Vezani članci:
Ludwig von Mises: Država, sloboda, tržište i vlasništvo
Afričke zemlje imaju priliku prosperirati otvaranjem granica za zajedničko tržište
Politika tzv. ʼsamodostatnostiʼ je put u propast
Zašto bi vlada, pogotovo u krizi, trebala pustiti cijene da rastu
Gdje liberalizam škripi
Neki vozači Ubera prosvjeduju - protiv čega? Protiv osnova ekonomije
Ekonomija za neznalice (1): Zakon ponude i potražnje
Načelniku Murtera se ne sviđa zakon ponude i potražnje, poziva državu da uradi nešto
Objašnjeno: Zašto su neki hrvatski proizvodi jeftiniji u inozemstvu nego u Hrvatskoj?
Fanovi Diabla pokazali da na tržištu vladaju kupci, a ne proizvođači i marketing
Tučnjava na otvaranju Lidla u Srbiji i funkcija tržišnih cijena u društvu
Tržište nije Bog
Trulež draži od kreativne destrukcije
Slobodno tržište nije savršeno niti apsolutno pravedno, ali kakva je alternativa?
Zašto vodu ne smijemo prepustiti državnom monopolu
Radi se na liberalizaciji tržišta: 120 mjera je provedeno ili su u fazi provedbe
Kako ekonomska sloboda štiti kupca: Čovjek preko puta
Socijalni kapital u tržišnoj ekonomiji (i zašto je bitan)
Za lošiju Nutellu krivi su Hrvati u Njemačkoj
Ne dozvolite da vam antitržišni mentalitet pojede dušu
Zašto Bozanić zaziva povratak komunizma?
Totalni potop onih koji su tvrdili da hrvatski proizvođači nemaju šanse bez Agrokora
Zašto su hrvatski radnici često u lošem položaju?
Slobodno tržište i deregulacija spašavaju ljudske živote
Razbijanje mita: Ne, TTIP neće osiromašiti domaću proizvodnju
Abeceda ekonomije: Regulacija, deregulacija, liberalizacija i monopol
Zabrana 'nepoštenih trgovačkih praksi' - udar Vlade na standard građana
Može li država na ovakav način promijeniti naše navike?
Pouka incidenta s United Airlinesom: Tržište se najbolje regulira samo
Afera Agrokor naučila nas je ove 4 lekcije
Novo na Liberalu:
Musk: Imamo 428 federalnih agencija. Kad s njima završim, bit će ih 99
Stručnjak za Politico: 'Možda smo pretjerali tijekom kovida. Sada ispaštamo'
Hina i Jutarnji navijaju za poskupljenje i usput obmanjuju javnost
Orešković podržala Milanovića. Evo što u njemu vidi
Kekin dobiva neočekivanu podršku u susjedstvu: 'Herceg-Bosni i slobodi...'
Pogodi tko se vratio: Kamala se obratila novinarima u nadnaravnom self-help videu
Poznate kompanije masovno ukidaju DEI program. Friedman je bio u pravu.
Hrvatska ostvarila drugi najveći rast BDP-a u EU. I to nije kraj dobrih vijesti...
Miro Bulj i novinar(ka) Faktografa tvrde da strani radnici snižavaju plaću Hrvatima. To je laž.
Milton Friedman: Carine nikad nisu dobra ideja
Feministica iz Jutarnjeg obrušila se na američku vojnikinju. Zašto?
Novinarska društvena mreža cenzurira satiru, a tolerira 'osobe koje privlače maloljetnici'
Rand Paul protiv Trumpove imigrantske i trgovinske politike
Širitelji dezinformacija masovno napuštaju X. Zašto?
Brian Albrecht: Osam temeljnih ekonomskih uvida za politiku
Zašto EU već 16 godina stagnira dok se SAD razvija? 'Europa je izabrala regulacije, a SAD inovacije'
Fukuyama objavio pismo Musku, izazvao zanimljivu raspravu o učinkovitosti vlade
Analiza: Ovako je HINA izvještavala o američkim izborima 2024.
Ceci cvili zbog poraza Demokrata. Ekonomist ga poklopio
Novinar(ka) Faktografa misli da bi poslodavci trebali izmisliti novi novac iz zraka
Demokrati su doživjeli potop. Kamo sada?
Maja Sever se obrušila na žene koje glasaju za Trumpa: 'Mi smo obrazovanije!'
Trump će moći ostvariti ili svoja obećanja ili Muskova. Ne može oboje
Dan kada su manipulatori i psihopati pretrpjeli teški poraz
Zoranove narikače podsjećaju zašto SDP treba ostati što dalje od izvršne vlasti
U nekim američkim državama održan referendum o pobačaju, evo rezultata
Ovo je jedan od razloga neuspjeha Kamale Harris i Demokrata: Podcijenili su žene
Država želi kazniti Novu i RTL zbog premalo domaćeg programa. To je grubo kršenje medijskih sloboda
Najbogatiji su sve bogatiji, a 5 milijardi ljudi propada u siromaštvu. Je li to točno?
Izbori u SAD-u - najveći test demokracije u američkoj povijesti

Sukob zrakoplovnih divova nas uči zanimljive ekonomske lekcije


Piše: Branimir Perković
19.9.2017.
Prosječna ocjena čitatelja: 5

Sukob zrakoplovnih divova nas uči zanimljive ekonomske lekcije


Piše: Branimir Perković
19.9.2017.
Prosječna ocjena čitatelja: 5

Većini ljudi ekonomija nije jednostavna, previše je kaotična i neorganizirana da bi se jednostavno mogla shvatiti, posebno zbog toga što se različite ekonomske škole često ne slažu oko samih temelja ekonomskih zakonitosti. To proizlazi iz toga što je ekonomija kao znanost sveobuhvatna, ne postoji sama po sebi kao posebna disciplina koja se bavi specifičnim područjem stvarnosti. Imati ekonomsko shvaćanje znači biti u mogućnosti spajati brojne dijelove slagalice, a ta slagalica nikada nije kompletna i djelomično se stalno mijenja, fluktuira i preslaže. Nije ni čudo što ni velikom broju ekonomski obrazovanih u državi nisu jasne sve implikacije ekonomske stvarnosti (na stranu što su ekonomski fakulteti u RH više služe za tiskanje diploma, a ne stjecanje znanja), a kamoli onima iz drugih područja znanosti.

Ekonomija kao takva se bavi društvom, društvenim interakcijama ogromnog broja aktera i bezbroj individualnih ljudskih odluka koje istodobno održavaju i mijenjaju ekonomsku realnost. Kao sveobuhvatna disciplina, bavi se politikom, znanošću, poslovanjem, psihologijom, sociologijom, demografijom, statistikom, obranom, kulturom, ekologijom, trgovinom tj. skoro svim područjima ljudskog djelovanja. Možda bi bilo bolje reći da se sva područja ljudskog djelovanja bave ekonomijom nego ekonomija njima jer je ekonomija kao povijesno relativno mlada znanost nastala kao nužnost objedinjavanja svih aspekata ljudskog djelovanja.

Zaista, zadatak ekonomije nije lak jer se od nje očekuje da ima definitivne odgovore na pitanja koja se dotiču cjelokupne stvarnosti dok se od drugih znanosti očekuje da obrađuju i analiziraju jedan aspekt stvarnosti. Razumijem gnjev onih koji su bijesni na ekonomiju što nije uspjela pronaći savršenu formulu za ljudski prosperitet, ali pogledamo li vremenski period od nastanka ekonomije kao zasebne discipline (djelo Adama Smitha "Bogatstvo naroda" iz 1776. se smatra početkom moderne ekonomije kao zasebne discipline), svijet se razvijao neusporedivo brže nego prije. Naravno da to nije zasluga ekonomije per se, već cjelokupnog društvenog razvoja, ali ekonomska misao je bila jak faktor koji je pratio taj proces. Ipak, ekonomija nije sveti Gral koji će dati odgovore na sva pitanja i probleme, nije egzaktna, ali pametna ekonomija uvelike unaprjeđuje ljudsko stanje.

Slaganje te ogromne i nedovršive slagalice je jako teško, ali ne i nemoguće, jer iako je ona po prirodi nedovršiva, ipak ako se posloži dovoljno dijelova, može se dobiti dosta dobra ideja o kakvoj se slici radi.

S vremena na vrijeme se pojave primjeri na kojima se može lakše objasniti kako se te puzzle mogu koherentno posložiti, a slika postati jasnija. Jedan od takvih primjera je "sukob" između Ryanaira i Norwegiana, dvije zrakoplovne low-cost kompanije koje se natječu za primat na tržištu pružanja usluga jeftinog zračnog prijevoza.

Nedavno je Michael O`Leary, izvršni direktor Ryanaira prozvao Norwegian da se nalazi u financijskim problemima koje skriva te da je njihova nedavna ekspanzija osuđena na propast. Norwegian je naručio 200 novih zrakoplova kao dio svoje ekspanzije, a O`Leary tvrdi da tvrtka neće preživjeti zimu.

Iz Norwegiana poručuju da su to besmislice i da je kompanija profitabilna zadnjih 10 godina pa ne postoje nikakvi problemi u daljnjem poslovanju. Ipak, burza u Oslu je reagirala na vijest o navodnim financijskim problemima Norwegiana, cijena dionice je pala za nekoliko postotaka i samim time je komentar CEO-a Ryanaira financijski naštetio Norwegianu. Zbog toga je kompanija trebala uputiti kontraudar pa su uzvratili prozivkom da Ryanair plasira laži jer im je dobar dio pilota otišao raditi za Norwegian. Pravi poslovni rat, a streljivo su glasine, informacije i medijske prozivke, tj. stvaranje nesigurnosti i panike oko poslovanja konkurenta.

Opisana situacija je samo jedna od brojnih nadmetanja koja konkurentne kompanije na tržištu provode u neprekinutoj tržišnoj utakmici. Konkurencija je osnova efikasnog tržišta i od nje imaju koristi svi. Konkurencija je osnova kapitalizma, gospodarskog rasta, razvoja i poboljšanja uvjeta radnika, tehnologija i statusa potrošača. Upravo je konkurencija stvorila Ryanair i Norwegian jer su one, kao low-cost zrakoplovne kompanije, uvele novi model poslovanja u zrakoplovnu industriju i tako ukrale dio potrošača konvencionalnim kompanijama. Inovativnom poslovnom praksom su ušli na tržište, ponudili jeftiniju uslugu potrošačima tj. putnicima, zauzeli tržišni dio i profitirale. Pojava low-cost kompanija je bila veliki udar na konvencionalne zrakoplovne kompanije i kao takva savršen primjer kako konkurencija uvijek proizvodi pozitivne rezultate za sve.

Tko je sve profitirao low-cost zrakoplovnim kompanijama? Ponajviše naravno same te kompanije, koje su inovacijom u poslovnoj praksi dovele zračni prijevoz širem broju ljudi koji prije nisu mogli priuštiti zračni prijevoz, ostvarile su veliku dobit kao nagradu za tu inovaciju u poslovanju. Najveći dobitnici su bili potrošači, koji su od pojave low-cost zrakoplovnih kompanija počeli masovnije koristiti taj oblik prijevoza do čega je dovelo upravo snižavanje cijena zrakoplovnih karata. Do tada je zrakoplovni prijevoz ipak bio privilegija bogatijih slojeva društva, a uvođenjem te inovativne poslovne prakse ono postaje dostupno puno širem krugu ljudi. To je dokaz kako nisu samo nove tehnologije uzrok višeg društvenog prosperiteta, već i poslovne inovacije mogu biti podizanja društvenog standarda i boljitka čovječanstva.

Tehnološke inovacije i poslovne inovacije su najčešće u međudjelovanju, nadopunjuju se. Jedno nužno vodi do drugoga. Npr. uvođenje low-cost poslovnog modela je za sobom povuklo i potrebu za tehnološkim inovacijama u obliku korištenja novih materijala u izradi zrakoplova, koji bi bili lakši, ali podjednako izdržljivi, te je samim time potaknulo potrebu za znanstvenim istraživanjima u svrhu pronalaska tih materijala, a i razvoja novih motora. Težina samog zrakoplova puno utječe na potrošnju goriva i samim time trošak prijevoza pa su tehnološke inovacije ključne za low-cost zračni prijevoz.

Što se događalo na tržištu rada? Pa jednostavno, kako se proširilo samo tržište zbog većeg broja ljudi koji su odjednom mogli priuštiti zračni prijevoz, tako je naraslo i tržište rada za same zrakoplovne pilote i pomoćno osoblje. Stvorena su nova radna mjesta, i to ne bilo kakva, nego visoko plaćena. Porasla je potražnja i za visoko kvalificiranim radom i za radom niže obrazovanih. Nije se samo pojavila potreba za novim pilotima i tehničarima, nego i za stjuardesama, čistačicama i administrativnim osobljem. Svi radnici su profitirali, od nisko do visoko kvalificiranih. Profitirala je i država kojoj su porasli porezni prihodi zbog rasta poreznih davanja iz plaće, iz povećane potrošnje i intenzivnijeg korištenja infrastrukture. Zbog rasta osobne potrošnje kao rezultata većeg zapošljavanja, porastao je i promet svim ostalim poslovnim subjektima, od trgovine u maloprodaji i veleprodaji, poljoprivredi, automobilskoj industriji sve do financijske industrije. Cijelo gospodarstvo je profitiralo. Porast zračnog prometa je doveo do porasta potražnje za novim zrakoplovima pa je to dalo poticaj i industriji proizvodnje zrakoplova, a time mehaničkoj industriji, metalurgiji, tekstilnoj industriji, proizvodnji plastike, elektroinstalacijskoj industriji, programerskoj itd. Apsolutno su svi bili na dobitku, a sve zbog jedne inovativne poslovne prakse koja je proizvela domino efekt.

Sukob između Ryanaira i Norwegiana također ilustrira i fleksibilnost tržišne ekonomije, što je njena najveća prednost u odnosu na ostale tipove. Apsolutno svi imaju alate da se natječu sa svima, nitko nije ograničen, a to natjecanje dovodi do optimalnih rezultata. Ryanair je primijetio prijetnju za svoje poslovanje zbog toga što su mu piloti odlazili raditi kod konkurencije te je u nedostatku želje da ih zadrži boljim uvjetima rada, kao npr. plaćom, krenuo u drugačiji tip tržišnog sukoba - plasiranje dezinformacija da bi se naštetilo konkurenciji. Sasvim legitimno, svatko na tržištu ima pravo govoriti što želi i time pokušati utjecati na događanja. Očekivanja igraju veliku ulogu u poslovanju, posebno kod kretanja na burzi, pa i obična glasina može naštetiti ugledu, a time i cijeni dionica neke kompanije. To je prirodni tijek poslovanja, konstantna borba s konkurencijom i fluktuacije, a burzovni indeksi i time vrijednost kompanija se mijenja na dnevnoj bazi. Opstaju i prosperiraju najsposobniji, najprilagodljiviji i time najkorisniji za gospodarski prosperitet i napredak. Gotovo darvinistički može se reći, ali taj darwinizam proizvodi optimalne rezultate i dovodi do cjelokupnog gospodarskog i društvenog napretka.

