Vezani članci:
Tomašević traži od HDZ-a kontrolu cijena taksi usluga. To je užasna ideja
Neki vozači Ubera prosvjeduju - protiv čega? Protiv osnova ekonomije
Liberalizacija taxi usluge u Pulu dovela veću konkurenciju i snizila cijene. Taksisti kukaju, korisnici zadovoljni
Sveta Nedelja ukida naknadu za taksiste i smanjuje paušal u turizmu na zakonski minimum
Licemjerje vodećih ljevičara: U javnosti hejtaju ʼnereguliraniʼ Uber, u stvarnosti ne mogu bez njega
Država je jednim udarcem ubila i Uber i taksi
Lokalni šerifi ljuti što više neće moći reketariti taksiste
Državna aplikacija za taxi - može li luđe?
Ova vlada nema političke volje za reforme. Svaku promjenu uvjetovala je EU
Taksisti dobili ravnopravnost s Uberom...I jako su ljuti zbog toga
Liberalizacija taksi usluga - najbolja odluka Vlade ove godine
Pogledajte dokumente iz 1930-ih: Hrvatski poduzetnici su i tada imali probleme s komorama i državom
U bilo kojoj civiliziranoj zemlji ministar Butković bi sad ponudio ostavku
Kad se već Vlada nije mogla oduprijeti našistima, hoće li moći Bruxelles?
Ekonomija dijeljenja i nova industrijska revolucija: Uberizirajmo sve!
Faktograf: ni F od fakta
Pernar opet pokazao da nema pojma o tržišnoj ekonomiji
Čuvari tradicije: Ponašaju se kao vladajuća kasta koja će drugima određivati pravila
Taksisti tvrde da su za poštivanje zakona, a oni ga krše
Ministarstvo gospodarstva: Uber se ne smije zabraniti, taksi se treba rasteretiti
Što bi se postiglo zabranom Uberove aplikacije?
Potpišite peticiju protiv zabrane Ubera u Hrvatskoj!
O povlaštenima i nedodirljivima - naše autoceste i naša taksi služba
Razumna ljevica shvaća da je Uber super
Frederic Bastiat: Peticija protiv Sunca
Živimo u jednopartijskom sistemu (i ovaj put smo sami krivi)
Rat protiv Ubera je rat protiv samozapošljavanja i radnih mjesta
Tradicionalni taksisti u paktu s đavlom: Kako otjerati Uber iz Hrvatske?
'Država i mafija idu skupa kao igra i Kinder jaje'
Dragi taksisti, prilagodite se! Konkurencija se ne pobjeđuje prijetnjama
Novo na Liberalu:
Ni HINA im ne može pomoći: Popularnost Demokrata u SAD-u pala rekordno nisko
Trumpova administracija 'greškom' deportirala nevinog čovjeka u zloglasni zatvor u Salvadoru
Varoufakis o presudi Le Pen: 'Liberalni establišment kao da želi ojačati neofašizam u Europi'
Ovo je najbrže rastuće gospodarstvo u Europi: Koja je tajna poljskog uspjeha?
Što kada feministica počini femicid?
70% Amerikanaca i 85% Grenlanđana protiv američkog preuzimanja Grenlanda
Tko će zaštititi ovog dečka od novinara?
Svijet postaje talac Trumpove taštine
Tomašević dramatizira bez razloga: Njegov GUP ne prolazi jer ignorira vlasnička prava
Europska komisija priprema ustupke za Trumpa: Smanjenje carina, ublažavanje regulacija i poreza
Nakon izbornog debakla njemački liberali raspravljaju o budućnosti FDP-a: Izviru ideološke podjele
Priuštivo stanovanje je ljepši naziv za pljačku
Uspon i pad japanskog gospodarstva u 20. stoljeću
Šef Sindikata Preporod naprasno otkazao suradnju s portalom Srednja.hr zbog kritičkog članka
Bijela kuća priprema subvencije za farmere koje će pogoditi Trumpovi trgovinski ratovi
Hrvatsko dizajnersko društvo se ozbiljno blamira oštrim priopćenjem protiv građana
Pregovori o koalicijskoj vladi u Njemačkoj: SPD traži od Merza da bude više kao Plenković
Ekonomska nejednakost - korijen zla?
Kako je Netflixova sci-fi serija navlažila feministice
Europska komisija se baš okomila na američke tehnološke kompanije: Kazne su vrtoglave
Grad Zagreb i Vlada se prepucavaju oko toga tko je zaslužan za obnovu koja traje već 5 godina i još nije gotova
Bolje spriječiti nego liječiti: Rat
Švicarci na referendumu odbili klimatsku agendu. Umjesto toga, traže da gotovina uđe u ustav
Europsku uniju ne treba demolirati nego reformirati. Ovo je prijedlog od 6 točaka
Bajruši na respiratoru: Argentina izašla iz recesije, u prošloj godini BDP porastao 2 posto
Desničari izrabljuju djecu za svoje totalitarne mokre snove
Učitelji ove godine nemaju apsolutno nikakvog opravdanja za štrajk
Smije li poslodavac u Hrvatskoj uopće dati otkaz radniku?
Indeks ekonomske slobode: Hrvatska malo napredovala, ali u jednoj kategoriji je očajna
Tragedija u Makedoniji nam je podsjetnik da neke regulacije jesu potrebne

