Izazovi liberalizma u 21. stoljeću

30.12.2017.
ČITATELJI OCIJENILI
4


IZVOR: FEE

Izazovi liberalizma u 21. stoljeću


IZVOR: FEE

Da bi liberalizam bio realiziran, on prvo mora biti institucionaliziran. To znači da generalna struktura vlade mora biti na čelu konverzacije i da ta konverzacija treba biti potpomognuta posljedičnim rezoniranjem discipline političke ekonomije. Ono što smo naučili iz te discipline jest da se postižu veliki uspjesi specijalizacijom rada i mirnom suradnjom među udaljenim i različitim pojedincima.

Što je veća društvena ili geografska distanca i razlika među pojedincima koji sudjeluju u interakciji, veća je korist koja se realizira razmjenom, ali također se povećavaju i problemi zbog troškova transporta, komunikacijske linije i graničnih carina. Ukratko, troškovi suradnje su bili visoki pa je velika ekspanzija bogatstva modernog svijeta došla tek nakon institucionalnih razmjena i suradnji koje su smanjile troškove transakcija među udaljenim pojedincima i učinile napredak u kulturnom i gospodarskom razvoju na globalnoj razini.

Postignuća liberalizma u prošlosti

Liberalizam je bio jedan od glavnih pokretača smanjenja troškova takve suradnje u stvarnosti. Doktrine liberalizma slave trgovinu, daju građanima pravo odlučivanja nad njihovom imovinom i oslobađaju građane iz okova služništva pritom odvajajući znanost od vjerske dogme.

Bio je to polagan i tegoban proces, a liberalizam nije bio dosljedno primijenjen u svim dijelovima svijeta. Ali pobjeda njegovih ideja i njihovo širenje rezultirali su oslobođenjem kreativnih moći ljudi diljem svijeta. Unatoč očitim frustracijama prema elitama i establišmentu, jednostavna je činjenica da je 2016. godina bila prva zabilježena u povijesti čovječanstva u kojoj je manje od 10% stanovništva živjelo u ekstremnom siromaštvu, a taj pozitivni trend smanjenja siromaštva se nastavio i tijekom 2017. godine.

Moderni svijet je pravo čudo! Ali to se postiglo usprkos političkim elitama i zahvaljujući ekonomskim slobodama čak i tamo gdje su one zakonom vrlo ograničene. Moć smithianske trgovine (Adam Smith, op.ur.) i schumpeterianskih inovacija (J.A. Schumpeter, op.ur.) jednostavno je takva da može pobijediti svaku prepreku koju postavi vladina glupost. Kako je Joel Mokyr rekao: "Postoji vjetar u leđa i vjetar u glavu. Dok god je vjetar u leđa jači od vjetra u glavu, napredak je neizbježan." Liberalizam je proizveo vjetar u leđa.

Glavni protivnik liberalizma u 21. stoljeću je populizam

Izazov liberalizma u 21. stoljeću isti je kao i u prošlosti - oduprijeti se konzervativnim snagama koje nam zadaju udarce. Ove konzervativne sile dolaze u obliku ukorijenjenih interesa elite uspostavljanja statusa quo i populističkih pokreta s lijeve i desne strane, koji dok kritiziraju establišment ironično zahtijevaju jednostavno još više iste politike samo u većoj mjeri - više državne intervencije, više regulacije industrije, više ograničenja na kretanje ljudi, više ograničenja na protok kapitala itd.

Ne može postojati savez između liberala i populista upravo zbog toga što je populizam antiliberalan. Populizam je diskriminirajuć i ne želi ograničiti vlast, nego samo promijeniti ljude na vlasti. Prirodni saveznik populizma je centralno planiranje i militarizam.

Palo je na ovu generaciju istinskih liberala da se usprotivi prijetnjama osnovnoj ljudskoj jednakosti, da ustane protiv netolerancije, straha, zlostavljanja. Moramo prihvatiti Hayekov izazov i istražiti filozofske temelje slobodnog društva s novim uzbuđenjem. I, prije svega, moramo inzistirati na tome da je liberalizam liberalan u mislima, na riječima i djelima.

