Liberal.hr
Liberal.hr
Digitalni porez nema veze s pravdom i neće pogoditi velike korporacije nego male biznise i startupe

Digitalni porez nema veze s pravdom i neće pogoditi velike korporacije nego male biznise i startupe

Piše: Mario Nakić
5.4.2019.
Prosječna ocjena čitatelja: 5
Digitalni porez nema veze s pravdom i neće pogoditi velike korporacije nego male biznise i startupe

Digitalni porez nema veze s pravdom i neće pogoditi velike korporacije nego male biznise i startupe

Piše: Mario Nakić
5.4.2019.
Prosječna ocjena čitatelja: 5

Kad vam netko počne pričati o pravednim porezima, odmah možete znati da je riječ ili o muljatoru ili o totalnoj neznalici.

Kad se predstavlja neki novi porez koji se planira uvesti, slušamo priče o njegovoj opravdanosti. Političari su vrlo kreativni u osmišljavanju razloga za poreze, a za tako nešto uistinu moraju imati posebne kreativne vještine jer riječ je o najobičnijoj prodaji magle budući da je svrha poreza uvijek isključivo punjenje državnog budžeta.

Digitalni porez, koji je Francuska pokušala progurati na EU razini pa joj to nije uspjelo jer su se Irska, Estonija, Švedska, Danska i Finska usprotivile, opravdava se time da je "pravedan" jer će "pomoći malim poduzetnicima i startupima" budući da pogađa isključivo najveće tehnološke divove. Oporezivat će se veliki, što će, po njima, pomoći malima da budu konkurentniji.

Što je problem u tom obrazloženju? Prvo, korporacije ne plaćaju porez. To je jako dobro objasnio američki ekonomist i sveučilišni profesor Walter E. Williams (pročitajte ovdje), a ja ću pokušati još više približiti taj argument čitateljima koji možda nisu ekonomski stručnjaci.

Pitate se kako digitalni porez neće platiti korporacije kad je usmjeren baš protiv njih. Vrlo jednostavno, moramo prvo shvatiti kako funkcionira korporativni menadžment.

Svaka korporacija ima zaposlene menadžere koji mogu, ali ne moraju nužno biti njeni dioničari. Obično nisu. To su stručnjaci koje su angažirali vlasnici s jednim ciljem: maksimizacija profita. Menadžeri su oni likovi s bijesnim honorarima, koji mlate hrpu love, ali pod jednim uvjetom - da zadovolje želje dioničara. Menadžeri će donositi odluke o ulaganjima, rezovima, projektima itd. da bi povećali profit korporacije. Ukoliko ne ostvaruju pozitivan rezultat, dioničari će ih smijeniti.

Kad se pojavi novi porez, menadžer to shvaća kao novi trošak za firmu. Ima pred sobom nekoliko opcija: taj trošak može biti plaćen ako se odbije od profita, ali u tom slučaju će dioničari izgubiti i oni neće biti zadovoljni njegovim radom, što znači da će ga smijeniti (a nitko ne voli biti smijenjen i izgubiti dobar posao - kao bilo tko od nas, tako i taj menadžer). Druga opcija mu je da trošak prebaci na svoje korisnike. To bi mogao učiniti tako da počne naplaćivati korisnicima neke usluge koje su dosad bile besplatne ili da poveća cijenu onih usluga od kojih tvrtka već ostvaruje prihode.

U slučaju Facebooka i Googlea nije baš vjerojatno da će početi naplaćivati nešto što je dosad bilo besplatno jer bi to bio vrlo riskantan potez i mogli bi vrlo lako izgubiti veći dio korisnika. Daleko je vjerojatnije, a i to mi se čini kao najlogičnije rješenje, da povećaju cijene oglašavanja.

Tko se oglašava na Facebooku i Googleu? U najvećoj mjeri riječ je o malim tvrtkama, startupima koji se pokušavaju probiti na tržište. Koriste oglašavanje ovih platformi jer je dosad bilo vrlo jeftino i efikasno. Na taj način brzo i za relativno mali trošak dolaze do željene publike i stvaraju bazu klijenata ili kupaca.

Digitalni porez će, dakle, efektivno biti novi udar upravo na malo poduzetništvo i startupe. Države ga donose s opravdanjem nekakve pravednosti i pomoći malom poduzetništvu, a zapravo malo poduzetništvo je ono koje će platiti taj račun. Nemojte se zavaravati da će menadžer u nekoj korporaciji reći "Taj trošak trebaju platiti naši dioničari" - neće sigurno jer to bi bila njegova posljednja odluka i on to zna. Uvijek će se trošak poreza na velike korporacije prevaliti preko leđa njihovih malih kooperanata i korisnika.

Zato kad čujete da netko priča o "pravednim porezima" i slično, znajte da je riječ ili o zlobnom muljatoru koji dobro zna da to što priča nije istina, ali iz nekog vlastitog (političkog ili ekonomskog) interesa vas želi nasamariti, ili je pak riječ o totalnoj neznalici koja možda ozbiljno vjeruje u to što govori, ali ne razumije osnove ekonomije. Što god bio slučaj, riječ je o jako opasnoj pojavi. Svrha svakog poreza je isključivo traženje novog načina kako bi država još malo mogla izmusti nove vrijednosti koju su građani svojim radom stvorili. Digitalni porez nije drugačiji od drugih.

 
Podijeli s prijateljima
Bez filtera Bez filtera

Ocijeni članak

Sadržaj Liberala mogu ocjenjivati samo registrirani članovi. Učlanite se ovdje.

Sviđa ti se članak? Podrži Liberal!

Podrži neovisno novinarstvo: učlani se ili doniraj Udruzi "Liberal.hr" koliko želiš/možeš za razvoj ove platforme.
Paypal
IBAN: HR5923900011101229527
Model: 00, poziv na br. prim.: 2222
(za donatore iz inozemstva SWIFT/BIC: HPBZHR2X)
Ako koristite mobilnu aplikaciju za bankarstvo jednostavno uslikajte ovaj barkod i unesite željeni iznos.
Barkod za donacije

O autoru

Mario Nakić
MARIO NAKIĆ
Mario Nakić je novinar, poduzetnik, web developer i programer. Osnivač Liberala. Voli pisanje, filozofiju, PHP i javu. Klasični liberal bez kompromisa.
Više od istog autora
VIŠE O TEMI:
VIŠE IZ RUBRIKE:

Komentiraj članak

Komentirati na portalu mogu samo registrirani članovi. Učlanite se ovdje.
Mala škola liberalizma
LIBERAL NA DRUŠTVENIM MREŽAMA:
Liberal na Facebooku
Liberal na X-u
Liberal na Instagramu
Liberal na Youtubeu
Netcom