Piše: Mario Nakić
Photo: Youtube/Wiki
28.11.2024.
Piše: Mario Nakić
Photo: Youtube/Wiki
28.11.2024.
Posljednjih mjeseci velike i poznate kompanije zatvaraju svoje DEI urede i prekidaju provoditi korporativne politike koje se tiču "društvene odgovornosti prema zajednici".
Riječ DEI je skraćenica za "Diversity, Equity & Inclusion" (različitost, pravičnost i inkluzija). Riječ je, zapravo, o odgovoru korporacija na dugogodišnje zahtjeve raznih nevladinih organizacija koje se bave LGBT+ pravima, medija i lobista. Zbog njih su kompanije, da bi izbjegle javnu osudu, prije 10-ak godina prihvatile prijedloge i u svoje poslovanje ugradile tzv. "LGBT friendly" politike - uključujući kvote pri zapošljavanju radnika (rodne i druge), inkluzivni LGBT pristup pri oglašavanju svojih proizvoda i usluga i slično.
Pokazalo se, međutim, da to nije bila pametna poslovna odluka. Reklame koje su uključivale poznate transrodne influensere za radničko pivo omiljeno među građevinskim radnicima rezultirale su slomom prodaje. Reklame za losion poslije brijanja u kojima se ismijavalo tzv. "macho muškarce" i "toksična muškost" također nisu naišle na željeni odjek. Iako je postojala šansa da bi tržište moglo reagirati pozitivno nakon prvotnog šoka, tržište ih je odbilo.
I sada se te iste kompanije odriču tih politika, ukidaju urede koje su zbog njih otvorili i vraćaju svoju poslovnu politiku ka onome što im je glavni biznis od početka - maksimizacija profita.
Anheuser-Busch, kompanija koja proizvodi i prodaje Bud Light pivo, otpustila je cijeli odjel za marketing i zamijenila ga novim. U novoj reklami se ismijavaju iz "woke" kulture, ali i dalje se cilj samog povratka na prijašnju prodaju čini nedostižan.
Najveći američki trgovački lanac Walmart je najnoviji, ali ne i posljednji slučaj. Izbacuju prodajne artikle koji promiču LGBT vrijednosti iz svoje web trgovine i neće obnoviti sporazum s NGO organizacijom Centar za rasnu pravičnost, koju je Walmart dosad sponzorirao.
"Mijenjamo se sukladno željama naših kupaca. Znamo da nismo savršeni, ali sa svakom odlukom želimo pokazati kupcima da je svakome mjesto kod nas", objasnili su iz Walmarta u izjavi za medije.
Prije Walmarta, nedavno su slične akcije poduzeli Harley-Davidson, Ford, Lowe's, Boeing i još mnoge druge poznate firme.
Što se događa? Upravo ono što je svaki poznavatelj ekonomije vrlo lako mogao predvidjeti. Nobelovac Milton Friedman je još davne 1970. godine u članku koji je tada objavio Times, objasnio koja je prava (i zapravo jedina) društvena odgovornost poduzeća.
Poduzeće nema odgovornost, ono je umjetno stvorena fikcija. Ljudi imaju odgovornost prema drugima, objasnio je Friedman. Ali ako ljudi koji upravljaju poduzećem svoju odgovornost prema društvu žele iskazivati preko poduzeća, onda čine štetu poduzeću. Jer odgovornost upravitelja poduzeća prema tom poduzeću je samo jedna - ostvariti što veći profit. Ako poduzeće ne ostvaruje profit, ono će nakon nekog vremena biti ugašeno.
Ljudi imaju odgovornost prema drugim ljudima i društvu, objašnjava Friedman, ali za to postoje humanitarne i neprofitne organizacije kojima je upravo to svrha. Poduzeće je profitna organizacija čija je svrha ostvarivanje profita.
"Poslovni ljudi vjeruju da brane slobodno poduzetništvo kada tvrde da se poslovanje ne odnosi samo na profit nego i na unaprjeđenje 'društvenih' ciljeva: da poslovanje ima 'društvenu svijest' i za ozbiljno uzima svoju odgovornost osiguranja zaposlenosti, eliminiranja diskriminacije, izbjegavanja zagađenja i drugih stvari koje se tiču reformi. Ustvari, oni su – ili bi mogli biti, da ih itko shvaća ozbiljno, zagovaratelji socijalizma."
Još jednom, pokazalo se da je veliki Milton Friedman bio u pravu.
Više o toj temi i Friedmanovom radu pročitajte u članku koji je za Liberal napisao ekonomist Karlo Balenović prije sedam godina.