Liberal.hr
Liberal.hr
Većina zemalja EU ukinula PDV na putnički željeznički prijevoz, Hrvatska nije među njima

Većina zemalja EU ukinula PDV na putnički željeznički prijevoz, Hrvatska nije među njima

Piše: Mario Nakić
16.8.2019.
Prosječna ocjena čitatelja: 5
Većina zemalja EU ukinula PDV na putnički željeznički prijevoz, Hrvatska nije među njima

Većina zemalja EU ukinula PDV na putnički željeznički prijevoz, Hrvatska nije među njima

Piše: Mario Nakić
16.8.2019.
Prosječna ocjena čitatelja: 5

Hrvatska ima najviši PDV na putnički prijevoz među zemljama članicama EU, a možda i u cijelom svijetu.

Zapadni svijet pokušava potaknuti turiste i druge putnike da što više koriste željeznički promet umjesto cestovnog i zračnog. Razlog je borba protiv klimatskih promjena, odnosno manje ispuštanje ugljika u atmosferu.

Države potiču svoje građane na prijevoz željeznicom odrećući se svojih nameta na željeznički promet. 19 zemalja Europske unije, uključujući Francusku, Irsku, Veliku Britaniju, sve zemlje Baltika i Skandinavije te veći dio istočne Europe, ukinulo je PDV za željeznički promet. Austrija i Španjolska su ga smanjile na 10 posto, a Belgija i Nizozemska na 6 posto. Jedine države koje nemaju sniženi PDV za željeznički promet su Njemačka, Grčka i Hrvatska, od kojih je Hrvatska najskuplja jer naplaćuje PDV po najvišoj stopi od 25 posto.

Većina zemalja EU ukinula PDV na putnički željeznički prijevoz, Hrvatska nije među njima


Što nam to govori o našoj vladi? Dvije stvari. Prvo, nije ekološki osviještena. Za premijera Andreja Plenkovića i njegovu ekipu očito klimatske promjene ne znače ništa, oni neće ni prstom mrdnuti dok ih Bruxelles na to ne prisili. I drugo, njihova pohlepa nema granica. Osim što je hrvatski PDV jedan od najviših u svijetu, jako su škrti kad treba sniziti stopu za pojedine usluge.

U vrijeme kada je zračni promet sve popularniji jer je dostupan širem srednjem sloju stanovništva, prijevoz vlakom se uglavnom koristi za put do posla na kratke staze (npr. od Zaprešića do Zagreba i sl.). Korištenje željezničkog prometa je korisno iz više razloga: smanjuje gužve na cestama, umanjuje mogućnost prometnih nesreća i umanjuje ispuštanje štetnih plinova u atmosferu. Inače sam protivnik uplitanja države u gospodarstvo, ali kod društveno značajnih pitanja kad je riječ o zaštiti zdravlja i dobrobiti društva, država ima dužnost pomoći građanima da im zdraviji izbor bude isplativiji.

Što može država učiniti? Prvo, treba što prije liberalizirati putnički prijevoz tako da HŽ izgubi monopol, što bi sigurno dovelo do poboljšanja kvalitete usluge. I drugo, treba se odreći PDV-a za putnički željeznički prijevoz. To će pomoći u privlačenju privatnih investitora kada se otvori tržište (a to je dužnost RH prema pristupnom ugovoru s EU) i pomoći će svojim građanima koji koriste vlakove da im ostane više novca u džepu za kupovinu drugih stvari.

Drugi su to učinili, može i Hrvatska. Što se čeka?
Podijeli s prijateljima
Bez filtera Bez filtera

Ocijeni članak

Sadržaj Liberala mogu ocjenjivati samo registrirani članovi. Učlanite se ovdje.

Sviđa ti se članak? Podrži Liberal!

Podrži neovisno novinarstvo: učlani se ili doniraj Udruzi "Liberal.hr" koliko želiš/možeš za razvoj ove platforme.
Paypal
IBAN: HR5923900011101229527
Model: 00, poziv na br. prim.: 2222
(za donatore iz inozemstva SWIFT/BIC: HPBZHR2X)
Ako koristite mobilnu aplikaciju za bankarstvo jednostavno uslikajte ovaj barkod i unesite željeni iznos.
Barkod za donacije

O autoru

Mario Nakić
MARIO NAKIĆ
Mario Nakić je novinar, poduzetnik, web developer i programer. Osnivač Liberala. Voli pisanje, filozofiju, PHP i javu. Klasični liberal bez kompromisa.
Više od istog autora
VIŠE O TEMI:
VIŠE IZ RUBRIKE:

Komentiraj članak

Komentirati na portalu mogu samo registrirani članovi. Učlanite se ovdje.
Mala škola liberalizma
LIBERAL NA DRUŠTVENIM MREŽAMA:
Liberal na Facebooku
Liberal na X-u
Liberal na Instagramu
Liberal na Youtubeu
Netcom