Vezani članci:
Kakvi su rezultati poreza na ekstraprofit u Hrvatskoj?
Zakon o oporezivanju ʼekstraprofitaʼ bi mogao imati problem s Ustavom. Evo zašto...
Holy za loše stanje medijskih sloboda okrivila novinare i profit, a D. Orešković želi više javnog novca za ʼneprofitneʼ medije
Krivac za božićnu depresiju je - nedostatak profita
Hrvatska javna uprava je toliko loša da je i radikalne ljevičare pretvorila u neoliberale
Bakićeve udruge pobijedile na natječaju - profesionalni NGO-ovci na aparatima
Kad se istinoljupci posluže neistinama da bi postigli - ništa
Dok se drugovi u Hamburgu bore s kapitalizmom, hrvatski proleteri šute
Ima li išta gore nego kad novinar traži ukidanje slobode govora?
Pročitajte odgovor neukom novinaru koji je za salmonelu okrivio tržište
Coca-Cola se neće odreći plastične ambalaže jer ne žele izgubiti kupce
Privatna korporacija kao posljednja linija obrane LGBT prava u Mađarskoj
Hvalio se da će sahraniti neoliberalizam. Uspio je sahraniti samo svoju političku karijeru
Henry Hazlitt: Abeceda tržišne ekonomije
6 stvari koje je Marx htio ukinuti (osim privatnog vlasništva)
Hrvatska marksistica ljuta na Žižeka što je pristao debatirati s Petersonom: ʼS njima nema razgovoraʼ
Maja Sever, Hasanbegović, HDZ i partija
Ron Paul i kulturni marksizam
Neka drug Božo prizna da je marksist i svu glupost ćemo mu oprostiti
Hoće li Hrvati sjebati i Irsku?
Mit o sukobu rada i kapitala
U ime mira i Marxa: Politički aktivisti koji za sebe tvrde da su progresivni
Što znači 'besplatan pobačaj'?
Kako je kapitalizam pobijedio komunizam i na kulturnom planu
Marksist otkriva nelogičnosti Marxovih teorija: Koliko su one relevantne u 21. stoljeću?
I nakon partije - partija. I nakon socijalizma - socijalizam
'Neki kapitalisti su pristojni pa ostave nešto i radnicima'
Novo na Liberalu:
Mises: Za inovacije je potrebna ekonomska sloboda
Elon Musk i sloboda govora
Američki birači vole kapitalizam više nego Trumpa, Harris i Taylor Swift
Čovjek koji ništa ne zna
Pitanja na koja Milanović ne želi odgovoriti
Hajdaš Dončić i Paunović su obojica fejk, glumci i pozeri
Studija: Zahtjevi za redistribucijom bogatstva vođeni su motivom zavisti, a ne pravde
Thomas Sowell: Zašto sam odbacio marksizam
WSJ o propasti dinara: Kako je Jugoslavija uništila vlastitu valutu
Milanović želi biti hrvatski Donald Trump
Kakva je bila špica sezone: U srpnju i kolovozu 92.000 domaćih turista više nego lani
Država je u ratu s obiteljskim smještajem. Ispaštat će domaći turisti
Kako su Ćimić i Index pokušali kreirati 'aferu' tamo gdje je nema
Prvi seks, laži i porez na nekretnine
Pearl Jam i svrha cijene u tržišnoj ekonomiji
Kako Vladine 'antiinflacijske mjere' ustvari potiču inflaciju
Nezavisna zastupnica razmontirala Tomaševića u ZG skupštini. Pogledajte video
Potpišite peticiju protiv 'Bit će krvi' zakona o maltretiranju vlasnika stanova
Zašto se Hrvati boje jugoslavenske zastave - pitaju se jugoslavenski novinari
Proslavljenom biologu Facebook obrisao profil jer je napisao da muškarac ne bi trebao boksati sa ženama
Plenkovićev portal u ksenofobnom ispadu napao turiste, pridružio mu se i Index
Pobjednici i gubitnici
Tko je u Hrvatskoj proširio dezinformacije o alžirskoj boksačici? Mojmira Pastorčić
Johan Norberg: Što uzrokuje ljudski napredak?
Je li ovo najbolji ministar gospodarstva u povijesti RH?
Bastiat: Čovjek koji je postavljao neugodna pitanja
Postmodernistička ljevica i Palestina - ljubav na prvi hladnoratovski pogled
Bastiat: Javna potrošnja
Cjepiva spasila 150 milijuna dječjih života diljem svijeta u zadnjih 50 godina
Inflacija pada, a cijene rastu. Novinari se pitaju kako je to moguće

Trash marksisti napadaju Coca-Colu: 'Kome ide ekstraprofit?'


Piše: Branimir Perković
14.8.2017.
Prosječna ocjena čitatelja: 4

Trash marksisti napadaju Coca-Colu: 'Kome ide ekstraprofit?'


Piše: Branimir Perković
14.8.2017.
Prosječna ocjena čitatelja: 4

Hrvatska ljevica je odavno izgubljena u prostoru i u vremenu. Misli da živi u 19. stoljeću i u neoliberalnoj tržišnoj ekonomiji, a ustvari se nalazimo u 21. stoljeću u polu-socijalističkoj državi. Dok razglaba o temama iz pretprošlog stoljeća i dok svuda oko sebe vidi mitski neoliberalizam koji ne postoji, stalno gubi birače. Postala je sama sebi svrha, stvara tj. reciklira zastarjele teme samo da bi uski krugovi trash-marksista jedni druge tapšali po ramenu i natjecali se oko toga tko je veći marksistički revolucionar. Totalno su odvojeni od vremena u kojem žive, države u kojoj žive i ljudi s kojima žive.

Jedan od najnovijih verbalnih samozadovoljavanja je zgražanje nad time što je Coca-cola podigla cijenu svojih napitaka za 2,5 kn i to povezuju s jednim zastarjelim pojmom ekstraprofita koji je uspostavio još Karl Marx (origin. superprofit) sredinom 19. stoljeća u knjizi Das Kapital.

Prema pisanju Forum tjednog magazina - NGO portala koji često sliči na trash-marksističko glasilo, ispada da zla korporacija pod krinkom specijaliziranih bočica Coca-Cola za hrvatsko tržište, na kojima se u sklopu marketinške kampanje nalaze slike hrvatskih znamenitosti, podiže nabavnu cijenu svojih proizvoda za 2,5 kn, a to je nedopustivo ostvarivanje "ekstraprofita". Čak su poslali upit u Coca-Colu s pitanjem tko će zaraditi od ekstraprofita i, naravno, čude se što nisu dobili odgovor.

Koncept ekstraprofita je u Hrvatskoj popularizirao još Zlatko Komadina, veliki vođa regionalnog SDP-a koji Rijekom vlada duže nego Komunistička partija Sjevernom Korejom (Komunistička partija u Jugoslaviji pa SDP u Hrvatskoj), još u 2014. kada je izjavio: "Profit koji je znatno viši od kamatne stope za mene je ekstraprofit. Znači, potrebno je progresivno oporezivanje." Znači Zlatko misli da on, kao tadašnji predstavnik državne vlasti, ima pravo određivati koliko kompanije smiju ostvarivati profita, a sve koje prijeđu njegov zamišljeni prag "ekstraprofita" treba oporezivati da više nikada ne pomisle ostvarivati "ekstraprofit".

Što navedeno trash-marksističko glasilo i Komadina ustvari žele?

Žele ono što svi tvrdokorni socijalisti žele, a to je potpuna kontrola države tj. politike nad svim aspektima gospodarstva. Imaš plaću za koju su oni procijenili da je prevelika, uvest će ti progresivno oporezivanje bez obzira što je netko za tu plaću morao se školovati cijeli život i stalno ulagati u svoje obrazovanje. Kompanija ima viši profit nego što država i partija to dopuštaju - opet treba uvesti progresivni porez da kompanija više nikada ne pomisli na to da efikasnim poslovanjem dosegne određeni nivo profitabilnosti. U glavama trash-marksista je nedopustivo da pojedinac kroz konstantno usavršavanje, ulaganje u obrazovanje, čitanje i predani rad ostvari veću plaću nego što to centralni trash-marksistički komitet dopušta, baš kao što im je nedopustivo da kompanija kroz efikasnije poslovanje ostvari veći profit nego što je to centralni odbor za planiranje profita odlučio.

Isto tako im ne nedopustivo da kompanija posluje slobodno na slobodnom tržištu. Žele kontrolirati ne samo plaće i profite, nego i cijene. Zbog toga im je ideja da kompanija riskira podizanjem cijene svojih proizvoda da bi financirala marketinšku kampanju neshvatljiva.

Jer što bi bilo kome bilo važno što netko povisuje cijenu svojih proizvoda i što uvodi novu marketinšku kampanju, osim ako nije opsjednut kontrolom, a sve zbog toga što on sam nije sposoban ništa novo stvoriti pa želi kontrolirati one koji jesu?

Bilo kome, tko nije zapeo u 19. stoljeću i u nekom drugom svijetu, ovdje nema ništa sporno. Kompanija je napravila poslovni plan, osmislila marketinšku kampanju ciljanu na hrvatsko tržište i procijenila da troškove može pokriti podizanjem cijene samog proizvoda, prihvaćajući rizik da će im zbog toga opasti prodaja. Ako je plan dobar, kompanija će ostvariti veću prodaju jer će turisti htjeti kupovati coca-colu zbog slika Kopačkog rita, Dioklecijanove palače, Plitvičkih jezera, Dubrovnika itd. jer će im to biti privlačno i kao jedan lijepi suvenir iz Hrvatske, a ako je loš, kompanija će pretrpjeti štetu i pad prodaje jer će turisti po višoj cijenu kupovati manje bočica Coca-cole. To je, dakle, isključivo njihov proračunati rizik. Što se tu itko ima miješati?

Inače, kompanije se nikada ne upuštaju u ovakve aktivnosti ako nisu dobro proučile tržište i procijenile efekte koje će potencijalni potez imati na prodaju i na profitabilnost. Jednostavno, kompanijama nije u interesu da diskriminiraju ni da nekoga pljačkaju, a pogotovo ne da im prodaja pada. U interesu im je da prodaju što više svojih proizvoda, a to će napraviti tako da zadovolje svoje kupce, da kupcima daju ono što žele sami kupci i po cijeni koju će kupci prihvatiti. Jedna velika kompanija kao Coca-cola je vrlo dobro ispitala tržište i izmjerila sve od rizika pada prodaje, do reakcije kupaca i omjera uloženog i dobivenog.

U samom tekstu protiv slobode Coca-cole da određuje cijene vlastitih proizvoda kako ona sama želi, navodi se: "Pokušali smo od Coca-Cole dobiti odgovor na pitanje zašto su povisili cijenu za gotovo 50 posto te tko će zaraditi na ekstraprofitu od 60 kuna po gajbi od 24 flašice". Opet mitski ekstraprofit. Ako je novinar procijenio da je to ekstraprofit, onda je to tako, iako meni nije jasno koji kriteriji su korišteni da bi se nešto nazvalo ekstraprofit. Tipično nabacivanje ispraznih fraza koje ništa ne znače, ali zvuče jako stručno i katastrofično pa se lako mogu prodati neupućenim čitateljima.

Dalje u tekstu slijedi: "Ove godine Coca-Cola, barem javno, ne spominje namjeru da se odrekne dijela od ekstra zarade". Kolika je ta ekstra zarada? Po kojem računovodstvenog izračunu? Prije ili poslije oporezivanja? S ili bez dodatnih troškova same promjene boce? Koja je razina dopuštene zarade koja nije "ekstra-profit"? Zna li i sami novinar uopće što je zarada i profit, kako se određivanja, što je u to sve uključeno?

Na ljevici ništa novo, samo još jedno u nizu izbacivanja teza iz pretprošlog stoljeća, demoniziranje onih koji nešto proizvode i stvaraju, analiziranje bez imalo predznanja o pojmovima koji se analiziraju, igranje na niske strasti. Ovakva ljevica nema budućnosti. I bolje da nema, jer ako još uvijek žive u 19. stoljeću i ako oko vjeruju da žive u neoliberalnoj državi, onda imaju teški poremećaj percepcije i zaslužuju da nestanu u povijesti kao ideja koja nije znala evoluirati u skladu s vremenom.

Ocijeni članak

Sadržaj Liberala mogu ocjenjivati samo registrirani članovi. Učlanite se ovdje.

Sviđa ti se članak? Podrži Liberal!

Podrži neovisno novinarstvo: učlani se ili doniraj Udruzi "Liberal.hr" koliko želiš/možeš za razvoj ove platforme.
IBAN: HR5923900011101229527
Model: 00, poziv na br. prim.: 2222
(za donatore iz inozemstva SWIFT/BIC: HPBZHR2X)
Ako koristite mobilnu aplikaciju za bankarstvo jednostavno uslikajte ovaj barkod i unesite željeni iznos.

O autoru

BRANIMIR PERKOVIĆ
Branimir Perković je diplomirao ekonomsku politiku i financijska tržišta na Sveučilištu u Splitu. Komentator i analitičar na projektu Liberal.hr
Više od istog autora
VIŠE O TEMI:
VIŠE IZ RUBRIKE:

Komentiraj članak

Komentirati na portalu mogu samo registrirani članovi. Učlanite se ovdje.
Mala škola liberalizma
Udruga Liberal.hr
O Udruzi Liberal.hr
Udruga Liberal.hr osnovana je s ciljem promicanja osobnih i ekonomskih sloboda u Republici Hrvatskoj. Djeluje prvenstveno preko ovog portala. Liberal je od svoga početka 2016. do danas dao značajan doprinos u raspravama oko javnih politika uvijek štiteći prava i slobode građana. Naša misija je educirati javnost i podizanje svijeti o građanskim pravima i posljedicama koje određene politike mogu imati na njihove živote. Više o radu i ciljevima udruge možete pročitati ovdje.

Ako želite i možete doprinijeti radu Udruge - bilo svojim aktivnostima i zalaganjem ili bar uplaćivanjem godišnje članarine, kliknite ovdje i ispunite pristupnicu za učlanjenje.
Doniraj
Ovaj portal financira se dobrovoljnim članarinama i donacijama naših čitatelja. Pomozite nam da budemo još bolji, postanite jedan od naših donatora!

Donirati nam možete preko Paypala - klikom ovdje ili preko e-bankarstva, ako skenirate ovaj barkod:



Za broj žiroračuna i ostale informacije kliknite ovdje.