Piše: Mario Nakić
Photo: V. Jerković/Facebook
15.12.2024.
Prosječna ocjena čitatelja: 5
Piše: Mario Nakić
Photo: V. Jerković/Facebook
15.12.2024.
Prosječna ocjena čitatelja: 5
Stranka Fokus objavila je ime svoga kandidata za gradonačelnika Zagreba na izborima koji će biti održati na proljeće iduće godine. Hoće li Vedran Jerković, bivši hrvatski vaterpolo reprezentativac i sadašnji poduzetnik, biti dobar izazivač aktualnom gradonačelniku i njegovoj Možemo! ekipi koja već pušta korijenje u gradskim institucijama i tvrtkama? Za odgovor na to pitanje obratili smo se samom kandidatu, a vi ćete nakon ovog intervjua prosuditi sami.
* Tko je Vedran Jerković?
- Obiteljski čovjek, mali poduzetnik, sportaš, čovjek koji ne odustaje. Svojevremeno klupski prvak Europe i reprezentativni viceprvak Europe te nositelj najvišeg odlikovanja za sport – Reda Danice hrvatske s likom Franje Bučara. Borac za prava osoba s invaliditetom, ne podnosim nepravdu, vjernik. Pristupa sam da ništa nije nemoguće i takav mentalitet me vodi kroz život.
* Što Vas je potaknulo da se aktivno uključite u politiku?
- Zbog obiteljske situacije - višegodišnja borba sa sustavom zdravstva, školstva preko socijalne skrbi do prometa. Zatim nepravde u sportskim organizacijama na koje je politika stavila šapu.
No, kada govorimo o Zagrebu, moje cjeloživotno putovanje po Europi i svijetu i život sportaša u dvije države mi je dalo jasnu sliku Zagreba u odnosu na druge gradove iz čega se vidi da Zagreb nažalost desetljećima stagnira. Ima tu gradnje, ali nema smislenog razvoja grada s jasnom vizijom koju prati razvoj infrastrukture za koju građani uredno plaćaju poreze. Teško mi je to gledati, a kao sportaš imam taj natjecateljski duh gdje moram nešto učiniti da to promijenim. I zato se kandidiram za gradonačelnika Zagreba.
* Koje tri stvari biste prve promijenili u Zagrebu?
- Ima ih više od tri. Odmah bih krenuo u izgradnju podzemnih garaža jer uzalud nam zahtijevati korištenje javnog prijevoza kad nemate gdje ostaviti auto. Tražio bih od konzervatorske struke da trenutno olabave uvjete za unutarnju i pozadinsku rekonstrukciju zgrada, u sve škole i vrtiće bih ugradio pročišćivače zraka i tražio zakonsku izmjenu da se za ogrjev mogu koristiti samo drva koja su se sušila minimalno 12 mjeseci.
U Zagrebu se, naime, još uvijek 21 posto grada zimi grije na drva i takva vlažna drva koja nisu dovoljno suha prilično doprinose zagađivanju zraka.
Napravio bih ozbiljnu reviziju socijalnih politika, posebno kad su u pitanju osobe s invaliditetom i osobe koje im pomažu, kao i cjelovitu infrastrukturnu prilagodbu njihovim potrebama, uz gradnju jedinstvenog centra za potrebe osoba s invaliditetom, poteškoćama u razvoju ili intelektualnim poteškoćama. Volio bih to napraviti na mjestu postojećeg rugla Sveučilišne bolnice. Također, pomoćnici u nastavi će dobiti povećanje plaće za 100%. To je zanemariv trošak od oko 15-16 milijuna eura godišnje za grad i budžet veličine Zagreba.
Napravio bih i pritisak na vladu da se s državne razine osigura više milijardi eura za program Zagreb. Ako postoje programi za druge dijelove Hrvatske koje apsolutno podržavam, ne vidim zašto i Zagreb ne bi dobio investicije s nacionalne razine. Tu se stvara najviše vrijednosti i Zagreb zaslužuje da se dio tog novca vrati.
* Što najviše zamjerate državnoj, a što lokalnoj vlasti?
- Državnoj vlasti zamjeram maćehinski odnos prema Zagrebu. Ne samo trenutna, nego sve vlade u zadnjih nekoliko desetljeća nisu napravile niti jedan veći infrastrukturni projekt u Zagrebu, a u Zagrebu živi četvrtina građana Hrvatske. Naravno, tu je i neizostavna korupcija, ali i nametanje lošeg zakona o gospodarenju otpadom koji dodatno otežava taj ionako kompleksan problem.
Lokalnoj gradskoj vlasti zamjeram što muče grad svojom "degrowth" ideologijom, "rješenjima" koja to nisu, improviziranim potezima u svrhu PR-a koji građanima otežavaju život.
