će to izgledati u praksi?
Minimalac: mitovi, činjenice i posljedice
Revolucija jede svoju djecu: Ljevičarska zvijezda David Hogg je nova žrtva woke feminizma
Danci pronašli 'nepoznat materijal' među uvezenim komponentama za solarne panele i vjetroturbine
HUP traži reviziju zakona o neradnoj nedjelji i ukidanje kontrole cijena
Musk odgovorio na napade Billa Gatesa. Većina medija izostavila ključni dio
Švicarci birali najgluplji zakon godine: prijedlog da policija bude bez oružja uvjerljivo pobijedio
Plenkovićev fact checker potvrdio teoriju zavjere o indoktrinaciji iz Bruxellesa
Dalija Orešković je miljama udaljena od centra, s liberalizmom nema veze, a građanski odgoj bi joj dobro došao
Rinčić najavila smanjenje poreza. Indexov novinar: 'To će smanjiti gradske prihode'
Slab odaziv glasača nije dokaz nezainteresiranosti nego nečeg puno goreg

Ima li smisla da država sufinancira bogataše pri kupovini luksuznih automobila?


Piše: Mario Nakić
Photo: Freepik/Youtube
22.2.2024.

Ima li smisla da država sufinancira bogataše pri kupovini luksuznih automobila?

Ima li smisla da država sufinancira bogataše pri kupovini luksuznih automobila?


Piše: Mario Nakić
Photo: Freepik/Youtube
22.2.2024.

Ovo je tipični primjer politike kojom država uzima od sirotinje da bi dala bogatima

Protivnici slobodnog tržišta mogu se svrstati u dvije kategorije: 1) ideološki marksisti kojima nedostaje razumijevanje osnova ekonomije i 2) sebični mutikaše koji imaju osobnu materijalnu korist od državnog intervencionizma na štetu većeg dijela populacije. Nakon malo guglanja saznao sam da Hrvoje Prpić, junak iz jučerašnjeg članka, nije neki nasumični lik koji se brine o dobrobiti građana. Po društvenim mrežama vodi propagandu protiv slobodnog tržišta radi vlastite materijalne koristi. Naime, riječ je o predsjedniku udruge Strujni krug koja se zalaže za "poboljšanje prava vozača električnih vozila u Hrvatskoj".

To se u praksi svodi na žicanje Vlade za "poticaje" ili, prostim rječnikom - uzimanje od sirotinje da bi dali bogatašima.

Ovo nije pretjerivanje. Nova električna vozila, i to ona koja se reklamiraju kao "pristupačna", koštaju oko 40.000 eura. Fond za zaštitu okoliša (državna agencija koja raspolaže novcem otetim sirotinji) ove godine za sufinanciranje privatnih kupaca pri kupovini električnih vozila "osigurao" je 15 milijuna eura. Svaki kupac električnog automobila, koji bude dovoljno brz prilikom apliciranja, dobit će 9.000 eura subvencije. To znači da morate imati oko 30.000 eura vlastite ušteđevine ili viška u vašem budžetu da biste ušli u društvo "subvencioniranih". To si u Hrvatskoj može priuštiti samo bogatiji sloj. Prosječni građani s oko 1.000 eura mjesečnih primanja možda bi se mogli aplicirati tek ako podignu gotovinski kredit u banci, a na taj način država zapravo pomaže bankama.

I sam gospodin Prpić, koji traži državne subvencije za automobil i od građana traži razumijevanje, hvali se da lijepo živi i dobro zarađuje.

Ima li smisla da država sufinancira bogataše pri kupovini luksuznih automobila?

Da se razumijemo, neka čovjeku ide. Neka zaradi što više. Ja mu želim sreću i puno para. Ali ne vidim nikakvog razloga da se novcem od poreza pomaže ljudima kojima očito ništa ne fali.