Zakon evolucije nije da postaju najjači, nego oni koji su najsposobniji za promjenu, a isto pravilo vrijedi i u ekonomiji. Gospodarske okolnosti se stalno mijenjaju i potrebno je konstantno prilagođavanje od strane poslovnih subjekata. Želje potrošača su nestalne, a smisao svih poslovnih djelatnosti je zadovoljiti kupce svojih proizvoda i usluga. Ako kompanija ne prati njihove želje i promjene u njihovu ponašanju, propast će i zamijenit će je neka druga. Opstaju oni koji najbolje zadovoljavaju ljudske želje i potrebe, ne samo kupaca nego i radnika. Na primjeru Ryanaira i Norwegiana upravo su radnici, tj. piloti, uvidjeli da im bolje uvjete u smislu plaće i ostalih beneficija nudi Norwegian te masovno prelaze raditi u tu kompaniju. Ako Ryanair ne ponudi bolje uvjete, onda riskira da izgubi radnu snagu, a bez radnika nijedna kompanija ne može opstati. U nadmetanju između te dvije kompanije će profitirati upravo radnici jer će ulaziti u radni odnos s onima koji im ponude bolje uvjete. Upravo je to primjer kako nijedan zakon, pravilnik i regulacija ne mogu zaštititi radnike kao zdrava tržišna konkurencija, jer ako se poslodavac ne boji da će izgubiti radnike, tj. ako zna da lako može nadomjestiti radnike iz horda nezaposlenih, onda će bez obzira na sve zakone i pravilnike tretirati radnika kao potrošnu robu, a ne ključni faktor koji dovodi do održivog i profitabilnog poslovanja.

Nadam se da je ovaj tekst ljudima približio ekonomiju i objasnio povezanost nekih ekonomskih fenomena koji mogu izgledati nepovezani i neshvatljivi, ali kada se uputi u logiku stvari onda postanu zdravorazumske. Ekonomija kao društvena znanost koja se bavi primarno ljudima i njihovim akcijama treba biti više popularizirana široj javnosti. Informiranija i obrazovanija javnost će zahtijevati i bolje ekonomske politike te time potaknuti političare i ostale decision-makere da stvaraju dugoročne, zdrave, održive i razvojne politike koje će dovesti do blagostanja za sve, a ne samo privilegiranu političko-birokratsku klasu i ljude povezane s njima, što je do sada u Hrvatskoj bio slučaj.

Ocijeni članak

Sadržaj Liberala mogu ocjenjivati samo registrirani članovi. Učlanite se ovdje.

Sviđa ti se članak? Podrži Liberal!

Podrži neovisno novinarstvo: učlani se ili doniraj Udruzi "Liberal.hr" koliko želiš/možeš za razvoj ove platforme.
IBAN: HR5923900011101229527
Model: 00, poziv na br. prim.: 2222
(za donatore iz inozemstva SWIFT/BIC: HPBZHR2X)
Ako koristite mobilnu aplikaciju za bankarstvo jednostavno uslikajte ovaj barkod i unesite željeni iznos.

O autoru

BRANIMIR PERKOVIĆ
Branimir Perković je diplomirao ekonomsku politiku i financijska tržišta na Sveučilištu u Splitu. Komentator i analitičar na projektu Liberal.hr
Više od istog autora
VIŠE O TEMI:
VIŠE IZ RUBRIKE:

Komentiraj članak

Komentirati na portalu mogu samo registrirani članovi. Učlanite se ovdje.
Mala škola liberalizma
Udruga Liberal.hr
O Udruzi Liberal.hr
Udruga Liberal.hr osnovana je s ciljem promicanja osobnih i ekonomskih sloboda u Republici Hrvatskoj. Djeluje prvenstveno preko ovog portala. Liberal je od svoga početka 2016. do danas dao značajan doprinos u raspravama oko javnih politika uvijek štiteći prava i slobode građana. Naša misija je educirati javnost i podizanje svijeti o građanskim pravima i posljedicama koje određene politike mogu imati na njihove živote. Više o radu i ciljevima udruge možete pročitati ovdje.

Ako želite i možete doprinijeti radu Udruge - bilo svojim aktivnostima i zalaganjem ili bar uplaćivanjem godišnje članarine, kliknite ovdje i ispunite pristupnicu za učlanjenje.
Doniraj
Ovaj portal financira se dobrovoljnim članarinama i donacijama naših čitatelja. Pomozite nam da budemo još bolji, postanite jedan od naših donatora!

Donirati nam možete preko Paypala - klikom ovdje ili preko e-bankarstva, ako skenirate ovaj barkod:



Za broj žiroračuna i ostale informacije kliknite ovdje.