Piše: Mario Nakić
23.10.2019.
Prosječna ocjena čitatelja: 5
Piše: Mario Nakić
23.10.2019.
Prosječna ocjena čitatelja: 5
Pisao sam kako pojedini mainstream mediji imaju "fetiš" na određene teme u kojima gube svaku dozu objektivnosti. Klimatske promjene i feminizam su svakako među takvim top temama. Nije nikakav problem što ljudi imaju čvrsti stav i nije problem ako taj stav brane, problem je kad ga brane tako što gube svaki dodir sa stvarnošću.
Portal Index je školski primjer opisanog ponašanja. Po tko zna koji put, proglasili su sve svoje neistomišljenike konzervativcima. Za novinare Indexa konzervatizam je nešto što bi trebalo biti uvreda pa se razbacuju tim pojmom svaki put kad se netko s njima ne slaže. "Oni su konzervativci". S druge strane, sebe smatraju liberalima jer oni misle da stav o Greti Thunberg i Jeleni Veljači određuje tko je liberal, a tko konzervativac.
Nenad Jarić Dauenhauer na Indexu pokušava progurati tu prilično imbecilnu tezu da svatko tko ne štuje Gretu Thunberg i Jelenu Veljaču zbog njihovih verbalnih podviga mora biti konzervativac, a svatko tko ih nekritički štuje je liberal. Podsjetimo, Index je objavio da je Greta Thunberg "posljednja šansa za spas čovječanstva".
Jarić Dauenhauer je napravio niz logičkih pogrešaka, spomenut ću samo neke.
1. Ako vjerujem znanstvenom konsenzusu, ne moram vjerovati i u Gretu.
Novinar Indexa polazi od pretpostavke da su svi kojima se nije svidio nastup Grete Thunberg poricatelji klimatskih promjena i znanstvenog konsenzusa. To ne može biti dalje od istine.
Znanstveni konsenzus kaže da se klimatske promjene događaju i da na njih vrlo vjerojatno čovjek ima utjecaj. To je to! Ja se s time slažem 100%. To ne znači da se moram složiti i sa svakom osobom koja kaže "Moramo paničariti. Ja želim da paničarite." Ovo je već stvar osnovnog rezoniranja. Kad je paničarenje pomoglo u rješavanju nekog problema? Ako se čovjek nađe pred nekim problemom, sigurno ga neće riješiti tako što bude podizao paniku. Ne vjerujem u paničarenje. Ne vjerujem ni da nam prijeti bilo kakva katastrofa, a o tome NE POSTOJI znanstveni konsenzus. To nema više nikakve veze s liberalizmom niti konzervatizmom, to ima više veze sa sposobnošću racionalnog razmišljanja.
2. Ako vjerujem u ravnopravnost spolova, onda ne mogu podupirati seksizam.
Jarić Dauenhauer zatim povlači paralelu s Jelenom Veljačom jednako kao s Gretom Thunberg. Potpuno s pravom, jako je puno sličnosti između njihovih nastupa, vjerojatno zato što dolaze iz istog miljea. Samo što se ja ne bih složio s Jarićem Dauenhauerom da je to liberalni milje, mislim da je prije riječ o radikalno lijevom miljeu.
Liberalizam je za ravnopravnost građana, a to uključuje građane oba spola, svih rasa, nacija i vjeroispovijesti. Već ovo saznanje mi ne dozvoljava da se složim s Jelenom Veljačom kad proziva druge ljude zbog njihovog spola, rase i seksualne orijentacije.
3. Liberalizam nije ideologija jednoumlja
Liberalizam već 100 godina nije jedna, jedinstvena ideologija, a kamoli ideologija jednog stava. Danas je to skup ideologija koje imaju zajednički izvor, odnosno zajedničku početnu misao - širenje osobne slobode građana, postizanje jednakosti i zaštita ljudskih prava. Ono što Jarić Dauenhauer smatra liberalizmom zapravo je socijalni liberalizam koji je relativno nov jer je nastao tek 1920-ih. Liberalizam postoji puno dulje od toga. Od nastanka socijalnog i konzervativnog liberalizma pojavio se i klasični liberalizam koji zapravo ponajviše predstavlja onu ideologiju koja je do 1920-ih bila nazivana samo liberalizam.
Za taj istinski (klasični) liberalizam, Dauenhauer se ponaša kao da nikada nije čuo, on za njega ne postoji. To je jako loše za jednog novinara koji sebe naziva znanstvenim novinarom. Nije novost da on piše o pitanjima koja nije proučio i o kojima očito ne zna ništa, ali na taj način obmanjuje javnost i širi pogrešnu sliku o liberalizmu.
4. Nismo u Americi nego Europi
Zatim je pokušao svoje teze dokazati citiranjem istraživanja u Pew Researchu o ideološkoj podjeli između američkih Demokrata i Republikanaca. Ali političko poimanje liberalizma u Americi se već 80 godina uvelike razlikuje od političkog poimanja liberalizma u Europi. Prekretnica se dogodila kad je predsjednik Franklin Roosevelt odbacio klasičnu ekonomsku politiku i prihvatio preporuke Johna Maynarda Keynesa o ekspanziji države u gospodarstvu. To je bilo definiranje ekonomske politike socijalnog liberalizma, a budući da ju je u Americi provela Demokratska stranka, takva se doktrina tamo nastavila nazivati liberalizam. Ako želite pročitati više o tome kako se to dogodilo, kliknite ovdje.
Svjetonazorski liberali koji se nisu slagali s takvom ekonomskom politikom modernih liberala u Americi kasnije su se odvojili i pokrenuli libertarijanski pokret (do danas se libertarijanski pokret proširio i na druge ideologije i filozofske pravce poput objektivizma i anarhokapitalizma, tako da on više nije vezan isključivo za klasični liberalizam).
Ali Hrvatska nije u Americi nego u Europi, a u europskoj je politici liberalizam zadržao svoje tradicionalno značenje i poziciju. Liberalne stranke su u Europi u pravilu stranke desnog centra, a ono što Jarić Dauenhauer naziva liberalizmom u Europi se zove socijalni liberalizam i ima poziciju centra ili lijevog centra.
Bilo bi lijepo kad bi novinari Indexa usvojili i prihvatili činjenicu da Hrvatska nije članica SAD-a nego Europske unije.
5. Hrvatski mediji na taj način čine štetu liberalnoj ideji u Hrvatskoj
U Hrvatskoj je jako teško proširiti liberalne ideje jer liberalizam ovdje nikada nije nailazio na plodno tlo, i to nijedna od današnjih liberalnih ideologija. Dobrim dijelom za to su zaslužni upravo novinari poput Jarića Dauenhauera i ostalih u hrvatskim mainstream medijima koji nesvjesno portretiraju liberalizam kao totalnu glupost. Po njima, ispada da liberali MORAJU štovati nekakve Grete i Veljače, da liberali NE SMIJU misliti svojom glavom. U stvarnosti, dva liberala se uopće ne moraju složiti ni po pitanju Grete ni po pitanju Veljače. Postoje sasvim dobri liberalni argumenti na obje strane u oba slučaja.
Prije Liberala riječ "liberal" je u Hrvatskoj bila isključivo uvreda, a danas je mnogi vole koristiti. Mi smo na ovim stranicama potrošili jako puno energije i vremena da bismo raskrinkali sve gluposti i obmane koje o liberalizmu šire neki hrvatski mediji, da bismo prikazali ljudima da to nije nikakva radikalno-lijeva frakcija socijalizma niti ima puno zajedničkog s američkim SJW pokretom. I sada, kada smo konačno uspjeli dobrim dijelom razbiti ustaljene predrasude o liberalizmu i liberalima, vraćaju se oni novinari s početka priče kako bi ponovno pokušali ljudima ogaditi svaku pomisao na liberalizam.
Nećete obraniti svoj stav da je Greta Thunberg spasiteljica čovječanstva tako što ćete svakog njenog kritičara proglasiti nazadnim konzervativcem niti ćete učiniti išta dobro za feminizam tako što ćete svakog kritičara Jelene Veljače proglasiti nazadnim šovinistom koji bi žene vratio u kuhinju za sudoper i onda mlatio iz zabave.
Sasvim je moguće da postoje ljudi koji su za potpunu ravnopravnost i emancipaciju žena, koji mrze nasilje nad ženama i koji su za njegovo suzbijanje, ali im se svejedno ne sviđa način na koji je Jelena Veljača nastupila jer ga smatraju glupim i primitivnim. Sasvim je moguće da postoje ljudi koji se potpuno slažu sa znanstvenim konsenzusom o klimatskim promjenama, ali se nimalo ne slažu s onim što priča Greta Thunberg jer to smatraju da ne može biti rješenje. Ove činjenice novinari Indexa nikako ne mogu usvojiti, možda zato što nisu intelektualno kapacitirani, odnosno imaju neku blokadu u mozgu koja im to ne dozvoljava.