O autoru:
Peter Boettke je profesor ekonomije i filozofije na Sveučilištu George Mason i direktor programa za napredno istraživanje filozofije, politike i ekonomije "F.A. Hayek" u Mercatus Centru.

Tekst je preveden sa stranica Zaklade za ekonomsku edukaciju FEE.


VIŠE IZ RUBRIKE:
ŠKOLA
Novo na Liberalu

Ekonomija

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Humanitarna organizacija Oxfam izašla je u javnost s istraživanjem koje obmanjuje javnost. Mediji su nasjeli.

Superbogati su u 2018. postali još bogatiji. A što je sa siromašnima?

Ljudska prava

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Ne morate doslovno ništa činiti. Samo budite bijeli, muškog roda, po mogućnosti kršćani. To je sve što je potrebno za sočnu priču koja će vas prikazati kao Hitlera.

Ugledni mediji i borci za socijalnu pravednost na društvenim mrežama u misiji da vam unište život

Zanimljivosti

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Informer i Srpski telegraf su u 265 navrata najavljivali ratove - uglavnom s Hrvatima ili Albancima. Putin je na naslovnici Informera izašao 60 puta, svaki put u pozitivnom svjetlu.

Prednjače Putin, ʼustašeʼ i ʼŠiptariʼ: Tri srpska tabloida u prošloj godini proizvela 700 lažnih vijesti na naslovnicama

Politika

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Ako se Vlada stvarno želi boriti protiv lažnih vijesti, onda će prvo krenuti od svojih ministara i drugih dužnosnika.

Vlada RH je najčešći izvor lažnih vijesti u Hrvatskoj. I sad ona kreće u borbu protiv lažnih vijesti...

Društvo

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Svjedoci smo povratka retorike s početka 1990-ih iako nema rata, nema nikakve prijetnje ratom, a Srba je višestruko manje.

Podsjetnik domoljubima: Ova država je protjerala više Hrvata nego srbočetnici i JNA

Zanimljivosti

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Neki američki mediji su objavili, a prenio je i hrvatski portal Index, da su učenici katoličke škole u Kentuckyju zastrašivali Indijanca u Washingtonu. Istina je prilično drugačija...

Istina o mladim katolicima, Indijancu i ruganju

Politika

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Njegov scenski nastup začinjen glumljenjem žrtve više je nego licemjeran kad uzmemo u obzir što pripadnici srpske manjine zbog njegove politike proživljavaju.

Pupovcu je fotelja draža od vlastitog naroda

Škola

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Mill je proslavljeni engleski filozof koji je bio šampion obrane nekih osobnih sloboda. Ali nije bio dosljedan...

Mill vs. Mises ili liberalizam protiv liberalizma

Zanimljivosti

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Mi vidimo dobro u muškarcima - poruka je koju svojim budućim kupcima šalje Egard Watches.

OVO se zove marketing usmjeren prema muškarcima: Kompanija za luksuzne satove odgovorila Gilletteu (video)

Ekonomija

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Trebamo se zapitati što nam je važnije. Je li nama u interesu da susjedu crkne krava ili da i mi i oni imamo više mlijeka?

Dva ključna razloga zašto Hrvatska treba poduprijeti ulazak Srbije u EU

Zanimljivosti

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Nije trebalo dugo čekati, na Youtubeu se pojavio odgovor na feminističku reklamu Gillettea.

ʼThe Best She Can Getʼ: Odgovor na Gillette reklamu je brutalan (video)

Ekonomija

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Danski ekonomski think thank objavio je analizu u kojoj na 20 stranica uspoređuju dansko i američko gospodarstvo.

Danskim ekonomistima prekipjelo: ʼDanska nije socijalistička, imamo veće ekonomske slobode od SAD-aʼ

VIŠE TEKSTOVA
Popularno na Liberalu
PRIKAŽI VIŠE
Mala škola liberalizma
VIŠE IZ ŠKOLE
Newsletter
Upiši e-mail adresu:
IMPRESSUM | UVJETI KORIŠTENJA

LIBERAL NA DRUŠTVENIM MREŽAMA: