Nema pljačke, pronevjere, krvi, prostakluka ni kukanja. Dakle, nije zanimljivo...

FOTO: Facebook/Youtube
23.11.2018.
ČITATELJI OCIJENILI
5

Nenad Bakić i Mate Rimac dokaz su da nema uspješnog poduzetništva bez inovativnosti i vizije. Vizije za bolje društvo.
PIŠE: MARIO NAKIĆ

Nema pljačke, pronevjere, krvi, prostakluka ni kukanja. Dakle, nije zanimljivo...

Nenad Bakić i Mate Rimac dokaz su da nema uspješnog poduzetništva bez inovativnosti i vizije. Vizije za bolje društvo.
PIŠE Mario Nakić

Živimo u zemlji gdje su glavne zvijezde političari. O njima svi pričaju, svi ih znaju i njihove nam se face smiješe s naslovnica na kioscima i internetskim portalima. O televiziji da i ne govorim. Uz političare tu i tamo zablista neki nogometaš ili starleta. Ima i poznatih "poduzetnika", o takvima čitamo redovito u crnoj kronici. Poduzetništvo je mainstream kad netko pronevjeri milijarde kuna, naravno, porijeklom iz državnog proračuna, kad se nađe pod istragom DORH-a ili je u bijegu od pravosudnih organa RH.

Stoga nije ni čudo što je percepcija poduzetništva u Hrvatskoj na niskoj grani. Postaje li čovjek poduzetnik zato da bi što prije zgrnuo brdo love i kupio bijesni automobil ili da bi napravio pozitivne promjene za zajednicu? Sad će netko reći "kakva zajednica, to je privatni biznis, ljudi su poduzetnici radi sebe". To je samo djelomično točno jer svaki poduzetnik, da bi postao uspješan, mora svojom aktivnošću prvo učiniti neke pozitivne promjene za društvo, a to znači da poduzetništvo često zahtijeva visoku dozu inovativnosti i želje za poboljšanjem života DRUGIH ljudi, a ne samo vlastite situacije. Naravno, pričam o poduzetništvu kakvo bi ono trebalo biti, a ne lopovluku temeljenom na kriminalnom pljačkanju poreznih obveznika u sprezi s političarima na vlasti.

Da skratim priču, prosječni građanin RH će teško moći točno odgovoriti na pitanje tko je Nenad Bakić, ali će sasvim sigurno znati tko je Ivo Sanader ili Ivica Todorić. Potonja dvojica su čak heroji za dobar dio stanovništva. Čak i mnogi koji to neće javno priznati, u sebi im se dive što su ostvarili "hrvatski san".

Ima u Hrvatskoj požrtvovanih i inovativnih poduzetnika koji su uspješni zato što svojim radom čine naše društvo boljim, ali o njima nećemo često čitati u novinama ili ćemo takve članke preskočiti. Nema krvi, nema lopovluka, nema prostačina, nema niskih strasti, nema kukanja - dakle, ništa zanimljivo. Ali svijet prepoznaje.

Financial Times u listu top 100 ljudi koji čine pozitivne promjene u Europi uvrstio je dva Hrvata. Nije riječ o Luki Modriću (mada se i njegovim postignućima svakako treba diviti), nije uvrstio Andreja Plenkovića, Davora Bernardića, Ivana Pernara niti Gordana Marasa. Uvrstio je Nenada Bakića i Matu Rimca, ljude na čiji spomen će većina u Hrvatskoj reći "da, poznato mi je ime...odnekud...".

Hrvatski mediji su to dosljedno popratili, tako da se ne može reći da je njihov uspjeh neprimjećen u Hrvatskoj, ali nažalost interes javnosti za ovakve vijesti nije ni približno koliki bi trebao biti. Riječ je o ljudima o kojima treba više pričati, koje se treba više pitati i u koje se trebamo ugledati.

