Piše: Mario Nakić
23.5.2019.
Prosječna ocjena čitatelja: 5
Piše: Mario Nakić
23.5.2019.
Prosječna ocjena čitatelja: 5
Nije lako biti ljevičar u Hrvatskoj; zalagati se za što veću državnu kontrolu nad svime, a pogotovo gospodarstvom, u situaciji kad je ona ovdje daleko veća nego u civiliziranom svijetu. Htjeli bi naprijed, ali primjeri iz civilizacije ne idu u prilog njihovoj ideologiji i politikama.
Mirela Holy, kandidatkinja SDP-a za EU parlament, na Twitteru je objavila članak o modernizaciji željezničkog putničkog prijevoza u Japanu (koja je u tijeku već desetljećima). Japanci, naime, počinju testirati novi "vlak-metak" Alfa-X. Uz članak, Holy je napisala:
"Dok u cijelom svijetu vlakovi postaju sve brži, u Hrvatskoj su sve sporiji. Uspjeh se ne događa slučajno, treba malo i planirati, dugoročno planirati..."
Gospođa Holy je potpuno u pravu; i što se tiče usporedbe HŽ-a sa željeznicama na Zapadu (i Dalekom istoku), i što se tiče planiranja. Samo što u ovom slučaju nije riječ o državnom planiranju.
Japan je liberalizirao željeznički putnički promet još 1987. godine i korporacija Japan Railways Group (Japanske željeznice) danas je u cijelosti u privatnom vlasništvu. Iako nije jedina (ima još nekoliko manjih privatnih kompanija), ta korporacija danas drži veći dio japanskog tržišta željezničkog prijevoza. I ovaj projekt - vlak-metak Alpha-X - je njihov.
Holy je tako, vjerojatno nesvjesno, priznala da je privatni sektor efikasniji i sposobniji dugoročno planirati u interesu građana od države. Jer u Hrvatskoj, za razliku od Japana, država i dalje ima monopol na željeznički putnički prijevoz.
Iako Europska komisija još od početka pristupnih pregovora o ulasku u EU traži od Hrvatske da provede liberalizaciju tržišta željezničkog prijevoza, zbog nesposobnosti naših vlada i straha HŽ-a to se konstantno odgađa. Zanimljivo, naša država je ipak uspjela provesti liberalizaciju na tržištu teretnog željezničkog prijevoza, što je rezultiralo poboljšanjem poslovanja tvrtke HŽ Cargo - morala se prilagoditi novoj situaciji kad je dobila konkurenciju.
Bez sumnje, jednom kada država skupi dovoljno hrabrosti i pristane na liberalizaciju tržišta putničkog željezničkog prijevoza, ista stvar će se dogoditi i HŽ Putničkom prijevozu, odnosno onda će morati poboljšati svoje usluge ili će ih pokositi konkurencija. Što god se dogodilo, u tom slučaju pobjeđuju građani - korisnici usluge.
Nisam siguran da je Holy imala tu namjeru - možda ona misli da je željeznički putnički prijevoz u cijelom svijetu kao kod nas pod upravom države - ali ona je zapravo pozvala na liberalizaciju tržišta. A liberalizacija će u konačnici, kao što je to bio slučaj i u Japanu, dovesti do privatizacije glavne željezničke korporacije. Jer privatni sektor je efikasniji u zadovoljavanju želja korisnika od države.