Keep calm. Autoškole će pojeftiniti, evo zašto...

6.1.2018.
ČITATELJI OCIJENILI
4


PIŠE: MARIO NAKIĆ

Više od istog autora
Konzervativci koriste invalide i djecu s posebnim potrebama u narativu za svoje političke ciljeve
Možda niste primijetili: Na Facebooku se vodi rat između hrvatske ljevice i desnice
Top 9 razloga zašto nikakav porez neće pomoći psima
Ribićeva rulja se okrenula protiv njega: Tko je to mogao predvidjeti?
Plenković prihvaća ideje Liberala: Ovo je najbolji put do prijateljstva sa susjedima
ʼKonoplju proglasiti strateškom biljkom, slobodan uzgoj u neograničenim količinama i prodaja bez oporezivanjaʼ
Rudanove ludorije (I): U travnju savjetovao Vladi represiju i lockdown ʼdo posljednjeg virusaʼ
Konzervativni youtuber, koji optužuje Google za cenzuru, manje je ʼcenzuriranʼ od ljevičara
Tržište nije Bog
Nećete vjerovati, ali u Hrvatskoj se priprema prosvjed protiv smanjenja državne potrošnje
Hrvatska može pobijediti Dansku samo u nogometu
Po indeksu ljudskih sloboda Hrvatska napreduje, ali jako sporo
Urednik Jutarnjeg lista: 'Zašto Liberal ne poziva na plaćanje poreza?'
N1 televizija obmanjuje javnost: Sekularizam i ateizam nisu jedno te isto
Hrvatska propada na ljestvici globalne konkurentnosti, to je rezultat odgađanja reformi
Sveta Nedelja treba biti primjer drugima
U 12 godina prihod ZAMP-a gotovo udvostručen, a cvile da ih Facebook i Youtube izrabljuju
Aktivist Živog zida se uspoređuje s Hitlerom: 'Hitler je bio borac protiv bankarskog sustava'
Prije uvoza radnika potrebno je fleksibilizirati naše tržište rada
Ne, Facebook ne krši vaša 'ustavna prava' kad vam suspendira račun!

Keep calm. Autoškole će pojeftiniti, evo zašto...


PIŠE Mario Nakić

Ovih dana inbox nam je pun pitanja - kako komentirate rast cijene u autoškolama? Mi smo najavili da će deregulacija i liberalizacija tržišta autoškola omogućiti tržišno reguliranje cijena, a ne nužno da će autoškole pojeftiniti. Međutim, mogu reći sa sigurnošću: cijene mnogih autoškola (velike većine) će u konačnici pojeftiniti.

Ukidanjem minimalne cijene, koju je postavila država (zapravo, nakon dogovora s udruženjem autoškola), mnogi su se poveselili da će cijene odmah pasti. Kad je novi zakon stupio na snagu, neke su cijene skočile (u Splitu), a u nekim gradovima autoškole najavljuju poskupljenja. Što se zapravo dogodilo?

Tržište reagira na ovu promjenu na sasvim prirodan način. Budući da je puštena barijera, cijena će se kreirati po pravilima tržišta. Ponuđači usluga prvo će pokušati postaviti cijenu što je više moguće i najavljivanjem daljnjeg poskupljenja žele privući što više naivnih korisnika koji će u strahu upisati školu što prije. Međutim, s vremenom će se dogoditi neminovne dvije stvari:

1) Autoškole koje ne spuste cijenu suočit će se s padom korisnika i
2) osnivat će se nove autoškole.

Trenutno imamo situaciju da su se u pojedinim gradovima vlasnici dogovorili o poskupljenju. Takav dogovor između konkurenata je protivan zakonu i tržišnom natjecanju, ali iz izjave koju je Jutarnjem listu dao predsjednik Udruženja autoškola, izgleda da su se baš dogovorili:

"Cijene nismo mijenjali od 2008., a sve je poskupjelo. Gorivo je gotovo dvostruko skuplje, auti na kojima poučavamo su puno vredniji nego prije devet godina, a naši instruktori imaju plaće puno niže od hrvatskog prosjeka. Zato smo se odlučili na nepopularno dizanje cijena u splitskim auto-školama."

Čak i ako se u nekim mjestima sve autoškole dogovore oko više cijene, to više nije zatvoreni klub kao donedavno. Svatko sada može ući u njega, nema više kvota na broj autoškola u županiji, tako da će u takvim gradovima prije ili kasnije niknuti neka autoškola koja će uvidjeti da ima prostora za rad s nižom cijenom.

Mnogi vlasnici autoškola su se lani jako bunili protiv deregulacije njihovog tržišta. To je sasvim razumljivo, ukida im se posebni status i protekcionizam. Imali su cijenu rada koju su oni praktički dogovorili s državom, bio je ograničen broj autoškola tako da se nisu morali niti na koji način brinuti za konkurenciju. Bunili su se protiv ukidanja kvota i minimalne cijene iz istog razloga iz kojeg se taksisti danas bore protiv liberalizacije njihovog tržišta. Svatko voli slobodno tržište kad se radi o drugima, ali želi protekcije i zaštitu države kad je riječ o njegovom biznisu - objasnio je Milton Friedman.

Vlasnici autoškola, pomalo ljuti što su ostali bez posebne državne zaštite, u prvi mah nam žele dokazati kako je deregulacija bila loša ideja. Dakako, oni mogu podići cijene koliko hoće i postići taj prvi efekt koji sad vidimo u novinama. Ali mi znamo i oni znaju da te cijene neće moći dugo održati.

Znamo kako tržište funkcionira. Onaj tko prvi spusti cijenu ili prvi otvori novu autoškolu s nižom cijenom od ostalih u gradu, taj će privući sve nove korisnike. Onda će i drugi morati spustiti cijene. To što se vlasnici autoškola sad žale na visoke troškove je standardno jaukanje bilo kojeg vlasnika biznisa kad ostane na slobodnom tržištu, bez državnog protekcionizma. Realno, nikoga nije briga za njihove troškove niti bi ikoga trebalo biti briga. Na kraju će kupci određivati tko će od njih zaraditi, a tko propasti.

Naravno, bit će i onih koji će uspjeti zadržati cijenu veću od konkurencije, ali to su autoškole koje privlače svoje korisnike dugogodišnjim brandom, rezultatima, kvalitetom automobila ili nekom sličnom karakteristikom koja ih izdvaja od konkurencije. Ipak, oni kojima nije bitno ništa osim cijene sigurno će doći na svoje. Kako znam? Tako tržište funkcionira, to su učinci svake deregulacije.

Sviđa ti se članak? Podrži Liberal!
Podrži neovisno novinarstvo: učlani se ili doniraj Udruzi "Liberal.hr" koliko želiš/možeš za razvoj ove platforme.
IBAN: HR5923900011101229527
Model: 00, poziv na br. prim.: 2222
(za donatore iz inozemstva SWIFT: HPBZHR2X)
Ako koristite mobilnu aplikaciju za bankarstvo jednostavno uslikajte ovaj barkod i unesite željeni iznos.
VIŠE IZ RUBRIKE:
EKONOMIJA
HRVATSKA
Ocijeni članak
UKUPNA OCJENA
1
2
3
4
5
Ocjenjivanje sadržaja omogućeno je samo članovima Udruge Liberal.hr. Učlanite se - kliknite ovdje - da biste mogli ocjenjivati tekstove i dobili pristup drugim dijelovima portala za članove.
O autoru
Mario Nakić je novinar, poduzetnik, web developer i programer. Osnivač Liberala. Voli pisanje, filozofiju, PHP i javu. Klasični liberal bez kompromisa. >>VIŠE
Novo na Liberalu
VIŠE TEKSTOVA
Pretraži Liberal
Unesite pojam koji želite pretražiti
Mala škola liberalizma
VIŠE IZ ŠKOLE
Udruga "Liberal.hr"
O UDRUZI | UČLANI SE | DONIRAJ

PODRŽITE LIBERAL.HR:

IBAN za donacije: HR5923900011101229527
Model plaćanja: 00, poziv na br. primatelja: 2222
(za donatore iz inozemstva SWIFT: HPBZHR2X)
IMPRESSUM | OGLAŠAVANJE | UVJETI KORIŠTENJA

LIBERAL NA DRUŠTVENIM MREŽAMA: