Piše: Mario Nakić
Photo: HGK
22.4.2021.
Prosječna ocjena čitatelja: 5
Piše: Mario Nakić
Photo: HGK
22.4.2021.
Prosječna ocjena čitatelja: 5
O štetnosti Hrvatske gospodarske komore ne treba mnogo govoriti, ali svako malo izađu s nekim debilizmom kojim sami sebe još više degradiraju. Tako su objavili članak s izjavama "stručnjaka za digitalni marketing" Petra Pavića naslovljen - pazite sad ovo - "Od profita koji big tech obrne u Hrvatskoj, država ne vidi ni kune poreza".
Naslov izgleda kao da je kopiran sa stranice Radničke fronte, ali sam tekst je malo umjereniji. Pavić u njemu problematizira utjecaj nekolicine tehnoloških giganata koji su proteklih godina enormno brzo narasli u svakom pogledu te postali neophodni čimbenici u sustavu komunikacije između medija i korisnika. Ovaj dio članka je sasvim u redu:
"Donijele su nam puno toga dobroga – demokratizirale pristup tehnologiji i znanju, inspirirale mnoge mlade inovatore i poduzetnike, ali svejedno moramo kritizirati negativne aspekte njihovog rasta poput monopola, gušenja konkurencije, netransparentnog korištenja podataka korisnika, porezne evazije, ali i utjecaja na politiku", izjavio je Pavić, osvrnuvši se i na njihov utjecaj na medije koji postaje prevelik.
Svakako treba tražiti način razbijanja monopolizacije, no to se može samo deregulacijom, a ne uvođenjem novih regulacija koje će u pravilu više naštetiti onima koji bi trebali ući na tržište kao konkurencija Googleu i Facebooku nego samim gigantima. Taj dio Pavić očito ne razumije. Pa kaže:
"Primjerice, brand ili tvrtka iz Hrvatske kupuje oglasni prostor na hrvatskom mediju, ali pošto novac prođe kroz Googleov sustav koji je registriran u Irskoj, Hrvatska država iz cijele transakcije u poreznom smislu ne vidi ni kune. S druge strane, brand ne zna koliko je njegovih novaca završilo kod prodavača oglasnog prostora, a medij ne zna po kojoj cijeni je Google prodao njegov oglasni prostor brandu. Problem je i što trenutni porezni zakoni ne prepoznaju virtualno mjesto kao dokaz teritorija na kojem se obavlja kupoprodaja, iako je nedvojbeno jasno da se portal čija domena završava nastavkom .hr i na kojem se prikazuje sadržaj na hrvatskom jeziku, nalazi u Hrvatskoj", pojasnio je Pavić, uz napomenu da upravo tu problematiku EU nastoji riješiti novom regulativom.
Europska unija pokušava već godinama uvesti nekakav "digitalni porez" na razini EU, ali tome se oštro protive zemlje na sjeveru, konkretno Irska, Nizozemska, Švedska, Danska, Finska, Estonija, Latvija i Litva. To je razlog zašto takva regulacija još nije uvedena. Francuska ju je uvela na svoju ruku - porez na tehnološke gigante - i što se dogodilo? Tehnološki giganti su prebacili taj trošak na svoje korisnike povećavši cijenu oglašavanja za oglašivače iz Francuske.
Ako Hrvatska uvede takav porez na koji HGK poziva, Facebook i Google će povećati cijene oglašivačima iz Hrvatske, a to su brojne male tvrtke čije funkcioniranje uvelike ovisi o oglašavanju na tim platformama. Dakle, ovaj HGK-ov porez ne bi ni dirnuo Facebook i Google, ali bi znatno naštetio, ako ne i uništio, male hrvatske poduzetnike.
Jedini profiter od takvog poteza bila bi država. Vlada bi ubrala novac i od oglašavanja na Googleu i Facebooku. Ali opet, ona to ne bi ubrala od profita Googlea i Facebooka, već od rada malih hrvatskih poduzetnika i obrtnika koji svoje poslovanje temelje na Googleu i Facebooku. To bi bio dodatni skriveni porez našim poduzetnicima. Više o problematici digitalnog poreza pročitajte ovdje.
Jako je tužno da se HGK, koju financiraju hrvatski poduzetnici, ovako bori za interese države, a protiv hrvatskih poduzetnika. Ovo je toliko jednostavno da ne vjerujem da to ne razumiju i da to rade slučajno.