Nemam ništa protiv toga da država pomaže socijalno ugroženima; kad netko izgubi posao, da nekoliko mjeseci prima naknadu koja će mu/joj pomoći dok ne nađe novi posao. Smatram da je opravdana financijska pomoć osobama s invaliditetom koja bi trebala biti i znatno veća nego danas. Država treba povećati mirovine i dječji doplatak. Ukratko, nemam ništa protiv socijalnih politika koje će pomoći preživljavanju onih kojima pomoć zbilja treba. Ali da država financijski pomaže bogatašima pri kupovini skupih i luksuznih automobila - to je totalna ludost koja se ne može nikako opravdati.

A ipak, evo, događa se. Dok umirovljenici jedva preživljavaju, dok je dječji doplatak smiješno nizak, dok osobe s invaliditetom žive kao građani drugog reda - država IMA novca da bogatašima sufinancira kupovinu luksuznih automobila.

Kako to da nitko nije postavio pitanje koje se nekako samo od sebe nameće - zašto? Postoji li bilo kakvo opravdanje? Jasno je da je to dio "zelenog New Deala" kojim europski birokrati misle da će zaustaviti prirodni proces klimatskih promjena. Mislim da ne treba ni objašnjavati koliko je to suluda ideja. No, čak i da ima smisla, čak i da treba nekako potaknuti prelazak na električna vozila, onda postoje puno bolji, pravedniji i efikasniji načini da se to postigne.

Na primjer, država bi mogla, ako već ima toliko novca viška i za bacanje, financirati infrastrukturu za električna vozila. Postaviti veći broj punjača na što više mjesta. Jer upravo slaba i neefikasna infrastruktura je jedno od glavnih pitanja koje može odvratiti prosječnog vozača od prelaska na električno vozilo. Birokrati misle da će prvo građani masovno prijeći na novu tehnologiju, a tek onda će brinuti o infrastrukturi, umjesto da je obratno.

Čak i ako imate 30.000 eura viška i odlučili ste prijeći na električno vozilo, malo dugoročnije planiranje moglo bi vas od toga lako odgovoriti. Što nakon par godina, ako ga poželite promijeniti? Koliko ćete moći dobiti za njega na tržištu? Budući da država subvencionira nova vozila, za rabljeni električni automobil neće biti potražnje i sigurno nećete moći postići dobru cijenu. Drugim riječima, bacili ste onih 30.000 eura iako ste bili sretni što vam je država "dala" 9.000. Nakon nekoliko godina, to vrijedi gotovo ništa. To je još jedna negativna posljedica državne intervencije.

Ovo je još jedan primjer kako "zelene" politike lijevih opcija, koje su objeručke prihvatile i europske stranke desnog centra, zapravo se svode na uzimanje siromašnima da bi se dalo bogatima. "Zeleni New Deal" brzo će se pokazati ne samo kao totalni fijasko koji neće ni približno postići željene efekte o sprječavanju klimatskih promjena, nego će još i povećati ekonomsku nejednakost - razliku između bogatih i siromašnih.

Podijeli s prijateljima
Bez filtera
Bez filtera

Ocijeni članak

Sadržaj Liberala mogu ocjenjivati samo registrirani članovi. Učlanite se ovdje.

Sviđa ti se članak? Podrži Liberal!

Podrži neovisno novinarstvo: učlani se ili doniraj Udruzi "Liberal.hr" koliko želiš/možeš za razvoj ove platforme.
Paypal
IBAN: HR5923900011101229527
Model: 00, poziv na br. prim.: 2222
(za donatore iz inozemstva SWIFT/BIC: HPBZHR2X)
Ako koristite mobilnu aplikaciju za bankarstvo jednostavno uslikajte ovaj barkod i unesite željeni iznos.
Barkod za donacije

O autoru

Mario Nakić
MARIO NAKIĆ
Mario Nakić je novinar, poduzetnik, web developer i programer. Osnivač Liberala. Voli pisanje, filozofiju, PHP i javu. Klasični liberal bez kompromisa.
Više od istog autora
VIŠE O TEMI:
VIŠE IZ RUBRIKE:

Komentiraj članak

Komentirati na portalu mogu samo registrirani članovi. Učlanite se ovdje.
Mala škola liberalizma
LIBERAL NA DRUŠTVENIM MREŽAMA:
X
Instagram
Youtube
Netcom