Usprkos sudskoj odluci u Vladi i dalje inzistiraju da je Uber ilegalna platforma


Piše: Ivan Bertović
19.9.2017.
Prosječna ocjena čitatelja: 4

Usprkos sudskoj odluci u Vladi i dalje inzistiraju da je Uber ilegalna platforma


Piše: Ivan Bertović
19.9.2017.
Prosječna ocjena čitatelja: 4

Na pravnom fakultetu je u organizaciji studentske udruge ELSA (The European Law Students Association) održan okrugli stol pod naslovom “Taxi budućnosti” na temu usluga prijevoza i rasprava o postojećem zakonu koji regulira, između ostalog, taksi usluge. Okruglom stolu su pristupili predstavnik prometnog fakulteta doc. dr. sc. Marko Ševrović, predstavnik Hrvatske obrtničke komore Božo Miletić, predstavnik Hrvatske gospodarske komore Petar Dragić, predstavnik Cammeo taksija Marko Župa i moja malenkost. Ja sam zastupao interese potrošača i širokog građanstva.

Time smo se uključili u raspravu utjecajima trenutnog zakona, ali i potrebi za novim zakonodavnim okvirom.

Uvodne riječi su bile dane rektoru Damiru Borasu i predstavnici ministarstva prometa Luciji Bartulović Oničević u kojima su oboje našli za potrebno naglasiti da je Uber "ilegalna platforma" tvrdeći da on ne poštuje postojeće zakone. Petar Vlahov je bio toliko ljubazan moderirati taj okrugli stol i ovim putem mu zahvaljujemo!

Otvorio sam raspravu naglašavajući potrebu za što većom deregulacijom, smanjivanjem umjetno stvorenih barijera te omogućavanjem što veće konkurencije kako bi kvaliteta usluge rasla, a cijena padala. Bio sam ugodno iznenađen stavovima predstavnika Hrvatske gospodarske komore budući da nije zagovarao preveliku kontrolu i regulaciju industrije, nego je naglašavao samo potrebu za usklađivanjem sigurnosnih standarda kako bi se osigurala sigurnost putnika, ali drugih sudionika u prometu. S razlogom smo imali malu zadršku jer, iako to na prvu zvuči smisleno, problem nastaje ako sigurnosni standardi postanu jednako ograničavajući kao što su trenutni standardi za kvote, izgled taksija ili stručnu spremu samih taksista, što bi na kraju moglo u slučaju hiper regulacije ponovno dovesti do velikih ulaznih barijera koje bi onemogućile mnogim malim i srednjim poduzetnicima da se ubace na to tržište i ponude adekvatnu konkurenciju.

Dapače, predstavnik Hrvatske gospodarske komore je naglašavao potrebu za ukidanjem kvota koje rade distorziju tržišta onemogućavajući građanima da u potpunosti uživaju u dostupnom i kvalitetnom prijevozu u bilo kojem gradu ili mjestu.

Predstavnik Cammeo taksija je izrazio jednake stavove i naglasio da je ono što je nužno ravnopravna utakmica između svih sudionika na tržištu, načelo zakonitosti, da svi zakoni vrijede za sve jednako. Tu ponovno se postavlja pitanje ulaznih barijera koje mogu biti vrlo teške u slučaju da zakon sa svojim normama ostavlja preveliki izazov za bilo kojeg novog poduzetnika. U takvim situacijama bi mogli čak zaključiti da takav zakon štiti postojeće taksiste od bilo kakve konkurencije. Ali sa svime time rečenim, predstavnici HGK i Cammeo taksija su demonstrirali daleko veće poznavanje tržišnih mehanizama od ostalih sudionika na okruglom stolu.

Nažalost, predstavnik HOK-a je ponovno naglašavao kako su u klasičnom taksisti stjerani u kut jer su se našli u tešku situaciju gdje neka pravila vrijede za jedne, ali ne i za druge.

Naglasio sam mu da takvi zakoni evidentno ne služe potrošačima nego samo taksistima, a zakoni koji štite profesiju uvijek idu na trošak poreznog obveznika. Također smo mu ukazali da su prosvjedi protiv Ubera koji su nazivani “spontanim okupljanjima taksista” bili usmjereni protiv krivih skupina jer su, umjesto da se žale vlasti koja takve zakone piše i provodi ili ne provodi, taksisti svoj bijes iskalili na običnim građanima koji nisu krivi ni za što.

Predstavnik Prometnog fakulteta je naravno nastavio s klasičnim centralno planerskim i blago etatističkim pričama o potrebi za ozbiljnom regulacijom tih usluga tvrdeći da treba sustići europsku razinu koja ima jako visoku kvalitetu. Činjenica je da je ta visoka kvaliteta zagušila tržište i da je upravo američki taksi taj koji dolazi u Europu, a ne obratno. Da je regulacija tako dobra, Europa bi osvajala američko tržište. Druga kritika koju je uputio je bila prema neujednačenim cijenama za različita odredišta pa je tako naglasio da ako bi pojedinac uzeo Uber iz Zagreba do Garešnice bi imao jednu cijenu, a ako bi odabrao suprotni smjer cijena bi bila viša. Odgovorio sam mu da budući da je stanovanje u Zagrebu skuplje, na jednak način na koji se ne traži od stanovnika Garešnice da subvencionira život ljudi u Zagrebu se može tražiti da stanovnici Grada Zagreba ne subvencioniraju prijevoz za Garešnicu.

Također sam istaknuo da se ne može očekivati od bilo kakve inspekcije da s jednakom efikasnošću, revnošću i brzinom djeluje na vozače koji bi možda pokušali oštetiti putnike kao što to može sama društvo koje organizira prijevoz. Za primjer smo dali situaciju iz Praga gdje je, u gradu koji ne poznajemo i s jezikom koji ne govorimo, kada je vozač Ubera proveo kolege “panoramskom rutom”, nakon uvida u put koji je odabran i žalbe koja je poslana navečer, rezultat bio da je idućeg jutra novac bio vraćen na račun uz ispriku. Kategorički tvrdim da niti jedna inspekcija ne može niti bude djelovala jednakom brzinom i efikasnošću. Svi sudionici okruglog stola su se složili da je to ipak jako složena tema s puno elemenata, ali se i dalje vidi jaka razlika u pristupu onih koji zagovaraju centralno planiranje do onih koji se bore za potrošače i što aktivniju tržišnu utakmicu.

Za kraj bih samo napomenuo da smo malo iznenađeni Vojislavom Mazzoccom koji je prisustvovao okruglom stolu, ali pišući članak za Index nije našao za potrebno napomenuti da je bilo pet sudionika tog okruglog stola. Ne znam smatra li da mišljenja koja smo tamo ponudili nisu dovoljno važna ili jednostavno odbija davati medijski prostor Liberalu. Ovim putem ga pozdravljamo u nadi da će njegova buduća izvješća biti potpunija.

Ocijeni članak

Sadržaj Liberala mogu ocjenjivati samo registrirani članovi. Učlanite se ovdje.

Sviđa ti se članak? Podrži Liberal!

Podrži neovisno novinarstvo: učlani se ili doniraj Udruzi "Liberal.hr" koliko želiš/možeš za razvoj ove platforme.
IBAN: HR5923900011101229527
Model: 00, poziv na br. prim.: 2222
(za donatore iz inozemstva SWIFT/BIC: HPBZHR2X)
Ako koristite mobilnu aplikaciju za bankarstvo jednostavno uslikajte ovaj barkod i unesite željeni iznos.

O autoru

IVAN BERTOVIĆ
Ivan Bertović je voditelj prevoditeljskog ureda, student prava i predstavnik europske organizacije 'Studenti za slobodu' ESFL.
Više od istog autora
VIŠE O TEMI:
VIŠE IZ RUBRIKE:

Komentiraj članak

Komentirati na portalu mogu samo registrirani članovi. Učlanite se ovdje.
Mala škola liberalizma
Udruga Liberal.hr
O Udruzi Liberal.hr
Udruga Liberal.hr osnovana je s ciljem promicanja osobnih i ekonomskih sloboda u Republici Hrvatskoj. Djeluje prvenstveno preko ovog portala. Liberal je od svoga početka 2016. do danas dao značajan doprinos u raspravama oko javnih politika uvijek štiteći prava i slobode građana. Naša misija je educirati javnost i podizanje svijeti o građanskim pravima i posljedicama koje određene politike mogu imati na njihove živote. Više o radu i ciljevima udruge možete pročitati ovdje.

Ako želite i možete doprinijeti radu Udruge - bilo svojim aktivnostima i zalaganjem ili bar uplaćivanjem godišnje članarine, kliknite ovdje i ispunite pristupnicu za učlanjenje.
Doniraj
Ovaj portal financira se dobrovoljnim članarinama i donacijama naših čitatelja. Pomozite nam da budemo još bolji, postanite jedan od naših donatora!

Donirati nam možete preko Paypala - klikom ovdje ili preko e-bankarstva, ako skenirate ovaj barkod:



Za broj žiroračuna i ostale informacije kliknite ovdje.
LIBERAL NA DRUŠTVENIM MREŽAMA: