Biljana Borzan, SDP-ova zastupnica u EU parlamentu pohvalila se hrvatskim medijima kako zajedno s nekim zastupnicima iz ostalih istočnih zemalja Europske unije radi na novoj, revolucionarnoj regulaciji tržišta, a riječ je o "ujednačavanju kvalitete proizvoda".
Naravno, poput većine drugih regulacija EU tržišta ni ova nema previše smisla. Istraživanja su otkrila, naime, da neki veliki i popularni proizvođači prehrambenih proizvoda ne plasiraju svoje proizvode iste kvalitete na zapad i istok. Primjer je Nutella, koja se na istoku "teže maže" nego na zapadu pa su došli do zaključka kako nas veliki proizvođači "varaju".
"Potrošači mi se žale da se razlike nalaze i kod automobila, poljoprivrednih proizvoda, deterdženata i slično. Moje istraživanje je potvrdilo da više od 70 posto građana RH smatra da ih multinacionalne kompanije tretiraju kako građane drugog reda", tvrdi Borzan.
No, je li riječ o prevari? Ako je proizvođač na ambalaži naveo sastojke i ako su ti sastojci u tom proizvodu, onda nema nikakve prevare. Proizvođač ima apsolutno pravo sam izabrati koje će sastojke koristiti. Nema govora o tome da nas netko "diskriminira" niti da nas mrze, ništa takvo. Proizvođač jednostavno radi po zakonima tržišta.
Ako je u nekoj zemlji konkurencija slaba ili nikakva, onda naravno da se neće morati truditi posebnom kvalitetom da bi ondje prodao svoje proizvode. U zapadnim zemljama je očito konkurencija jača pa se moraju boriti i kvalitetom i cijenom. Kod nas, recimo, postoji konkurencija Nutelli i to domaća, ali očito nije dovoljno jaka da bi natjerala proizvođača Nutelle da nama pošalje kvalitetniji proizvod.
Tko je za to kriv? Mi, kupci. Dakle, kupci diktiraju i kvalitetu i cijenu proizvoda. Kad bi polovina građana Hrvatske, koji inače kupuju Nutellu, odlučilo prijeći na Linoladu, Nutella bi se sigurno popravila.
Ne znam kako to Borzan misli regulacijama natjerati proizvođača da promijeni sastojke u Nutelli na hrvatskom tržištu. Ako donesu zakon da proizvod pod istim imenom mora biti potpuno identičan u svim zemljama članicama EU, proizvođač može za istočno tržište jednostavno napraviti novi brand, npr. "Nutella Plus". Zvuči dobro, a opet je drukčije od one na zapadnom tržištu.
Dakle, birokrati tu ne mogu apsolutno ništa konkretno promijeniti nikakvim regulacijama. Tržište je najjači regulator, a rezultati ovih istraživanja koji pokazuju da nam uvaljuju slabiju kvalitetu samo trebaju biti poruka domaćim proizvođačima da ulete s nečim boljim, a kupcima da probaju i konkurentske proizvode.
Sviđa ti se članak? Podrži Liberal!
Podrži neovisno novinarstvo:
učlani se ili doniraj Udruzi "Liberal.hr" koliko želiš/možeš za razvoj ove platforme.
IBAN: HR5923900011101229527
Model: 00, poziv na br. prim.: 2222
(za donatore iz inozemstva SWIFT/BIC: HPBZHR2X)
Ako koristite mobilnu aplikaciju za bankarstvo jednostavno uslikajte ovaj barkod i unesite željeni iznos.
O autoru
MARIO NAKIĆ
Mario Nakić je novinar, poduzetnik, web developer i programer. Osnivač Liberala. Voli pisanje, filozofiju,
PHP i javu. Klasični liberal bez kompromisa.
Više od istog autora