Kad kažem da privatni poduzetnici, a ne političari, mijenjaju društvo nabolje, to nije samo puka fraza. Primjer Nenada Bakića je živi dokaz kako privatno poduzetništvo zapravo funkcionira i utječe na naše živote. Kad je 2000. godine pokrenuo portal MojPosao kao prvi internetski servis za spajanje tražitelja i ponuđača radnih mjesta u Hrvatskoj, to je bila prava revolucija za hrvatsko tržište rada. Tim je potezom učinio više za smanjenje nezaposlenosti od svih mjera svih dosadašnjih hrvatskih vlada zajedno. Ljudi su shvatili koliko je državni zavod za zapošljavanje beznačajan i gotovo nepotreban, birokratski ured za statističko popisivanje podataka. Privatni sektor je omogućio brzo i lako pronalaženje posla kakav želimo naći.

I sve što je učinio kasnije, od ulaganja vlastitog novca u perjanice hrvatskog gospodarstva do pokretanja neprofitne organizacije u koju je također uložio vlastiti novac kako bi direktno pomogao zajednici u onom najbitnijem - znanju - samo je logični nastavak njegovog vizionarskog rada. Tko zna koliko će još realnih promjena potaknuti, a da velika većina neće imati pojma kome to mogu zahvaliti.

Znanje je stvarno bitno, ono je najvrjedniji resurs koji nacija može posjedovati jer je najbolje jamstvo da će u budućnosti napredovati i gospodarski, i društveno, i kulturno. Gospodin Bakić to dobro razumije i baš zato se posljednjih godina aktivno bavi inovacijama u području digitalne edukacije djece i mladih. Bakić je prvenstveno vizionar i inovator, a tek onda poduzetnik (iako sva tri pojma vrlo često idu u paketu, no čini mi se da je to potrebno često naglašavati dok ljudima ne sjedne). Pokušali su ga oblatiti na razne načine, od salonskih ljevičara iz državno financiranih medija do samoprozvanih domoljuba koji su aktivno sudjelovali u stvaranju i razvoju ovakve hrvatske politike kakvoj danas svjedočimo. Pokušali su i pokušavat će opet zato što je Bakić simbol onoga što oni preziru - privatnog poduzetništva kakvo ono treba biti.

Bakićev trud prepoznao je i veliki Google te u njegov najnoviji projekt - pretvaranje knjižnica u digitalne centre - ulaže 250.000 dolara. Je li to dovoljno da postane top zvijezda u našoj maloj zemlji? Trebalo bi biti, ali teško.

Slično je i kod Mate Rimca. Tko bi rekao da će jedna mala Hrvatska, koja je postigla samostalnost prije manje od tri desetljeća, postati svjetski poznata po proizvodnji revolucionarnih i elitnih automobila? Umjesto komentara "mi od toga ništa nemamo jer si ne možemo priuštiti takav automobil" trebali bismo razmisliti o onome što je Rimac stvorio vlastitim umom, vizijom i odlučnošću. To bi nam svima trebao biti dokaz da se može i da nitko nema opravdanja.

Možda je vrijeme da Hrvati konačno podvuku crtu i promijene svijest o poduzetništvu i njegovoj svrsi. Ona je humana, plemenita i da je više takvih poduzetnika s vizijom i voljom u ovoj zemlji, vjerujte da bi malo tko znao tko je Andrej Plenković, a tko Gordan Maras i što su si jučer rekli u Saboru. Nikoga ne bi bilo briga. Oni će proći, za njima neće ostati nikakve bitne promjene, a poduzetnici koji guraju društvo naprijed za sobom ostavljaju svijet malo bolji i drukčiji nego što je bio prije njih.

Treba nam više Bakića i Rimaca, a manje populista i političara u našim životima. Bakić i Rimac trebaju nam biti uzori, i nama i našoj djeci. To je Hrvatska koja ide naprijed.

 

Sviđa ti se članak? Podrži rad kolumnista Liberala!
VIŠE IZ RUBRIKE:
EKONOMIJA
DRUŠTVO
HRVATSKA
O autoru
Mario Nakić je novinar, poduzetnik, web developer i osnivač Liberala. Voli pisanje, logiku, PHP i javu. Klasični liberal bez kompromisa. >>VIŠE
Novo na Liberalu

Ekonomija

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Humanitarna organizacija Oxfam izašla je u javnost s istraživanjem koje obmanjuje javnost. Mediji su nasjeli.

Superbogati su u 2018. postali još bogatiji. A što je sa siromašnima?

Ljudska prava

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Ne morate doslovno ništa činiti. Samo budite bijeli, muškog roda, po mogućnosti kršćani. To je sve što je potrebno za sočnu priču koja će vas prikazati kao Hitlera.

Ugledni mediji i borci za socijalnu pravednost na društvenim mrežama u misiji da vam unište život

Zanimljivosti

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Informer i Srpski telegraf su u 265 navrata najavljivali ratove - uglavnom s Hrvatima ili Albancima. Putin je na naslovnici Informera izašao 60 puta, svaki put u pozitivnom svjetlu.

Prednjače Putin, ʼustašeʼ i ʼŠiptariʼ: Tri srpska tabloida u prošloj godini proizvela 700 lažnih vijesti na naslovnicama

Politika

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Ako se Vlada stvarno želi boriti protiv lažnih vijesti, onda će prvo krenuti od svojih ministara i drugih dužnosnika.

Vlada RH je najčešći izvor lažnih vijesti u Hrvatskoj. I sad ona kreće u borbu protiv lažnih vijesti...

Društvo

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Svjedoci smo povratka retorike s početka 1990-ih iako nema rata, nema nikakve prijetnje ratom, a Srba je višestruko manje.

Podsjetnik domoljubima: Ova država je protjerala više Hrvata nego srbočetnici i JNA

Zanimljivosti

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Neki američki mediji su objavili, a prenio je i hrvatski portal Index, da su učenici katoličke škole u Kentuckyju zastrašivali Indijanca u Washingtonu. Istina je prilično drugačija...

Istina o mladim katolicima, Indijancu i ruganju

Politika

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Njegov scenski nastup začinjen glumljenjem žrtve više je nego licemjeran kad uzmemo u obzir što pripadnici srpske manjine zbog njegove politike proživljavaju.

Pupovcu je fotelja draža od vlastitog naroda

Škola

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Mill je proslavljeni engleski filozof koji je bio šampion obrane nekih osobnih sloboda. Ali nije bio dosljedan...

Mill vs. Mises ili liberalizam protiv liberalizma

Zanimljivosti

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Mi vidimo dobro u muškarcima - poruka je koju svojim budućim kupcima šalje Egard Watches.

OVO se zove marketing usmjeren prema muškarcima: Kompanija za luksuzne satove odgovorila Gilletteu (video)

Ekonomija

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Trebamo se zapitati što nam je važnije. Je li nama u interesu da susjedu crkne krava ili da i mi i oni imamo više mlijeka?

Dva ključna razloga zašto Hrvatska treba poduprijeti ulazak Srbije u EU

Zanimljivosti

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Nije trebalo dugo čekati, na Youtubeu se pojavio odgovor na feminističku reklamu Gillettea.

ʼThe Best She Can Getʼ: Odgovor na Gillette reklamu je brutalan (video)

Ekonomija

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Danski ekonomski think thank objavio je analizu u kojoj na 20 stranica uspoređuju dansko i američko gospodarstvo.

Danskim ekonomistima prekipjelo: ʼDanska nije socijalistička, imamo veće ekonomske slobode od SAD-aʼ

VIŠE TEKSTOVA
Popularno na Liberalu
PRIKAŽI VIŠE
Mala škola liberalizma
VIŠE IZ ŠKOLE
Newsletter
Upiši e-mail adresu:
IMPRESSUM | UVJETI KORIŠTENJA

LIBERAL NA DRUŠTVENIM MREŽAMA: