Piše: Mario Nakić
30.7.2019.
Prosječna ocjena čitatelja: 5
Piše: Mario Nakić
30.7.2019.
Prosječna ocjena čitatelja: 5
Francuska je uvela digitalni porez koji će pogoditi međunarodne digitalne kompanije koje ostvaruju prihode veće od 25 mil. eura u Francuskoj i iznad 750 mil. eura globalno.
To nije iznenađenje, s obzirom da su Francuzi najavili taj porez još prije godinu i pol dana i otad se bore da bude uveden u EU i cijelom svijetu. Smatraju da je nepravedno što velike kompanije, koje posluju online, ne plaćaju državama na čijem području ostvaruju prihode, već samo tamo gdje im je sjedište. Njihov stav dijeli i većina EU zemalja, ali na razini EU porez još nije uveden jer se države sjeverne Europe (Skandinavija, Irska i Baltik) tome protive.
Francuska je prva koja je uvela taj porez, a on pogađa Google, Facebook, Apple, Twitter i Amazon. Američki predsjednik Donald Trump tu vijest nije dočekao sa zadovoljstvom. Na Twitteru je napao francuskog predsjednika Emmanuela Macrona zbog njegove "gluposti".
"Francuska je upravo nametnula porez na naše veličanstvene tehnološke kompanije. Ako ih netko treba oporezivati, to onda može biti samo SAD. Mi ćemo uskoro krenuti s recipročnom akcijom zbog Macronove gluposti. Oduvijek govorim da je američko vino bolje od francuskog!"
Novinarima je kasnije objasnio: "Nisu to trebali učiniti. Rekao sam im, ako to učinite, ja ću oporezivati vaše vino."
Trumpu je danas odgovorio francuski ministar financija Bruno Le Maire: "U našem je interesu da imamo pravedni digitalni porez. Molim vas, ne miješajte to s vinom. Glavno je pitanje kako postići konsenzus o pravednom oporezivanju digitalnih aktivnosti."
Macron je rekao da će Francuska povući svoj porez ako se zemlje OECD-a dogovore o zajedničkom oporezivanju digitalnih međunarodnih kompanija.
Digitalni porez, o kojem se počelo pričati nakon Macronove pobjede na predsjedničkim izborima u Francuskoj, nije dobar ni za korisnike (a to je velika većina svjetskog stanovništva) ni za male biznise. Velike kompanije sigurno neće izdvojiti novac od svoje dobiti da bi platile dodatni porez, već će ga naplatiti tamo gdje mogu - prenijet će ga na svoje klijente, a to su oglašivači na Facebooku, Googleu i Youtubeu. To su uglavnom mali biznisi koji često ovise o oglasima na tim platformama. Oni će plaćati skuplju cijenu usluga, što će onemogućiti lakši početak bilo kojeg malog biznisa. Osim toga, dodatni porez digitalnih aktivnosti bit će jedna prepreka više za ulazak nove konkurencije na tržište, što će samo učvrstiti oligopol nekolicine tehnoloških divova.
Umjesto uvođenja novih poreza, Macron i ostali lideri EU se trebaju pitati zašto među top 20 high-tech kompanija nema nijedne iz EU. Na tome bi trebalo raditi jer očito EU nema dobre predispozicije za nastanak i razvoj novih tehnologija.