Mallorca je najveći otok u Španjolskoj i jedna od najatraktivnijih turističkih destinacija na Mediteranu. Na otoku živi manje od milijun stanovnika, a samo u prošloj godini posjetilo ga je 12,5 milijuna turista. Dijelu stanovništva je prekipjelo pa su organizirali velike prosvjede protiv turizma. Cijeli svijet je to prenosio. Najveći grad na otoku, Palma, išaran je grafitima kojima se iskazuje netrpeljivost prema turistima. Poruka koju je stanovništvo Mallorce lani odaslalo svijetu vrlo je jasna: "Manje turizma, više života".
Čini se da su ih turisti poslušali. U prvih pet mjeseci 2025. godine Mallorca bilježi rast dolazaka stranih turista za 2 posto, ali 5 posto manje noćenja. Još veći pad bilježe ugostitelji - čak 20 posto manje prometa nego u istom razdoblju prošle godine.
Sigurno se pitate - kako je moguće da je više dolazaka, a manje noćenja i turističkog prometa? Odgovor bi mogao biti
vrlo jednostavan. Slušajući želju prosvjednika iz Mallorce, ali i drugih turističkih destinacija diljem Španjolske, španjolska vlada je ove godine postrožila zakone za smještaj, ciljajući prvenstveno na male iznajmljivače. Sada iznajmljivači moraju prikupiti potpise suglasnosti svih susjeda da bi mogli prijaviti smještaj. To nije rezultiralo manjom ponudom smještaja već povećanjem smještaja "na crno". Sve je više turista koji dolaze vikendom kao "rodbina i prijatelji", što se ne treba prijaviti kao turistički smještaj, a sve manje onih koji se prijavljuju.
Ljudi i dalje dolaze na otok, čak i više nego prije, ali manje izlaze, manje troše. Trude se što manje smetati lokalcima. Iako je Vlada svojim mjerama pokušala učiniti ono što oni nazivaju "održivi turistički razvoj", odnosno privući manje gostiju koji će biti kvalitetniji i trošiti više, postigla je suprotno - sada imaju više gostiju koji troše manje.
Sezona je ušla u samu špicu, a predstavnici cehova ugostitelja, hotelijera i drugi
sve glasnije kritiziraju lanjske prosvjede jer postaju svjesni koliko su im prosvjedi naštetili. Hoteli se usred sezone oglašavaju s bannerima koji kažu doslovno: "Turisti su ovdje dobrodošli". Predsjednik Ceha ugostitelja Juanmi Ferrer kaže da su poruke s prosvjeda "prestrašile goste".
Miguel Pérez-Marsá, predsjednik udruženja noćnih klubova, upozorava: "Otjerali smo one turiste
koji su nam bitni. Takvi se više ne osjećaju dobrodošli pa idu drugamo." Točni podaci za lipanj i srpanj bit će poznati tek u rujnu, ali po prvim reakcijama hotelijera čini se da su Britanci najviše podbacili.
Pedro Oliver, predsjednik Ceha prodaje ekskurzija, kaže da je njima također promet pao za 20 posto. "Ako generirate negativne vijesti, koje imaju odjek u drugim zemljama, onda turisti biraju otići drugamo na odmor. Mi im šaljemo poruku da ne želimo turiste i da je sve ovdje krcato."
Ne žale se samo oni koji direktno žive od turizma, već i mnogi drugi čiji su poslovi naslonjeni na uspjeh turizma, poput transporta, taksista i drugih. Kolumnist na lokalnom portalu (englesko izdanje)
Majorca Daily Bulletin zaključuje kako je intrigantno što nema nikakvih prosvjeda protiv turizma sada, usred sezone. Čak su se i lijevi aktivisti prepali kad su shvatili kakve učinke njihov aktivizam ima.
"Pazite što želite jer bi vam se moglo i ostvariti", upozorava.
Podsjetimo, prosvjede u Mallorci i drugim španjolskim gradovima oduševljeno su prenosili i hrvatski mediji, uz obavezan komentar: "Španjolci se bune, a Hrvati šute i trpe". Naravno, Mojmira Pastorčić je u tome bila predvodnica, ali ni državni plaćenici nisu propustili priliku da pozovu Hrvate na pobunu protiv vlastitog kruha.
Klimatski portal, koji preko Vladine Agencije za elektroničke medije financiraju hrvatski i europski porezni obveznici, objavio je tada vrlo
ksenofobni članak s ciljem huškanja protiv stranih turista u Hrvatskoj. Ni oni ne kuže da žive od istog tog turizma i da bi bez njega Plenković morao rezati potrošnju, a oni bi bili među prvima koji bi izgubili sredstva s obzirom da od njih nema nikakve koristi. Što bi onda radila ekipa koja je naučila živjeti od poreznog novca, to bi bilo zanimljivo vidjeti.