Jednima i drugima zamjeram pak ideološko ispiranje mozga. Napravili su branu bilo kakvoj literaturi liberalnog svjetonazora u svim obrazovnim ustanovama. Država je omogućila da fakulteti postanu bastioni marksizma, a Možemo kroz gradske odgojno-obrazovne institucije gura degrowth ideologiju u kombinaciji s rodnom ideologijom. Uvjeren sam da ljudi koji marljivo rade svaki dan po 8 sati ne žele ostavljati djecu u vrtićima i školama misleći si hoće li im netko tamo ispirati mozak s takvim opasnim glupostima.
* Tko će Vam biti zamjenik?
- Zamjenike ću predstaviti kasnije tijekom kampanje. Molim za malo strpljenja, idemo korak po korak u kampanji kako smo si zacrtali.
* Imate dijete s posebnim potrebama pa ste sigurno iz prve ruke upoznati s problemima osoba s invaliditetom. Što bi po Vama država i grad trebali više učiniti za osobe s invaliditetom?
- Osobe s invaliditetom su uvjerljivo najugroženija manjina u našem društvu. Ako osobe koje iz objektivnih razloga ne mogu participirati u društvu poput nas ostalih nisu nulta točka oko koje bi se svako društvo trebalo i moralo dogovoriti da im bude omogućeno i plaćeno sve što im je potrebno, onda su zaista uzalud heroji ginuli ’91. I treba napraviti upravo to – donijeti zakone i pravilnike kojima će se sve njihove potrebe financirati u 100-postotnom iznosu. Moja kćer s najtežim stupnjem invaliditeta i potpuno ovisna o tuđoj pomoći, dobiva od Grada Zagreba, koji raspolaže s 3 milijarde eura proračuna, 50 eura mjesečne pomoći dok istovremeno Grad financira parazitske udruge i pojedince (kao i država svoje interesne skupine) desetcima i stotinama milijuna eura novca poreznih obveznika za prodavanje magle.
* Vaš je brand Hvaroma - prirodna kozmetika. Kako je do toga došlo i kako s time napredujete?
- Vizija i nadahnuće moje supruge koja je veliki kreativac. Ona je imala točnu viziju što želi i kako napraviti drugačiju kozmetiku. Ime je pak došlo kao spoj riječi Hvar odakle vučem korijene, na kojem ljetujem već 45 godina i na kojem beremo samoniklo bilje za našu kozmetiku, i pojma "aroma" jer otok Hvar zaista predivno miriši. I nekako smo se idealno nadopunili – ona s kreativnošću, ja s operativom i vođenjem tvrtke.
To je zapravo tipična poduzetnička priča, puna uspona i padova, na koju smo ponosni. Jer kod nas nekako još uvijek postoji stigma pada ili pogreške. Osobno tvrdim da je poduzetniku pogreška najbolji prijatelj. I od onih početaka i "prelijevanja" iz šupljeg u prazno koju svaki mikro i mali poduzetnik prolazi, danas je Hvaroma prepoznatljiv brend koji se nalazi na policama jednog trgovačkog lanca.
Ali čvrsto smo s obje noge na zemlji, svjesni da se u životu stvari mijenjaju preko noći. Živimo skromno, tako i gradimo našu tvrtku, skromno i polako jer su nam životni troškovi zbog fizičkog stanja naše kćeri poprilično veliki i dosta sredstava koji bi ovako sigurno ulagali u nove proizvode ili marketing, odlazi za njezine potrebe. Ali nije nam naravno žao, mi smo sretni i zadovoljni. Poduzetništvo je maraton, ne sprint.
* Što bi Grad Zagreb trebao učiniti da olakša poslovanje malim poduzetnicima i obrtnicima?
- Za početak bi trebao prestati gledati na poduzetnike kao na nešto loše. Prestali bi s maltretiranjem, primjerice, ugostitelja. Nadalje, nema ništa loše ni u tome da poduzetnici rade za Grad, a tu onda svi trebaju imati jednaku priliku što sada nije slučaj. Usluge koje grad daje poduzetnicima moraju biti brže i jeftinije. Ne može se mjesecima čekati priključak za vodu za novu investiciju. A treba smanjiti i porez na dohodak te komunalni doprinos. Mikro poduzetnike i obrtnike bi trebalo u potpunosti osloboditi komunalne naknade. To je za Grad zanemariv prihod, a ako im damo zraka da narastu u veća poduzeća, vratit će nam višestruko.
* Kako riješiti problem visokih cijena nekretnina i najma u Zagrebu?
- Istovremeno iz 3 smjera:
Povećanje ponude – treba napraviti pametnije prostorno planiranje, dozvoliti gradnju više u visinu tamo gdje za to postoje infrastrukturni uvjeti, ali i širiti grad. Kao što je Većeslav Holjevac proširio grad preko Save, tako i sada treba nastaviti sa širenjem grada. Još uvijek ima mnogo mjesta za to.
Bolja infrastruktura – tu se prije svega misli na prometnu infrastrukturu, ali onda i na sve ostalo. Ako želimo povećati ponudu stanova, to se ne može učinit bez odgovarajuće prometne infrastrukture. I zato ćemo imati niz rješenja kako popraviti protočnost prometa i relativno brzo izgraditi nova rješenja, a to ću detaljno i konkretno objasniti kad krenem s predstavljanjem programa. Također je bitno uspostaviti kvalitetnu željezničku vezu s rubnim dijelovima Zagreba za što Zagreb ima sve preduvjete, kao i sa Zagrebačkom županijom kako bi ljudi mogli brže doći u grad pa bi se time smanjio pritisak na rast cijena nekretnina u gradu.
Povećanje kupovne moći građana je možda i najbolji put. To se može brzo napraviti kroz smanjenje poreza na dohodak, jer nema razloga da Zagrepčani plaćaju najviši porez u državi. Ali i kroz bolju poslovnu klimu koja privlači investicije pa samim time i bolje plaćena radna mjesta.
* Grad Zagreb financira seminar antikapitalizma i druge slične ideološke programe raznih ljevičarskih udruga. Bi li se to nastavilo i pod Vašom upravom?
- Ne, to bi svakako bilo na listi prioriteta kad je u pitanju racionalizacija poslovanja grada.
* Problem gužvi u prometu i nedostatka parkirnih mjesta - imate li za to rješenje bolje od aktualne gradske vlasti?
- Aktualna vlast nije riješila problem otpada, ali je zato barem podebljala problem parkirnih mjesta u Zagrebu. Mi ćemo taj problem rješavati kroz set brzih mjera. Povećat ćemo broj polazaka javnog prijevoza, napravit ćemo javni pritisak na ministra unutarnjih poslova da se u Zagrebu krene uvoditi red što se tiče poštivanja prometnih propisa jer su, samo za primjer, lijeva i desna traka Zelenog vala u Zagrebu postale besplatna parkirna mjesta za mnoge s upaljenih sva 4 pokazivača smjera. Odmah ćemo krenuti u gradnju desetaka garaža jer uzalud nama inicijative za korištenje javnog prijevoza kad nemate gdje ostaviti auto, a pogotovo na rubnim dijelovima grada.
Analizirat ćemo i nova rješenja poput rotacijskih parkinga, proširiti tramvajsku mrežu, prioritetno prema Velikoj Gorici jer drastično smanjujemo na taj način priljev vozila u Zagreb. S HŽ-om ćemo dogovoriti nova željeznička stajališta, prvenstveno na Zavrtnici koja je prostorno idealna za brzu izgradnju jer na tom području u krugu od 2 kilometra radi valjda 30.000 ljudi. Pa sad zamislite koji je to utjecaj na smanjenje količine vozila da možete ostaviti auto npr. u Gajnicama i doći za 12 minuta na Zavrtnicu. I u 16:30 poslijepodne biti opet u Gajnicama umjesto u 17:30 stojeći u kolonama. I imate win-win situaciju za svakoga, a ponajviše za HŽ putnički prijevoz kojem gotovo 50% prihoda čine sredstva ostvarena u zagrebačkom prstenu. Do kraja mandata ćemo napraviti ukopavanje ili izdizanje tramvajske pruge na kritičnim lokacijama u gradu po uzoru na Hannover ili Bielefeld kao primjer dobre prakse koji se pokazuje idealnim rješenjem za Zagreb.
Maksimalno ćemo lobirati i za gradnju željezničke pruge prema Samoboru, kao i za teretni prijevoz na zapadnom dijelu grada poput one koja već postoji na istočnom. To su sve itekako izvedivi projekti za grad budžeta 3 milijarde eura godišnje i uz još uvijek dostupnost EU fondova. To su samo neki potpuno realni i izvedivi projekti u području prometa. Bit će toga još, ali to ćemo objaviti prilikom predstavljanja programa.
* Da Vam je pištolj uperen u glavu i postavljeno pitanje: Možemo ili HDZ, što biste odgovorili?
- Ako gledamo politike koje provode, u suštini je to isti socijalizam i raspodjela novca produktivnog dijela društva povlaštenim kastama, samo što je u HDZ-u garniran s malo kvazi domoljubnog kolorita. Sve što Možemo traži, HDZ nacionalno izglasa jer ovakvu prešutnu i čvrstu koaliciju nismo vidjeli dugo u HR politici. Bilo kojem zagrebačkom gradonačelniku u ovom mandatu bi glavni državni inspektor već odavno zatvorio Jakuševac i poslao gradonačelnika u ropotarnicu povijesti jer bi imali u Zagrebu za 7 dana napuljski scenarij. Doduše, i s Jakuševcem smo na tragu toga. Da ne govorim o poništavanju natječaja za plin.
Tako da, ako bih zaista bio doveden u ne daj Bože takvu situaciju, bojim se da bi ona jako loše završila po mene.