Piše: Mario Nakić
Photo: Istarski.hr
14.5.2019.
Prosječna ocjena čitatelja: 5
Piše: Mario Nakić
Photo: Istarski.hr
14.5.2019.
Prosječna ocjena čitatelja: 5
Sjećate se ono kad su se naši ministri hvalili o tome kako su Kinezi zainteresirani za ulaganje u Uljanik? Kad su naši mediji prenosili dramatične izvještaje o tome kako kineski premijer pozivom usred noći javlja nekom tamo svom gospodarstveniku da "baci oko" na perjanicu hrvatske industrije, ono što je već 70 godina predmet posebnih državnih "interesa" (čitaj: vreća bez dna za prženje javnog novca)?
Mi se sjećamo, ali vjerujem da bi neki političari i novinari koji su se tih dana razbacivali hvalospjevima o snazi "svjetske ekonomske sile" Kine, njenog gospodarstva i interesa za hrvatsku brodogradnju, sada što prije to zaboravili.
Naravno, ništa se od toga nije dogodilo jer, bez obzira što kineska država ima neke strateške interese da učini Hrvatskoj usluge zbog mogućnosti prodora u gospodarstvo EU, ti interesi nisu vrijedni bacanja milijardi dolara u vjetar. Samo hrvatska država je dovoljno luda da to radi (ona je to radila više od 20 godina) i nitko više.
Na zgradi Istarske županije zastave su obješene na pola koplja u znak Dana žalosti zbog propasti privatne kompanije za koju država više ne može jamčiti niti financirati. Trebao bi to biti državni praznik jer smo se riješili jednog ogromnog utega na proračunu, ali ne sumnjam da će naši vrli političari već naći novu "stratešku industriju" koja će služiti kao spalionica novca poreznih obveznika dok god bude išlo. IDS-ovci smatraju da to treba biti IT industrija, što bi mogao biti alarm za uzbunu svim zaposlenicima u IT sektoru da se što prije prekvalificiraju i već počnu tražiti drugi posao.
Dakle, ništa od Kineza i njihovog komunističkog spašavanja naše "strateške" industrije, što je također dobra vijest za Hrvatsku ako uzmemo u obzir činjenicu da Kina to sigurno ne bi napravila iz ekonomskih, već nekih drugih razloga. Ali zato se dogodilo nešto drugo.
Bez medijske pompe južnokorejski autoindustrijski div Hyundai pripremao je ulazak na hrvatsko tržište kapitala. No, ne u našu "stratešku" industriju poput brodogradilišta ili poljoprivrede, već u onu industriju koja pokazuje napredak i ima potencijal za budućnost, a to je kompanija Mate Rimca iz Svete Nedelje.
Rimac Automobili već imaju jednog velikog strateškog partnera - to je njemačka tvrtka Porsche, a sada je u igru ušao i Hyundai. Kao što je Rimac objasnio u intervjuu za Index, prihodi Hyundaija četverostruko su veći od hrvatskog BDP-a.
Što ćemo sad? Toliko smo se veselili i nadali Kinezima, a dobili smo južnokorejske kapitaliste. Dan žalosti? Dabome, drugovi. Tržište je još jednom pobijedilo ekonomiju centralnog planiranja. Hoćete li izvući neku pouku iz ovoga?
Privatne investicije, bazirane na isključivo ekonomskom interesu, jedini su zdravi način prosperiteta bilo koje nacije, pa tako i Hrvatske. Hrvatskoj su se ove godine dogodile neke jako lijepe stvari - Uljanik je konačno otišao u stečaj, a veliki strani investitori ulaze u hrvatsko gospodarstvo sa svojim kapitalom. To se dogodilo ne zahvaljujući državi i njenoj politici, već usprkos njoj.