Piše: Mario Nakić
Photo: Freepik
18.11.2024.
Piše: Mario Nakić
Photo: Freepik
18.11.2024.
Morali ste primijetiti posljednjih dana novu vrlo agresivnu medijsku kampanju protiv društvene mreže X (bivšeg Twittera). Državna agencija Hina tvrdi da se događa "egzodus" i da ljudi "masovno napuštaju X i prelaze na Bluesky". To oduševljeno prenose manje-više svi domaći mediji.
Prvo, novinari računaju na to da čitateljstvo ima pamćenje zlatne ribice. Za slučaj da je možda netko zaboravio, podsjetimo kako je to lani izgledalo:
Nakon Muskovog preuzimanja Twittera, isti ovi celebrityji i novinari, koji sada navodno odlaze s Twittera, činili su to i lani. I preklani. Oni to rade doslovno svake godine!
I mediji to svake godine nanovo prenose kao nekakav "egzodus". Lani su novinari prešli na Masturdont (ili kako se već to zvalo). Što je sada s tim, zna li tko? Ono što je sigurno, svi su se oni potiho vratili na X. Da bi sada opet radili cijeli show oko toga kako i zašto napuštaju ovu društvenu mrežu. Opet.
Sve je isto, samo se mijenja povod. Lani je to bio zločesti Musk, a sada, sada je opet zločesti Musk, ali ovaj put s još zločestijim Trumpom. Novinari su navodno jako ljuti zbog poraza Demokrata na američkih predsjedničkim izborima.
Domaći uglednici
Među hrvatskim protagonistima "zašto napuštam X" pokreta svakako je prva Maja Sever, vječna novinarka HRT-a i predsjednica Sindikata novinara Hrvatske. Proslavila se kad je uzbunila hrvatsku javnost i žurne službe 2018. godine o "djevojčici Allsi, kćeri sirijskog imigranta" koja je, po njenim riječima, nestala zbog propusta hrvatske policije.
Hrvatske žurne službe - od policije do HGSS-a - uputile su se u višednevnu potragu za izgubljenom djevojčicom. Mediji su šizili na policiju koju je otac krivio za nestanak svoje kćeri. Javnost je bila jako zabrinuta. Na kraju je čovjek pobjegao u Nizozemsku bez kćeri, a nikad nije dokazano da ta djevojčica uopće postoji.
Godine 2021. tijekom prosvjeda protiv uvođenja covid potvrda, Sever je, skupa s Vladinim glasnogovornikom Markom Milićem, proširila priču kako je novinar RTL-a fizički napadnut. Naravno, od strane zločestih prosvjednika. Svi mediji su to oduševljeno prihvatili i maltretirali javnost par dana s tim. Na kraju nije dokazano da se ikakav napad uopće dogodio.
Sever, dakle, ima bogatu povijest širenja dezinformacija s nekom političkom svrhom. Iza nje su vlada, sve državne institucije i svi mediji. To je prilično velika moć. Ni Plenković nema toliku moć.
Par dana nakon poraza Demokratske stranke na predsjedničkim izborima u SAD-u, Sever je započela prilično čudnu kampanju u koju je uspjela uvući seksizam i Vladu Gotovca. Bila je to samo uvertira da proglasi X (bivši Twitter) toksičnim mjestom na kojem više neće objavljivati ništa. I taman kad su se korisnici poveselili da će biti manje dezinformacija na X-u, već sljedećeg dana Maja se vraća da bi rekla kako zapravo ne napušta X, ali odsad će joj služiti samo za propagandu. Ne zanimaju ju tuđa mišljenja.
To joj je već drugi ili treći put u zadnje dvije godine da se oprašta od ove društvene mreže, ali nikako da ode.
Krešimir Macan, politički analitičar, rekao je za medije kako je "X postao MAGA oglasna ploča" zbog algoritma koji im prikazuje Muskove tvitove. Macan zaboravlja da je X-ov algoritam open source i da ga je Musk učinio transparentnim upravo zato da ovakvi mutikaše poput Macana ne bi mogli širiti dezinformacije.
Macan je zapravo nebitan lik za ovu priču, on je čovjek koji služi novinarima da potvrde svoju tezu. Malo je takvih koji će dati guze za 5 minuta na TV-u, tako da ćete njih nekolicinu stalno gledati na malim ekranima bez obzira na to koliko puta pogriješili. Ali ipak, treba napomenuti da Macan nije napustio X.
Zatim, tu su servisi i mediji specijalizirani za širenje političke propagande i dezinformacija, poput Hine i Indexa. Vidjeli smo kako je Hina pokrivala predizbornu kampanju u SAD-u. Sada su u novom jurišu, istom kao prošle godine, samo što sada nije prelazak na Masturdont nego na Bluesky. U međuvremenu ni Hina ni Index nisu objasnili javnosti što se dogodilo s Masturdontom za koji su lani tvrdili da raste i ima potencijal preuzeti korisnike Twittera.
Bluesky je nova društvena mreža koju je pokrenuo prvi osnivač Twittera, Jack Dorsey. Korisnicima Twittera, koji ne podnose Muska i Trumpa, privlačna je zbog toga što ima sve funkcije iste kao stari Twitter. Nakon američkih izbora dobila je milijune novih korisnika, to su uglavnom američki Demokrati i novinari diljem svijeta koji su tamo našli svoj "safe space" gdje neće biti ometani u svojim maštarijama i širenju dezinformacija. Tamo ih valjda nitko neće uznemiravati drukčijim mišljenjem. To ne podnose.
U čemu je onda problem kad mediji pišu o navodnom "egzodusu"? U tome što egzodusa nema. Skoro svi ti ljudi, koji su se već više puta oprostili od X-a, i dalje su na X-u. To što postaju i na Blueskyju ne znači da nisu više na X-u. No, bilo bi fenomenalno kad bi Bluesky stvarno postao popularan pa da ga onda Musk kupi. Zamislite kakav bi tek to bio meltdown među novinarima!
Zašto im toliko smeta X?
Postoji više razloga zašto su novinari u ratu s ovom društvenom mrežom. Ne, to nije zbog onoga što oni tvrde javno. Nije zbog navodnih "dezinformacija" jer sve su društvene mreže, kao i njihovi mediji, pune dezinformacija. Nije X po tome ništa poseban. Nije niti zbog "govora mržnje i rasizma" jer toga također ima svuda, uključujući i njihove medije. Novinari Indexa su na sudu zbog govora mržnje pa je prilično ironično kad se oni žale na govor mržnje na drugim stranicama. Hina širi dezinformacije već godinama, pod državnim plaštom pa im se to valjda oprašta.
Prva stvar koja novinare ljuti jest to što im X uzima kruh iz usta. Doslovno. Korisnici X-a dolaze do prve informacije, iz prve ruke. Praktički svi političari svijeta su tamo i na X-u daju svoje izjave. Građani postaju novinari pa tamo objavljuju ono što se događa. Tradicionalni mediji, koliko god im se to ne sviđa, postaju ovisni o sadržaju s X-a. Novinari mrze X iz dna duše, ali skoro svaka njihova vijest je zapravo prenošenje nekog videa ili izjave s X-a.
Ljudi polako počinju to shvaćati pa vide da nema svrhe čitati portale ili gledati vijesti na TV-u kada mogu ranije doći do svih tih informacija na X-u. Također, ako na toj društvenoj mreži pratite više računa s različitim političkim stavovima, doći ćete do puno točnijih i potpunijih informacija nego preko tradicionalnih medija koji vam serviraju djelić informacije začinjen novinarskim mišljenjem i to nazivaju vijest.
Za Europljane je X tijekom američke predizborne kampanje bio od krucijalnog značenja jer smo samo tamo mogli vidjeti što se stvarno događa. Europski mediji su prenosili vijesti jako selektivno i navijački. Na X-u možete vidjeti selektivne i navijačke vijesti obje strane i onda kombiniranjem dvije strane složiti punu informaciju.
Drugim riječima, X čini da tradicionalni mediji postaju nepotrebni i novinari to shvaćaju kao ugrozu i prijetnju vlastitoj egzistenciji. Umjesto da se prilagode, veću šansu vide u agresivnim napadima.
Drugi razlog zašto novinari toliko preziru X (i posljedično njegovog vlasnika Elona Muska) jest nemogućnost kontrole. Na Facebooku su dobili kontrolu nad pisanjem drugih korisnika, običnih smrtnika. To je moć kakvu je malo tko u povijesti čovječanstva okusio - moć da cenzurira mišljenja koja mu se ne sviđaju. Političari EU-a su na to prisilili Marka Zuckerburga pod prijetnjom velikih novčanih kazni i on im je dao što su tražili. Političarima je dobro jer znaju da će njihovi novinari odraditi svoj posao za šefove - potiskivat će politički nepodobne stavove. Novinarima je dobro je osjećaju moć kontrole nad drugima. Cenzor je iznimno moćan položaj.
Musk nije pristao da istu politiku implementira na X-u pa se našao pod ozbiljnim napadima i prijetnjama Europske komisije, a posljedično i novinara. Mislim da mu je to bio glavni razlog zašto se pridružio Donaldu Trumpu u predsjedničkoj utrci. Da su Demokrati pobijedili, oni bi rado dozvolili Europskoj komisiji da kažnjava X ogromnim svotama zbog neprovođenja cenzure nad nepodobnim stavovima. Musk je imao jako, jako puno za izgubiti. Međutim, sada kad je praktički desna ruka budućem predsjedniku, imat će više legitimnih načina da spriječi Europsku komisiju u ucjenama i iznudama ne samo nad X-om, već i nad ostalim američkim tech kompanijama.
S druge strane, novinari su se nadali pobjedi Demokrata i posljedičnom kažnjavanju X-a i tako su mislili da će EK prisiliti Muska, kao što je prisilila druge, da primijeni isto "rješenje" - unajmi fact checkere, zapravo novinare koji će štititi korporativne medije i cenzurirati građane. Kad su vidjeli da im je plan propao jer je Trump pobijedio na izborima, to ih je jako, jako opalilo po glavi. Njihova srdžba i bijes, koji su već odavno gajili u sebi, samo su utrostručeni. Ne samo da im je propao veliki posao i moć, već sada ozbiljno prijeti i da to izgube i drugdje. Pitanje je vremena kad će Zuckerberg shvatiti da mu se ne isplati najam tzv. "fact checkera" za gušenje korisnika ako ih nije dužan više unajmljivati.
Kad uzmemo sve to u obzir, stvari postaju puno jasnije. Novinarima ne smeta X zato što oni tamo ne mogu nešto reći ili širiti svoju propagandu. Mogu, nitko ih u tome ne sprječava. Smeta im zato što na njemu ne mogu vama zabraniti da iznosite svoja mišljenja.
Zašto ni ovaj put neće uspjeti
Povijest se ponavlja, a novinari su ljudi koji nisu u stanju ništa naučiti iz vlastitih grešaka. Kada su pisali o masovnom egzodusu s Twittera na Masturdont, kao ni sada kad pišu o masovnom egzodusu s X-a na Bluesky, nemaju na umu jednu sitnicu koja je za društvene mreže jako bitna: pluralizam.
Na Blueskyu su isključivo ljevičari koji tamo sami sebi tepaju kako su dobri, lijepi i pametni, a oni drugi kako su glupi. To može biti ugodno druženje i može trajati neko vrijeme, ali zadovoljstvo takvim druženjem je uvijek ograničenog vijeka.
S obzirom da se uglavnom radi o propagandistima koji su plaćeni da šire dezinformacije s nekom političkom svrhom, ubrzo će shvatiti da im nije pretjerano svrsishodno širiti propagandu svojim istomišljenicima, ljudima koji rade to isto.
Nijedna propaganda nema svrhu kad nije u mogućnosti doprijeti do onih koje je potrebno uvjeriti u njene ciljeve. Na Blueskyju su ljudi koje nije potrebno uvjeriti, oni već vjeruju toj propagandi.
Prije ili kasnije, morat će izaći iz tog balona i doći među neistomišljenike. A oni su na X-u. U tome je zapravo najveća prednost X-a - društvena mreža na kojoj ćete naći protagoniste svih mogućih svjetonazora i politika. Oni međusobno raspravljaju, ponekad se i svađaju, to može izgledati nekad i jako ružno - ali takve su rasprave prijeko potrebne za razvoj i napredak društva.
Prije društvenih mreža to nije bilo moguće. Novinari su imali monopol na informiranje i samim time na dezinformiranje javnosti. Sada više nemaju, a nitko ne voli kad izgubi zaštićeni, monopolistički položaj u društvu. Kao što su taksisti šizili na pojavu Ubera, kao što su autoškole šizile kad im je ukinuta minimalna cijena, kao što poljoprivrednici pošize kad se tržište otvori za jeftiniji i kvalitetniji uvoz.
Vrijeme kad su novinari imali monopol na propagandu i dezinformiranje građana je gotovo. Ovo su njihovi posljednji očajnički krici.